Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto van men zusje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto van men zusje

    Mijn jongste zus wou graag eens voor de lens staan. Foto's zijn genomen toen ik men DSLR net had, dus enkele weken geleden. Vandaar mijn iets of wat rare instellingen. Zou deze nu niet meer op F10 nemen en ook niet op 38mm. Toch graag jullie mening!

    ISO 500
    38mm
    F10
    1/25


    Grtz,
    Nick
    Nikon D7000 - Nikkor 18-105mm en 50mm F1.8 glaasje

  • #2
    Re: Foto van men zusje

    Instellingen en compo zijn goed voor mij, zie enkel iets groenachtig aan haar linkerarm en aan de rechterkant van de foto.

    Comment


    • #3
      Re: Foto van men zusje

      Oorspronkelijk geplaatst door stiffmijster Bekijk bericht
      Mijn jongste zus wou graag eens voor de lens staan. Foto's zijn genomen toen ik men DSLR net had, dus enkele weken geleden. Vandaar mijn iets of wat rare instellingen. Zou deze nu niet meer op F10 nemen en ook niet op 38mm. Toch graag jullie mening!
      Als je weet dat je nu beter kan, waarom dan deze ?
      Gewoon de zus opnieuw fotograferen was beter geweest.
      Van waardering geniet ik.
      Van kritiek leer ik.

      Comment


      • #4
        Re: Foto van men zusje

        De bedoeling is niet om foto's met de goeie instellingen te nemen, maar wel goeie foto's ! Ik zie niks mis aan deze foto !

        In veel boekjes lees je dat f11 ideaal is voor portretten.

        Schoon zusje trouwens :-)
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • #5
          Re: Foto van men zusje

          Dat groen komt volgens mij door de bewerking in lightroom. Was me niet opgevallen.

          Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
          Als je weet dat je nu beter kan, waarom dan deze ?
          Gewoon de zus opnieuw fotograferen was beter geweest.
          Omdat ik deze wel goed vond met de instellingen zoals ze zijn.

          Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
          De bedoeling is niet om foto's met de goeie instellingen te nemen, maar wel goeie foto's ! Ik zie niks mis aan deze foto !

          In veel boekjes lees je dat f11 ideaal is voor portretten.

          Schoon zusje trouwens :-)
          Thanks Johan!
          Ah als dit zo is, zit ik er niet ver naast. Dacht mijn diafragma juist meer open te zetten in het vervolg, zodat mijn sluitertijd naar omhoog kan.
          Nikon D7000 - Nikkor 18-105mm en 50mm F1.8 glaasje

          Comment


          • #6
            Re: Foto van men zusje

            Je instellingen kan je hier gebruiken voor dit portret en hoeven daarom niet direct vreemd of raar te zijn ....
            Hou er wel rekening mee dat een portret niet altijd zal kunnen gemaakt worden op een perfecte " uit de boekjes " instelling .... Soms kom je in omstandigheden waar het kiezen of delen is met het beschikbare fotomateriaal.
            Soms kan je niet anders dan je diafragma openzetten om bv voldoende licht binnen te krijgen, of moet je je iso noodgedwongen de hoogte in jagen om nog behoorlijk te kunnen werken, of of of ....
            Het is daarnaast ook niet omdat je de " ideale " waarden gebruikt dat ze dan op dat moment werken voor een portret. Je moet elke situatie op zich bekijken en je afvragen wat is mijn doel bij het maken van het portret ?
            Veel scherpte, weinig scherpte, ....
            Foto op zich kan wel wat betreft compo. Naar kleurbewerking niet zo mijn ding, maar da's persoonlijke smaak.
            Nog veel fotoplezier.
            groeten,
            deka
            There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

