Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ruil Canon 7D naar Olympus OMD ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ruil Canon 7D naar Olympus OMD ?

    Wil eigenlijk mijn 7D in gaan ruilen op een kompleet ander systeem, de Olympus OM-D, ben ietwat verliefd op dit toestel geworden en ook de specs liegen er niet om.
    Verstandig of niet ?, heb nl alles van Canon, nog een FF met arsenaal lenzen, die wil ik wel erbij aanhouden, dus is dit verstandig vraag ik me af, enige voordeel is nl gewicht/formaat en tov de 7D eventueel beeldkwaliteit, maar tov 5D weer minder.

    Ervaringen iemand die de switch gemaakt heeft ?
    Mijn beste Foto moek nog trekke.

  • #2
    Re: Ruil Canon 7D naar Olympus OMD ?

    Wil je de ruil alleen doen op basis van de specificaties van de fabrikant?
    Ik denk dat je met die Olympus uitendelijk net dezelfde foto's kan maken als met je 7D, de verschillen zullen volgens mij niet zichtbaar zijn op de afdrukken.

    Je schrijft dat je nu al verschillende Canonlenzen hebt, en dat je toch de 5D nog zou willen behouden.
    Dan zit je met twee volledig aparte systemen, waarvan geen enkele accessoire uitwisselbaar is, dat lijkt mij niet echt handig.
    Je moet dan ook weer een compleet nieuw setje lenzen aanschaffen voor een "andere camera" waarmee je net hetzelfde kan als met de 7D.

    Of mis ik iets, is die Olympus werkelijk zoveel beter dat je er foto's mee kan maken die niet mogelijk zijn met een 7D?
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Ruil Canon 7D naar Olympus OMD ?

      Als camerasysteem erbij is een MFT best handig. IUk denk dat je meer soorten foto's kan maken met een 7D, zeker als het onderwerp snel en willekeurig gaat bewegen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Ruil Canon 7D naar Olympus OMD ?

        toelichting is wel op zijn plaats denk ik :

        vaak loop je eigen een breuk te tillen aan de 7D (of 5D) met dito lenzen, niet zozeer waneer dit soort apparatuur noodzakelijk is, maar meer tijdens citytrips, dagjes uit, kortom huis tuin en keuken fotografie, maar dan wel met een camera die vergelijkbaar is qua beeldprestatie''s, zowieso met de 7D. Weet dat bepaalde zaken zoals scherptediepte een ander verhaal is, sensor is tenslotte een pak kleiner, maar andere zaken vergelijkbaar.
        Komt nog bij dat nu de 7D nutteloos in de tas/kast blijft zitten, gebruik toch meestal de 5D, dus ik dacht win/win situatie, de 7D (plus wat andere zaken)gebruiken om een en ander beetje te financieren, de OM-D kan dan in ieder geval wat vaker de kast uit komen, vooral bij uitjes dat je niet teveel wil tillen of simpelweg iets onopvallender wil zijn. Mij lijkt de OM-D daar een uitstekend alternatief voor, ook al zit je dan met 2 systemen, de OM-D wordt dan voorlopig althans niet teveel uitgebreid, hooguit een 12 mm of 45 mm erbij, maar geen tele-zooms, daar heb ik dan altijd nog de Canon voor.
        Ook wanneer er serieus iets gefotografeerd moet worden kan ik naar de 5D grijpen, ook al wordt de OM-D ook als serieus beschreven.
        Ik fotografeer nu al zeker 20 jaar met een aantal bodies (vroeger gaf het meer voordeel, zw/w en kleur, nu niet zo meer) en nog nooit (knock on wood) heeft 1 body het af laten weten, daarbij komt dat ik gestopt ben met betaald werk, het is nu pure leut waarvoor ik het doe, dus 2 uitwisselbare bodies is geen noodzaak meer.
        Mijn beste Foto moek nog trekke.

