Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor cleaning.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sensor cleaning.

    Op deze site staan veel vragen over het kuisen van sensors.
    Heel veel mensen hebben een recent gekocht toestel dat volgens de gebruiker al aan het verwijderen van stof op de senosr toe is. Er was er zelfs eentje tussen die zijn toestel nog maar een week had!
    Mijn bemerking/vraag daarom:
    - is dit psychologisch of komt er inderdaad zoveel stof binnen?
    - heeft iemand al ooit iets gemerkt in de foto's?
    Ik heb zelf een EOS 300D (zes maanden geleden gekocht) en daar is ook al stof op terug te vinden, alleen in de foto's merk ik niets (alleen bij nachtfoto's of op een heldere lucht met een vrij gesloten diafragma.) Ben dan ook niet van plan mijn toestel te wagen aan een grote kuis die mi. 1) niet of nauwelijks is terug te vinden in mijn foto's 2) een toestel van meer dan 1000€ onbruikbaar kan maken...
    Alle commentaar welkom!
    http://www.digifotofreak.nl

  • #2
    Hallo MarcFoto,

    De sensor kuisen is kwestie van 3 minuten waarbij bijna de helft van de tijd gebruikt wordt om in het menu de "kuisstand" te vinden .
    Effe blaaspeertje, pfffff, pffffff, pfffffff en klaar is kees.
    Je toestel onbruikbaar maken? Je bent wel erg pessimistisch hoor .

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Dag Jaja,
      dank je voor je respons.
      Maar ik denk dat het stof met effe pffffff, pfffffff, pfffffff (zoals jij het zo prozaïsch stelt) niet wegkrijgt hoor.
      Alle respect, maar dan kan je net zo goed niks doen...
      http://www.digifotofreak.nl

      Comment


      • #4
        Na wat ervaringen en meningen van andere gebruikers en vakmensen gelezen en gehoord te hebben, kom ik tot de conclusie dat het regelmatig afblazen of reinigen van je sensor bij het normale onderhoud hoort om je apparaat in topform te houden.
        “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
        Scott Adams

        Comment


        • #5
          Originally posted by MarcFoto
          Dag Jaja,
          dank je voor je respons.
          Maar ik denk dat het stof met effe pffffff, pfffffff, pfffffff (zoals jij het zo prozaïsch stelt) niet wegkrijgt hoor.
          Alle respect, maar dan kan je net zo goed niks doen...
          Je kan met blazen een deel van het stof verwijderen maar zoals je zegt door nekel te blazen ga je de sensor niet helemaal netjes krijgen.Veel van dat stof zet zicht echt vast en kan via een handblazerke (heb zelf die grote blaaspeer van Giotto) niet meer verwijderd worden.

          Je moet dan eclipse en pecpads gaan gebruiken.Via de searchfunctie ga je hier veel info over vinden.
          Danny's Photosite

          Comment


          • #6
            Eventjes bij de les blijven aub.
            1 van de vragen was of iemand al iets gemerkt had aan de foto's...
            http://www.digifotofreak.nl

            Comment


            • #7
              Afblazen met een blaaspeertje is in veel gevallen voldoende. Het is een beetje kortzichtig om die methode over te slaan en meteen contact te maken met de ccd als het niet nodig zou zijn, zeker als het om een gewoon stofje gaat dat door een lenswissel in de body is binnengedrongen.

              http://forum.belgiumdigital.com/topic.asp?TOPIC_ID=45248

              Comment


              • #8
                Ja, bij mij waren er duidelijke 'spots' te zien in de luchtpartijen. Na wat pfff pfff was het meeste weg, maar bleven er nog wel wat 'zachtere' vlekjes over. Ik heb mijn camera nog maar een maand of zo, dus ik verschoot wel van de hoeveelheid stof. Blijkbaar was ik niet de enige D70 eigenaar met dit probleem.

                Maar ik heb mij er snel bij kunnen neerleggen, omdat het blijkbaar toch de bedoeling is dat je van tijd tot tijd je sensor eens cleaned of laat cleanen (en dan doe ik het liever zelf).
                Originally posted by MarcFoto
                Eventjes bij de les blijven aub.
                1 van de vragen was of iemand al iets gemerkt had aan de foto's...
                “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
                Scott Adams

                Comment


                • #9
                  Originally posted by MarcFoto
                  Eventjes bij de les blijven aub.
                  1 van de vragen was of iemand al iets gemerkt had aan de foto's...
                  Tenzij je echt perfectionist en purist bent, begin je niet aan je ccd te knoeien als je op je beelden geen stof ziet, dus als jij vindt dat het eventuele stof op je ccd niet opvalt op de foto's, blijf dan vooral gewoon verder fotograferen in plaats van de mensen die wel last hebben van zichtbaar stof te melden dat dit niet terzake doet. Laat iedereen zelf kiezen of hij/zij het stof storend vindt, of hij/zij sensorwipes wil bestellen, of hij/zij een blaaspeer wil gebruiken als eerste poging enz...

