Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk diafragma bij studio fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welk diafragma bij studio fotografie

    Ik vraag mij af welk diafragma jullie professionele modelfotografen gebruiken, voor portret, head & torso en full body modelfoto’s in de studio.
    Voor model foto’s wil ik een zo groot mogelijke diafragma opening om de achtergrond wazig te houden en eventuele oneffenheden in het (studio) achtergronddoek onzichtbaar te maken.(model staat op 1m van de achtergrond)
    De lenzen die ik gebruik zijn Nikon 28-70mm f2.8 en Nikon 70-200mm f2.8 VRII (op D90 crop)
    De scherpte van de lenzen zelfs bij f2.8 is uitstekend, dus hoef ik naar geen hoger f-getal om reden van een scherper beeld op het focuspunt.
    De DOF bij f2.8 lijkt mij (te) klein voor portret omdat ik meestal ook de rest van het gezicht scherp wil.
    Vanuit deze overweging zou ik voor portret f4.0 kiezen.
    Voor torso en full body , zou ik eerder naar f5.6 gaan, wat het achtergrond doek in mijn (kleine ) studio (3x6m) (afhankelijk van het gekozen brandpunt) reeds relatief scherp in beeld brengt.
    Een ander probleem is de verlichting.
    Ik gebruik als hoofd verlichting meestal 2 studioflitsers (1x600Ws met softbox -1.0m van het model, 1x300Ws met zilver reflectie paraplu-1.5m van het model). In de 600Ws softbox heb ik een bijkomend wit nylon doek moeten bijhangen om het licht wat te dempen, ik was continue op minimum sterkte aan het werken, en had te weinig regelbereik.
    De muren van de studio zijn wit, het geeft een zacht licht (veel reflectie) en het geeft een aangenamer gevoel voor het model (vooral kinderen) dan zwarte muren.
    Gevolg is dat het omgevingslicht bij f4.0 (3x 40W halogeen + 2 pilot lampen) reeds een rol gaan spelen voor de belichting van de foto.
    De kleurtemp. wordt erdoor beïnvloed maar ook de bewegingsonscherpte . Bij studioflits (1/1000ms) zijn alle foto’s haarscherp, bij grotere diafragma openingen bemerk ik dat onder invloed van het omgevingslicht (camera s=125ms) sommige foto’s (op 100% bekeken) minder scherp zijn.
    Je zou ook het omgevingslicht kunnen verminderen maar dan krijgt het model grote pupillen, wat ook niet mooi is. De pilotlamp laten dimmen gedurende het flitsen is ook een optie, maar ook een stuk minder aangenaam voor het model.
    De D90 camera heeft een standaard ISO van 200, de ISO kan met 1 stop verlaagd worden (=ISO 100), maar dan schijnt het contrast bereik hierdoor ook te verminderen.
    Alles bijeen zie ik mij genoodzaakt om in de studio voor een gewone portret opstelling toch op f10 te fotograferen (softbox: f10, paraplu: 7.1 of minder).
    Natuurlijk zijn heel wat belichtings variaties en opstellingen mogelijk, maar om het niet te complex te maken wil ik het enkel hebben over een opstelling softbox 45° links (f10) , paraplu 45° rechts (f7.1)

    Graag jullie advies.
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

  • #2
    Re: welk diafragma bij studio fotografie

    Een ND filter gebruiken is ook een oplossing.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: welk diafragma bij studio fotografie

      in een studio-omgeving is F8 - F11 nochtans een vrij normaal diafragma dat door de meesten zal gebruikt worden om idd alles mooi scherp te verkrijgen
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: welk diafragma bij studio fotografie

        Een ND filter gebruiken is ook een oplossing.
        Dat is inderdaad een mogelijkheid, daar had ik nog niet aan gedacht.

        in een studio-omgeving is F8 - F11 nochtans een vrij normaal diafragma dat door de meesten zal gebruikt worden om idd alles mooi scherp te verkrijgen
        Bedankt voor de info, ik vroeg mij af of ik nu echt verkeerd bezig was.
        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

        Comment


        • #5
          Re: welk diafragma bij studio fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
          Bedankt voor de info, ik vroeg mij af of ik nu echt verkeerd bezig was.
          no problem

          in een studio omgeving zit je niet met een eventuele 'storende' achtergrond he
          daar wil je net deels die achtergrond er duidelijk op (wit / zwart / wolkendoek / ander motief)
          buiten ga je net voor een wazige achtergrond

          mensen die aan productfotografie doen, zullen zelfs mogelijk nog meer dichtknijpen naar F16 vermoed ik om echt alles scherp te hebben van hun onderwerp
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: welk diafragma bij studio fotografie

            Hangt er allemaal vanaf wat je wil.
            F16 of zelfs F22 is voor producten geen uitzondering. Voor kleine producten haal je dat ook al met een speedlight.
            Een kleine DOF in de studio, kan ook wenselijk zijn. Met een 600ws flits ben je dan wat beperkter.

