Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5D mk III of 1D mk IV ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 5D mk III of 1D mk IV ??

    Ik wil graag een nieuwe sportcamera aanschaffen, en twijfel nu tss de nieuwe 5D III of een 2e hands 1D mk IV te kopen?
    Ik heb nu een 5D II en qua beeldkwaliteit ben ik daar zeer tevreden over.

  • #2
    Re: 5D mk III of 1D mk IV ??

    De beeldkwaliteit van de 5D MKIII is beter dan die van een 1D MKIV, de AF van de 5D MKIII is een nieuwer ontwerp, en die werkt bijzonder goed bij actiefotografie.
    Maar de 1D MKIV maakt wel meer foto's per seconde, en is nog beter afgeschermd waardoor die beter tegen de regen zou moeten kunnen dan een 5D MKIII.

    Het is maar wat je prioriteiten zijn, ik ben heel tevreden over de 5D MKIII, maar voorlopig hou ik de 1D MKIII ook nog bij voor de evenementen waar ik er bijna zeker van ben dat het gaat regenen.

    Gisteren heb ik de 5D MKIII gebruikt om foto's te maken van een wielerwedstrijd. Het enige probleem was de aankomst, er was twijfel over wie er nu als eerste over de meet ging...
    Er was een sprint met twee renners die bijna tegelijk over de meet gingen.
    Door de 6 foto's per seconde had ik 1 foto een 30-tal cm voor de meet, bij de volgende waren de renners er al ruim over.
    Met de 1D MKIII had ik waarschijnlijk "dé foto" gehad waarbij een van de twee als eerste over de meet ging, omdat die 10 foto's per seconde maakt.

    Er stonden een heleboel amateurfotografen bij de aankomst, maar niemand had die foto.
    Ze zijn dan maar met het digitale filmcameraatje dat aan de meet gezet was naar een café gegaan waar ze een groot tv-scherm hebben, want op het kleine schermpje van die camera was er ook niet te zien wie er gewonnen had.
    Op het grote scherm konden ze dat gelukkig wel duidelijk zien (en dat kwam overeen met wat ik zelf vermoedde aan de hand van mijn foto's).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: 5D mk III of 1D mk IV ??

      Voor sport ben je beter af met een 1D serie. Autofocus is sneller en MkIV heeft 10 beelden/s.
      Canon bakjes, glas van 11 tot 600 mm en paar draagbare mini zonnen. www.petermalaise.be

      Comment


      • #4
        Re: 5D mk III of 1D mk IV ??

        1DIV heeft ook n cropfaktor van 1.3, wat voor sommige sporten wel handig kan zijn.

        Of de 5DIII beter is als de 1DIV durf ik betwijfelen, t is maar wat je wil.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • #5
          Re: 5D mk III of 1D mk IV ??

          Oorspronkelijk geplaatst door Peter M Bekijk bericht
          Voor sport ben je beter af met een 1D serie. Autofocus is sneller en MkIV heeft 10 beelden/s.
          Ik denk dat de 5D MKIII een betere autofocus heeft dan de 1D MKIV, maar die 1D maakt wel meer foto's per seconde.
          Alleen als het aantal foto's per seconde en de mate van bescherming tegen de regen een belangrijk punt is zou ik de 1D MKIV nog aanraden, als die punten minder belangrijk zijn, dan is de 5D MKIII volgens mij de beste keuze.

          De vorige 5D was helemaal geen "allround" camera, die was door de verouderde AF niet echt geschikt voor actiefotografie.
          De 5D MKIII heeft nu een heel goede AF, en maakt al bijna dubbel zoveel foto's per seconde als zijn voorganger.
          Dat maakt dat die camera echt een goede allrounder is die voor zowat alle soorten fotografie bruikbaar is, en dat met een bijzonder goede beeldkwaliteit.

          Canon zal hard moeten werken om de opvolger van de 5D MKIII zo sterk te verbeteren ten opzichte van zijn voorganger als wat ze nu hebben gepresteerd met de 5D MKIII ten opzichte van de 5D MKII.
          Deze upgrade was simpel, iedereen kende het grootste zwakke punt van de 5D MKII, dat hebben ze goed aangepakt, en ze hebben tegelijk de beeldkwaliteit ook nog wat verbeterd.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: 5D mk III of 1D mk IV ??

