Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgraden van D50 of niet? En zo ja, naar wat?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgraden van D50 of niet? En zo ja, naar wat?

    Hallo allemaal,

    ik zou graag jullie mening krijgen over het volgende: ik ben sinds 6 jaren de tevreden gebruiker van een Nikon D50 (met Nikkor 50mm 1.8 en Sigma 18-200mm als travel lens).
    Gebruik is occasioneel (vooral vakantie of een uitstap in eigen land) maar ik speel wel graag met de settings om alles prima te krijgen (e.g. lichtmeting, witbalans, aperture, ...).
    Alles ok maar een aantal dingen beginnen te irriteren: ruis indien ISO hoger dan 200, beperkte pixels (6 megapixel camera), geen filmmodus, geen SDHC kaartjes (dus beperkt in opslag), ...

    Wat is volgens jullie het grote voordeel van te upgraden? En indien een upgrade, naar wat dan in godsnaam? Ik raak niet meer wijs uit het huidige gamma (3200, 5100, 7000, ...) en weet zelfs niet of ik voor Nikon zou gaan dan wel een ander merk (mijn lenzenarsenaal is beperkt dus dat is geen ramp).

    Dank voor advies en wat sturing in dit doolhof van keuzes :-)

  • #2
    Re: Upgraden van D50 of niet? En zo ja, naar wat?

    De D7000 zou een enorme upgrade zijn, tegen (momenteel) een lage prijs tov de vroegere 1100 €. Koop er nog een 35mm 1.8 bij en je lenzenarsenaal is zo goed als compleet om te filmen en interessante foto's te maken. Ruisprestatie is zeer goed (onmerkbaar tot iso 1600 met low noise reduction) Met wat meer ruis is de camera perfect bruikbaar tot iso 6400, dit komt tov mijn oudere D80 overeen met ruis op iso 640.
    Het is ook een sterke camera dat stevig in de hand voelt, wat een D5100 wat minder heeft. De D5100 is ook een goede keuze als je geen 6fps, betere autofocus, robuste body,... nodig hebt. De sensor is dezelfde als die van de D7000.

    Comment


    • #3
      Re: Upgraden van D50 of niet? En zo ja, naar wat?

      welkom terug hoor en hoop dat je geholpen wordt.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Upgraden van D50 of niet? En zo ja, naar wat?

        Hi,
        als je bij Nikon wilt blijven, denk ik dat je met een D7000 een prima upgrade doet,
        en de huidige prijs van rond €800,- is ook niet verkeerd.
        Maar ik ben een beetje bevooroordeeld

        Greetz, Peter
        Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 16-85 f/3.5-5.6|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 35 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 105 f/2.8

        Comment


        • #5
          Re: Upgraden van D50 of niet? En zo ja, naar wat?

          Oorspronkelijk geplaatst door PeterGD Bekijk bericht
          Hi,
          als je bij Nikon wilt blijven, denk ik dat je met een D7000 een prima upgrade doet,
          en de huidige prijs van rond €800,- is ook niet verkeerd.
          Maar ik ben een beetje bevooroordeeld

          Greetz, Peter
          Waarom zou hij niet bij Nikon blijven? Hij is er al 6 jaar content van en zal veel meer geld moeten uitgeven om over te stappen naar een ander merk (nieuwe lenzen).
          En Nikon is ook nog zeer goed (was ik bijna vergeten )

          Comment


          • #6
            Re: Upgraden van D50 of niet? En zo ja, naar wat?

            Ik heb zelf de overstap gemaakt naar de D7000, ik had geen keus omdat al mijn lenzen geen stabilisator hebben.
            De kwaliteit van de foto's zijn niet te vergelijken, en vooral de weinige ruis op hoge ISO is top.

            De body zelf ligt veel beter in mijn handen omdat die groter is en zwaarder.

            Ikzelf heb de D50 verkocht omdat de sensor steeds vuil was
            Like it Facebook
            Flikr
            Website Original Frame

            Comment


            • #7
              Re: Upgraden van D50 of niet? En zo ja, naar wat?

              Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
              Waarom zou hij niet bij Nikon blijven? Hij is er al 6 jaar content van en zal veel meer geld moeten uitgeven om over te stappen naar een ander merk (nieuwe lenzen).
              En Nikon is ook nog zeer goed (was ik bijna vergeten )
              Als 1 van je huidige lenzen er één is zonder ingebouwde scherpstelmotor dan moet je naar een D90 of een D7000 gaan als ze allemaal een scherpstelmotor hebben dan kunnen den andere ook maar een D3100 zou ik niet doen.

              Comment


              • #8
                Re: Upgraden van D50 of niet? En zo ja, naar wat?

                ik had geen keus omdat al mijn lenzen geen stabilisator hebben
                Dat snap ik niet, wat bedoel je daarmee?
                D800 en een goed glasservies

                Comment


                • #9
                  Re: Upgraden van D50 of niet? En zo ja, naar wat?

