Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen voor het fotograferen op optredens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instellingen voor het fotograferen op optredens

    Hallo,

    Ik maak graag fotos van optredens, maar heb heel erg veel moeite om dat te doen in kleine zalen.
    Het is zo dat het meestal heel erg donker is, en dat de mensen constant snel bewegen. Gevolg hiervan is dat het mij nooit lukt om een scherpe foto te maken. Alles loopt uit, de kleuren, de lichten, en de mensen zie je wel 2 keer staan.
    Volgens mij is dat omdat de sluiter veel te traag is, dus ik hab geprobeerd om mijn ISO te verhogen. Ik had hem op 6200 gezet (grote fout, ik weet het), zodat de sluiter een beetje sneller zou zijn, maar met gevolg dat alles heel korrelig is, en nog altijd loopt alles uit.
    Heeft iemand tips voor mij? Wat ik probeer te bereiken zijn scherpe fotos, met zo min mogelijke uitloop. Een bijkomende 'moeilijkheid' is dat het plafond blauw belicht is, en de muren oranje.
    Ik trek fotos met een Samyang 8mm F3.5 fisheye lens, en heb een externe flits ter beschikking. Ik gebruik een Canon 600D.

    Alvast bedankt,

    Bavo

  • #2
    Re: Instellingen voor het fotograferen op optredens

    Kijk eens in de exif van je foto's wat de sluitertijden werkelijk waren en wat het diafragma was.

    Staat de camera op 6400, diafragma op 3.5 en de sluitertijd is nog te lang->camera in de tas en luisteren.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Instellingen voor het fotograferen op optredens

      Shutter Speed 1/6
      Aperture Value 0.0
      ISO Speed 6400

      'k zou het jammer vinden om de camera weg te steken, het lijkt mij leuk om in die zaal goede fotos te trekken, aangezien ik daar wel meerdere keren kom.

      Comment


      • #4
        Re: Instellingen voor het fotograferen op optredens

        Oorspronkelijk geplaatst door vebavo Bekijk bericht
        Shutter Speed 1/6
        Aperture Value 0.0
        ISO Speed 6400

        'k zou het jammer vinden om de camera weg te steken, het lijkt mij leuk om in die zaal goede fotos te trekken, aangezien ik daar wel meerdere keren kom.
        Ik ben ook opzoek hoe ik de beste resultaten krijg voor concertfotografie.
        Hoe ik tot nu toe de beste resultaten heb bereikt:
        Ik zet men camera op A(v) en dan het diafragma helemaal open (ik heb geen lichtsterke lenzen dus) op 3.5 en dan de ISO op automatisch, bij Nikon kan instellen wat de hoogste ISO is dat hij mag gebruiken (bij mijn D90 is dat 3200) en ook de langste sluiter die hij mag gebruiken voordat hij in ISO omhoog gaat. Afhankelijk van de lens 18-105 of 70-210 zet ik dat op 1/100 of 1/160. Zo geef je je camera wat speling om de wisselende omstandigheden op te vangen zonder hij instellingen gaat gebruiken die geen goed resultaat geven. Met jou 8mm zou ik 1/60 als langste sluiter instellen
        was ik nog vergeten zeggen in RAW schieten dan kan je makkelijker ontruisen in de na bewerking.
        Last edited by kawaracer; 2 september 2012, 19:26.

        Comment


        • #5
          Re: Instellingen voor het fotograferen op optredens

          Ikzelf gebruik altijd maximum 1600 bij optredens, daarboven komt er teveel ruis op de foto's. Ik weet wel zelf niet hoeveel ruis de 600D voortbrengt.
          De samyang fisheye is ook niet de beste lens voor optredens, ik heb er ook zo eentje.
          Het probleem van die lens is dat als het diafragma volledig open staat (3.5) de kwaliteit van de foto's echt niet goed is. Na wat testen en opzoekwerk heb ik ontdekt dat het heel wat beter kan: op f/8 (of in de buurt daarvan) is de kwaliteit heel wat beter, zeer scherp zelfs. Bijgevolg laat ik het diafragma altijd op 8 staan.
          Natuurlijk krijg je dan ook minder licht binnen. Dan moet het aankomen op de sluiter: 1/60 is inderdaad ongeveer het minimum om bewegingen nog ietwat vast te kunnen zetten.
          Als je met de instellingen schiet die ik nu opgegeven heb ga je waarschijnlijk nog niks op de foto zien.
          Je gebruikt een fisheye, dus je schiet waarschijnlijk in kleine zaaltjes. Daar is normaal gezien zeer weinig licht maar is flits normaal gezien wel toegelaten. Gebruik natuurlijk je externe flits want je ingebouwde flits moet eerst voorflitsen om te meten en daar is de gemiddelde gitaarspeler waarschijnlijk niet echt tevreden mee. Best ook een diffuser gebruiken op je flits want met die brede hoek van een fisheye wordt er anders enkel een klein gebied op de foto belicht en is de rest donker.
          Speel ook met het aanwezige licht, er staan meestal wel enkele gekleurde lichten opgesteld, probeer die ook zo goed mogelijk in het kader te krijgen (met een fisheye moet het geen probleem zijn om alles in je kader te krijgen).

