Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Selfoss

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Selfoss

    De Dettifoss is de krachtigste waterval van Europa (naar debiet toe) en zeer impressionant, maar een paar 100m verder stroomopwaarts ligt deze, in mijn ogen, veel mooiere waterval:
    De Selfoss

    Deze waterval (in het noorden van het land) wordt gevoedt door Ijslands grootste gletsjer, de Vatnajökull, in het zuiden van het land.
    Het debiet van deze waterval is daarom variabel, enhangt dus af van de hoeveelheid smeltwater. Als er veel water van de gletsjer vloeit dan stroomt het water langs alle kanten van de rotsen naar beneden (Paul, corrigeer me als ik iets fout zeg eh, of als uw gasten een toevoeging hebben ). Wij waren echter vroeg op het jaar en dus viel het water enkel op het einde van de "kloof" naar beneden.

    Maar dat gaf dan wel weer een mooie kijk op de ganse kloof...


    Last edited by Cytochrome; 14 augustus 2012, 16:24.
    facebook

    500px

  • #2
    Re: Selfoss

    heel goed vastgelegd met dat kuiltje rechtsonder, goeie compo
    groeten, Kristof
    Canon EOS 5D mkII

    Comment


    • #3
      Re: Selfoss

      Zeer mooi, prachtige compo, die steen onderin vind ik ook op een hele sterke plaats liggen.
      Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
      MIJN WEBSITE

      Comment


      • #4
        Re: Selfoss

        Prachtig deze

        Comment


        • #5
          Re: Selfoss

          Perfect licht, perfecte windrichting en perfecte foto. Daar kan ik een puntje aan zuigen.
          Betreft Selfoss, het is ook in de zomer meestal op het einde van de kloof dat het water beneden komt, misschien is dit in uitzonderlijke momenten anders maar ik kan me niet voorstellen dat het water aan alle kanten neerstuift. Deze foto is enkel mogelijk vanaf de Westelijke route. De Westelijke route was tot voor kort een F-weg en de discussies gingen vooral over Dettifoss : wat is nu de mooiste kant ?
          Langs de westkant kan je in de zomer Selfoss evenwel enkel beperkt zien en loop je een groter risico om de waternevel van Dettifoss in je lens te krijgen. Ook het zicht op Hafragilsfoss is van de oostkant beter. Voor iemand die niet de luxe van de tijd heeft zou ik deze kant kiezen. Alleen jammer dat je dan aan de verkeerde kant van Raudhólar zit : een volstrekt ondergewaardeerde of, beter : onbekende locatie in het Jökulsárgljúfur NP. Niemand wandelt blijkbaar verder dan de Hljódaklettar (echorotsen) en dat is buitengewoon jammer.

          Dit is dus de Westelijke kant en sinds vorig jaar de best toegankelijke vanuit het zuiden, nu ook met een gewone wagen. Ik zou eens moeten nagaan welk statuut de rest van de baan heeft naar Raudhólar toe.
          Maar ik zie ze niet meteen verder verharden ten Noorden van Dettifoss

          Comment


          • #6
            Re: Selfoss

            bedankt voor de reacties al alvast!

            Wat ik bedoelde Paul met "langs alle kanten" is dit: uit wikipedia. Deze is genomen van de oostkant dus (je ziet hier trouwens in het midden de rots waar ik op 10 cm van de rand stond om mijn foto te maken ). Ik had deze foto gezien voor ik vertrok en dacht dus effectief zoiets te zien...niet dus. Vandaar dat ik dacht dat dit enkel in de zomer was...

