Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

herkenbare persoon bij zonsondergang

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • herkenbare persoon bij zonsondergang

    Hallo iedereen,

    Mijn naam is Michael en ben nieuw hier op dit forum. Ik ben toch al een jaar in het bezit van een canon 500d, maar in het begin was het mij niet te doen om een "perfecte" foto te maken.
    Ik moet zeggen nu begint het te kriebelen en wil ik hier meer en meer over leren.

    Nu heb ik al enkele keren geprobeerd om de persoon bij zonsondergang te fotograferen zonder silhouet vorming.
    Ik bedoel dus dat je de persoon op de foto herkend en toch ook nog het effect van de zonsondergang hebt.
    Ik heb al verschillende dingen opgezocht hierover maar toch blijft dit voor mij onmogelijk

    Kan er mij iemand tips geven...

    even opsommen over welk materiaal ik kan beschikken:
    canon 500d
    sigma 70-300mm
    canon kitlens 18-55mm
    canon 50mm 1.8f ii
    metz 44af-1
    statief


    mvg Michael

  • #2
    Re: herkenbare persoon bij zonsondergang

    Belichting zoals bij de silhouet foto en dan op M en flitsen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: herkenbare persoon bij zonsondergang

      Oke met de belichting ben ik mee, maar kwestie van flitsen?
      Ik heb deze flits nog maar net en ben hier mee nog aan het expirimenteren. Een diffuser is waarschijnlijk nog een nodig accessoire? En flits ik recht vooruit of onder een hoek?

      Als beginner klinken deze vragen echt dom in mijn hoofd, maar het is gewoon van niet beter te weten :P

      toch al bedankt voor je antwoord

      Comment


      • #4
        Re: herkenbare persoon bij zonsondergang

        Als je "onder hoek" flitst reken je er meestal op dat je flitslicht weerkaatst wordt (indirect flitsen).
        In open lucht weerkaatst je licht niet.
        de diffuser..sommigen zeggen dat je licht zachter wordt, anderen zeggen dat het niks uithaalt....dus eigen keuze/ondervinding??
        Recht vooruit flitsen en eventueel flitscompensatie gebruiken volgens mij.
        perman
        canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

        Comment


        • #5
          Re: herkenbare persoon bij zonsondergang

          oke
          deze tips ga ik zeker eens proberen

          thx

          Comment


          • #6
            Re: herkenbare persoon bij zonsondergang

            goh ik heb laatst op iemands facebook zulke foto's gezien. Was ergens op een strand in het buitenland (in Belgie zouden bepaalde onderdelen wrs afvriezen voordat je een fatsoenlijk setup hebt ) en daar zag je duidelijk de zee en lucht nog na de zonsondergang, en tegelijk was het koppel mooi beflitst. Weet niet welke flits ze gebruikt hebben maar ik dacht dat je dan wel een soort softbox/plu zou nodig hebben omdat je toch best 45 graden omhoog en zijwaarts flits.

            Moest je met beginnersspullen eraan willen beginnen dan zou ik dit in deze volgorde doen:
            - zet camera op M (manueel)
            - zet iso niet te hoog (begin bij 100)
            - maak foto van de zonsondergang en begin bijvoorbeeld met f8 en 1/125
            verander de sluitertijd/het diafragma tot je een mooi gekleurde zonsondergangsfoto hebt

            Daarna vraag je de mensen om in de weg te gaan staan zodat ze nu ook op de foto staan. Hier ga je dan je flits aanzetten en weer proberen.
            De achtergrond met zonsondergang zou niet beïnvloed moeten worden door je flits, aangezien de zon zich buiten het bereik van je flits bevindt, maar de mensen zouden wel lichter moeten zijn.
            Hierbij kan je ook je flitscompensatie veranderen indien ze te licht of te donker zijn. Ben hier zelf nog niet zo goed in dus.. einde tutorial
            Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

            Comment

            Working...
            X