Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pro en Contra van mijn camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pro en Contra van mijn camera

    Naar aanleiding van de topic van Steldat http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=45451 had ik graag eens in een overzichtstopic de voor- en nadelen van de verschillende camera's gezien.
    Ik wil daarmee zeker geen oeverloze discussies uitlokken over de verschillende merken, maar enkel gebruikersindrukken en -ervaringen opdoen.

    Het is ook niet de bedoeling pro en contra van DSLR tegenover Point&Shoot te zetten.

    Eens kijken wat dit geeft...
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

  • #2
    Ik snap eigenlijk niet goed wat je wil Dama? Wil je dat iedereen de voor en nadelen van zijn camera's opnoemt zoals hij die ziet?

    Nu in elk geval gaat dit volgens mij dan wel belanden in oeverloze discussies tussen de merken en de point en shoot's vrees ik hoor. . Ik zal mij dus maar inhouden

    Comment


    • #3
      Goed idee. Ik heb geen moeite om pro's en cons op te noemen van mijn toestel.

      Mijn cam: 300D
      Voordelen:
      - Supersnelle focus
      - Geen zichtbare shutter lag
      - Hoge ISO
      - Uitgebreid lensaanbod
      - Batterijduur

      Nadelen:
      - AF-keuze is fixed aan bep. shooting mode's en daar is nog geen hack voor.
      - Zwaar om dragen, zeker met telelens.
      - Kost veel geld (uitbouwen van het "glasservies")
      - Je valt op (binnensmokkelen op een event zal niet gaan, snapshots zijn moeilijk).

      Heren DSLR-disbelievers, bespaar me de commentaren à la "er zijn nog meer nadelen...". Kan zijn, maar tot hiertoe heb ik geen last gehad van bvb. stof op de sensor. Dus een nadeel dat ik nog niet ben tegengekomen is voor mij geen nadeel. Er zijn trouwens ook nog méér voordelen, maar aangezien ik die proefondervindelijk nog niet ben tegengekomen som ik deze óók niet op.
      http://www.theafricabug.com

      Comment


      • #4
        Ik ga hier ferm uit de toon vallen met een Fuji S304Z (in gebruik sedert feb'2003)

        maar toch:

        pro:
        relatief goedkoop
        veel en zeer goede zoom : 6x
        standaard zonnekap voor montage filters
        uiterst makkelijk te gebruiken point & shoot met prima foto's
        niet te klein, past goed in de hand (minder in de binnenzak)met ferme antislipgreep
        zeer gunstig batterijverbruik
        intuïtieve knop-opstelling

        con:
        keerzijde van makkelijk te gebruiken point & shoot : manueel weinig in te stellen
        shutter lag, maar er valt goed op te anticiperen
        electronic viewfinder , alhoewel je er perfekt leert mee leven en op de duur weet wat de "vervorming" is.
        vaste ISO100

        Christiaan
        Fuji Digitaal fototoestel

        Comment


        • #5
          Ik denk dat je met voor- en nadelen wel echt moet oppassen en dat je sterk moet relativeren!!!.

          Voorbeeldjep mijn D100 is de buffer kleiner en JPEG's minder "afgewerkt" dan op een 10D.Is dat een nadeel voor de D100?Voor mij niet want ik trek geen sport,flitsendsnelle aktiefoto's en ik gebruik die buffer gewoonweg niet en ik trek steeds in RAW dus JPEGkwaliteit zal me worst wezen (en de RAWfoto's zijn prachtig).Met andere woorden,veel hangt af van de gebruiker en het soort foto's dat ie neemt.

          Nog een voorbeeld:de D100 start fenomenaal vlug op,"on"-knopke opzetten en dadelijk fotooke trekken.De camera is eigenlijk sneller dan ik hem kan bedienen.Is dit zo'n reuzegroot voordeel voor mij?Niet echt,heb nog nooit een foto wel kunnen trekken puur dankzij de snelle opstarttijd.Wat niet is kan natuurlijk nog komen,maar de boodschap is voor mij duidelijk:relativeer al dat "technisch gepietepeuter"

          Ik lees vaak dat bij Canon als voordeel dat het lensaanbod groter is.Kan best zijn voor tele- maar voor breedhoeklenzen vond ik bij Nikon meer keuze dan bij Canon.Hangt dus weer van wat je wil én dus weer van de gebruiker.
          Danny's Photosite

          Comment


          • #6
            Ok, ik doe ook even mee zoals ik de pro's en cons van mijn toestel vind .. bij een D100 en andere DSLR's zal echter veel afhangen van wat je erop zet ipv de body

            PRO:
            -----

            ERGONOMIE:ligt goed in de hand, knopjes waar ik het wil (zeker met de powergrip erop) en je hoeft geen menu's door om die setting te nemen die je wilt.

