Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hurtigenrute

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hurtigenrute

    Hallo, Ik overweeg om de reis Bergen-Kirkenes-Bergen te maken, aan boord van een van de schepen van de "Hurtigenrute". Heeft iemand daar ervaring mee?
    Gr,
    Marc T.
    http://marctav.be

  • #2
    Re: Hurtigenrute

    Dag Marc,

    Wij zijn juist terug van een reis naar de Noordkaap en hebben op deze reis de Hurtigruten genomen van Solvaer (Lofoten) tot Trondheim (twee overnachtingen).

    Voor de infrastructuur van de boot hangt veel af van de boot die je neemt: er zijn oudere boten en nieuwere. We hadden een nieuwere boot (trollfjord) en die was heel goed uitgerust met zelfs 2 jacuzzis op het bovendek. (en die werden gebruikt zelfs als het weer niet echt denderend was).
    Je vindt heel wat documentatie en informatie op de website van hurtigruten zelf, waar je de brochure kunt downloaden. Maar vergis je niet: volgens mij is de twee weken durende heen-en terugreis heel, heel lang, want op zo'n boot is er niet veel te beleven. En als het slecht weer is kan je niet op het dek. De reizigers zijn vooral oudere mensen (weinig kinderen wegens het ontbreken van animatie). Je kan mee doen aan de georganiseerde uitstappen, maar die zijn niet zo goedkoop en soms heb je maar weinig tijd. In sommige steden kan je ook op je eentje de stad intrekken (een aantal belgen deed dat in Trondheim), maar je hebt vaak maar 2 uur. Voor andere uitstappen ga je van de boot, doe je de uitstap met de bus of soms een andere boot, en kom je in een andere haven terug op de boot. Die uitstappen geven je weinig flexibiliteit: regent dan regent het en je kan niet s'anderendaags eens even teruggaan. Wij deden de reis met de wagen en vonden dat we toch meer vrijheid hadden (slecht weer op de Noordkaap toen we aankwamen (3° (27 juli) en ijzige wind), maar s'anderendaags scheen de zon en zijn we gewoon teruggereden (11° en volle zon).
    De hutten vallen best mee (tv, ruim bed), we hadden een buitenhut tamelijk onderaan de boot en soms zagen we de golven spetteren.
    Je volgt de kust en je kan dus wel de fjorden fotograferen (telelens niet vergeten) en de kust. Maar vergis je niet : het kan koud zijn op de boot.
    Wij waren er tijdens de periode dat er constant licht is, maar later op het jaar is het natuurlijk veel vlugger donker.

    Wij zouden het niet zien zitten om de hele reis op de boot te zitten, en vonden het evenwicht dat we hadden tussen autoreis en boot best aangepast. We hadden ook 2x de langere overtochten van Kiel naar Oslo (luxueuzere schepen met een hele winkel- en restaurantstraat) op onze reis en een paar binnenlandse overtochten. Op de Trollfjord had je ook verschillende restaurantjes (ik dacht 2 + het grote restaurant). In het grote restaurant is het wel niet goedkoop. Ik dacht dat je 50 EUR moest rekenen, maar wij zijn er uiteindelijk niet geweest. Ik meen dat je als je de hele reis boekt je voor het diner een vaste plaats krijgt in het restaurant.

    Lees goed de brochure want die vertelt veel en als je nog vragen hebt laat maar iets horen.

    In elk geval wens ik je nu al een prettige reis.

    Groeten

    Peter

    Comment


    • #3
      Re: Hurtigenrute

      Peter, hartelijk dank voor de vlugge reactie. Wij zaten nog met veel twijfels en je reactie heeft die zeker niet weggenomen. Aan de ene kant is het een reis die al lang op ons verlangenlijstje stond. Anderzijds is het zeer duur (wij dachten aan een groepsreis all-in) en wellicht te eenzijdig en te beperkend voor de fotografie.
      Intussen heb ik alle afleveringen van de Noorse TV-reeks bekeken die handelt over de bemanning van een schip van de Hurtigenrute. Daar is ook te zien hoe het schip in "zwaar weer" komt, waardoor mijn vrouw al minder enthousiast werd...
      Wij hebben vroeger reeds de Noorse kust gevolgd van Kristiansand tot Trondheim, dus helemaal nieuw is Noorwegen niet. Misschien is het interessanter om met de camper naar het noorden te rijden (ik heb er éen + als gepensionneerde tijd genoeg). Wordt vervolgd...
      Gr,
      Marc Tav.
      http://marctav.be

      Comment


      • #4
        Re: Hurtigenrute

        Als je eencamper hebt lijkt me dat echt het beste. En als gepensionneerde kan je de overtochten om in Noorwegen beperken, om de meerkost van de camper op de veerboot te beperken. Je hebt dan toch tijd genoeg.

        Met de kamper zou iker maand op uittrekken in de maand juni om het hele traject te doen tot de noordkaap. Via zweden en finland omwat afwisseling te hebben.
        Je hebt de tijd, je stopt als het je aanstaat en het weer je bevalt. En voor een aantal specifieke zaken kan je een veer nemen of een bootocht maken. Vb geirangerfjord (hellesylt-geiranger, vogeleiland runde, Logoten, walvisvaart in Andenes,...)
        Heb eigenlijk op Bergen na, heel Noorwegen doorgereisd op 2 reizen.

        Groeten

        Peter

        Comment


        • #5
          Re: Hurtigenrute

          Een aantal jaren geleden zijn we met de auto via Oslo, de fjorden, de Lofoten naar Kirkenes gereden. Vanaf daar zijn we met de Hurtigruten terug naar Bergen gegaan. Het beste van twee werleden!!!

          Auto kan op de boot, volgens mij een kamper niet maar dat is na te vragen

          Succes met de reis

          Peter

          Comment


          • #6
            Re: Hurtigenrute

            Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
            Heb eigenlijk op Bergen na, heel Noorwegen doorgereisd op 2 reizen.
            Groeten
            Peter
            Dat is heel knap want ik doe daar al 30 jaar over

            Comment


            • #7
              Re: Hurtigenrute

              Beste Marc,

              Ik heb in juli 2010 met mijn vader de reis Bergen-Kirkenes-Bergen gedaan.

              !!!!! SCHITTEREND !!!!!

              Het commentaar dat je lang op deboot zitten is niet waar. ja, je zit lang op de boot, maar de omgeving veranderd steeds. Wij zaten op de MS Lofoten, de kleinste in de vloot.



              1 resaurant, kleine bar en lounge en geen entertainment. Maar werkelijk perfect. Kleine boot geeft intimiteit. Je leert de mensen kennen en geniet samen van het prachtige Noorwegen.

              Wij hadden 2 jaar terug het geluk van een Noorse "hittegolf". Boven de poolcirkel was het nog 21 graden om 3 uur 's-nachts.



              Om 6 uur op de Noordkaap staan met 12 man/vrouw is geweldig. (vooral de foto van de wereldbol zonder mensen is zwaar uniek).



              Ontbijten



              genieten van het geweldige uitzicht.



              Onbeschrijfelijk.

              De korte tijd aan land wordt goed gemaakt door het unieke zicht op de fjorden. Als je goed uitzoekt welke excursies je gaat doen zie je heel veel.



              Ik zeg: DOEN.
              Dit doe je maar 1 keer in je leven.

              Greetz,

              Marcel

              (ps niet te kritisch op de foto's, zijn gemaakt met een Tamrom 70-300 zonder IS en toen nog weinig ervaring. Excusez moi)

              Comment

              Working...
              X