Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

panning gewone fietser - D700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • panning gewone fietser - D700

    Allen,


    Als fietsliefhebber en uiteraard amateurfotograaf, probeer ik nu met mijn Nikon D700 de gewone fietsers in de stad te fotograferen (panning). Alle tips en tricks welgekomen.

    Ik probeer de fietsers wel van zo dicht mogelijk te fotograferen. Voorlopig is het niet mijn bedoeling de fietser in het ganse straatbeeld te brengen, maar eerder de beweging van dichtbij, zodat je duidelijker de gezichten, details ziet ... (omdat ik maar een amateurfotograaf ben, voel ik me niet steeds op mijn gemak bij het maken van de foto's en het dus volgen van de fietser op zich ... maar hier zal ik me maar moeten overzetten, denk ik dan).

    Ik heb mijn camera zo ingesteld dat ik met mijn af-on enkel scherpstel en met de ontspanknop echt trek. Verder gebruik ik 3D scherpstelmodus (Het volledig witte vlakje rechts onderaan).

    Voorlopig heb ik de volgende manieren geprobeerd.

    - Nikkor AF-S 24-70mm F2.8 G ED Nano, sluitertijd 1/125.
    - Nikkor AF-D 50mm F1.4, sluitertijd 1/80.

    Uiteraard zit je dan bijna op de lip van de fietsers. Dit bemoeilijkt het uiteraard ook om echt op en top scherpe foto's te nemen en toch een panning effect te hebben en (onmiddellijk) goed te kaderen.

    Ik heb ook nog een Sigma 70-200mm F2.8 IF EX APO DG OS HSM Nikon.

    Welke combinatie en instelling raden jullie aan? Tips en tricks om de schroom te overwinnen om de straat op te gaan en 'ongegeneerd' de fietsende mens te fotograferen? (Op reis lijkt dat allemaal niet zo'n probleem te zijn ...)

    Alvast bedankt.



    Mono

  • #2
    Re: panning gewone fietser - D700

    Ik zou de 24-70 gebruiken op een redelijk diafragma (vb f8) en wat sneller (vb1/500 sec). 3Dtracking vai de menu's instellen op vb 9 of 21 punten, niet op 51. AF Lock-on moet uit staan

    Let er ook op dat je niet stopt met pannen op moment dat je de ontspanknop induwt, blijft dezelfde beweging maken. Veel mensen hebben het daar aanvankelijk moeilijk mee.
    Eens je scherpe beelden hebt, kan je de sluitertijd gaan verlengen en/of het diafragma verder open gooien.

    Succes!
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

    Comment


    • #3
      Re: panning gewone fietser - D700

      voor een mooie tracking te hebben moet je wat afstand hebben tot je "model" en met 50mm word dat toch moeilijk
      ik zou oefenen met de 70-200
      belangrijk is hierbij een goede spot te zoeken waar fietsers aan vaste rechtlijnige snelheid voorbij zoeven zeg maar haaks loodrecht op waar jij staat
      je kan dan mooi volgen en je zit er ook niet zo direct "op" dus minder gegeneerd hoeven te zijn denk ik
      nadien kan je oefenen op meer complexe trackings waarbij het onderwerp ook van focus veranderd (dichter komt bv)
      best is dan te spelen met grote scherptediepte

      Comment


      • #4
        Re: panning gewone fietser - D700

        Bedankt voor de tips, ik ga ze onmiddellijk eens uitproberen en de instellingen aanpassen.

        Alleen 1 bedenking. Bevries je op 1/500 de beweging niet te veel? Om een vage en 'bewegende achtergrond te hebben, dacht ik dat je een veel lagere sluitersnelheid moest gebruiken. Niet?

        Comment


        • #5
          Re: panning gewone fietser - D700

          Als je de beweging wil laten zien, dan is 1/500 sec veel te kort.

          Deze foto is gemaakt met een sluitertijd van 1/125 sec:
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: panning gewone fietser - D700

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Als je de beweging wil laten zien, dan is 1/500 sec veel te kort.

            Deze foto is gemaakt met een sluitertijd van 1/125 sec:
            Dat dacht ik ook. Bovendien fietsen mensen in de stad nog trager dan die wielrenner. Dus de sluitertijden moeten naar beneden. En trek ik dan best met continu-AF of enkelvoudig-AF?

            Waarom moet trouwens de AF lock afstaan?

            Alvast bedankt voor al jullie waardevolle tips!

            Comment


            • #7
              Re: panning gewone fietser - D700

              Als je de beweging wil laten zien, dan is 1/500 sec veel te kort.

              Deze foto is gemaakt met een sluitertijd van 1/125 sec:
              Dat klopt voor een deel wel ja. Maar je moet beginnen met een scherpe foto en dan kan je lager gaan in sluitertijd en op zoek gaan naar het panning effect. Met een breedhoek en erg kort bij je onderwerp kan je een fietser (wellicht een van de makkelijkste onderwerpen om te pannen) nog lager fotograferen dan 1/125ste. Maar ga eens wat verder staan met een 200 of 300mm en je hebt een heel ander verhaal.

              Neem een onderwerp die niet enkel lateraal beweegt, die veel kleiner is... en je hebt weer een ander verhaal...

              Die 1/500 f/8 (of bij mijn onderwerp, honden, minimaal 1/2000) is een startwaarde om de techniek onder de knie te krijgen. Als je de eerste keer een studio induikt, start je toch ook best met een of twee lampen? Na enkele jaren gebruik je er wellicht 5. (om dat te ontdekken dat je met 1 strobe meer artistieke dingen kan doen).
              I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

              Comment


              • #8
                Re: panning gewone fietser - D700

                Als je het Engels machtig genoeg bent, raad ik je zeker het volgende artikel aan (mooie platen). In het artikel vind je trouwens links naar nog andere artikels die specifiek over panning handelen.
                Want to capture stunning shots of moving subjects? Master the art of panning photography with our tips, tricks, and ideas.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: panning gewone fietser - D700

                  Het gaat inderdaad ook om de afstand ten opzichte van het onderwerp, de snelheid van het onderwerp, hoe ver de achtergrond van het onderwerp verwijderd is...

                  Dit is een panning met een sluitertijd van 1/250 sec:


                  Voor een traag rijdende fietser zou ik de sluitertijd toch wel wat langer zetten om "beweging" in de foto te krijgen.
                  Je zal een aantal testfoto's moeten maken, dan kan je voor jezelf bepalen welke sluitertijd de ideale is voor het gewenste effect.
                  Met een vrij korte lens en een onderwerp dat dicht bij de camera zit wordt het wel moeilijker, de autofocus moet dan in verhouding sneller werken dan wanneer het onderwerp vanaf pakweg 100m naar de camera toe komt.
                  De AF moet inderdaad zo ingesteld zijn dat die constant blijft focussen terwijl je de ontspanknop half ingedrukt houdt.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: panning gewone fietser - D700

                    Allen,


                    Ondertussen heb ik wat geoefend en gezocht naar een betere/beste instelling.

                    Zie topic vespaman

                    Bedankt voor jullie tips en opmerkingen. (Ik denk nu vooral blijven oefenen en hopen dat mijn foto's altijd maar beter en beter zullen worden ...)

                    Mvg,


                    Mono

                    Comment

                    Working...
                    X