            BESCHIKBARE TOEBEHOREN/LENZEN: net zoals elke DSLR heeft deze cam een overvloed van toebehoren. ik heb me lichtsterke primes gekocht die allen elke zeer goed presteren (16mm prime, 20 mm prime, 50 mm prime, 85 mm prime), de 24-120 VR is een aangename allround lens voor als ik zonder rugzak op bv. vakantie ga. De sigma 18-50 is een ideale binnenhuislens, maar iets wat luidruchtig en merkelijk minder snel dan mijn primes. Onlangs ook nog een Sigma 50-500 aangeschaft die optisch super is, al moet ik nog ietwat leren omgaan met dat gewicht.
            van de externe flits SB800 ben ik eveneens onder de indruk

            DIENST NA VERKOOP: bij De Beukelaere zit je goed: gratis CCD reinigen, je kan bij bezit van 2 body's en minimaal 5 lenzen gratis lenzen lenen, en bij een eventueel probleem wordt je er goed geholpen. Voor mij is deze service heel belangrijk

            ISO/RUIS: net zoals andere DSLR's is deze camera op en top: tot 400 ISO is de ruis onbestaande, tot 800 iso heel aanvaardbaar, en zelf tot 1250 iso heb ik al foto's die afgedrukt geen storende ruis hebben

            RAW: dit zal ook niet exclusief zijn voor mijn cam, maar ik ben heel blij met de mogelijkheden van in Adobe RGB/Raw te werken

            AUTONOMIE: zelf met maar een EN-EL3 in de powergrip en met de VR permanent aan krijg ik die batterij niet snel op de knieën .. als je dan 2 stusk tegelijk in de powergrip zet mag je al heel veel CF's volschieten alvorens je batterijen forfait geven (ik denk dat de baterij van mijn externe opslag waar ik de CF's in dump eerder zal leeg zijn)

            SNELHEID: de camera is ogenblikkelijk aan als je op on duwt, geen wachttijden voor je eerste shot, en de eerste 4 shots zijn er heel snel.

            CONTRA
            -------

            het lukt me nog niet altijd om met alle lenzen de scherpstelling te hebben waar ik het wil, ik mis de scherpstelwig die ik vroeger op mijn analoge SLR's had

            de SB800 heeft zelf met GP2300 accu's erin een te lange recycle-tijd

            geen high speed flits synchro

            ik haat het om handleidingen te lezen, en er zijn nog veel mogelijkheden aan deze cam waar ik nog niet van op de hoogte ben

            buffer te klein .. na 4 shots snel achter elkaar als je een actie wilt vastleggen moet je te lang wachten (zeker als je in compressed RAW werkt, daarom werk ik altijd in uncompressed RAW) in JPG kan je natuurlijk al tot 6 foto's schieten, en de buffer zal al snel terug enkele foto's weggeschreven hebben voor de buffer leeg is, dus als je echt snel wilt zijn, regel dan via een testshot eerst de WB etc, en schiet dan naar hartelust in JPG, maar 't is natuurlijk een compromis

            soms vind ik het veel gewicht om allemaal mee te sleuren

            Comment


            • #7
              Mijn camera Minolta A1

              pro:

              goede zoom 28-200
              "relatief" goedkoop
              zonnekap is een origineel accesoire
              ligt heel goed in de hand
              een volledig mechanische draai zoom (vind ik veel aangenamer dan met knopjes of een draaizoom met motor)

              con:
              al niet echt meer compact
              snel vignettering met filters
              macrocapaciteit is beperkt (met close-up filters wel te verhelpen)






              site[/URL]

