Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor macrofotografie van insecten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips voor macrofotografie van insecten?

    Hoi iedereen,

    Ik heb enkele vraagjes over macrofotografie. Ik heb zelf een Canon macrolens 100mm.

    1) Ik zie op Flickr vaak fantastische foto's van vliegende/bewegende insecten, maar ik ben er zelf nog niet in geslaagd om dit mooi scherp te fotograferen (met scherp bedoel ik bv. de kop en het lijf van het insect scherp, maar de bewegende vleugels wel wazig). Zijn hier tips voor? Gebruik ik best auto- of manuele focus? Zijn deze foto's echt "lucky shots" of hebben die fotografen er een goeie techniek voor?

    2) Ik heb tot nog toe voor bijna al mijn macrofoto's van insecten autofocus gebruikt, omdat ik op die manier snel nog even kan focussen net voor ik de foto maak (ik vind het namelijk erg moeilijk om een scherpe macrofoto te nemen, maar dat kan aan mij liggen). Maar ik heb ergens gelezen dat je voor macrofoto's beter manuele focus gebruikt. Wat raden jullie mij aan en waarom?

    3) Gebruiken fotografen vaak een statief voor macrofoto's van insecten of niet? Ik kan me moeilijk voorstellen van wel, want tegen dat dat ding eindelijk op z'n poten staat, zit dat beestje al weer ergens waar het niet moet zitten!

    4) Wat is het "aangeraden" diafragma voor macrofoto's? Ik weet wel dat dit afhangt van onderwerp tot onderwerp, en van persoonlijke voorkeuren, maar ik heb gemerkt dat bij een diafragma van 2.8 bij een insect bv. enkel de kop scherp is en het lichaam al direct wazig, en meestal is dit mijn bedoeling niet. Meestal wil ik het volledige insect grotendeels scherp, maar bij 2.8 lukt dit bijna niet. Maar bij een klein diafragmagetal krijg ik natuurlijk wel een snellere sluitertijd, wat dan weer handig is voor een bewegend insect... Dus het is een beetje afwegen en aanvoelen, maar de laatste tijd gebruik ik liever een groter diafragmagetal dan een klein... Wat is jullie ervaring hiermee?

    Alvast bedankt voor het delen van jullie kennis en tips!
    Op mijn Flickr-account staan enkele macrofoto's voor de geïnteressseerden: http://www.flickr.com/photos/stephaniedm

  • #2
    Re: Tips voor macrofotografie van insecten?

    Zelf ben ik dit jaar pas echt begonnen met macrofotografie dus veel ken ik er nog niet vanaf, maar ik zal mijn best doen :-)

    1) Dit heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar dit wordt volgens mij gedaan op de stand waarbij je je sluitertijd kan kiezen (Tv stand). Zo kan je je sluitertijd kiezen en zelf bepalen of je de vleugels scherp wilt hebben of ze wazig maken door een iets langzamere sluitertijd te kiezen.

    2) Ikzelf gebruik altijd manuele focus omdat ik het gewoon gemakkelijker werken vind. Ook heb je vaak als je op 1:1 vergroting een foto maakt dat je lens gaat hunten ( de hele tijd proberen scherp te stellen). Daarom raad ik aan om manuele focus te gebruiken.

    3) Zelf gebruikte ik in het begin een monopod waarmee ik toch wel enkele goede resultaten gehaald heb. Het gaat ook uit de hand, maar zelf heb ik de 100mm versie van Canon ook maar dan zonder de IS. Dit wordt dus vaak moeilijker als je minder licht hebt. Daarmee dat ik mij nu laatst een statief heb gehaald en ik moet zeggen het bevalt mij wel :-) Om er voor te zorgen dat de beestjes niet weggaan kan je misschien eens 's morgens gaan, dan zijn de meeste beestjes nog niet zo actief en blijven ze wel wat langer zitten.