            Nog enkele andere oplossingen:
            Enkel de 300ws gebruiken en invullen met reflectiescherm oid.
            Een extra diffuser voor je softbox kan ook voor een stop lichtverlies zorgen. (2extra diffusers, voor 2stops,....)
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: welk diafragma bij studio fotografie

              Wat met de witte muren ?
              Ik heb al overwogen om de muren 18% grijs te verven, maar ik vrees dat het licht veel harder zal zijn doordat ik dan geen reflecties meer heb.
              Ik heb al een paar keer zwarte doeken gebruikt op de omgevende muren, die zuigen echt het licht weg, wat overblijft is het directe licht van de flitsers met hardere schaduwen, het resultaat kon mij niet echt bekoren, ik moest een aantal kleinere flitsers bijplaatsen om de schaduwen wat te verzachten.
              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

              Comment


              • #8
                Re: welk diafragma bij studio fotografie

                Ik gebruik doorgaans f/11. Anders zijn mijn modellen hunne neus te soft (en soms hun oren ook). Mijn modellen hebben wel 4 poten en ne staart.

                Met een "zwarte" studio heb je wel meer controle over je licht. Als de schaduwen je storen, plaats je licht dan zo dat de schaduwen buiten je beeld vallen.
                Een grotere softbox of PLM zal je ook een zachter licht opleveren.

                Vaak gebruik ik een enkele 215cm octa als hoofdlicht (600ws geeft me dan f/11) en dan 2x een 300ws op de achtergrond. Een groot reflectiepaneel kort bij je onderwerp is wel wenselijk als je een klein contrast wenst tussen de verlichte kant en de reflectiekant.

                voorbeeldje 1

                voorbeeldje II

                Ik gebruik wel vinyl of een studio met infini en PU coating. Dat geeft die leuke reflectie (zonder nabewerking. Ik heb alleen LR3)
                I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                Comment


                • #9
                  Re: welk diafragma bij studio fotografie

                  f8 - f11 is inderdaad gebruikelijk maar afhankelijk van het doel zijn andere f-stops even bruikbaar: f1.4 tot f16. Zelf heb ik nog geen behoefte gehad aan +f16...
                  Wat de studiokleur betreft is de standaard zwart (en lichtdicht) en gebruik je witte reflectiepanelen waar en wanneer nodig (of desnoods een levensgrote witte lichttent). Het omgekeerde kan ook maar is quasi onmogelijk om je licht 100% onder controle te houden: een witte studio met zwarte panelen/gordijnen om licht af te stoppen ipv te reflecteren. Maar de meest werkbare studio is de grote ruime studio waar de kleur rondom weinig uitmaakt omdat gezien de reflectie-afstand naar het model voor eventuele overflow gewoon té groot is om van belang te zijn. Dan staat het model in de leegte en kan je rondom met backdrops, panelen, statieven en décors schuiven wat je wilt. Ruimte is een luxe.

                  Cheers,
                  F.
                  Last edited by Fibonacci; 3 september 2012, 18:54.

                  Comment


                  • #10
                    Re: welk diafragma bij studio fotografie

                    ruimte is inderdaad een luxe, maar veel amateur-fotografen moeten het met minder stellen, ik ben al gelukkig met mijn 3x8 m, een 3m doek kan er juist tussen, ik kom wel wat lengte te kort om het model verder van de achtergrond te kunnen plaatsen en optimaal mijn 70-200mm VRII op mijn D90 te kunnen gebruiken, in de studio ik werk dan ook veel met de 28-70mm op de D90. Ik heb wel de stille hoop om binnen een paar maanden de D800E te kunnen kopen, waardoor ik in de studio beter van de 70-200mm gebruik zal kunnen maken. Ben wel van plan om de studio opnieuw te schilderen en naar 18% grijs te brengen, althans de 3x3m waar de flitsers en het model staan opgesteld.
                    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: welk diafragma bij studio fotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                      Ben wel van plan om de studio opnieuw te schilderen en naar 18% grijs te brengen, althans de 3x3m waar de flitsers en het model staan opgesteld.
                      waarom 18% grijs? zo'n krappe ruimte zou ik zwart schilderen... zodat je optimaal controle hebt van je licht
                      Last edited by d_oracle; 5 september 2012, 21:17.
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: welk diafragma bij studio fotografie

