Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschillende lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschillende lenzen

    Hallo,

    Ik ben een beginner op het gebied van fotografie, maar het interesseerd me enorm. Ik ben van plan om een D70 te kopen, en ik wil er portretten (bv. bruidsreportages) mee gaan schieten en landschappen,dieren etc. Nu heb ik 1 probleem, van lenzen heb ik helemaal geen verstand. Kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen de diverse lenzen en welke lenzen heb ik nodig om bovenstaande te kunnen fotograferen?
    Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

  • #2
    Dat is een kwestie van voorkeur.

    De kit lens is alleszins qua brandpuntsafstand ideaal, ge hebt er groothoek en tele mee. Dus ge kunt er redelijk mee 'inzoomen' en 'uitzoomen'.

    Zelf heb ik bijna steeds ofwel een 20mm ofwel een 50mm erop staan. Deze zoomen niet, maar bieden dan weer andere voordelen. Ze zijn namelijk kleiner en zijn beter bij weinig licht. Natuurlijk ga ik hier niet veel dieren mee fotograferen.

    Indien ge vanalles wat wilt proberen is de 18-70 dx kitlens geen slecht idee om mee te beginnen. Als ge dan een tijd bezig zijt merkt ge zelf wat ge wilt/nodig hebt.

    Koen
    Koen
    http://stuutekeer.wordpress.com

    Comment


    • #3
      Wat je nodig hebt is een zoomlens:
      Als je portretten wil fotograferen heb je iets nodig rond de 85 à 135mm (dat is 55 à 85mm op een D70 vanwege het kleinere sensor formaat)
      Voor landschappen heb je 24 à 35 mm nodig (dat is 16 à 22 voor de D70)
      Voor dieren heb je 200mm nodig of meer.
      Dus lijkt het me dat je heel goed kunt starten met de kitlens (18-70mm) wat veelzijdig te noemen is. Voor dieren niet erg geschikt, maar daar heb je bijna altijd een extra lens voor nodig (genre 70-210 of 75-300). Ff doorsparen voor die tweede lens...
      http://www.digifotofreak.nl

      Comment


      • #4
        Welkom Ranon.

        Als je bruidsreportages wil maken, en je kiest voor werk zonder flits (zal zeker af en toe een verreiste zijn) dan raad ik je aan zeker naar een goede lens met grote opening te zoeken.

        Enkele aanraders :

        - Nikkor AF 85 D 1.8 (vergelijkbaar met een kijkhoek van een 125mm op een 35mm body)

        - Nikkor AF 28-70 ED 2.8 (vergelijkbaar 44-105mm)

        - Nikkor AF 105 mm DC 2.0 ( vergelijkbaar 158mm)

        Houdt er dus rekening mee dat je op een digitale body door dat de sensor kleiner is dan een 24x36mm film oppervlak, je een soort cropfactor krijgt en eigenlijk een kijkhoek krijgt die 1,52x de factor is tov een analoog toestel.

        Dus gemakkelijkheidshalve zeggen we , doe de focal lenght maal 1,5
        Dit betekent dat je snel een stuk tele wint, maar evenzeer dat je groothoek ook vermeerdert en je dus een nog wijdere lens nodig hebt.

        Een 18mm wordt bv 'slechts' een 27mm.

        Daarom tip ik op volgende lenzen (ik doe er dezelfde reportages mee)

        - Nikkor AF-S 17-55 f/2.8 DX (equivalent analoog 25,5 tot 80mm)
        - Nikkor AF-S 70-200 f/2.8 VR (equivalent analoog 105-300 mm)

        Je hebt dan twee zeer kwalitatieve toplenzen en je hebt een degelijk bereik voor het meeste werk, en lichtsterke objectieven, zeer snelle en geluidsarme autofocus en de telezoom is met vibratie reductie.

        je kan er alle kanten mee uit, landschap, city, candit, portret, sport en wildlife (indien teleconverter extra)

        Budget voor deze objectieven tesamen een 3200 euro (3600 met teleconverter) ...

