Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste en Tweede gordijn?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste en Tweede gordijn?

    De Powershot G5 heeft een eerste en een tweede gordijn flits. Wat houdt dit precies in en hoe kun je het toepassen?

    Patrick
    "Canon Powershot G5 + 1Gig Microdrive"

  • #2
    Dit merk je vooral bij flitsen van snel bewegende voorwerpen.

    Neem nu een tennisbal aan een zekere snelheid.
    Als je flitst aan 1/30 sec. zal je een "komeet" zien (veroorzaakt door de beweging van de bal en het aanwezige licht), en de bal scherp afgebeeld aan het einde van die komeet, veroorzaakt door de korte tijd van het flitslicht.

    Als je dit doet met 1e gordijnsynchronisatie, krijg je eerst de flits, en dan de rest van de belichting, waardoor op de foto eerst de bal te zien is en dan pas daarna de komeet.

    Met tweede gordijnsynchronisatie wordt de flits pas op het einde van de sluitertijd afgegeven, waardoor je eerste de komeet ziet en pas daarna de bal scherp belicht.

    Dit laatste geeft een veel natuurlijker beeld.

    Ik hoop dat het duidelijk genoeg uitgelegd is.

    Ik zoek wel nog eens naar voorbeeldfoto's...

    Edit : gevonden... http://eosseries.ifrance.com/eosseries/en/flashwork/flashwork_effets.html

    Eerste gordijn synchronisatie :


    Tweede gordijn synchronisatie :

    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

    Comment


    • #3
      Ontzettend bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg Dama, maar ik snap het nog niet helemaal . Hoe kun je het nu precies toepassen, is het bijvoorbeeld zo dat een tweede gordijn flits minder fel is of juist niet?
      "Canon Powershot G5 + 1Gig Microdrive"

      Comment


      • #4
        Graag gedaan ;-)

        Veronderstel dat je 1 sec belicht.
        Bij de EGS (Eerste Gordijn Synchr.) gaat de flash af in het begin van die 1 sec.
        Bij TGS (Tweede Gordijn...) gaat de flash af op het einde van die 1 sec.

        Bekijk ook eens die voorbeeldfoto's goed...
        Het kind loopt van rechts naar links, met een kaars (?) in de hand.
        Bij de eerste (EGS) gaat eerst de flash af, en wordt het kind verlicht. Dan loopt het nog 1 sec. verder in het donker, met enkel een zichtbaar lichtspoor van de kaars (dit noemde ik eerder de "komeet").

        Bij de tweede foto (TGS) wordt gedurende 1sec. het wandelend kind verlicht, en pas op het einde van die sec. gaat de flits af, met de correcte belichting van het kind tot gevolg.
        Dit geeft ook een veel natuurlijker beeld.

        Het heeft nix met flits-(of licht)hoeveelheid te maken, maar het moment dat de flits afgaat.

        Is het nu al wat duidelijker ?
        www.damafoto.be
        Facebook Damafoto

        Comment


        • #5
          Originally posted by Dama
          Graag gedaan ;-)

          Veronderstel dat je 1 sec belicht.
          Bij de EGS (Eerste Gordijn Synchr.) gaat de flash af in het begin van die 1 sec.
          Bij TGS (Tweede Gordijn...) gaat de flash af op het einde van die 1 sec.

          Bekijk ook eens die voorbeeldfoto's goed...
          Het kind loopt van rechts naar links, met een kaars (?) in de hand.
          Bij de eerste (EGS) gaat eerste de flash af, en wordt het kind verlicht. Dan loopt het nog 1 sec. verder in het donker, met enkel een zichtbaar lichtspoor van de kaars (dit noemde ik eerde de "komeet").

          Bij de tweede foto (TGS) wordt gedurende 1sec. het wandelend kind verlicht, en pas op het einde van die sec. gaat de flits af, met de correcte belichting van het kind tot gevolg.
          Dit geeft ook een veel natuurlijker beeld.

          Het geeft nix met flits-(of licht)hoeveelheid te maken, maar het moment dat de flits afgaat.

          Is het nu al wat duidelijker ?
          Dat noem ik nog eens een snelle reactie , het is me nu al een stuk duidelijker, ik had echter nog 1 vraagje: Volgens jou geeft een tweede gordijn flits een meer "natuurlijke" belichting, is het dan niet gewoon beter om die bijna altijd te gebruiken?
          "Canon Powershot G5 + 1Gig Microdrive"

          Comment


          • #6
            Tja, vind je het zelf niet natuurlijker ?
            Bij de eerste foto lijkt het alsof de jongen achteruit loopt.

            Ik weet niet wat het nadeel ervan kan zijn om steeds op TGS te werken.

            Zo vraag ik mij ook af wat het nadeel zou kunnen zijn van bvb de flits 550EX steeds op HighSpeed in te stellen...
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

            Comment


            • #7
              Originally posted by Dama
              Graag gedaan ;-)

              Bekijk ook eens die voorbeeldfoto's goed...
              Het kind loopt van rechts naar links, met een kaars (?) in de hand.
              Volgens mij zo'n sterrenstaafje met wegspringende genstertjes... Het lijkt namelijk verdacht veel op de lichtstreep doe op mijn dia's staat, die ik een keer heb gemaakt toen ik op m'n F801 eerste en tweede gordijntestjes deed voor school

              Comment


              • #8
                Originally posted by Dama
                Tja, vind je het zelf niet natuurlijker ?
                Bij de eerste foto lijkt het alsof de jongen achteruit loopt.

                Misschien liep hij wel achteruit? Dan moet je je verhaaltje omkeren hé
                http://www.vannecke.be
                Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Wunjo

                  Misschien liep hij wel achteruit? Dan moet je je verhaaltje omkeren hé
                  Tsssss.... LOL... keer de flits om, dan verlicht ze je geest

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Dama
                    Tja, vind je het zelf niet natuurlijker ?
                    Bij de eerste foto lijkt het alsof de jongen achteruit loopt.

                    Ik weet niet wat het nadeel ervan kan zijn om steeds op TGS te werken.

                    Zo vraag ik mij ook af wat het nadeel zou kunnen zijn van bvb de flits 550EX steeds op HighSpeed in te stellen...

                    Ook geen idee wat het nadeel van het eerste zou zijn maar heb zopas in een gereputeerd fotografie blad gelezen dat steeds op highspeed staan geen probleem zou moeten zijn want hij gaat automatisch switchen tussen highspeed en niet naargelang de shuttersnelheid.

                    Comment


                    • #11
                      heb eens van "oudere"fotograaf gehoord dat 2é gordijn vooral voor nachtopnames is en waterdruppels scherper te maken

                      Comment


                      • #12
                        hehe, met deze vraag zat ik ook al een tijdje,
                        thx, Dama voor het duidelijke antwoord en Myth voor het vraagstellen
                        lijn
                        canon eos 350d

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Koen_vervoort
                          Originally posted by Wunjo

                          Misschien liep hij wel achteruit? Dan moet je je verhaaltje omkeren hé
                          Tsssss.... LOL... keer de flits om, dan verlicht ze je geest
                          Mijn geest is al lang verlicht...
                          http://www.vannecke.be
                          Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                          Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                          Comment

                          Working...
                          X