          Nog één ding dat heel belangrijk is: je kan nog heel wat lager gaan met die sluitertijd, soms zet ik de sluiter zelfs tot 1" lang, maar vanaf 1/8 kan je al leuke effecten krijgen. Als je je flitser instelt op het eerste gordijn (tweede gordijn kan ook, maar dan krijg je het onderwerp meestal 2x op de foto) kan je daarmee hele leuke effecten maken wanneer er wat lichten staan. Je flitser zal meteen flitsen en het onderwerp bevriezen, daarna neemt de camera nog een eindje het andere licht op en je krijgt een goed belichte foto met een bevroren onderwerp. Camera goed vasthouden en je krijgt een foto zoals je het zelf ziet, camera bewegen of ronddraaien en je bevroren onderwerp krijgt leuke lichtsporen om zich heen.

          Comment


          • #6
            Re: Instellingen voor het fotograferen op optredens

            NIET FLITSEN OP CONCERTEN.

            Wel doen : een toestel kopen dat goeie foto's geeft op hoge Iso (niet teveel ruis). Soms moet je wel tot Iso 3200 of hoger gaan. Dit is dus meestal n fullframe ...

            Lichtsterke lenzen kopen : 24-70 f2.8, 70-200 f2.8, al zijn die dikwijls nog niet lichtsterk genoeg. De laatste lens kan je ook niet echt gebruiken bij kleine zaaltjes wegens teveel tele (zeker als je n cropcamera hebt).

            De 85 mm f1.8 en 50 mm f1.4 zijn heel nuttig en niet extreem duur.

            Ik gebruik altijd Tv met veiligheidsshift wat eigenlijk op Av neerkomt.

            Ik probeer altijd sluitertijden te gebruiken van 1/100e of minder. Liefst zelfs 1/250 of zelfs 1/320 a 1/400 e als er genoeg licht is.

            Dan kan je ook je Iso laten zakken en n smaller diafragma (hoger getal) kiezen.

            Het licht bij concerten is vaak 'cyclisch', er zit wel n patroon in. Dikwijls is het te donker of enkel rood of blauw licht, fotografeer dan niet, maar wacht op het juiste licht (wit, desnoods geel). Dat moment komt er ooit wel, maar je moet er klaar voor zijn.

            Ik gebruik altijd spotmeting.

            Als je 1 stop onderbelicht kom je er soms ook wel. Dan heb je bv 1/125e sec (doenbaar) ipv 1/60e (vuilbak). Je foto's worden dan wel donkerder, maar scherper en komen meer met de werkelijkheid overeen.

            Maar vooral : stoor de betalende bezoekers niet door als n gek 10 foto's per seconde te maken gedurende het hele concert, gebruik geen flash (storend voor fans en artiesten), en loop niet als n gek over en weer.

            En ook : ken de zaal, ken de band (hoeveel mensen staan er op t podium, waar staat de zanger(es), wat gebeurt er tijdens bepaalde songs, wanneer gebeurt er iets speciaals ...)

            veel succes
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

            Comment


            • #7
              Re: Instellingen voor het fotograferen op optredens

              Blijkbaar kennen sommigen het verschil niet tussen partyfotografie (met flash) en concertfotografie (zonder flash).
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

              Comment


              • #8
                Re: Instellingen voor het fotograferen op optredens

                Met alle respect voor uw kennis enzo, maar 75% van alle optredens in ons land gebeuren niet op een podium met een belichtingsinstallatie die het mogelijk maakt om zonder flitser te schieten
                Door het feit dat Vebavo een fisheye gebruikt kan je waarschijnlijk zelf wel afleiden dat hij niet in het sportpaleis een band staat te fotograferen
                Het gaat hier naar mijn ervaring om optredens die doorgaan in een kelder waar 2 gloeilampjes boven de bar hangen, of in een café waar de stoelen en tafels aan de kant zijn geschoven om de band te kunnen plaatsen, met enkel roodgekleurde lampen die een beetje licht geven.
                Ik heb zowel grote optredens gefotografeerd als kelderoptredens (waarvan meer dan de helft zonder extra belichting was), ik gebruik ook zo weinig mogelijk m'n flitser, maar als de bands daar niks op tegen hebben kan het wel handig gebruikt worden.
                Ik treed zelf regelmatig op met mijn band en ik heb nog nooit last gekend van flitsers, we merken ze zelfs nauwelijks op omdat we geconcentreerd bezig zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: Instellingen voor het fotograferen op optredens