    4) Zoals je zelf al zegt hangt het gebruikte diafragma vaak af van onderwerp tot onderwerp en van persoonlijke voorkeur en het eindresultaat dat je wil bereiken. Maar jij wilt het insect liefst heel scherp dus dan zal je hoger moeten als 2.8 en eerder richting de 7.1 - 11 gaan denk ik, althans dat zijn de waarden waar ik meestal rond zit. Ook de afstand van het onderwerp naar de lens speelt een rol en hoe het onderwerp ten opzichte van je camera staat. Als je je camera evenwijdig plaatst met het onderwerp krijg je je beestje meestal beter scherp dan dat het onderwerp loodrecht op de camera staat. Ik hoop dat je hiermee begrijpt wat ik bedoel.

    Ps: die enkele macrofoto's op je Flickr-account vind ik anders niet slecht hoor :-)

    Groeten Stef

    Comment


    • #3
      Re: Tips voor macrofotografie van insecten?



      Deze is genomen met een Canon 60D, canon 60mm f2.8 macro en de 430 EXII draadloos in eTTL aangestuurd vanuit de camera (+1 stop). Waarden 1/125 sec f10 op iso100 en natuurlijk uit de hand getrokken, autofocus uit en snel zijn hé.

      Groeten

      Rudy,

      PS nu ik men 60D wat beter ken zou ik dit op ISO 400 durven nemen aan 1/250 en f14...
      Rudy,

      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

      Comment


      • #4
        Re: Tips voor macrofotografie van insecten?

        @houben stef:

        Ik ben er zelf ook nog niet lang mee bezig, aangezien ik nog niet lang over het juiste materiaal beschik .

        1) De sluitertijd die ik gebruikte was altijd snel genoeg om het beestje scherp te krijgen volgens mij, maar waar ik een probleem mee heb, is het scherpstellen, want zo'n beestje beweegt heel de tijd dus heb je niet veel tijd om te focussen.

        2) Ik heb de manuele focus al enkele keren geprobeerd voor macrofotografie, maar de minste beweging is genoeg om die focus al weer om zeep te helpen. Met autofocus heb ik indd ook al gehad dat de lens niet goed weet waarop scherp te stellen, en zo wat blijft zoeken, maar eens dat het insect scherp is, lukt het meestal wel om er te blijven op scherpstellen (ik stel m'n scherpstelpunt op het midden in, en ik mik dus telkens naar waar ik wil scherpstellen, en dan draai ik de camera om m'n compositie te bepalen).

        3) Mijn Canon lens heeft ook geen IS. Aan een monopod had ik nog niet gedacht, dat is wsl. indd. wat handiger werken dan een gewoon statief.

        4) De laatste tijd gebruikte ik meestal een diafragma van rond de 7.1. En indd.: als het insectje evenwijdig met de camera staat, is het niet moeilijk om alles scherp te krijgen, want dan staat het volledige insect op dezelfde afstand van de camera, maar het is vooral als het insect wat schuin staat dat ik meestal ook wil dat het achterlijf ook zo scherp mogelijk is (hoeft niet even scherp te zijn als de kop, maar ook niet te wazig...)

        En bedankt voor je mening over m'n foto's . Ik ben zelf ook erg tevreden met die op m'n Flickr-account (anders zou ik ze niet uploaden), maar het is soms echt erg hoeveel foto's ik moet maken vooraleer er een scherpe tussenzit...



        @Rudy M.
        Prachtige foto! Dat is indd. wat ik bedoel! Maar hoe heb je scherpgesteld? Via manuele focus veronderstel ik, want je zegt dat autofocus uitstaat... En waarop heb je scherpgesteld? Op de bloem of op het bewegende insect (want dit laatste is toch echt heel moeilijk?)

        Zijn er nog mensen die graag hun mening nog even willen delen ?

        Comment


        • #5
          Re: Tips voor macrofotografie van insecten?

