Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschillende lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschillende lenzen

    Hallo,

    Ik ben een beginner op het gebied van fotografie, maar het interesseerd me enorm. Ik ben van plan om een D70 te kopen, en ik wil er portretten (bv. bruidsreportages) mee gaan schieten en landschappen,dieren etc. Nu heb ik 1 probleem, van lenzen heb ik helemaal geen verstand. Kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen de diverse lenzen en welke lenzen heb ik nodig om bovenstaande te kunnen fotograferen?
    Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

  • #2
    Dat is een kwestie van voorkeur.

    De kit lens is alleszins qua brandpuntsafstand ideaal, ge hebt er groothoek en tele mee. Dus ge kunt er redelijk mee 'inzoomen' en 'uitzoomen'.

    Zelf heb ik bijna steeds ofwel een 20mm ofwel een 50mm erop staan. Deze zoomen niet, maar bieden dan weer andere voordelen. Ze zijn namelijk kleiner en zijn beter bij weinig licht. Natuurlijk ga ik hier niet veel dieren mee fotograferen.

    Indien ge vanalles wat wilt proberen is de 18-70 dx kitlens geen slecht idee om mee te beginnen. Als ge dan een tijd bezig zijt merkt ge zelf wat ge wilt/nodig hebt.

    Koen
    Koen
    http://stuutekeer.wordpress.com

    Comment


    • #3
      Wat je nodig hebt is een zoomlens:
      Als je portretten wil fotograferen heb je iets nodig rond de 85 à 135mm (dat is 55 à 85mm op een D70 vanwege het kleinere sensor formaat)
      Voor landschappen heb je 24 à 35 mm nodig (dat is 16 à 22 voor de D70)
      Voor dieren heb je 200mm nodig of meer.
      Dus lijkt het me dat je heel goed kunt starten met de kitlens (18-70mm) wat veelzijdig te noemen is. Voor dieren niet erg geschikt, maar daar heb je bijna altijd een extra lens voor nodig (genre 70-210 of 75-300). Ff doorsparen voor die tweede lens...