Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR en exif: vermelding lens & brandpuntafstand?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DSLR en exif: vermelding lens & brandpuntafstand?

    Een klein vraagje:
    vermeldt de exif van foto's genomen met een dslr automatisch ook welke lens gebruikt werd (en op welke brandpuntafstand foto genomen werd)? Vaak staat deze informatie vermeld bij foto's, maar ik weetn eit of die toegevoegd is door fotograaf dan wel automatisch herkend wordt door het toestel?
    www.jeverphotography.be
    D700; Nikon 24-85 G AFS ED; Nikon 80-200 ED 2.8; Nikon 50mm 1.8; Nikon 70-300 ED; 2x SB-800

  • #2
    Brandpunt en max. diafragma staan in de exif. Daaraan kan je zien welke lens er op je dSLR stond.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Originally posted by Pieter G.
      Brandpunt en max. diafragma staan in de exif.
      euh .. staat het brandpunt in elke exif ?? in kan dat bij mij niet vinden (300D en exif of ExifRead)
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

      Comment


      • #4
        Ik heb weleens gelezen dat originele Canon lenzen wel het type lens wegschrijven in de Exif. Misschien kan iemand anders het bevestigen. Mijn Sigma's doen dat echter niet.

        Comment


        • #5
          Nikon view toont ook alles, inclusief het type lens ... kan alleen bevestigen met Nikkor lenzen of Sigma lenzen

          Comment


          • #6
            Ik zie in C1 zowel bij mijn Sigma lens als bij de Canon-lenzen de brandpuntsafstand van de foto alsmede max_min van de lens, bijv.
            Focal Length: 50 mm (18-50 mm).
            Bij mij laat alleen C1 dit zien, de overige programma's (PS CS, Irvanfiew, IdImager) geven alleen de brandpuntsafstand van de foto weer.

            De info van de Sigma lens komt dus wel in de Exif-terecht, alleen kan niet elk programma het lezen/interpreteren.
            www.lowspark.nl

            Comment


            • #7
              Ook voor mijn Tamron lenzen laat Nikon Capture het lenstype zien.
              Ben,
              Nikon D2X, D100, D70
              Lenzen: Nikon 10.5 fisheye, 50 1.4D, 70-200 VR, 300 F4
              Tamron 17-35, 28-75, 90
              Sigma 170-500,
              Nikon SB 800

              Comment


              • #8
                Originally posted by Perrush
                Originally posted by Pieter G.
                Brandpunt en max. diafragma staan in de exif.
                euh .. staat het brandpunt in elke exif ?? in kan dat bij mij niet vinden (300D en exif of ExifRead)
                Klein voorbeeldje van wat Exif Reader 3.00 uit een door Capture One geëxporteerde JPEG haalt aan informatie...

                ColorSpace : sRGB
                ExposureProgram : Aperture Priority
                ISOSpeedRatings : 200
                MeteringMode : CenterWeightedAverage
                Flash : Not fired
                WhiteBalance : Auto
                LightSource : Unidentified
                DateTimeOriginal : 2004:02:26 12:57:34
                DateTimeDigitized : 2004:02:26 12:57:34
                FNumber : F8,0
                ExposureTime : 1/800Sec
                FocalLength : 280,00(mm)
                FocalLength(35mm) : 448(mm)

                Make : Canon
                Software : Capture One DSLR 1.2 for Windows.
                Model : Canon EOS 10D
                Copyright : © 2004 All rights reserved
                Artist : Pieter Gordebeke
                ExposureBiasValue : EV-0,4
                DocumentName : RAW: CRW_5688.CRW
                Self-timer : Off
                Quality : RAW
                Drive Mode : Single-frame
                Focus Mode : One-Shot
                Contrast : Normal
                Saturation : Normal
                Sharpness : Normal
                Focal length of lens : 98-280(mm)

                Ter info: dit is de 70-200/4 met 1.4x Kenko TC.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  -
                  --
                  Play Drakensang - a free online mmorpg

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by mikekiwi
                    Ik zie in C1 zowel bij mijn Sigma lens als bij de Canon-lenzen de brandpuntsafstand van de foto alsmede max_min van de lens, bijv.
                    Focal Length: 50 mm (18-50 mm).
                    Bij mij laat alleen C1 dit zien, de overige programma's (PS CS, Irvanfiew, IdImager) geven alleen de brandpuntsafstand van de foto weer.