                  Ik denk mijn D50 ook te vervangen door iets recenter, maar ik wacht een beetje wat de opvolger van de D7000 brengt (om dan ofwel voor de nieuwe generatie te gaan, of voor een bargain prijs de D7000 te scoren )

                  Ik wil graag de top-LCD houden, mijn D50 heeft die, en ik heb gemerkt dat dat ik deze toch wel vaak gebruik. Daarnaast blijven de argumenten min of meer hetzelfde (ruis bij hogere iso, SDHC en een hogere burst-rate kan ook wel fijn zijn). Filmen zegt mij dan weer niets, mijn compact heeft een film-modus en ik gebruik het amper...
                  ---
                  Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                  http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Upgraden van D50 of niet? En zo ja, naar wat?

                    Bedankt allemaal voor de reacties. Dan komt dan overeen met wat ik al dacht :-)
                    Even sparen dus en dan hopelijk binnenkort de eigenaar van een nieuwe body.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Upgraden van D50 of niet? En zo ja, naar wat?

                      Oorspronkelijk geplaatst door OlivierO Bekijk bericht
                      Bedankt allemaal voor de reacties. Dan komt dan overeen met wat ik al dacht :-)
                      Even sparen dus en dan hopelijk binnenkort de eigenaar van een nieuwe body.
                      Aangezien u het al zolang met een D50 hebt volgehouden, zou u ook kunnen kijken
                      voor een D90. Dat is nog steeds een goede camera, een mooie stap vooruit bij u
                      huidig model en goed voor weer een aantal jaren fotoplezier...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Upgraden van D50 of niet? En zo ja, naar wat?

                        Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
                        Waarom zou hij niet bij Nikon blijven? Hij is er al 6 jaar content van en zal veel meer geld moeten uitgeven om over te stappen naar een ander merk (nieuwe lenzen).
                        En Nikon is ook nog zeer goed (was ik bijna vergeten )
                        Hi,
                        wel goed lezen, ik ben bevooroordeeld (zie mijn onderschrift).
                        Ik hou er niet zo van om mensen spullen aan te adviseren,
                        alleen maar omdat ik die zelf ook gebruik.

                        Maarreh, D7000 vind ik een fijne camera.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                        Dat snap ik niet, wat bedoel je daarmee?
                        Als je beeldstabilisatie wilt hebben, en dat zit niet in je lens, moet je het dus in de camera hebben.
                        Bij Nikon heet dit Vibration Reduction (VR), bij Canon Image Stabilisation (IS).

                        Greetz, Peter
                        Last edited by PeterGD; 1 september 2012, 10:23.
                        Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 16-85 f/3.5-5.6|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 35 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 105 f/2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Upgraden van D50 of niet? En zo ja, naar wat?

                          Oorspronkelijk geplaatst door PeterGD Bekijk bericht


                          Als je beeldstabilisatie wilt hebben, en dat zit niet in je lens, moet je het dus in de camera hebben.
                          Bij Nikon heet dit Vibration Reduction (VR), bij Canon Image Stabilisation (IS).

                          Greetz, Peter
                          Als je informatie geeft, zorg dan wel dat het klopt!!! Je geeft TS nu het idee dat een Nikon body beeldstabilisatie heeft. Dit is pertinent niet zo!
                          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: Upgraden van D50 of niet? En zo ja, naar wat?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lionel Bekijk bericht
                            Ik heb zelf de overstap gemaakt naar de D7000, ik had geen keus omdat al mijn lenzen geen stabilisator hebben.
                            Dit is onzin! Lenzen zonder beeldstabilisatie werken net zo goed op een D3100, D5100, D90 etc!

                            TS heeft een 50mm 1.8. Ik ga ervan uit dat dit de 50mm 1.8D is. Let er dan op dat de body een scherpstelmotor heeft, zodat je straks niet alles handmatig hoeft scherp te stellen met deze lens. D3100/3200 en D5100 vallen dan al af.
                            Last edited by danielsl; 1 september 2012, 10:40.
                            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                            Comment


                            • #15
                              Re: Upgraden van D50 of niet? En zo ja, naar wat?

                              Hi danielsl,

                              door te quoten uit postings die met een quote reageren,
                              haal je het wel een beetje uit z'n verband.

                              Lionel gaf aan dat hij een D7000 aangeschaft, omdat zijn lenzen geen stabilisatie hadden.
                              Jozef68 snapte dat niet, dus probeer ik dat uit te leggen.
                              Ik leg uit hoe dat heet bij Nikon en Canon,
                              maar stel nergens dat beide merken het in alle camera's inbouwen.

                              Een beetje teruglezen door postings kan behoorlijk verduidelijkend werken.

                              Enneh, het gebruik van uitroeptekens wordt in mailetikette gezien als schreeuwen,
                              ik neem aan dat dat niet de bedoeling was? Van 3 achter elkaar gaan mijn oren fluiten...

                              Greetz, Peter.
                              Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 16-85 f/3.5-5.6|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 35 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 105 f/2.8

                              Comment

                              Working...
                              X