                        Niet je materiaal maar wel je studio ruimte is hier absoluut de beperkende faktor. Als je je model op 1m van je backdrop zet, en je zet daar nog een block tussen om die achtergrond te belichten... da's vragen om overflow, zeker in een witte omgeving. Een iets ruimer lokatie is, zeker voor full body shots, aangewezen, maar als je werkelijk enkel die beperkte ruimte hebt, dan zou ik toch wel alles, maar dan ook alles, matzwart schilderen. Vloer, muren, plafond, materiaaltafel, tot het rollend krukje waarop je zit: pot zwarte verf in het midden van de kamer zetten, met een bommetje erin

                        Comment


                        • #13
                          Re: welk diafragma bij studio fotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                          Ik vraag mij af welk diafragma jullie professionele modelfotografen gebruiken, voor portret, head & torso en full body modelfoto’s in de studio.
                          Voor model foto’s wil ik een zo groot mogelijke diafragma opening om de achtergrond wazig te houden en eventuele oneffenheden in het (studio) achtergronddoek onzichtbaar te maken.(model staat op 1m van de achtergrond)
                          De lenzen die ik gebruik zijn Nikon 28-70mm f2.8 en Nikon 70-200mm f2.8 VRII (op D90 crop)
                          De scherpte van de lenzen zelfs bij f2.8 is uitstekend, dus hoef ik naar geen hoger f-getal om reden van een scherper beeld op het focuspunt.
                          De DOF bij f2.8 lijkt mij (te) klein voor portret omdat ik meestal ook de rest van het gezicht scherp wil.
                          Vanuit deze overweging zou ik voor portret f4.0 kiezen.
                          Voor torso en full body , zou ik eerder naar f5.6 gaan, wat het achtergrond doek in mijn (kleine ) studio (3x6m) (afhankelijk van het gekozen brandpunt) reeds relatief scherp in beeld brengt.
                          Een ander probleem is de verlichting.
                          Ik gebruik als hoofd verlichting meestal 2 studioflitsers (1x600Ws met softbox -1.0m van het model, 1x300Ws met zilver reflectie paraplu-1.5m van het model). In de 600Ws softbox heb ik een bijkomend wit nylon doek moeten bijhangen om het licht wat te dempen, ik was continue op minimum sterkte aan het werken, en had te weinig regelbereik.
                          De muren van de studio zijn wit, het geeft een zacht licht (veel reflectie) en het geeft een aangenamer gevoel voor het model (vooral kinderen) dan zwarte muren.
                          Gevolg is dat het omgevingslicht bij f4.0 (3x 40W halogeen + 2 pilot lampen) reeds een rol gaan spelen voor de belichting van de foto.
                          De kleurtemp. wordt erdoor beïnvloed maar ook de bewegingsonscherpte . Bij studioflits (1/1000ms) zijn alle foto’s haarscherp, bij grotere diafragma openingen bemerk ik dat onder invloed van het omgevingslicht (camera s=125ms) sommige foto’s (op 100% bekeken) minder scherp zijn.
                          Je zou ook het omgevingslicht kunnen verminderen maar dan krijgt het model grote pupillen, wat ook niet mooi is. De pilotlamp laten dimmen gedurende het flitsen is ook een optie, maar ook een stuk minder aangenaam voor het model.
                          De D90 camera heeft een standaard ISO van 200, de ISO kan met 1 stop verlaagd worden (=ISO 100), maar dan schijnt het contrast bereik hierdoor ook te verminderen.
                          Alles bijeen zie ik mij genoodzaakt om in de studio voor een gewone portret opstelling toch op f10 te fotograferen (softbox: f10, paraplu: 7.1 of minder).
                          Natuurlijk zijn heel wat belichtings variaties en opstellingen mogelijk, maar om het niet te complex te maken wil ik het enkel hebben over een opstelling softbox 45° links (f10) , paraplu 45° rechts (f7.1)

                          Graag jullie advies.
                          Je haalt zelf al alle "struikelblokken" aan ... kleine studio, teveel (flits)vermogen, witte muren ...