        Comment


        • #5
          Re: Ruil Canon 7D naar Olympus OMD ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
          toelichting is wel op zijn plaats denk ik :

          vaak loop je eigen een breuk te tillen aan de 7D (of 5D) met dito lenzen, niet zozeer waneer dit soort apparatuur noodzakelijk is, maar meer tijdens citytrips, dagjes uit, kortom huis tuin en keuken fotografie, maar dan wel met een camera die vergelijkbaar is qua beeldprestatie''s, zowieso met de 7D. Weet dat bepaalde zaken zoals scherptediepte een ander verhaal is, sensor is tenslotte een pak kleiner, maar andere zaken vergelijkbaar.
          Komt nog bij dat nu de 7D nutteloos in de tas/kast blijft zitten, gebruik toch meestal de 5D, dus ik dacht win/win situatie, de 7D (plus wat andere zaken)gebruiken om een en ander beetje te financieren, de OM-D kan dan in ieder geval wat vaker de kast uit komen, vooral bij uitjes dat je niet teveel wil tillen of simpelweg iets onopvallender wil zijn. Mij lijkt de OM-D daar een uitstekend alternatief voor, ook al zit je dan met 2 systemen, de OM-D wordt dan voorlopig althans niet teveel uitgebreid, hooguit een 12 mm of 45 mm erbij, maar geen tele-zooms, daar heb ik dan altijd nog de Canon voor.
          Ook wanneer er serieus iets gefotografeerd moet worden kan ik naar de 5D grijpen, ook al wordt de OM-D ook als serieus beschreven.
          Ik fotografeer nu al zeker 20 jaar met een aantal bodies (vroeger gaf het meer voordeel, zw/w en kleur, nu niet zo meer) en nog nooit (knock on wood) heeft 1 body het af laten weten, daarbij komt dat ik gestopt ben met betaald werk, het is nu pure leut waarvoor ik het doe, dus 2 uitwisselbare bodies is geen noodzaak meer.
          Ik heb zelf de 5D2 met bijhorende L lenzen (buiten een Fish Eye) veranderd voor een OMD EM5.
          Nu... Of het een goei zaak is als je veel sport fotografeert is iets anders. Zelf heb ik nog geen sport geprobeerd met de OLy dus ik kan je nog niet zeggen of dat tegenvalt of niet.
          Bedenk wel dat lenzen zoals een 70-200 niet beschikbaar zijn voor de OMD, tenzij je een ring plaatst voor de 4/3 lenzen op te plaatsen b.v de 35-100 2.0 of de 50-200 2.8 3.5 maar dan vrees ik voor trage AF.

          Nu de 5D2 is ook geen camera specifiek voor sport... In jouw geval heb je de 7D die beter is op dat vlak.

          Wat de scherptediepte betreft is het verschil met een OMD vs Canon-Crop (1.6 x vs 2x) minder groot dan Canon-Crop vs Canon FF. Dus als je beperkte of meer controle over je DOF wilt is het verschil FF vs M43 wel groot... Zelf had ik een 50 1.2 en dat mag je vergeten met M43.
          Een Voightlander 25 0.95 is een alternatief maar geen match voor de Canon 50 1.2.
          Nu is het wel zo dat ik mijn 50 1.2 meestal op 2.0 gebruikte.

          Voor de rest is de OMD fantastisch.

          De lenzen die ik voorlopig heb zijn alle zeer goed , de 12 2.0, de 45 1.8 en zelfs de Fish Eye van Samyang is wonderbaarlijk goed op de OMD (beter dan de oude 15 mm Canon op de 5D2)
          De 75 1.8 die overal zeer zeer goede reviews krijgt staat in bestelling en de macro 60 2.8 van Oly staat ook op mijn lijst maar daar is nog geen prijs van bekent.

          De EVF is zeer goed met zeer neutrale kleuren waarop je makkelijk WB kan checken, belichting en scherpte.
          Manueel focussen met de EVF is handig, je focuspunt wordt met een druk op de FN knop uitvergroot naar keuze, 7x, 10x, 14 maal. De camera onthoud je laatste instelling. Manueel focussen (vergroting) kan ook geactiveerd worden door aan de focusring te draaien. Dus allemaal zaken die heel handig zijn en voor mij denk ik aan de eerste plaats aan macro waar manueel focussen een must is.

          De AF van de OMD is razendsnel.
          Het touchscreen is superhandig voor te focussen of je focuspunt te verplaatsen en de kantelbaarheid is ideaal voor discreet en onopvallend te fotograferen op plaatsen waar dit minder gewenst is.
          De kantelbaarheid is ook handig voor hoog boven het hoofd of laag bij de grond endoor het lage gewicht aangenaam.

          Dus de OMD is zeer goed.

          Macro, low light, landschap, portret, vakantie, kids... Daar mis ik mijn 5d2 zeker niet voor, integendeel.

          Het gewicht en de afmetingen laten me toe om zeer comfortabel te fotograferen bij grote bergwandelingen of lange uitstappen.

