Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Smoking Leirhnjukur

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Smoking Leirhnjukur

    Dit is een van de plaatsen die mij het meest is bijgebleven van mijn IJslandreis:
    Leirhnjukur.

    Dit veld van relatief jonge lava ligt nog steeds te dampen...Je voelt hier echt dat Ijsland geothermisch gezien nog een kleuter is en nog in volle ontwikkeling.

    In het veld is een pad afgelijnd waardoor je door het veld kan wandelen. Achteraf heb ik gelezen dat het niet aangeraden is van het pad af te wijken omdat de aardkorst soms zo dun is dat je er kan doorzakken. Toen ik ginder was wist ik dit niet, en ben dan ook voor dit shot van de geijkte paden afgeweken. Het was toen zo'n -5°C aan het vriezen en met de wind er bij, was ik al aan het verkleumen. Toen ik echter mijn derde shot nam op die plaats kreeg ik plots een zeer warm gevoel in mijn voeten. Zo warm zelfs dat het op een bepaald moment oncomfortabel werd. Toen ik mijn hand op de grond legde werd het echter snel duidelijk...de grond had hier echt warm...heel warm zelfs. Waarschijnlijk stond ik op een van die plaatsen waar de korst nog vrij dun was. Ik heb toen maar snel het veilige pad terug opgezocht, maar niet zonder dit shot dus...

    Bij deze dus...Leirhnjukur en het dampende lavaveld....







    facebook

    500px

  • #2
    Re: Smoking Leirhnjukur

    Gelukkig heb je aan dit wat risicovolle shot, wel een mooie plaat over gehouden.
    Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
    MIJN WEBSITE

    Comment


    • #3
      Re: Smoking Leirhnjukur

      bedankt om te reageren Jos!
      facebook

      500px

      Comment


      • #4
        Re: Smoking Leirhnjukur

        Omdat vanavond twee IJslandse kennissen voor 2 weken afkomen kan ik het weeral niet nalaten om er weer mijn snater tussen te slaan
        Als ik iemand verveel met mijn randcommentaren, zeg het maar......

        Leirhnjúkur is zodanig imposant dat het moeilijk tot onmogelijk in een foto te vatten is, maar dit is in ieder geval een van de betere opnames. In feite denk ik dat je enkel een indruk van de grootsheid kan krijgen door een panoramisch filmshot of, als het beeld dan toch moet stilstaan een reuzenbrede pano-foto.
        Vroeger stond er bij Leirhnjúkur een groot bord met waarschuwingen en verbodsbepalingen in alle mogelijke talen waar iedereen vrolijk aan voorbij ging. Ik zou niet echt bang zijn om het pad te verlaten omdat de warmte komt van de stoom die de grond verwarmt, er ligt echt geen gloeiende lava vlak onder een dunne korst. Ik ben er een keer of 3-4 geweest en heb me van dat pad niks aangetrokken. Jammer dat ze in 2006 vlonders hebben gelegd bij de warme bronnen (en draden hebben gezet). Die draden omwille van weeral een aantal stommelingen die te dicht waren gegaan.
        Nog een leuke anekdote : even voor je aan de parking komt, links van de baan zijn de resten te vinden van wat ze in het IJslands noemen "själv skapad viti" vertaal als "zelf geschapen hel".
        Ik heb lang gedacht dat de boorgaten in de omgeving tot in de lava kwamen maar verleden jaar heb ik een lange babbel gehad met een ingenieur en dat is nu net iets dat NIET mag gebeuren. Tijdens het boren wordt constant gekoeld met koud water (ik dacht iets van een 50 liter per seconde, ik vond het iag erg weinig), als ze in de lava terechtkomen volstaat die koeling niet meer en explodeert de boel.
        Gelukkig was iedereen al naar huis, ze hebben restanten van buizen gevonden tot op 2 km ver, laat ons daar omwille van de overdrijving op zijn IJslands de helft van af doen.
        Daar in de buurt ligt er ook een prachtige vindplaats van obsidiaan halfedelstenen, ik heb er al gezien ter grootte van een voetbal, allé één dan toch
        Maar ik heb er hier toch een aantal liggen van vuistgrootte, in combinatie met de typische schelpvormige breukvlakken. Moordend voor de ogen als je er begint op te slaan om deze breuken te veroorzaken, obsidiaan is letterlijk vulkanisch glas. Ik heb wel moeten beloven om de juiste vindplaats niet te verklappen, sorry.

        Maar zoals Matthias al zei : dit is één van de plaatsen op IJsland waar je wel bijzonder bruusk geconfronteerd wordt met het karakter van IJsland. Het was wel wat vroeg op het jaar waardoor je de confrontatie hebt van de witte sneeuwvlakken met de donkere (zwarte) achtergrond, zeker met de zon er bij.