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Koen_vervoort
                    Afblazen met een blaaspeertje is in veel gevallen voldoende. Het is een beetje kortzichtig om die methode over te slaan en meteen contact te maken met de ccd als het niet nodig zou zijn, zeker als het om een gewoon stofje gaat dat door een lenswissel in de body is binnengedrongen.

                    http://forum.belgiumdigital.com/topic.asp?TOPIC_ID=45248
                    Ik werk nu ongeveer een jaar en bijna dagelijks met de Canon 1Ds. Ik heb tot nu toe de ccd niet aan hoeven te raken. Ik zet de camera op statief, pak de stofzuiger en houdt deze schuin onder de objectiefmond en blaas met een blaaspeertje het stof van de ccd. Dat werk tot nu toe erg goed. Wel even oefenen om te voorkomen dat je het binnenwerk van de camera uit de stofzuigerzak moet halen
                    Canon.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Fons Sluiter
                      [quoteIk zet de camera op statief, pak de stofzuiger en houdt deze schuin onder de objectiefmond en blaas met een blaaspeertje het stof van de ccd.
                      Prima systeem... Ik wilde in mijn vorig betoog de stofzuiger nog noemen als hulpmiddel, omdat de CCD de neiging heeft het losgeblazen stof terug aan te trekken, maar ik zag ervan af omdat veel stofzuigers eigenlijk zelf een RAMP zijn.

                      1) De filters laten ultrafijn stof terug ontsnappen en dat laat zich makkelijk aantrekken

                      2) De luchtuitlaat van de stofzuiger werpt eventueel in de ruimte neergedaald stof op en veroorzaakt tijdelijk een bijzonder hoge contaminatie van de ruimte.

                      Dus als je een stofzuiger risicovrij wil gebruiken moet je daar wel rekening mee houden (vb enkel de darm door de deur steken en de motor in de kamer ernaast plaatsen, ofwel de lens terugplaatsen terwijl je intussen nog steeds lucht afzuigt, zodat ze stofdeeltjes die door de stofzuiger werden uit/opgeworpen niet weer kunnen landen in het camerahuis.



                      Voor een groter cameraonderhoud kan je een soort stofarme zone creëren met behulp van een doos en bepaalde types van stof- en/of luchtfilters die gewoon op de consumermarkt te vinden zijn. Je koopt een luchtfilter die werkt met een deftige HEPA-filter (houdt stofdeeltjes tegen van 0.3 micron en groter). Best een model met een vrij kleine luchtuitblaasopening. Je zoekt een grote doos of grote plastic bak die je stofarm maakt (indien plastic: door af te spoelen met water en droog te blazen of te deppen met vezelarme doekjes. Je maakt achteraan een gat in die bak ter grootte van de uitblaasopening. Je plaatst de luchtfilter zo dat de gefilterde lucht door de opening een overdruk creërt in de bak, zodat langs de voorzijde waar je werkt geen onzuivere lucht een plaatsje vindt in je werkruimte. Zie dat de luchtfilter en de opening behoorlijk aansluiten (afkitten of afplakken is een optie).

                      En voila... uw persoonlijke stofarme zone.

                      EDIT: sluit je zone af met een vel plastic na gebruik, laat je luchtfilter niet continu draaien als je die stofarme zone niet vaak gebruikt... Na een tijd is de HEPA-filter namelijk 'versleten' of 'vol'.

                      Comment


                      • #12
                        Aan iedereen: bedankt voor de antwoorden totnogtoe.
                        Aan Koen: dat is het hem nu net:
                        ik wilde helemaal niet belerend zijn of zo (heb mijn post nog eens herlezen, en dat lijkt me niet zo), maar ik wou alleen weten of stof op de sensor écht terug te vinden is op de foto.
                        Ik moet zeggen dat er totnogtoe (behalve 1 iemand - Markali) daar maar weinig antwoord op is gekomen...

                        Dus (en om het nog eens heel duidelijk te stellen): heeft er iemand ooit al gemerkt dat de kwaliteit van zijn foto's achteruitgaat ten gevolge van de sensor?
                        Please?
                        http://www.digifotofreak.nl

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by MarcFoto

                          Dus (en om het nog eens heel duidelijk te stellen): heeft er iemand ooit al gemerkt dat de kwaliteit van zijn foto's achteruitgaat ten gevolge van de sensor?
                          Please?
                          Misschien dat mijn antwoordje nogal scherp overkwam, maar het had niet de bedoeling om een flame te starten hoor Ik was hier terechtgekomen door de link te volgen die je in het topic had gepost voor een gezamenlijke aankoop en op die manier kwam dat bij mij op dat ogenblik toch een beetje 'afkeurend' over ten opzichte van die mensen die proberen om sensorwipes aan te schaffen.

                          Om op je vraag te antwoorden. Er staan in dit forum regelmatig foto's met de vraag: "Is dit stof?" en dergelijke, waaruit blijkt dat mensen die vuiltjes op hun CCD wel degelijk op hun foto zien, en het echt wel een storend element vinden.

                          Je zou het dus kunnen laten hangen zolang je het niet als storend ervaart... MAAR! toch nog een kanttekening: wanneer je 'vers' wegblaasbaar stof ziet en je het niet wegblaast, kan het zich onder invloed van kleine hoeveelheden vocht in de lucht (door oplossing en kristallisatie van de aanwezige mineralen en/of contaminaties op het stof) gaan vasthechten, waardoor je er een paar uur / dagen / weken later niet meer met blazen alleen vanaf komt, en dus echt zal moeten wipen als je het alsnog wil verwijderen.

                          Comment


                          • #14
                            IMet mijn fuji S1 en en S2 heb ik regelmatig de sersor schoon moeten en maken en daartoe een stukje scotch tape (groen doosje) gebruikt. Ging er Goed maar ik heb nu een Kodak 14n en heb die tot nu toe maar schoongeblazen alhoewel er enklele kleine dingetjes op te zien zijn.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Dank je voor je reactie Koen.
                              Dus voor mij is het dan al te laat?
                              http://www.digifotofreak.nl

                              Comment

                              Working...
                              X