          Voor mij persoonlijk... Ik wil niet meer terug
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

          Comment


          • #6
            Re: Ruil Canon 7D naar Olympus OMD ?

            je hebt me oveetuigd, indien ik een mooie dof wil grijp ik wel naar mijn 5D.
            Mijn beste Foto moek nog trekke.

            Comment


            • #7
              Re: Ruil Canon 7D naar Olympus OMD ?

              Hoi,

              Funcky, je onderschrijft je keuze op een perfecte wijze.
              Ook ik heb de overstap gemaakt van een 5D MKII naar de OM-D.
              In alle tevredenheid.
              Grootte en pakketgewicht zijn naast fotokwaliteit tóch ook heel belangrijke punten.
              Al worden die eerste twee punten gemakkelijk door anderen weggewuift...
              En wat DOF betreft, met een 5D kan het ook al snel tegen je werken.
              Maar je kunt ook met je Oly leuk fotootjes trekken met een lekkere onscherpe achtergrond.

              Op 300 mm met een Panasonic 100-300


              Op 150 mm met een Olympus 40-150
              Het werken met een telelens is een gemakkelijke manier om dit te bereiken.

              Groet.
              Adrie

              Moderator Note: Je foto's zijn te groot, en dus achter een linkje geplaatst. Wil je hier zichtbare foto's plaatsen, dan moeten zij beantwoorden aan de BD-normen, nl. langste zijde maximum 900px.
              Last edited by LesC; 3 september 2012, 10:02.

              Comment


              • #8
                Re: Ruil Canon 7D naar Olympus OMD ?

                ga de oly niet ruilen tegen de 5d, heb nogvteveel mooie lenzen daarvoor, maar wel teegn de inmiddels verkochte 7d, denk daarbij aan de kitlens natuurlijk, met nog een 45 mm erbij, of/ en de 12 mm, maar eerts eens een lekker walk around toestelletje met goede eigenschappen.
                Miscien tzt ales het dermate bevalt een paar canon lenzen inruilen op wat olympus spul, voightlander of panasonic, eerst maar een swat spelen ermee.
                Mijn beste Foto moek nog trekke.

                Comment


                • #9
                  Re: Ruil Canon 7D naar Olympus OMD ?

                  TS,
                  Hoeveel gram en cubieke centimeters ga je winnen bij overstap naar Oly?

                  Bij gelijke scherptediepte moet je lichtsterkere objectieven hebben. Objectieven kunnen daardooor toch weer zwaar worden.

                  Bij mijn weten is het dynamisch bereik bij Oly minder. Ik werk met een 5D MK2 en MK3 en zou niet graag een kleiner dynamisch bereik willen hebben.
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ruil Canon 7D naar Olympus OMD ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                    Hoi,

                    Funcky, je onderschrijft je keuze op een perfecte wijze.
                    Ook ik heb de overstap gemaakt van een 5D MKII naar de OM-D.
                    In alle tevredenheid.
                    Grootte en pakketgewicht zijn naast fotokwaliteit tóch ook heel belangrijke punten.
                    Al worden die eerste twee punten gemakkelijk door anderen weggewuift...
                    En wat DOF betreft, met een 5D kan het ook al snel tegen je werken.
                    Maar je kunt ook met je Oly leuk fotootjes trekken met een lekkere onscherpe achtergrond.

                    Op 300 mm met een Panasonic 100-300


                    Op 150 mm met een Olympus 40-150
                    Het werken met een telelens is een gemakkelijke manier om dit te bereiken.

                    Groet.
                    Adrie
                    Hey Adrie

                    Bedankt, je hebt zeker een bijdrage gedaan tot mijn overstap,
                    Lijkt er op dat de telezooms het ook goed doen op de OMD. Die 45-150 lijkt me wel wat.. ook nog eens zeer klein en licht (200 gr geloof ik)... die ga ik binnenkort eens proberen.
                    Last edited by LesC; 3 september 2012, 10:03.
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ruil Canon 7D naar Olympus OMD ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                      TS,
                      Hoeveel gram en cubieke centimeters ga je winnen bij overstap naar Oly?

                      Bij gelijke scherptediepte moet je lichtsterkere objectieven hebben. Objectieven kunnen daardooor toch weer zwaar worden.

