Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pro's en con's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pro's en con's

    Ik heb na een heel uitgebreide deskresearch volgende toestellen geselecteerd, en ik zou graag wat pro's en con's hebben van gebruikers:
    Minolta Z1, Fujifilm S5000, Olympus C-740
    Andere voorstellen zijn ook mogelijk, mits volgende voorwaarden:
    - Max prijs alles inbegrepen (ook extra geheugen): 400 - 500 EUR
    - lens: Min 8x optische zoom (eventueel ook manuele focus)
    - EVF
    - Degelijke image-quality
    - Shutter en ISO overeenkomend met voorgestelde toestellen

    Alvast bedankt!
    Nikon D80
    18-200 VR
    www.circuitfotografie.be

  • #2
    Ik geef je gelijk wat betreft de EVF - ik zou die ook niet kunnen missen. Verder zal de beeldkwaliteit binnen een bepaalde klasse nauwelijks verschillen zolang je binnen de groep van erkende merken blijft (waarmee ik de andere niet wil afbreken). Vergeet de manuele focus, want zelfs met een uitstekende EVF is het nauwelijks haalbaar. De Fuji's hadden destijds een one-touch AF functie in MF mode, die handig kon zijn voor bepaalde toepassingen, maar MF zoals op een SLR, dat is andere koek.

    Als ik de door jou voorgestelde toestellen bekijk, zeg ik:
    - De Oly 740 is in vele opzichten een knap toestel, maar valt klein uit en ligt mij niet zo goed in de hand. Shutter-/focuslag is aanzienlijk.
    - De Fuji S5000 heeft dan weer de constructie, de functies en het gebruiksgemak, maar de beeldkwaliteit valt een klein beetje tegen.
    - De Minolta Z1 heeft qua bediening, mogelijkheden enz. veel weg van de Fuji, maar doet het op de meeste vlakken net dat beetje beter. Dit zou mijn keuze zijn. Als je de search even raadpleegt, zal je wel enkele tevreden eigenaars vinden hier op het forum.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Ik heb net de Z1 en de S5000 in mijn handen gehad: wat een wereld van verschil!
      Bij de Z1 had ik dadelijk schrik om iets stuk te maken, maar dat was bij de S5000 zeker niet het geval. De Fuji ligt me beter in de hand, en ik vind hem ook veel robuuster.
      In beeldkwaliteit komen ze ongeveer overeen (dat wisten ze me in verschillende winkels te vertellen). In elke winkel raadden ze me eerder een S5000 aan ipv een Z1.
      "De Fuji is zijn meerprijs meer dan waard", zo klonk het.
      Nikon D80
      18-200 VR
      www.circuitfotografie.be

      Comment


      • #4
        Originally posted by funem
        "De Fuji is zijn meerprijs meer dan waard", zo klonk het.
        Maar heb je dat ook zelf kunnen vaststellen, of hebben ze je een beetje "geholpen"? Niet dat ik twijfel aan de goeie bedoelingen van jouw leverancier, maar ik vind bijvoorbeeld dat de S7000 zijn prijs veel meer waard is dan de S5000. In ieder geval heb je er goed aan gedaan om die twee toestellen eens vast te pakken. Stel je voor dat je op aanraden van iemand anders de Z1 zou kopen zonder hem eerst zelf uit te proberen...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Maar de S7000 en de S2 pro liggen een stuk buiten mijn budget. Natuurlijk kunnen die meer (anders zou het dwaas zijn om ze duurder te maken). Maar op een bepaald punt moet ik zeggen: tot hier en niet verder. Als ik over een paar jaar ga werken zal ik mij wel wat beter aanschaffen, wees gerust.
          En ja, de camera's stonden aan, en ik heb ze dan ook aan een grondige inspectie onderworpen. (het enige wat ik niet heb kunnen doen is de foto's op computer bekijken)
          De manuele focus stelt inderdaad niet veel voor (alle, je ziet er bijna niets van in de EVF).
          Een goede beeldkwaliteit is niet het enige wat een camera moet hebben voor mij. Ik werk niet graag met spullen die snel stuk of verkrast zijn. Hij moet maw ook tegen een stootje kunnen. Zeker als hij zal gebruikt worden tijdens lange wandelingen of in open natuur.
          Nikon D80
          18-200 VR
          www.circuitfotografie.be