                    De info van de Sigma lens komt dus wel in de Exif-terecht, alleen kan niet elk programma het lezen/interpreteren.
                    Ik heb me hier nog mee beziggehouden, maar kan deze info toch echt niet vinden in de Exif standaard. Kijk ik er misschien overheen? Hier is de standaard na te lezen (pdf).

                    Comment


                    • #11
                      Hertwig,

                      Zit het niet op de volgende plaatsjes:

                      - 01AE = Focal Length (heb je nu volgens mij)
                      - 028E = Focal Length Value (mis je deze misschien?)

                      Groet,
                      Michael
                      www.lowspark.nl

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Havezet
                        Ik heb me hier nog mee beziggehouden, maar kan deze info toch echt niet vinden in de Exif standaard. Kijk ik er misschien overheen? Hier is de standaard na te lezen (pdf).
                        Ik kan mij wel voorstellen dat de standaard niet zoveel van dergelijke informatievelden omschrijft, maar eerder gefocust is op meer bestandstechnische gegevens. Waar het om gaat bij het uitlezen van de exif, is dat de software voor het specifieke cameramodel de velden correct kan interpreteren.

                        Fictief voorbeeldje: stel dat veld 61 als waarde 4 bevat. Dat is geweldig, op voorwaarde dat je exif reader software weet dat veld 61 metering informatie bevat, en dat waarde 4 gelijk is aan center-weighted average. Als dit gegeven niet in de standaard beschreven is, hangt het dus volledig af van de schrijver van de software of die informatie uit de file kan worden gehaald of niet.

                        Naar analogie... Feit is dat de 10D/300D informatie over de lens in de exif header wegschrijft; het komt er alleen op aan de software te vinden die ze eruit kan halen.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by mikekiwi
                          Zit het niet op de volgende plaatsjes:
                          - 01AE = Focal Length (heb je nu volgens mij)
                          - 028E = Focal Length Value (mis je deze misschien?)
                          Helaas, dit geeft aan dat de waarde van de focal length op die offset positie staat. Maar ik blijf zoeken, als een ander het kan dan moet het er toch zijn. Wel kan het zijn dat het in het specifieke segment staat en dus merk afhankelijk is. Ik ken C1 niet, maar moet je daar opgeven welk merk je gebruikt?

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Pieter G.
                            Fictief voorbeeldje: stel dat veld 61 als waarde 4 bevat. Dat is geweldig, op voorwaarde dat je exif reader software weet dat veld 61 metering informatie bevat, en dat waarde 4 gelijk is aan center-weighted average. Als dit gegeven niet in de standaard beschreven is, hangt het dus volledig af van de schrijver van de software of die informatie uit de file kan worden gehaald of niet.
                            Hallo Pieter,

                            De Exif standaard geeft wel degelijk uitsluitsel over de inhoud van de getallen. Om je fictieve voorbeeld aan te houden. In de standaard staat dit als volgt:

                            Code:
                            MeteringMode
                            The metering mode.
                            Tag = 37383 (9207.
                            Type = SHORT
                            Count = 1
                            Default = 0
                            0 = unknown
                            1 = Average
                            2 = CenterWeightedAverage
                            3 = Spot
                            4 = MultiSpot
                            5 = Pattern
                            6 = Partial
                            Other = reserved
                            255 = other
                            Het is dus geen twijfel mogelijk dat waarde 4 "MultiSpot" meting inhoudt. Als dit niet in de standaard zou staan, dan zouden de fabrikanten er een zooitje van maken. Ook zij hebben zich aan deze standaard te houden.

                            Originally posted by Pieter G.
                            ...hangt het dus volledig af van de schrijver van de software of die informatie uit de file kan worden gehaald of niet.
                            Ik ben producent van idimager en vandaar ook dat ik op zoek ben naar hoe die andere pakketten die info kunnen tonen terwijl, voor zover ik kan nagaan, die info niet in de Exif standaard is opgenomen.

                            Op zich voorziet Exif in een sectie waarin camera producenten vrijelijk hun info kunnen wegschrijven, zonder aan de standaard gebonden te zijn. Mijn vermoeden is nu dat sommige leveranciers (blijkbaar Nikon en Canon) dat dus in die sectie wegschrijven. Maar dan is het geen verplichting en is het ook niet gestandaariseerd. Tot nu toe blijft het echter een vermoeden en ben ik op zoek naar uitsluitsel.

                            Comment


                            • #15
                              CS doet het ook hoor.
                              File info, of in de file browser

                              Comment

                              Working...
                              X