                      Bij mijn weten is het dynamisch bereik bij Oly minder. Ik werk met een 5D MK2 en MK3 en zou niet graag een kleiner dynamisch bereik willen hebben.
                      Veel winst in gram en minder centimeters.
                      Lichtsterke objectieven zwaar? Toch niet voor m4/3
                      Dynamisch bereik minder? De Oly OM-D E-M5 is daar een uitzondering op. Echt waar en in hoge ISO's super

                      Met de Zuiko 12-50 in macro stand kun je echt mooie dof bereiken. Knappe lens trouwens.
                      https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ruil Canon 7D naar Olympus OMD ?

                        heb hem gisteren aangeschaft en gelijk geprobeerd natuurlijk, vreselijk wennen aan het formaat, positieve gewenning welliswaar, ook de vieuwfinder positief, gelijk de belichtingscorrectie waarneembaar in de zoeker, erg simpel in te stellen, rest van het menu nog vrij ingewikkeld, de bijgelevrde lens is vrij goed te noemen naar mijn bescheiden mening, ook erg handig te gebruiken voor video (instelbare motorzoom) en macrostand.

                        Maar het is nog te vroeg om een echt oordeel te vellen hierover, maar de eerste indrukken zijn erg positief, met name blijf ik me verbazen over het gewicht en grootte tov de Canon 5D.

                        Wat betreft lichtsterke lenzen heeft Oly een aantal die bijzonder goed (en mooi) zijn, de 12, 45 en 75 mm zijn primes die wellicht in mijn tas gaan komen, maar aangezien ik de 5D nog aanhoud twijfel ik nog wat of het wel echt nut heeft.
                        Toestel gaat hoofdzakelijk voorlopig gebruikt worden als walk-around toestel, wellicht wanneer ik het wat beter ken en de mogelijkheden kan benutten ga ik het voor andere doeleinden proberen te gebruiken.
                        Vandaag we even met de 45 mm gespeeld, ook weer een aaibaarheidfactor 10, net als het toestelletje zelf, dus denk dat ik die wel alvast aan ga schaffen, voor 229,- lijkt me dit geen miskoop.
                        Last edited by Closupshooter; 4 september 2012, 13:58.
                        Mijn beste Foto moek nog trekke.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ruil Canon 7D naar Olympus OMD ?

                          toch maar even de 45 mm 1.8 aangeschaft, geweldig mooi klein lensje, heb er hoge verwachtingen van dus ben benieuwd.
                          Mijn beste Foto moek nog trekke.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ruil Canon 7D naar Olympus OMD ?

                            Hoi Annoh,
                            Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                            TS,
                            Hoeveel gram en cubieke centimeters ga je winnen bij overstap naar Oly?

                            Bij gelijke scherptediepte moet je lichtsterkere objectieven hebben. Objectieven kunnen daardooor toch weer zwaar worden.

                            Bij mijn weten is het dynamisch bereik bij Oly minder. Ik werk met een 5D MK2 en MK3 en zou niet graag een kleiner dynamisch bereik willen hebben.
                            Kijk, dat gewicht staat bij de specificaties.
                            Cubieke cm niet... om een object precies te meten, moet je 'm in vloeistof dompelen...
                            En dat doe ik met geen van beide... If you don't mind.
                            Terug naar het gewicht.
                            5D MkII+24-150L = 1570 gram / OM-D+12-50 = 636 gram (met mijn huidige Panasonic 12-35 f/2.8 730 gram)
                            5D MkII+70-300L = 1967 gram / OM-D+100-300 = 845 gram
                            De eerste regel is mijn rondwandel-combinatie door steden en dorpen (1570 versus 730 gram).
                            Het gewicht van een 7D is nagenoeg gelijk aan een 5D MkII.

                            Neem ik m'n OM-D met mijn huidige Panasonic 12-35; Oly 40-150; Oly 45mm en Panasonic 100-300 mee,
                            dan heb ik zo'n 1556 gram spul in m'n tassie, een niet zo groot tassie...
                            Neem ik de 5D MkII met m'n 24-105; 70-300 en 100mm Macro.
                            Dan zit m'n tassie boordevol en weegt een slordige 3227 gram.
                            Met mijn OM-D combinatie loop ik tóch veel gemakkelijk mee door de bergen... maar ik ben ook niet meer d'n jongste...

                            Terug naar cubieke cm... wat schat je:


                            Foto genomen met mijn telefoon, dáárom hebben we nog fotocamera's...
                            Het is niet om groot te doen om zijn compactheid, maar om het verschil te laten zien.

                            Groet.
                            Ad B
                            Last edited by adrie; 6 september 2012, 08:31.

                            Comment

                            Working...
                            X