Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon lens 28-135 IS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon lens 28-135 IS

    Beste vrienden,

    Ben sinds kort in het bezit van een Canon 300D met kitlens.
    De Canon lens 28-135 IS erbij aangeschaft.
    Ik heb er een vraag over .
    Op de lens zit een draairing waarmee bepaalde waarden kunnen worden ingesteld.
    In rood staan de getallen 135-28
    in groen de getallen 4-7-15-50 ft
    daaronder eerst macro 1-1,5 3-5-10- naar oneindig.

    Wat betekent dat allemaal en wanneer en waarbij gebruik ik dat op mijn Canon 300D.
    Graag uitleg in een niet super technische taal.
    Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie reactie.

  • #2
    Als je aan die draairing draait ben je manueel aan het scherpstellen.
    Dus als je lens op 50 mm staat, en je onderwerp staat op 3 meter (of zoveel feet) dan moeten die 2 getallen overeenkomen zodat je onderwerp scherp zal zijn.
    Maar eigenlijk heb ik dit nog nooit gebruikt en weet zelfs niet of dit echt tot op de centimeter klopt.

    @Ssimons: dit heeft niets met het diafragma te maken, enkel met de scherpstelling
    http://www.vannecke.be
    Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
    Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

    Comment


    • #3
      Ik denk dat mijn vragen niet goed zijn begrepen.
      Mijn vragen gaan specifiek alleen maar over de lens 28-135 IS
      Op mijn camera zijn alle instellingen mij duidelijk.
      Het kleine boekje bij de lens geeft heel weinig informatie over de getallen en dan nog in het Duits of Engels.
      Ik zal hier de zeer korte informatie herhalen.

      Undendlich-Markierung.
      Der Einstellring kan wenig hinter die normale Undendlich-Position gedreht werden,um eine temperaturbedingte Verschiebung des Unendlich_brennpunkts auszugleichen.
      Bei optimale Bildschärfe sollten Sie bei der Einstellung stets auch das Bild in Sucher prüfen.
      Enz.

      Verder is er tekst INFRAROT INDEX ( alleen voor bepaalde camera's toepasbaar

      Graag van iemand de reactie van iemand die de lens een het bijbehorend boekje heeft.
      Het is een specikieke vraag over die lens.
      Misschien moet deze vraag naar een andere Topic

      Comment


      • #4
        Terwijl ik aan het typen was kwam jouw antwoord ertussen.
        Het is mij al wat duidelijker.
        Dat de instelling slechts geldt bij manual instelling.
        Bedankt voor je bijdrage.

        Comment


        • #5
          Originally posted by aadg
          Beste vrienden,

          Ben sinds kort in het bezit van een Canon 300D met kitlens.
          De Canon lens 28-135 IS erbij aangeschaft.
          Ik heb er een vraag over .
          Op de lens zit een draairing waarmee bepaalde waarden kunnen worden ingesteld.
          In rood staan de getallen 135-28
          in groen de getallen 4-7-15-50 ft
          daaronder eerst macro 1-1,5 3-5-10- naar oneindig.
          Dat zijn dus de aanduidingen in het venstertje. Daardoor kan je ongeveer de afstand bepalen waarop scherpgesteld wordt.
          Op de rode schaalverdeling moet je het getal nemen dat het dichtst bij de gebruikte brandpuntsafstand zit (aanduiding op de ring) En dan kan je in het groen de afstand zien (waarop de camera scherpstelt)in Feet, en in het wit de afstand in meters. Maar zelf let ik daar nooit op. Ik kijk meer door de lens dan naar de bovenkant van die lens
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            In rood staan de getallen 135-28:
            Dit is de brandpuntsafstand uitgedrukt in mm. Zonder al te technisch te worden: dat is het cijfer die een idee geeft over de hoek die men zal uitkaderen. Dit cijfer heeft geen geheimen meer voor mensen die uit de filmfotografie komen (waaronder ondergetekende.) Omdat de hoek afhankelijk is van de oppervlakte van de CCD of van de film zet men er geen hoek bij, maar geeft men de brandpuntsafstand weer. In de filmfotografie wa het eenvoudig:
            - <28mm = supergroothoek
            - 28-35mm = groothoek
            - 40-70mm = standaard (ongeveer wat het menselijk oog waarneemt)
            - 85-200mm = tele
            - >300mm = supertele
            Maar nu met de digitale fotografie (met kleinere CCD's komt die waarneming te vervallen.

            in groen de getallen 4-7-15-50 ft
            daaronder eerst macro 1-1,5 3-5-10- naar oneindig
            :
            Dit is de afstand waarop scherpgesteld wordt; de bovenste schaal in voet (+/-30cm) uitgedrukt; de onderste schaal in meter. Als een onderwerp op 10 meter staat dan dien je die schaal met de kleine ring naar 10m te brengen om het onderwerp scherpgesteld te krijgen. Deze schaal is vrij nauwkeurig, zodanig dat als je on-the-fly wilt fotograferen (lees: in het geniep) dan a) schat je de afstand tot het onderwerp, b) zet je de lens om MF, c) zet je de schaal op de afstand die je geschat hebt, d) druk je af. De foto zal nrmaliter scherp zijn (dwz als je goed de afstand hebt geschat en als jij of het onderwerp niet hebben bewogen.
            Er is ook nog een InfraRood index: dat is alleen van toepassing als je met IR-film fotografeert. Omdat infraRood licht niet dezelfde eigenschappen heeft als gewoon zichtbaar licht dan moet je de schaal naar de IR index draaien om een scherpe foto te hebbne. Dit is niet van toepassing in digitale fotografie en dus niet op je EOS 300D aanwezig...
            Zo ik hoop dat het nu wat duidelijker is.
            http://www.digifotofreak.nl

            Comment


            • #7
              MarcFoto.

              Je antwoord ,MarcFoto, is meer dan duidelijk .
              Erg bedankt.
              Een hiaat in mijn kennis is weer opgevuld.

              Comment

              Working...
              X