              Comment


              • #8
                Originally posted by roadrunner

                Nog een voorbeeld:de D100 start fenomenaal vlug op,"on"-knopke opzetten en dadelijk fotooke trekken.
                Vliegt de lensdop er dan automatisch af? Een soort schietlensdop?
                http://www.vannecke.be
                Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                Comment


                • #9

                  Hier gaan we:

                  Pro's van Sony P50:

                  - geen
                  - geen
                  - geen

                  Con's van Sony P50:

                  - te veel om op te noemen
                  - te veel om op te noemen
                  - te veel om op te noemen

                  Daarom dat ik aan 't sparen ben voor nen andere

                  Groetjes,
                  Johan
                  ______________________________________
                  Johan Leuyckx
                  Nikon D70 + 50mm 1.8D + 18-70mm AF-S DX
                  www.leuyckx.be

                  Comment


                  • #10
                    Minotla Dimage Z1

                    PRO
                    * 10x zoom
                    * uitstekende (super)macro
                    * goedkoop!
                    * gebruiksgemak
                    * vrij compact jaszakmodel (handig in de winter)
                    * alle denkbare instelmogelijkheden
                    * flitsvoet
                    * batterijzuinig

                    CONS
                    * 'slechts' 3 mpix, maar dat weet je op voorhand
                    * geen supercompact hemdzakmodel (wat in de zomer ? )
                    * passend hoesje moeilijk te vinden --> krassen op plastic behuizing
                    * complexe 10x zoom lens heeft nadelige invloed op scherpte en CA
                    * 6-10x zoom enkel bruikbaar bij genoeg licht.
                    zeer tevreden met mijn Minolta Dimage Z1

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Wunjo
                      Originally posted by roadrunner

                      Vliegt de lensdop er dan automatisch af? Een soort schietlensdop?
                      Boer Henk,gij gaat me hier nie opjagen zalle (nu dat ik je toch aan de lijn heb,is je haar nu al terug gefatsoeneerd )
                      Danny's Photosite

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by jleuyckx

                        Pro's van Sony P50:
                        - geen
                        - geen
                        - geen

                        Con's van Sony P50:

                        - te veel om op te noemen
                        - te veel om op te noemen
                        - te veel om op te noemen

                        Daarom dat ik aan 't sparen ben voor nen andere
                        Ik leef met je mee
                        Danny's Photosite

                        Comment


                        • #13
                          D100:

                          Pro:

                          - battery life
                          - cam900 AF system
                          - low light
                          - grip
                          - noise vanaf iso 400 en hoger (film grain alike)
                          - low noise at high iso
                          - magnesium body
                          - Nikkor F-mount lens systeem
                          - custom curves
                          - Adobe RGB volledig configureerbaar
                          - typical Nikon 'instant' on and ready

                          Con:

                          - geen iso 100
                          - softer jpg's
                          - buffer
                          - geen auto portrait rotation
                          - D-TLL performance niet altijd als expected
                          - 1/180 flash sync


                          D70:

                          Pro:

                          - superb 1005 px RGB sensor
                          - improved sRGBIa for skintones
                          - best buffer ever seen for prosumer DSLR
                          - Zero time 'on'
                          - CAM900 AF
                          - prima JPG straight out camera
                          - vertical portrait rotation
                          - fastest review ever seen prosumer DSLR
                          - 4200 Kb/s schrijven naar de nieuwste CF cards
                          - ruis hoge ISO (typical film grain)
                          - I-TTL (best flash system around)
                          - incredible batt. life
                          - custom curves
                          - 1/500 flash sync (fantastic on prosumer dslr)

                          Con:

                          - no grip
                          - no iso 100
                          - pre-user programs not fully adjustable

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by roadrunner
                            Originally posted by Wunjo
                            Originally posted by roadrunner

                            Vliegt de lensdop er dan automatisch af? Een soort schietlensdop?
                            Boer Henk,gij gaat me hier nie opjagen zalle (nu dat ik je toch aan de lijn heb,is je haar nu al terug gefatsoeneerd )
                            Nog alijd niet, boer Jules
                            http://www.vannecke.be
                            Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                            Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Wunjo


                              Nog alijd niet, boer Jules

                              OK,al maar goed dat je ver weg woont.'k heb er zodoende gene last van
                              Danny's Photosite

                              Comment

                              Working...
                              X