            Uit persoonlijke ondervinding ;

            De 5D MKIII is een gewone 5DII met de AF snelheid van de 7D en de AF punten/grid van de 1Dx.
            Dus 5DIII is absoluut een hele grote vooruitgang tegenover 5DII !
            Tevens hebben ze hem ook de gadgets meegegeven uit de 7D, ook de bediening en de vorm (ligging in de hand/ergonomie) komen van de 7D.

            Kan die AF snelheid van de 5DIII tippen aan de 1DIV .... Neen naar mijn gevoel niet !
            De 1DIV is toch nog een stukje sneller qua AF en is ook accurater. (het is dan ook een reeks uit de 1D)
            De 5DIII is daarentegen een 2stops beter qua high iso noise tegenover de 1DIV.

            Wil je het beste van alles zal je voor de 1Dx moeten gaan, beter bestaat er op het ogenblik niet en is op alle vlakken superieur aan de andere Canon modellen, het prijskaartje is natuurlijk ook navenant.

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: 5D mk III of 1D mk IV ??

              Alleen jammer dat er geen 1D mk IV meer te kopen is hé. Overal uitverkocht, enkel de X te bestellen, maar voor mij iets te duur.

              Comment


              • #8
                Re: 5D mk III of 1D mk IV ??

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Uit persoonlijke ondervinding ;

                De 5D MKIII is een gewone 5DII met de AF snelheid van de 7D en de AF punten/grid van de 1Dx.
                Dus 5DIII is absoluut een hele grote vooruitgang tegenover 5DII !
                Tevens hebben ze hem ook de gadgets meegegeven uit de 7D, ook de bediening en de vorm (ligging in de hand/ergonomie) komen van de 7D.

                Kan die AF snelheid van de 5DIII tippen aan de 1DIV .... Neen naar mijn gevoel niet !
                De 1DIV is toch nog een stukje sneller qua AF en is ook accurater. (het is dan ook een reeks uit de 1D)
                De 5DIII is daarentegen een 2stops beter qua high iso noise tegenover de 1DIV.

                Wil je het beste van alles zal je voor de 1Dx moeten gaan, beter bestaat er op het ogenblik niet en is op alle vlakken superieur aan de andere Canon modellen, het prijskaartje is natuurlijk ook navenant.

                grts
                Sieg
                Hmm, Sieg ik vrees dat ik het nu niet met je eens kan zijn.

                De AF van de 5dIII staat véééér boven die van de 7D, zowel op het vlak van snelheid (van AF he, NIET fps) en zeker op het vlak van accuraatheid. En ik heb zelf het verschil al kunnen ondervinden.
                Ik heb onlangs een artikel gelezen, ik vind het jammer genoeg niet terug maar ik zal nog wel eens zoeken, waarbij ze een waarde geven aan de AF, zowel op het vlak van snelheid als accuraatheid, en de 1dx en de 5diii staan ver boven alles wat Canon tot op heden heeft uitgebracht, inclusief de 1d-reeksen.
                Ik heb ook al getuigenissen gelezen van mensen (oa. op Fredmiranda) die oa. ook BIF-foto's maken, en die de 5diii verkiezen boven de 1div, gewoon omwille van de accuraatheid, en die gerust de mindere fps hiervoor willen opgeven.
                Ook dat de 5d nog focust, wanneer de 1d het al heeft opgegeven. Ik heb onlangs een modelshoot gedaan in een oud fort. Model stond in een zo donkere gang, dat ik ze eigenlijk nog nauwelijks zag staan (het was dan nog een donker getinte dame ook), en de 5diii focust nog!!!
                Ik wil zeker de 1div niet afbreken, dat zou pas dom zijn. Maar blijkbaar op het vlak van AF heeft Canon (eindelijk) nog eens het beste gegeven van zichzelf, waarbij die van 1dx toch nog een trapje hoger staat, zeker op het vlak van tracking.
                De voordelen die de 1div heeft tov de 5diii (ik vermoed toch dat dit de belangrijkste zijn)
                - hogere fps
                - robuustheid & weathersealing, deze staat toch nog wel een trapje hoger
                - AF op F8, zeker interessant als je met extenders werkt
                - spotmeting op af-punt : ik vind het gewoon schandalig dat dit niet aanwezig is op de 5diii
                Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                Comment


                • #9
                  Re: 5D mk III of 1D mk IV ??

