Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotomappen, het overzicht kwijt. (lighroom) PLS help...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotomappen, het overzicht kwijt. (lighroom) PLS help...

    Beste allemaal,

    Na terug te zijn gekomen van mijn twee weekse vakantie door Schotland, realiseerde ik me dat als ik zo door ga met fotograferen, het één grote bende gaat worden op mijn PC. Eigenlijk is dat het al. En ik wil u graag vragen om hulp.

    Het probleem is dat ik ooit ben begonnen aan een mappenstructuur die prima werkte, voor weinig foto's.
    Nu ik steeds verder ga met fotograferen wil ik dat veranderen voor het helemaal uit de hand loopt.

    Hoe het er bij mij nu uit zie is als volgt.

    'D' Schijf
    - Fotomappen
    --Dieren
    --Evenementen
    --Journalistiek
    --Landschappen
    --Macro
    --Opdrachten
    --Reizen
    --Sport
    --Vogels
    --Werkmap

    En dan in bijvoorbeeld de man 'Dieren' elk dier op soort appart, met de locatie erbij.
    Dit betekend dat ik vaak mappen heb met maar 2 foto's.

    Hoe ik het graag zou hebben is sowieso op jaar.

    Dus dan wordt het:

    'D' schijf
    -Fotomappen
    --2011
    --2012
    --etc.

    Maar dan? Wat is verstandig? Hoe doen jullie dat?

    Ik gebruik voor het bewerken Adobe Lightroom 4. Ook daar heb ik er een vreselijke bende van gemaakt. Namelijk voor elk uitstapje, gebeurtenis, of wat dan ook een losse Catalogus gemaakt. Alles staat dus apart, ik dacht dat het handig was, maar ik heb er spijt van
    Hier wil ik dus gewoon per jaar één Catalogus, met aparte mappen, waarschijnlijk het zelfde ingedeeld als mijn fotomappen dan. Ook ga ik dan alle foto's voorzien van trefwoorden. Wat ik tot nu to nooit heb gedaan. Hoe gaat dat het makkelijkst? Want er zullen veel foto's zijn die de zelfde trefwoorden hebben. Moet je dat allemaal gaan typen bij elke foto?
    Ook wil ik dan natuurlijk mijn bewerkte foto's in die ene Catalogus hebben. De bewerkte foto's van Schotland bijvoorbeeld, en IJsland. Nooit dat ik dat allemaal opnieuw ga doen. Kan ik bijvoorbeeld verschillende catalogi samenvoegen? Of ga ik nu hele rare dingen zeggen. Ik kan ze natuurlijk gewoon opnieuw importeren in die ene nieuwe Catalogus, maar dan zijn de bewerkingen weg. Is dat te behouden op één of andere manier?

    En ik hoor vaak mensen over importeren als DNG, wat is daar het voordeel van?

    Ik weet het, het zijn heeeel veel vragen, ik heb mijn best gedaan het zo duidelijk mogelijk uit te leggen wat mijn probleem is, en ik hoop dat iemand mij wil helpen.
    Dat zou heel fijn zijn.
    ('t is eigenlijk misschien wel een beetje een wanhoopskreet)

    Mvg,
    Gertjan Onvlee
    http://onvlee-foto.weebly.com/
    Neem anders ook een kijkje op mijn WEBSITE

  • #2
    Re: Fotomappen, het overzicht kwijt. (lighroom) PLS help...

    Nieuwe catalogus starten en dan kiezen voor: ïmpoteren uit andere catalogus" en dan alle oude catalogi impoteren.

    Je kan dan op jaren sorteren(uit de exif) en op de kenwoorden.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Fotomappen, het overzicht kwijt. (lighroom) PLS help...

      Bedankt voor de reacties, ik ben er goed mee geholpen!
      Ik ben er inmiddels aan begonnen en het gaat er als volgt uit zien.

      'D' shijf
      - Fotomappen
      --...
      --...
      --etc.
      --Werkmap
      ---2011
      ---2012
      ----01 jan
      ----02 febr.
      ---- etc

      In de mappen van de maanden zet ik alles per uitstapje, gebeurtenis etc, maar alleen de cr2 / RAW bestanden.

      Alles geimporteerd in de Catalogus 2012 of 2011
      en na het exporteren in de definitieve map van bijvoorbeeld de vakantie. ALLEEN JPEG.

      In Lightroom ga ik alle foto's voorzien van trefwoorden. En dankzij een goede tip kan ik bewerkte foto's importeren zonder de bewerkingen te verliezen!

      TOP!

      Nogmaals bedankt en ik ga snel weer verder, want het is een hels karwei, maar hopelijk met een hemels resultaat!
      Neem anders ook een kijkje op mijn WEBSITE

      Comment


      • #4
        Re: Fotomappen, het overzicht kwijt. (lighroom) PLS help...

        Oorspronkelijk geplaatst door gertjan... Bekijk bericht
        een hels karwei
        Wat je zegt... een hels karwei. Ik denk dat het handig is de afweging te maken of je de tijd die je nu kwijt bent aan indelen en taggen ooit terug zult winnen aan het sneller terugvinden van een bepaalde foto. Ik geloof dat ik in 2005 na 15 foto's al gestopt ben met trefwoorden. Ik heb twee folders: een met al mijn RAWs en een met alle foto's die daadwerkelijk door de keuring zijn gekomen en die dus bewerkt zijn. Die laatste folder bevat de .psd, .xmp, .jpg's en nog eens de .cr2 van al die foto's. Ik heb denk ik nog nooit langer dan 40 seconden moeten zoeken naar een bepaalde foto. Sterker nog: ik ben ervan overtuigd dat het sneller gaat als alles in maar een enkele folder staat. YMMV.

        Comment

        Working...
        X