Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waterlelie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waterlelie



    exif
    1/500
    f/8.0
    Iso 500
    Sigma 70-300mm apo

    Alle tips welkom!


    Update
    Last edited by snowbirdd; 20 augustus 2012, 18:04.

  • #2
    Re: Waterlelie

    Zeker niet slecht! Mooie waterlelie

    Een paar tips:
    - Volgens mij kunnen de kleuren nog een klein beetje pittiger gemaakt worden. Het geheel komt nogal flets over.
    - Wat de compositie betreft zit het bovenste blad redelijk krap tegen de rand. Een beetje meer ruimte rondom geeft je hoofdonderwerp rust voor dit soort fotografie.
    - Op hoeveel mm is deze geschoten? Waarom zo'n hoge iso waarde? terwijl je sluitertijd 1/500 is? Volgens mij had je gemakkelijk op iso 100 kunnen schieten en je diafragma een flink stuk open indien je rond de 100mm hebt geschoten. Dit zorgt meteen ook voor een mooiere DOF.

    Succes!
    “Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson

    Canon EOS 5D MKII -- Canon EOS 500D -- Canon 24-70 f/2.8 -- Canon 18-55 f/3.5-5.6 -- Canon 50mm f/1.8 -- Canon 70-200 IS f/2.8 -- Tokina 11-16 f/2.8

    Comment


    • #3
      Re: Waterlelie

      Oorspronkelijk geplaatst door dondimorio Bekijk bericht
      Zeker niet slecht! Mooie waterlelie

      Een paar tips:
      - Volgens mij kunnen de kleuren nog een klein beetje pittiger gemaakt worden. Het geheel komt nogal flets over.
      - Wat de compositie betreft zit het bovenste blad redelijk krap tegen de rand. Een beetje meer ruimte rondom geeft je hoofdonderwerp rust voor dit soort fotografie.
      - Op hoeveel mm is deze geschoten? Waarom zo'n hoge iso waarde? terwijl je sluitertijd 1/500 is? Volgens mij had je gemakkelijk op iso 100 kunnen schieten en je diafragma een flink stuk open indien je rond de 100mm hebt geschoten. Dit zorgt meteen ook voor een mooiere DOF.

      Succes!
      Ik heb deze op 300m gemaakt met macro stand aan (1:2) .. Met sluitertijd en diafragma ben ik nog een beetje aan het zoeken, ik vind het moeilijk om de juiste waarden bij elkaar te brengen ..
      Ik zet men iso op automatisch en diafragma en sluitertijd kies ik zelf, misschien moet ik dit anders doen?

      Comment


      • #4
        Re: Waterlelie

        Oorspronkelijk geplaatst door snowbirdd Bekijk bericht
        Ik heb deze op 300m gemaakt met macro stand aan (1:2) .. Met sluitertijd en diafragma ben ik nog een beetje aan het zoeken, ik vind het moeilijk om de juiste waarden bij elkaar te brengen ..
        Ik zet men iso op automatisch en diafragma en sluitertijd kies ik zelf, misschien moet ik dit anders doen?
        Persoonlijk ben ik geen voorstander van de 'prentjes standen'. Je laat alles over aan je camera en op hoop van zege komt er een mooi plaatje uit. Maar in veel gevallen heeft je camera het niet bij het rechte einde en kom je er niet door deze voorgeprogrammeerde standen. Wanneer je gebruik maakt van deze instellingen gaat je camera uit van een aantal veronderstellingen die vaak niet correct zijn, met een slechte foto als gevolg. Verdiep je eerst in de theorie rond de belichtingsdriehoek ISO - sluitertijd - diafragma. Probeer vervolgens plaatjes te maken in Aperture priority (de AV of A stand) en Shutter priority (de TV of T stand), vergelijk jouw belichting met die van de 'prentjes standen' en probeer te begrijpen welke invloed wijzigingen in deze verschillende standen teweeg brengen.

        Kei veel lezen, experimenteren en genieten is de boodschap!
        “Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson

        Canon EOS 5D MKII -- Canon EOS 500D -- Canon 24-70 f/2.8 -- Canon 18-55 f/3.5-5.6 -- Canon 50mm f/1.8 -- Canon 70-200 IS f/2.8 -- Tokina 11-16 f/2.8

        Comment


        • #5
          Re: Waterlelie

          Deze hoef je niet in je macrostand(1 op2) te maken. Kan rustig zonder. Mss eens kijken naar je witbalans? Daar kan al e.e.a. worden verklaard. Met die lens kun je mooie close-ups maken zoals deze. Zo zou hij er iets beter uitkomen bv. Je hebt hem wel wat verscherpt zag ik, maar dat is geen doodzonde hoor
          Last edited by Guest4; 21 augustus 2012, 12:30.

