Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90 : Sluiterprobleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D90 : Sluiterprobleem

    Hi Allemaal,

    ik heb nu een kleine 2 jaar een Nikon D90 in mijn bezit. Deze heeft al ferm zijn dienst bewezen en mij eigenlijk nog niet veel teleurgesteld. Nu, vorig weekend deed ik een studioshoot, en na een paar uur begon mijn camera toch raar te doen. Ik kreeg een soort van verloop in een deel van mijn beeld. er waren nog andere fotografen aanwezig, dus onstond algauw de discussie "wtf is da?" Maar vooral "hoe komt da nu?" .. Ondertussen is het al terug "weg" (als ik nu thuis ofzo opnieuw een foto neem,niets te zien) Maar ik zou dus wél graag willen weten wat de issue is / was en of dit eventueel te voorkomen is. Of dat het tijd wordt om een nieuwe body aan te schaffen (wat mij toch wat vroeg lijkt.)

    Hier alvast een screenshot van wat er uit de camera komt:


    het gaat dus om die zwarte band opzij. en neen het is geen softbox ofzo die in de weg staat


    Thanks !

  • #2
    Re: Nikon D90 : Sluiterprobleem

    Zonder de exif van de foto weet ik het niet zeker, maar ik dacht dat ik ooit iets had gelezen hierover.

    Heeft dat niet iets te maken met een te snelle sluitertijd? Ik meen daar ooit iets over gelezen te hebben op een website dat dit kon gebeuren met een out of sync flash setting. Ik ben zeker dat een expert je dit met zekerheid kan zeggen.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D90 : Sluiterprobleem

      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
      Zonder de exif van de foto weet ik het niet zeker, maar ik dacht dat ik ooit iets had gelezen hierover.

      Heeft dat niet iets te maken met een te snelle sluitertijd? Ik meen daar ooit iets over gelezen te hebben op een website dat dit kon gebeuren met een out of sync flash setting. Ik ben zeker dat een expert je dit met zekerheid kan zeggen.
      Dat dachten we ook eerst. maar dat viel (bij dit beeld) nog redelijk mee. 1/250e F/16, ISO100 .. Maaar had het die dag ook bij 1/60e ....

      Alvast bedankt voor je snelle reactie

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D90 : Sluiterprobleem

        Kun je mij even de setup beschrijven? Hoe werd de externe strobe bediend?

        Of anders, kijk hier even, ik denk dat dit toch je probleem verklaard: KLIK
        Mvg,
        Rudy Mas
        Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D90 : Sluiterprobleem

          @Rudy : 2 Enlichrom studioflashes,bediend via de bijgeleverd Enlichrom remote die in de flitsschoen van mijn D90 gezet was dus. Maar het is opvallend dat het niet op alle beelden was en ook niet echt met regelmaat. soms kon ik zeggen "ok ik trek er 2,der zal dan zeker 1 tussen zitten die ok is." maar soms waren ze dan ook evengoe allemaal "beschadigd" ...


          Out of sync probleem lijkt mij vrij onlogisch,aangezien collega fotograaf (die ook die setup & instellingen gebruikte,maar met een D7000 werkt, ookwel zelfde objectief) dit probleem NIET had.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D90 : Sluiterprobleem

            Als het met dezelfde instellingen bij de anderen wel werkte, dan wordt de kans dat het aan het flash systeem lag inderdaad al kleiner.

            Eén van de andere dingen dat ik dan nog kan bedenken, is dat het inderdaad een probleem met je toestel is. Dat de shutter screen soms een beetje hapert of misschien ontregeld is. In daglicht zul je dit probleem dan niet opmerken, maar met een flash, waar alles toch heel goed synchroon moet werken, zie je dit probleem dan weer wel. Wat het natuurlijk nog moeilijker maakt, is dat het probleem zich niet altijd voordoet.

            Wat je altijd eens kunt proberen, is bijvoorbeeld een flash op jouw toestel te zetten en dan enkele foto's nemen aan de hoogste snelheid van je flash. Als je dit fenomeen dan ook hebt met je eigen flash, dan kun je bijna zeker zijn dat het aan je toestel ligt. Heb je het probleem dan niet, dan wordt het heel moeilijk te verklaren.
            Mvg,
            Rudy Mas
            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D90 : Sluiterprobleem

              D90 : Flash X-Sync: 1/200 sec
              D7000 : Flash X-Sync: up to 1/250 sec (up to 1/320 sec in Auto FP)

              Is mij met de D90 ook al overkomen. Staat auto FP aan (menu E5). Getrokken op 1ste gordijn of 2de?

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D90 : Sluiterprobleem

                Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
                D90 : Flash X-Sync: 1/200 sec
                D7000 : Flash X-Sync: up to 1/250 sec (up to 1/320 sec in Auto FP)

                Is mij met de D90 ook al overkomen. Staat auto FP aan (menu E5). Getrokken op 1ste gordijn of 2de?
                Slap against head.

                Dat ik daar niet aan dacht, met mijn D5100 is dat ook 1/200, er had een lichtje moeten gaan branden, maar ja, het is al laat.
                Mvg,
                Rudy Mas
                Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D90 : Sluiterprobleem

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jonazz Bekijk bericht
                  Dat dachten we ook eerst. maar dat viel (bij dit beeld) nog redelijk mee. 1/250e F/16, ISO100 .. Maaar had het die dag ook bij 1/60e ....