                          Zoals je in de andere reacties kon lezen, een donkere (zwarte) studio laat je toe het licht beter te controleren.
                          Een ND filter is een oplossing maar is nogal omslachtig omdat je je lichtmodifier dient te voorzien van een ND-filter ( NIET zomaar een ND filter voor je lens plaatsen !) en dat houdt in dat je grote tot zeer grote stukken ND-folie dient te bevestigen/plakken op je softbox.

                          Meer is in dit geval zeker niet beter !
                          Men vergeet dat men beter voor een wat "lichter" model kiest en indien nodig de ISO waarde één stop vermeerdert !
                          Ik zou de 600 Ws flitser verkoper en voor een tweede 300 Ws gaan.
                          Wat is de laagste lichtopbrengst bij de 600 en de 300 versie ?

                          Aangaande je vraag over diafragma hangt het er uiteraard vanaf hoeveel scherptediepte je wilt/moet hebben !
                          Studiofoto's MOETEN NIET op f11 genomen worden. Zelf werk ik graag op bvb f2 of sneller.
                          Last edited by Picha; 5 september 2012, 18:13.

                          Comment


                          • #14
                            Re: welk diafragma bij studio fotografie

                            De vraag over f-kwestie uit de oorspronkelijke post van TS is arbitrair. Het is enkel een beredeneerde aanloop om na te gaan in welke vorm modelfotografie doenbaar is in een bepaald volume studio. Daarnaast gebruikt TS alsnog objectieven in de soft spot. TS wist/weet vermoedelijk waar de beperking zit.

                            Comment


                            • #15
                              Re: welk diafragma bij studio fotografie

                              Bij ISO200 (min standaard ISO voor D90) haal ik met de 600Ws een richtgetal van 8-32 (op 1m van de aangepaste softbox, in een witte muren omgeving)
                              Waar het mij vooral om te doen was , was te horen of de keuze van f10 waarop ik uit kwam een "normale " diafragma instelling was in een studio, dat lijkt dus zo, uitzonderingen hoger of lager afhankelijk van de toepassing zullen er ook zijn maar dan moeten we met de invloeden van die keuze rekening houden.
                              Met een softbox (60x90cm) op 1.0 -1.5m van het model heb ik dus met de 600Ws net voldoende speelruimte om naar lagere diafragma's te gaan,(eventueel kan ik de ISO nog met 1stop verlagen, of de softbox nog meer dempen) nadeel is zoals vroeger aangehaald dat het omgevingslicht een rol begint te spelen in de belichting, met als gevolg minder (haar)scherpe beelden, en zonder omgevingslicht worden de pupilen van het model te groot.
                              Een andere mogelijkheid is natuurlijk ook: een grotere softbox, een kleine investering en levert zachter licht en kleiner richtgetal.
                              Wat ik nog wilde weten: wat doen jullie met de pilotlamp? Helemaal uitschakelen, uitschakelen bij flits of gewoon ingeschakeld laten gedurende het flitsen.?

                              Alles bijeen denk ik inderdaad dat een diafragma bij "normale" opnames ergens rond f10-11 het beste is. Indien nodig heb ik ook nog een paar 150Ws en 100Ws flitsers.
                              De 600ws verkopen ga ik niet doen, ik heb ook nog een grote veranda (8m breed- 3m diep), als ik de deuren openschuif is de diepte onbeperkt, daar heb ik al een paar maal grotere opstellingen gemaakt, nadeel is hier dat ik het omgevingslicht niet onder controle heb , of ik moet s'avonds werken, wat natuurlijk ook kan

                              De studio zal dus zwart moeten worden, het wordt een hele aanpassing, ik had mijn belichting redelijk onder controle zoals hij nu is,met zachte schaduwen door oa de reflectie van de muren. Ik heb al een paar maal met zwarte doeken aan de muren gewerkt als ik een meer dramatische belichting wilde, en het effect is inderdaad drastisch. Ik vrees dat de belichting een stuk moeilijker wordt of op zijn minst de nodige tijd zal vergen om nieuwe ervaring op te doen.
                              Last edited by Beertje2; 6 september 2012, 17:56.
                              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                              Comment

                              Working...
                              X