                  Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
                  - AF op F8, zeker interessant als je met extenders werkt
                  Dat kan je oplossen door een Kenko teleconverter te gebruiken, maar het probleem is dat die in combinatie met sommige lenzen ervoor zorgt dat de 5D MKIII compleet blokkeert (al zeker de Sigma 150mm f2,8 macro zonder OS en de Canon 300mm f4 L IS geven die fout).
                  Alleen door de accu even uit de camera halen kan je de 5D MKIII terug tot leven wekken...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: 5D mk III of 1D mk IV ??

                    Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
                    Hmm, Sieg ik vrees dat ik het nu niet met je eens kan zijn.

                    De AF van de 5dIII staat véééér boven die van de 7D, zowel op het vlak van snelheid (van AF he, NIET fps) en zeker op het vlak van accuraatheid. En ik heb zelf het verschil al kunnen ondervinden.
                    Ik heb onlangs een artikel gelezen, ik vind het jammer genoeg niet terug maar ik zal nog wel eens zoeken, waarbij ze een waarde geven aan de AF, zowel op het vlak van snelheid als accuraatheid, en de 1dx en de 5diii staan ver boven alles wat Canon tot op heden heeft uitgebracht, inclusief de 1d-reeksen.
                    Ik heb ook al getuigenissen gelezen van mensen (oa. op Fredmiranda) die oa. ook BIF-foto's maken, en die de 5diii verkiezen boven de 1div, gewoon omwille van de accuraatheid, en die gerust de mindere fps hiervoor willen opgeven.
                    Ook dat de 5d nog focust, wanneer de 1d het al heeft opgegeven. Ik heb onlangs een modelshoot gedaan in een oud fort. Model stond in een zo donkere gang, dat ik ze eigenlijk nog nauwelijks zag staan (het was dan nog een donker getinte dame ook), en de 5diii focust nog!!!
                    Ik wil zeker de 1div niet afbreken, dat zou pas dom zijn. Maar blijkbaar op het vlak van AF heeft Canon (eindelijk) nog eens het beste gegeven van zichzelf, waarbij die van 1dx toch nog een trapje hoger staat, zeker op het vlak van tracking.
                    De voordelen die de 1div heeft tov de 5diii (ik vermoed toch dat dit de belangrijkste zijn)
                    - hogere fps
                    - robuustheid & weathersealing, deze staat toch nog wel een trapje hoger
                    - AF op F8, zeker interessant als je met extenders werkt
                    - spotmeting op af-punt : ik vind het gewoon schandalig dat dit niet aanwezig is op de 5diii
                    Daarmee dat ik er ook bijgeschreven heb "uit persoonlijke ondervinding"
                    Er wordt vanalles op het net geschreven, maar ik weet door de jaren heen dat je ook niet alles mag geloven.
                    Dus schrijf ik hier enkel nog dingen neer die ik daadwerkelijk ook zelf heb ondervonden en waar ik mee gewerkt heb.

                    Indien iemand vind dat de 5DIII beter en sneller focust dan de 1DIV ....
                    Dan heeft die persoon misschien een beter 5DIII gehad dan mij of een minder goede 1DIV gehad dan mij. (idem met de 7D)

                    Dat de 1Dx aan de top staat moge duidelijk zijn, die gebruikt dan ook aan aparte processor enkel voor de AF, en dat merk je ook als je er mee werkt.

                    Maar in ieder geval iedereen spreekt naar eigen gevoel en ondervinding, wat voor de ene beter is zal voor de andere niet (of minder) goed zijn.

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: 5D mk III of 1D mk IV ??

                      heb de 5dII en de 1d IV,

                      kan niet vergelijken met de 5dIII,

                      voor sport zou ik ongetwijfeld voor de 1dIV gaan, ten eerste voor de autofocus en ten tweede voor de degelijkheid van de body, kan toch iets meer hebben dan een 5d

                      zelfs als ik een uitstap doe, en maar 1 camera meeneem, neem ik meer en meer de 1dIV, alhoewel ik over de beeldkwaliteit van de 5dII ook zéér content ben, maar als het wat minder weer is, moet je je met de 1d niet echt veel zorgen maken, crop (1.3) is soms ook een voordeel...

                      Vorige week citytrip berlijn gedaan met de 1dIV, in de stad met de 14mm erop, tijdens de sight seeing tour de 24-70, en in de zoo de 70-200...

                      mvg, Marc
                      1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                      www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

                      Comment

                      Working...
                      X