                  Alvast bedankt voor je snelle reactie

                  De kortste sync.tijd was ook mijn gedacht maar T.S had het ook bij 1/60ste...
                  D800 en een goed glasservies

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D90 : Sluiterprobleem

                    tijdens mijn fotografielessen had ik dat ook voor bij mijn eerste foto's met 'model' studio shoot. Na een 10-tal foto's zag ik ook soortgelijk verschijnsel...
                    Ik had de zonnekap erop staan en als je flitslicht daar dan vrij dicht en schuin op staat werpt deze een soortgelijke schaduwrand op de foto.
                    Zou het dat kunnen zijn, want er staat precies ook een flitslicht rechts van je...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D90 : Sluiterprobleem

                      Een flits sync fout jan het natuurlijk nooit zijn of de mevrouw moet op de muur staan of de D90 heeft een sluiter uit de jaren 70.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D90 : Sluiterprobleem

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Een flits sync fout jan het natuurlijk nooit zijn of de mevrouw moet op de muur staan of de D90 heeft een sluiter uit de jaren 70.
                        Dat dacht ik dus eerst ook tot ik even beter keek naar de foto. Als je je camera 90° draait, dan volgt de sluiter natuurlijk.

                        Ik denk echt dat het aan de snelheid ligt, net zoals met mijn camera is de maximum snelheid 1/200. Normaal als je je flash op het toestel plaatst kun je niet hoger gaan, maar blijkbaar door een remote te gebruiken gaat dat wel. Althans, toch met dit systeem blijkbaar.

                        Maar waarom hij het ook heeft met een sluitertijd van 1/60 zou ik nog verklaard willen zien.


                        Alhoewel ik gisteren op een andere site ook nog een verklaring las. Als de batterij van de remote leeg raakt, dan kan er soms een kleine vertraging op het signaal zitten waardoor je zelfs op 1/200 soms te snel zou zitten, en ook bij de keuze van de golflengte. Op die site melden ze dat bij de lagere golflengte, ze soms ook moesten zakken tot 1/160, anders hadden ze dit probleem ook weer. Misschien heeft dat ook een effect bij een tragere sluitertijd. Maar hierover kon ik nergens op het Internet iets vinden.
                        Mvg,
                        Rudy Mas
                        Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D90 : Sluiterprobleem

                          Oorspronkelijk geplaatst door Mo6 Bekijk bericht
                          tijdens mijn fotografielessen had ik dat ook voor bij mijn eerste foto's met 'model' studio shoot. Na een 10-tal foto's zag ik ook soortgelijk verschijnsel...
                          Ik had de zonnekap erop staan en als je flitslicht daar dan vrij dicht en schuin op staat werpt deze een soortgelijke schaduwrand op de foto.
                          Zou het dat kunnen zijn, want er staat precies ook een flitslicht rechts van je...
                          lol neen dat is het niet. dan zou er indd een zwarte cirkel op mijn foto moeten te zien zijn. maar zonnekap is het zeker niet.


                          Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
                          D90 : Flash X-Sync: 1/200 sec

                          Is mij met de D90 ook al overkomen. Staat auto FP aan (menu E5). Getrokken op 1ste gordijn of 2de?

                          Auto FP stond/staat uit. getrokken op 1e gordijn.


                          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                          Alhoewel ik gisteren op een andere site ook nog een verklaring las. Als de batterij van de remote leeg raakt, dan kan er soms een kleine vertraging op het signaal zitten waardoor je zelfs op 1/200 soms te snel zou zitten, en ook bij de keuze van de golflengte. Op die site melden ze dat bij de lagere golflengte, ze soms ook moesten zakken tot 1/160, anders hadden ze dit probleem ook weer. Misschien heeft dat ook een effect bij een tragere sluitertijd. Maar hierover kon ik nergens op het Internet iets vinden.
                          wat de batterijtjes van de remote en zender betreft,dat weet ik natuurlijk niet. maar dan had mijn collegafotograaf dit toch ook moeten voorhadden? (ok,we hadden wel allebei een apart zendertje,maar ze werkten op de zelfde ontvangers..)

                          heb nu net een paar foto's getrokken met mijn built-in flash, niets van te merken... probeer ik het nog eens met mijn SB-600 erop?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D90 : Sluiterprobleem

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jonazz Bekijk bericht
                            lol neen dat is het niet. dan zou er indd een zwarte cirkel op mijn foto moeten te zien zijn. maar zonnekap is het zeker niet.
                            geen zwarte cirkel want licht komt bv van een flitser rechts. Bij mij was het net dezelfde soortgelijke rechte schaduw (?!?). Zonnekap eraf en was OK. En ik dacht dat het probleem zich daar enkel in de studio voordeed bij jou, dus leek me wel ongeveer hetzelfde...

                            Hopelijk vind je het snel!!!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D90 : Sluiterprobleem

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mo6 Bekijk bericht
                              geen zwarte cirkel want licht komt bv van een flitser rechts. Bij mij was het net dezelfde soortgelijke rechte schaduw (?!?). Zonnekap eraf en was OK. En ik dacht dat het probleem zich daar enkel in de studio voordeed bij jou, dus leek me wel ongeveer hetzelfde...

                              Hopelijk vind je het snel!!!
                              dan had ik dat toch altijd moeten hebben? .. en ook,zoals iemand anders hier eerder al zei,als ik mijn camera horizontaal hield (wat niet veel het geval was maar soit) dan had ik het soms ook voor,vandaar dat ik het zo zeker ben ;-) ...

                              Zouden ze hier in de winkel (Art & Craft Mariakerke) raad mee weten? ... want ik wil dit in de toekomst echt niet meer tegenkomen. Was echt balen. 3 foto's trekken om MSS een te hebben die ok is. lol

                              Comment

                              Working...
                              X