Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'vlek' in de lucht?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 'vlek' in de lucht?

    Ik heb op enkele foto's een donkere vlek in de lucht (zie foto's).
    Deze zijn gemaakt met canon 10-22mm met zonnekap en B+W circulaire pol.
    Heeft iemand een verklaring wat deze donkere vlek veroorzaakt?

    Alvast bedankt



    deze heeft die donkere vlek dan precies weer in de linksboven hoek

  • #2
    Re: 'vlek' in de lucht?

    De polarizatiefilter. Die maakt de luchten donkerder/lichter afhankelijk van de hoek tov de zon. Aangezien je beeld zowel stukken hebt die 90graden tov de zon staan (vanaf jouw positie gezien) en stukken die misschien tegen de 150 graden staan, zal je een kleurverschil waarnemen tussen die twee locaties (donker bij 90 graden tov zon, lichter bij 150 graden tov de zon, dacht ik toch).

    Comment


    • #3
      Re: 'vlek' in de lucht?

      Dat klopt. Eigenlijk wordt een pol.filter niet aangeraden op een UWA (maar ik zondig ook al wel eens tegen de regels).
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: 'vlek' in de lucht?

        Bedankt voor de uitleg! Dat het effect van een pola afhangt van de hoek tov de zon wist ik, maar heb er niet bij stilgestaan dat met een UWA grote verschillen in hoek zichtbaar zijn!

        Comment


        • #5
          Re: 'vlek' in de lucht?

          Ik heb soms zelfs dit verschijnsel met de 10-22 zonder pol.filter.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment

          Working...
          X