          Macro = manueel, oefenen, je krijgt er door te doen handigheid in Oefenen kan je even goed op een vork op tafel of een stuk tekst in een boek en zo snelheid leren ontwikkelen en pricisie, minder frustrerend dan bij een "echt" onderwerp oefenen want dan "mis" je telkens een shot
          Diafragma is geen vast gegeven, wel is het zo hoe hoger het nummer hoe ruimer het veld van de scherpte is maar hoe minder licht je krijgt. Het is altijd balanseren Fijn weetje is het gegeven hoe verder je achtergrond van je model verwijderd zit hoe makkelijker je een softe achtergrond krijgt waardoor je dus op hoger f-nummers kan fotograferen en toch een zachte achtergrond behouden, voor diertjes in de vlucht handig want die beweging in die vleugeltjes krijg je net door iets tragere sluitertijden

          In de vlucht-shots kan je ook vanop statief. Monopod werkt voor sommigen een beetje maar voor mij helemaal niets trouwens Je stelt je op bij een plant die de diertjes aantrekt en heb geduld ... Geduld en oefening brengen je stap voor stap richting waar en wat je wil en sowieso is het missers-en-keepers met macro. Een veel gebruikte manier is ook al-servo gebruiken en dus reeksen beelden schieten en daarbij licht naarvoor of achter van je onderwerp afbewegen, er zal altijd wel ergens een scherpe bijzitten dan. Veel gebruikt deze manier maar ik ben d'er helemaal niet van gecharmeerd en pas het dan ook nooit toe, ik ga voor geduld en kijken maar misschien spreekt de methode u wel aan, proberen dus
          Webstek in opbouw

          Comment


          • #6
            Re: Tips voor macrofotografie van insecten?

            @Sonabelgium:

            Merci voor je antwoord . Ik heb indd. hier en daar al wat geoefend, maar een foto nemen van een stilstaand object is meestal een pak minder moeilijk dan van een bewegend diertje
            De AI Servo techniek had ik nog niet aan gedacht, ik heb die wel al gebruikt om een spelende hond te fotograferen, dus misschien moet ik het ook wel eens proberen voor een vliegend insect!

            Ik ben nog steeds geïnteresseerd in andere meningen, en ondertussen heb ik een andere post gevonden op dit forum van een persoon die ook tips vraagt voor het fotograferen van insecten, dus ik ga ook dat nog eens nalezen!

            Comment


            • #7
              Re: Tips voor macrofotografie van insecten?

              Tip 1: geduld, geduld en nog eens geduld en berijd ijn op opmerkelijk veel mislukkingen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Tips voor macrofotografie van insecten?

                Ongeveer de helft van mijn macro's worden uit de losse hand genomen, de andere helft met statief.

                Statief gebruik ik meestal als de onderwerpen redelijk statisch zijn (meestal vroeg in de ochtend of later op de avond als de insecten niet meer zo actief zijn). In dat geval doe ik de scherpstelling manueel en op basis van live-view. Soms gebruik ik ook mirror lock-up+timer of afstandsbediening.

                Voor macro's uit de losse hand gebruik ik meestal autofocus op het centrale scherpstelpunt, ai servo (one shot werkt gewoon niet goed bij bewegende beestjes of een beetje wind). Meestal maak ik ook twee of drie foto's na elkaar. De tweede is meestal scherper omdat je op dat moment de bewegingsonscherpte van het indrukken van de ontspanknop niet meer hebt. Een soort van poor-mans IS dus :-).

                En dan mag je ook nog de andere technieken niet vergeten: lees voldoende over je onderwerpen zodat je weet op welke bloemen ze bij voorkeur gaan zitten. Let erop dat je tijdens het naderen zelf geen schaduw veroorzaakt boven je onderwerp, want de meeste insecten beschouwen dat als mogelijk gevaar. Benader je onderwerpen bij voorkeur van onder of van opzij. Let op je houding en zorg dat je stevig staat, knielt of ligt zodat je trillingen zoveel mogelijk kunt vermijden. Let op je ademhaling: adem diep in, half uit en hou dan je adem een seconde of zo in alvorens af te drukken. Deze techniek vermijdt ongewenste bewegingsonscherpte die veroorzaakt wordt door de ademhaling. Soms gebruik ik een statief om de arm die het fototoestel ondersteunt op te steunen. Op die manier behou je een relatief grote flexibiliteit terwijl je toch voldoende steun hebt.