                  Oorspronkelijk geplaatst door vebavo Bekijk bericht
                  Shutter Speed 1/6
                  Aperture Value 0.0
                  ISO Speed 6400.
                  Volgende keer op de waarde van het diafragma letten en als dat open staat, is het gewoon niet mogelijk met die lens. Met een 50 1.4 kom je dan net op een aanvaardbare waarde.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Instellingen voor het fotograferen op optredens

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fliety Bekijk bericht
                    Met alle respect voor uw kennis enzo, maar 75% van alle optredens in ons land gebeuren niet op een podium met een belichtingsinstallatie die het mogelijk maakt om zonder flitser te schieten.
                    Dan moet je beter materiaal gebruiken.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Instellingen voor het fotograferen op optredens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Fliety Bekijk bericht
                      Met alle respect voor uw kennis enzo, maar 75% van alle optredens in ons land gebeuren niet op een podium met een belichtingsinstallatie die het mogelijk maakt om zonder flitser te schieten
                      Door het feit dat Vebavo een fisheye gebruikt kan je waarschijnlijk zelf wel afleiden dat hij niet in het sportpaleis een band staat te fotograferen
                      Het gaat hier naar mijn ervaring om optredens die doorgaan in een kelder waar 2 gloeilampjes boven de bar hangen, of in een café waar de stoelen en tafels aan de kant zijn geschoven om de band te kunnen plaatsen, met enkel roodgekleurde lampen die een beetje licht geven.
                      Ik heb zowel grote optredens gefotografeerd als kelderoptredens (waarvan meer dan de helft zonder extra belichting was), ik gebruik ook zo weinig mogelijk m'n flitser, maar als de bands daar niks op tegen hebben kan het wel handig gebruikt worden.
                      Ik treed zelf regelmatig op met mijn band en ik heb nog nooit last gekend van flitsers, we merken ze zelfs nauwelijks op omdat we geconcentreerd bezig zijn.
                      Ik heb in de AB, Botanique, Handelsbeurs, Depot, Vooruit etc nog nooit n serieuze fotograaf n flash zien gebruiken. Dat is trouwens uitdrukkelijk verboden. Zelfs als ik dat eens in t geniep zou proberen, zou ik in die zaal niet meer moeten terugkomen denk ik.

                      Dan zwijgen we nog over t feit dat een flash eigenlijk maar 3 meter ver reikt en het een heel andere sfeer geeft.

                      Ms is het handig bij kleine cafeconcertjes of kraakpandpunkconcertjes, ik zou t niet weten.

                      Een Canon 600D zou ik al niet boven Iso 800 durven gebruiken.
                      Canon-man. Concerten en natuur.
                      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Instellingen voor het fotograferen op optredens

                        AB, Botanique, Handelsbeurs, Depot, Vooruit, ... zijn allemaal grote concertzalen met een zee van belichting, moest ik daar iemand zien met een flitser zou ik ook raar opkijken.

                        Met zo'n grote podia ga ik zelf ook nooit een flitser gebruiken, komt daar nog bij dat ik ook wel goed genoeg weet dat ze daar verboden zijn.

                        En inderdaad, bij cafe-optredens gebruik ik hem wel, omdat de creatieve mogelijkheden met een flitser dan veel hoger liggen dan gewoon proberen de realiteit weer te geven zonder flitser.
                        (Het helpt dan ook wel om te vragen aan de band of de flitsen hen storen, maar er is nog niemand geweest die erover klaagde)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Instellingen voor het fotograferen op optredens

                          Concerten fotograferen is al vaak extreem lastig. Maar überhaupt binnenkomen bij de grotere shows, met je camera, is nog veel lastiger. Hoe krijgt een fotograaf eigenlijk toegang bij concerten? Lees hier alles over de magische 'fotopas': http://www.shoot.be//art/138922/hoe-...ij-concerten-/ - Redactie Shoot

                          Comment


                          • #14
                            Re: Instellingen voor het fotograferen op optredens

                            Het fotograferen is moeilijker dan n fotopas krijgen. Dat is maar een begin, een 'toegangsticket'.

                            Ik zou geen 600D gebruiken voor concerten : te trage autofocus, veel ruis op hoge Iso, en de cropfaktor is ook geen voordeel in kleine zalen.
                            Canon-man. Concerten en natuur.
                            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Instellingen voor het fotograferen op optredens

                              flitsen kan idd in 99% van de gevallen niet maar in bepaalde genres zie ik het toch steeds vaker. bv bij hardcore en metalcore zie ik het regelmatig. Over laatst nog met een fotograaf in london er over gesproken. Hij werkt voltijds voor een record company en werk altijd met flash in z/w. Het kan dus wel maar k'zou het toch niet proberen zonder overleg
                              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                              Comment

                              Working...
                              X