            Ik heb dus enkel de westkant gedaan, en ik mag eigenlijk van geluk spreken dat ik überhaupt een kant heb gezien, want de westelijke weg was nog maar net de dag voordien geopend (oostelijke was volledig dicht). En dan nog maar het zuidelijk stuk tot dettifoss, want aan de parking van Dettifoss verdween de weg letterlijk onder een berg sneeuw... De bedoeling was ook om door te rijden naar het noordelijke Asbyrgi, maar dat ging dus uiteraard niet en dus hebben we terug moeten rijden richting zuiden om een grote omweg te maken via Husavik. Gelukkig is er lang licht in IJsland...
            De raudolar (en de hafragilfoss) hebben we niet kunnen doen wegens tijdens gebrek, maar 't is een goede tip voor een volgend bezoek...
            facebook

            500px

            Comment


            • #7
              Re: Selfoss

              Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
              Wat ik bedoelde Paul met "langs alle kanten" is dit: uit wikipedia. Deze is genomen van de oostkant dus (je ziet hier trouwens in het midden de rots waar ik op 10 cm van de rand stond om mijn foto te maken ). Ik had deze foto gezien voor ik vertrok en dacht dus effectief zoiets te zien...niet dus. Vandaar dat ik dacht dat dit enkel in de zomer was...

              Ik heb dus enkel de westkant gedaan, en ik mag eigenlijk van geluk spreken dat ik überhaupt een kant heb gezien, want de westelijke weg was nog maar net de dag voordien geopend (oostelijke was volledig dicht). En dan nog maar het zuidelijk stuk tot dettifoss, want aan de parking van Dettifoss verdween de weg letterlijk onder een berg sneeuw... De bedoeling was ook om door te rijden naar het noordelijke Asbyrgi, maar dat ging dus uiteraard niet en dus hebben we terug moeten rijden richting zuiden om een grote omweg te maken via Husavik. Gelukkig is er lang licht in IJsland...
              De raudolar (en de hafragilfoss) hebben we niet kunnen doen wegens tijdens gebrek, maar 't is een goede tip voor een volgend bezoek...
              De foto van de link is volgens mij dus de uitzondering hoor.
              In april 2004 mocht ik een Galloper 4x4 gebruiken maar ik moest beloven dat ik NIET de Oostroute naar Dettifoss ging nemen. En je doet er beter aan om ze te geloven.......
              Vreemd dat ze de westkant niet sneeuwvrij houden, ik dacht dat het de bedoeling was om één van hun grote troeven jaar in jaar uit toegankelijk te maken.
              Enfin, ze hebben -dixit- de beste en stabielste zomer in 150 jaar gehad.

              Comment


              • #8
                Re: Selfoss

                Mooie beeld van een ruige ravijn. De sneeuw voegt hier aan de beeld toe.

                Was het jullie opgevallen dat bij de parking er speciale gehandikapte plaatsen waren, terwijl de route naar de waterval door géén enkele rolstoel te rijden is.
                vriendelijke groeten, Helen
                Updated WWW.HELENICA.NL
                ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

                Comment


                • #9
                  Re: Selfoss

                  Oorspronkelijk geplaatst door Helen Bekijk bericht
                  Was het jullie opgevallen dat bij de parking er speciale gehandikapte plaatsen waren, terwijl de route naar de waterval door géén enkele rolstoel te rijden is.
                  loool , nee dat was me eigenlijk niet opgevallen...maar inderdaad, het pad is niet echt uitnodigend voor rolstoelgebruikers....IJslandse humor?
                  facebook

                  500px

                  Comment


                  • #10
                    Re: Selfoss

                    Indrukwekkend en erg ruw landschap
                    Mooi

                    Comment


                    • #11
                      Re: Selfoss

                      Hier kijk ik graag naar Het grafische spel op de stenen op voorplan van licht en donker (zwart /wit). Contrast met (poreuze?) rechterhoek tov statige gesteente heel sterk. Subtiele contrast blauwtinten lucht en water tov oranjetinten van rotsen in evenwicht. Knap. Denk dat er nog meer foto's kunnen volgen, niet?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Selfoss

                        Pfieuuuwww erg mooi hoor !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Selfoss

                          knap shot :-)
                          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                          Comment


                          • #14
                            Re: Selfoss

                            Knap!
                            Website: http://vvbelleg.jalbum.net/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Selfoss

                              een absoluut perfect shot. Alles klopt hier
                              Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                              Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                              Comment

                              Working...
                              X