                En tot slot: enorm veel geduld hebben en enorm veel oefenen...

                Succes.
                www.elwee.net

                Comment


                • #9
                  Re: Tips voor macrofotografie van insecten?

                  Geduld: ja, dat heb ik al gemerkt dat je er veel van nodig hebt om een mooi resultaat te bereiken! En indd. veel mislukkingen: om 1 goeie foto over te houden, moet ik er ongeveer 40 nemen tegen dat er een bij is waarbij het insectje ergens op een goeie plaats zit, een goeie positie en dan nog scherp is!

                  @elwee: Bedankt voor de tips! Ik ga zeker de AI servo methode eens proberen en meerdere foto's na elkaar nemen. Lol @ ademhalingstips! Indd. nuttig, want het is echt ongelofelijk hoe miniem de beweging maar moet zijn om al een onscherpe foto te bekomen! Ik probeer indd. meestal geen schaduw te vormen boven m'n onderwerp, behalve als het onderwerp echt in volle zon zit, wat meestal niet zo'n mooie foto oplevert.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips voor macrofotografie van insecten?

                    Naast al deze technishe beschouwigen,die allemaal bruikbaar zijn,let op je kledij.Witte T-shirts etc. zijn uit den boze.Liefst zo neutraal mogelijk in vergelijking met de omgeving.Insecten zien dit verschil.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips voor macrofotografie van insecten?

                      Oorspronkelijk geplaatst door HoSpiTaL_gHoSt Bekijk bericht
                      Geduld: ja, dat heb ik al gemerkt dat je er veel van nodig hebt om een mooi resultaat te bereiken! En indd. veel mislukkingen: om 1 goeie foto over te houden, moet ik er ongeveer 40 nemen tegen dat er een bij is waarbij het insectje ergens op een goeie plaats zit, een goeie positie en dan nog scherp is!
                      Gebruik een statief, dan draai je de verhouding om: 9 op 10 fotos zijn dan scherp (als er niet teveel wind is . . .). Een plamp is ook een vreselijk handig hulpmiddel.
                      David Leemans
                      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips voor macrofotografie van insecten?

                        Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                        Gebruik een statief, dan draai je de verhouding om: 9 op 10 fotos zijn dan scherp (als er niet teveel wind is . . .). Een plamp is ook een vreselijk handig hulpmiddel.
                        Wat is een plamp?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips voor macrofotografie van insecten?

                          Oorspronkelijk geplaatst door HoSpiTaL_gHoSt Bekijk bericht
                          Wat is een plamp?
                          Wimberley, Inc is a designer and manufacturer of professional photography equipment
                          David Leemans
                          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips voor macrofotografie van insecten?

                            Thanks voor de link! Ik had er al van gehoord, maar ik wist niet dat zoiets een plamp heette .

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tips voor macrofotografie van insecten?

                              Hallo,

                              ben er zelf nog niet lang mee bezig, maar gebruik zelf een prime met ex-tube en ringflash. Telkens aan diafragma f12 en met flitser op sync koord, omdat je dan kunt flitsen hoger dan 1/250 (maakt echt een verschil). Ik gebruik af en toe een statief, maar tegen dat ik het geplaatst heb is het diertje al ketsen. Een macro-instelrail is wel interessant... Zoek maar eens op. Verder denk ik nog aan een afstandsbediening (wanneer op statief staat) en de spiegel voorontspannen om zo de trillingen te vermijden. De tip met de aangepaste kledij kan ik ook beamen.

                              En als laatste, leer je dieren kennen. Bv een libelle vliegt altijd in hetzelfde patroon en komt na een tijd terug op dezelfde plaats zitten. Als je weet wat de gewoontes van de dieren zijn kom je al verder vooruit.

                              je fotos zijn al mooi naar mijn mening.

                              Comment

                              Working...
                              X