          Comment


          • #6
            De S7000 is bij Fuji inderdaad wel de betere keuze. Die heeft een MF functie met een ring, en single-shot focus button om je een beetje te helpen. De lens is ook wel iets rustiger gemaakt dan de S5000 (6x zoom tov 10x zoom).
            Ik heb een tijdje met de S602Z kunnen werken (de S7000 is de opvolger hiervan), en dit was een heel leuk toestel. De S7000 is sterk vergelijkbaar. De S5000 is volgens mij een mossel-noch-vis model. Het ziet eruit als een S7000 (of een S602Z), maar is eigenlijk toch maar een point&shoot camera zoals de lagere modellen.
            De 7000 laat ook toe van een extra flitser te gebruiken, wat de 5000 niet heeft.
            De beeldkwaliteit van de Fuji's valt al bij al goed mee (alhoewel rood meestal wel heel lichtjes naar oranje neigt). Het hangt er dus een beetje vanaf wat je wilt bereiken.
            De dubbele memory-card mogelijk van de 7000 is ook heel leuk, want je spaart toch al wat eurootjes uit op een CF tov een Xd kaart.

            Misschien toch een randbemerking: alle Fuji's hebben tamelijk wat last om te focussen bij low-light omstandigheden (en low-light heb je sneller dan je zou denken). Ze hebben geen AF-hulplicht, en Canon heeft dit bvb wel op een aantal modellen.

            Als je beeldkwaliteit een heel belangrijke factor is, dan ga je toch beter voor een Canon of een Nikon.

            Van de andere toestellen die je opnoemt weet ik zo goed als niks.

            Een EVF is inderdaad interessant omdat je onmiddellijk kan zien wat je foto zal zijn, met alle settings direct in acht genomen, en je krijgt een beetje het SLR gevoel. Een nadeel is dat de resolutie altijd veel minder is dan optische zoeker, dus moeilijker manueel te focussen, en bij ietwat sterke low-light omstandigheden zie je een zwarte vlek voor je ogen.

            Comment


            • #7
              Ik heb een C740 UZ en ben er (heel) tevreden van.
              Beeldkwaliteit vind ik heel goed en 10x zoom is heerlijk. Kleuren zijn heel natuurlijk (ook volgens de fotograaf waar ik laat afdrukken). Focus is soms wat traag maar shutterlag volgens mij niet.
              Ik vind het juist heel handig dat hij zo compact is, zo is hij gemakkelijk mee te nemen.
              Wel zou ik overwegen de C750UZ te nemen: o.a. 1Mpixel meer, flitsschoentje en mogelijkheid tot draadloze afstandsbesturing. (Optiek en mogelijkheden zijn hetzelfde)
              Toen ik de C740 kocht was de C750 nog niet uit

              Dit is mijn eerste toestel, ik heb geen ervaring met de andere toestellen die je aangehaald hebt.
              Groetjes,
              FilMar, Beeldbrouwer ;-)
              * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

              Comment


              • #8
                Originally posted by funem
                Maar de S7000 en de S2 pro liggen een stuk buiten mijn budget.
                Alle begrip daarvoor. Je koopt volgens het budget dat je eraan wil spenderen.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  In ieder geval voor de goede raad! Ik ga het nu nog even laten bezinken tot na de examens, en dan kopen.
                  Er gaan deze zomer heel wat foto's geschoten worden!
                  Nikon D80
                  18-200 VR
                  www.circuitfotografie.be

                  Comment


                  • #10
                    Pieter heeft daar groot gelijk in. Als je een robuust toestel wil en niet zo zeer de beeldkwaliteit en featureset nastreeft, dan is de 5000 is perfect geschikt.
                    En wie weet, als je toch geduld hebt tot deze zomer, valt er iets krachtiger misschien toch nog binnen je budget.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by spacemanbow

                      Misschien toch een randbemerking: alle Fuji's hebben tamelijk wat last om te focussen bij low-light omstandigheden (en low-light heb je sneller dan je zou denken). Ze hebben geen AF-hulplicht, en Canon heeft dit bvb wel op een aantal modellen.
                      Hierop is de S5000 een uitzondering, omdat hij dit AF hulplicht wél heeft .
                      Wie kan me wat vertellen over de shutterlag van eerder genoemde toestellen??
                      Nikon D80
                      18-200 VR
                      www.circuitfotografie.be

                      Comment

                      Working...
                      X