        Comment


        • #5
          Amaai Ranon. Beginner en al bruidreportages gaan doen. En dat direct met de D70. ik doe al jaren reportages. maar bruidreportages dat is toch al direct hoog gegrepen. Ik die dacht dat dit niet zo simpel was.Dan mag je nog al de toebehoren hebben voor die Nikon (flits Groothoek Goede potretlens enz...) Maar ik durf dat zelf niet te doen zonder dat ik een tweede toestel achter de hand heb als bacup.
          Moest je maar gebeuren, dat Uw toestel u in de steek moest laten.
          Ik heb bewondering voor U dat je zo veel durf hebt. Want ik lig nog altijd de nacht voor een reportage wakker in bed ( en in mijn Dromen heb ik die fotoschoot dan al gedaan en overlopen waar het fout of beter had gekunnen) Ik denk toch dat je eens met een fotograaf mee gaat op reportage en je ogen eens goed de kost moet geven. Al doende leert men zeg ik altijd.
          Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
          Hier op dit forum.

          Comment


          • #6
            Geen paniek, ik kan me niet voorstellen dat iemand mij het komende jaar/jaren een komplete bruidsreportage toevertrouwd, maar het is wel iets wat me leuk lijkt en wil dus nu voor een camera kiezen waarmee de modelijkheden erzijn!
            Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

            Comment


            • #7
              Als ik de kit-lens van 18-70 al erbij heb, wat is dan de meerwaarde voor die 17-55?
              Als je de kits bekijkt die er te koop zijn, vind ik grofweg de volgende opties:
              D70 + 18-70mm DX
              D70 + 28-80mm AF-G
              D70 + sigma 18-50 lens of zoiets.

              Waarom is het prijs verschil zo groot tussen de 28-80 en de 18-70 DX.
              Het ligt denk ik aan de toevoeging DX, dat brengt me gelijk bij het punt, Wat betekent dat allemaal wat er achter de lens staat. Bij Sigma is het helemaal erg!
              en dan nog de :
              Sigma Zoom Telephoto 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II Autofocus Lens for Nikon AF-D
              Is ook een zoom lens, maar natuurlijk minder licht sterk als de 2.8 lens van nikon maar is dat niets dan?
              Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

              Comment


              • #8
                De 17-55 heeft maximaal diafragma 2.8 over het hele bereik, tegen 3.5-4.5 voor de 18-70. Die 17-55 zal ook wel iets betere kwaliteit hebben. Ik vrees dat ie ook een pak zwaarder zal zijn.

                De 28-80 wordt een 42-120, dat bereik is minder interessant en ik geloof dat deze nog trager is dan de 18-70.

                DX lenzen zijn aangepast aan het kleinere sensorformaat van een DSLR en dus niet (of beperkt) bruikbaar op een film SLR.

                Een budgetoplossing - die zeker niet slecht is - is de 18-70 lens, met een 50mm f1.8.

                Koen
                Koen
                http://stuutekeer.wordpress.com

                Comment


                • #9
                  Ik denk dat ik mijn keuze gemaakt heb!
                  Nikon D70 + SB800 + UV filter
                  Sigma 70-300 APO super macro II
                  Nikon 50/1.8
                  Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

                  Comment


                  • #10
                    En geen groothoek ??? Zou toch kijken voor een groothoeklens zenne. Zeker als je de 18-70 kunt kopen als kitlens ... ik zou allessins niet twijfelen ...

                    Greetz,

                    EBOS.
                    Don't dream your life, live your dream !
                    just some camera ...http://www.andries.net.tf

                    Comment


                    • #11
                      Oh sorry, ja de D70 is incl 18-70 kit.
                      bij cornevaniperen.nl voor 1700 incl sb800
                      Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

                      Comment

                      Working...
                      X