          Comment


          • #6
            Re: Waterlelie

            Oorspronkelijk geplaatst door dondimorio Bekijk bericht
            Persoonlijk ben ik geen voorstander van de 'prentjes standen'. Je laat alles over aan je camera en op hoop van zege komt er een mooi plaatje uit. Maar in veel gevallen heeft je camera het niet bij het rechte einde en kom je er niet door deze voorgeprogrammeerde standen. Wanneer je gebruik maakt van deze instellingen gaat je camera uit van een aantal veronderstellingen die vaak niet correct zijn, met een slechte foto als gevolg. Verdiep je eerst in de theorie rond de belichtingsdriehoek ISO - sluitertijd - diafragma. Probeer vervolgens plaatjes te maken in Aperture priority (de AV of A stand) en Shutter priority (de TV of T stand), vergelijk jouw belichting met die van de 'prentjes standen' en probeer te begrijpen welke invloed wijzigingen in deze verschillende standen teweeg brengen.

            Kei veel lezen, experimenteren en genieten is de boodschap!
            Ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt, ik gebruik niet de vooringestelde programma's. Deze heb ik op stand M gemaakt, dus heb de instellingen zelf gekozen. Maar moet inderdaad nog veel leren over sluitertijd en diafragma alvast bedankt voor de tips!

            Comment


            • #7
              Re: Waterlelie

              Oorspronkelijk geplaatst door MGfoto Bekijk bericht
              Zo zou hij er iets beter uitkomen bv. Je hebt hem wel wat verscherpt zag ik, maar dat is geen doodzonde hoor
              Is inderdaad al een mooiere foto zo vind ik!

              Comment


              • #8
                Re: Waterlelie

                Je bent in ieder geval bereidt om iets aan te nemen en leergierig, dus je komt er wel Fijn te lezen dat je al in de M-stand fotografeert, want hier leer je het meeste mee

                Comment


                • #9
                  Re: Waterlelie

                  zelf vind ik de eerste beter dan die tweede

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waterlelie

                    Ik vind de update verschrikkelijk. Je hebt het licht gedood.
                    Van waardering geniet ik.
                    Van kritiek leer ik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waterlelie

                      Oorspronkelijk geplaatst door snowbirdd Bekijk bericht
                      Ik zet men iso op automatisch en diafragma en sluitertijd kies ik zelf, misschien moet ik dit anders doen?
                      Als je niet een specifieke sluitertijd en diafragma voor ogen hebt als je een foto gaat maken kan je het beste de iso zo laag mogelijk zetten.
                      Enkel als ik niet de sluitertijd of diafragma die ik specifiek wil kan bereiken ga ik met mijn iso omhoog.

                      Over je foto, je eerste vind ik beter, ik zou het nog eens proberen, je kan hier veel meer uithalen.
                      veel plezier met het experimenteren.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waterlelie

                        Vuistregel: Niet panikeren als de update niet geslaagd is. Probeer de volgende keer er een paar te maken met verschillende belichtingstijden, en in RAW, want daar kun je altijd nog je witbalans corrigeren. Als sommige commentaren wat hard overkomen dan is dit beslist niet bedoeld om je af te kraken, maar juist om je te helpen om goede foto's te maken. Dus, het zal zeker goed komen. In het begin is het altijd verstandig om meerdere foto's te maken met verschillende instellingen waardoor je mooie vergelijkingsmaterialen bekomt..hoe niet, en hoe wel. Kijk na het nemen van een foto ook direct in het histogram van je camera, en je merkt direct ook waar je moet bijsturen. De donkere partijen zitten links en de lichte rechts. Kijk ook eens hier voor wat beeldtips, altijd handig.
                        Zoals een van de voorgangers al opmerkte kan de iso een stuk lager en de ST ook
                        Last edited by Guest4; 21 augustus 2012, 14:04.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Waterlelie

                          Oorspronkelijk geplaatst door MGfoto Bekijk bericht
                          Vuistregel: Niet panikeren als de update niet geslaagd is. Probeer de volgende keer er een paar te maken met verschillende belichtingstijden, en in RAW, want daar kun je altijd nog je witbalans corrigeren. Als sommige commentaren wat hard overkomen dan is dit beslist niet bedoeld om je af te kraken, maar juist om je te helpen om goede foto's te maken. Dus, het zal zeker goed komen. In het begin is het altijd verstandig om meerdere foto's te maken met verschillende instellingen waardoor je mooie vergelijkingsmaterialen bekomt..hoe niet, en hoe wel. Kijk na het nemen van een foto ook direct in het histogram van je camera, en je merkt direct ook waar je moet bijsturen. De donkere partijen zitten links en de lichte rechts. Kijk ook eens hier voor wat beeldtips, altijd handig.
                          Zoals een van de voorgangers al opmerkte kan de iso een stuk lager en de ST ook
                          Bedankt voor de link!

                          Comment

                          Working...
                          X