            Comment


            • #7
              Re: Foto van men zusje

              Oorspronkelijk geplaatst door deka Bekijk bericht
              Je instellingen kan je hier gebruiken voor dit portret en hoeven daarom niet direct vreemd of raar te zijn ....
              Hou er wel rekening mee dat een portret niet altijd zal kunnen gemaakt worden op een perfecte " uit de boekjes " instelling .... Soms kom je in omstandigheden waar het kiezen of delen is met het beschikbare fotomateriaal.
              Soms kan je niet anders dan je diafragma openzetten om bv voldoende licht binnen te krijgen, of moet je je iso noodgedwongen de hoogte in jagen om nog behoorlijk te kunnen werken, of of of ....
              Het is daarnaast ook niet omdat je de " ideale " waarden gebruikt dat ze dan op dat moment werken voor een portret. Je moet elke situatie op zich bekijken en je afvragen wat is mijn doel bij het maken van het portret ?
              Veel scherpte, weinig scherpte, ....
              Foto op zich kan wel wat betreft compo. Naar kleurbewerking niet zo mijn ding, maar da's persoonlijke smaak.
              Nog veel fotoplezier.
              groeten,
              deka
              +1
              + knappe zus
              mvg,
              Eddy
              Smaken verschillen

              Comment


              • #8
                Re: Foto van men zusje

                Thanks voor de comments.

                Als ik me goed herinner is deze tegen de avond gemaakt in de veranda. Vandaar mijn hogere iso. Maar aangezien deze uit de hand geschoten is, is 1/25 niet altijd ideaal, denk ik!

                Grtz,
                Nick
                Nikon D7000 - Nikkor 18-105mm en 50mm F1.8 glaasje

                Comment


                • #9
                  Re: Foto van men zusje

                  1/25e uit de hand en toch scherp, goed gedaan !
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto van men zusje

                    Oorspronkelijk geplaatst door stiffmijster Bekijk bericht
                    Thanks voor de comments.

                    Als ik me goed herinner is deze tegen de avond gemaakt in de veranda. Vandaar mijn hogere iso. Maar aangezien deze uit de hand geschoten is, is 1/25 niet altijd ideaal, denk ik!

                    Grtz,
                    Nick
                    Zoals ik al schreef in een vorige post ... heel wat instellingen hangen af van elkaar. 1/25 voor een portret is mogelijk uit de hand als jij een vaste hand hebt, als je een lens hebt met beeldstabilisatie,als je model goed stilstaat, .....Weet je van jezelf dat je niet zo vast werkt, zou ik persoonlijk ook niet echt gaan voor 1/25 .... maar je moet jezelf daarin kennen.
                    Misschien een kleine tip. Wil je gaan voor portretten, werk dan eens in situaties waar je je in eerste instantie niet al teveel zorgen moet maken over het beschikbare licht. Werk bv eens in de buurt van een raam waar noordlicht binnenkomt. Plaats je model dan in de buurt van het raam. Je krijgt dan al gratis en voor niks een boel beschikbaar licht binnen. Misschien heb je op dat moment dan al geen problemen meer met je sluitertijd.
                    Je kan ook ergens buiten opnames gaan maken. Opgelet beter niet op de middag, want dan krijg je last van harde schaduwen .... Maak bv gebruik van het mooie vooravondlicht dat er nu is.
                    Zoals je leest, er zijn echt heel wat zaken die moeten gecombineerd worden. Het is goed dat je stilstaat bij je instellingen en die misschien ook in vraag stelt, maar je zal niet kunnen zeggen : ach in deze situatie gebruik ik altijd die instellingen, in deze situatie die instellingen. Om te fotograferen heb je in eerste instantie licht nodig en dat kan je op verschillende manieren proberen te vangen.
                    Heel belangrijk ook : maak veel foto's, oefen veel in verschillende situaties. Zoals je ook weet waren Rome en Parijs er niet op één dag
                    Succes.
                    deka
                    There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto van men zusje

                      Johan, scherp schieten lukt meestal nog wel goed op 1/25 en zeker met zo een laag brandpunt.

                      @Deka: bedankt voor de goede uitleg!
                      Nikon D7000 - Nikkor 18-105mm en 50mm F1.8 glaasje

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto van men zusje

                        Deze vind ik wel mooi, doe me denken aan retro met die kleuren en zo. Er zit daar wel een vlekje in het midden van het lege vlak rechts.
                        facebook
                        Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                        Comment

                        Working...
                        X