        Comment


        • #5
          Re: Smoking Leirhnjukur

          Bedankt voor jullie beide verhalen..interessant!
          Mooi vastgelegd maar zoals Paul schreef was het impossanter en duidelijker geweest had je er een panoramische foto van gemaakt...maar wie ben ik hé
          Gr Pascale
          Eerlijkheid duurt het langst!!
          Mijn website: http://www.degrafon.be/

          Comment


          • #6
            Re: Smoking Leirhnjukur

            Oorspronkelijk geplaatst door tantine Bekijk bericht
            Bedankt voor jullie beide verhalen..interessant!
            Mooi vastgelegd maar zoals Paul schreef was het impossanter en duidelijker geweest had je er een panoramische foto van gemaakt...maar wie ben ik hé
            Gr Pascale
            Ik moet ook niet hoog van de toren blazen want ik ben nog altijd niet klaar met de foto's van verleden jaar
            Maar Leirhnjúkur, de laatste keer had ik een statief bij en dacht ik aan panoramiseren maar ik heb geen waterpas op mijn statief en ik werd bijna knetter van het verlopen van de horizon tijdens panoramiseren. Vertaal gerust als : ik ken er niks van. Achterin het gebied (voorbij de verbodsbordjes) ligt de half opengescheurde krater die de laatste keer lava heeft gespuwd (en nu moet ik voorzichtig zijn want het is daar regelmatig van dat) in 2002. Ik was er in april 2004, natuurlijk weer 2 jaar te laat
            Die krater is een echte eye-catcher in de verte maar met een tele verlies je het imponerende van de omgeving, zoom je uit dan wordt de krater onbetekenend.
            Ik vind Leirhnjúkur een van de mooiste, spectaculairste maar fotografisch moeilijkste locaties op IJsland. In Landmannalaugar val je van het ene perfecte plaatje in het andere, maar hier kijk je 360° op een surrealistisch maanlandschap dat je gevoel voor afstanden en proporties constant beduvelt.
            Er zijn massa's van die locaties die aan die vereisten voldoen maar ik kan me niet voorstellen dat je van bv Laki-rij een verkeerde foto kan schieten, hier evenwel heb ik constant lopen sakkeren.

            Pluim voor Matthias.

            Comment


            • #7
              Re: Smoking Leirhnjukur

              er hangt wa doemp op de foto
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

              Comment


              • #8
                Re: Smoking Leirhnjukur

                Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                Omdat vanavond twee IJslandse kennissen voor 2 weken afkomen kan ik het weeral niet nalaten om er weer mijn snater tussen te slaan
                Als ik iemand verveel met mijn randcommentaren, zeg het maar......
                ik alvast niet...ik ben van plan mijn foto's te bundelen in een boekje en jouw randcommentaren vormen een goede basis om tekst bij de foto te plaatsen

                het veld is idd wat moeilijk te vatten in een foto. Misschien was een pano beter geweest, maar ik ben daar geen expert in en ik vond de "diagonaal" in de foto hier wel leuk. 'k ga nog eens moeten teruggaan voor een pano schot
                facebook

                500px

                Comment


                • #9
                  Re: Smoking Leirhnjukur

                  Het geeft knap de sfeer weer maar kan goed begrijpen dat de werkelijkheid niet makkelijk weer te geven is .
                  Toch knap gedaan hier

                  Groetjes
                  Luc
                  Nikon D700 & D4 met redelijk wat glaswerk in de tas + Panasonic Lumix FZ 150

                  Comment


                  • #10
                    Re: Smoking Leirhnjukur

                    prachtige plaat
                    ik wou toch dat ik al zulke platen in mijn archief zou hebben, mijn landschappen zijn nog in opbouw

                    en ook beide bedankt vr de uitleg
                    groetjes Ingrid

                    Comment


                    • #11
                      Re: Smoking Leirhnjukur

                      Prachtig vastgelegd. Op mijn vorige bezoek heb ik wel overal gewandeld. Er zijn wel plaatsen waar te zien is dat de bovenlaag maar een paar cm dik is.
                      vriendelijke groeten, Helen
                      Updated WWW.HELENICA.NL
                      ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

                      Comment


                      • #12
                        Re: Smoking Leirhnjukur

                        Oorspronkelijk geplaatst door Helen Bekijk bericht
                        Er zijn wel plaatsen waar te zien is dat de bovenlaag maar een paar cm dik is.
                        wat je daar ook hebt, zijn echte lavatunneltjes. Het zijn bovengrondse tunneltjes van een 30-40 cm hoog en op sommige plaatsen is het "dak" er af waardoor je er in kan kijken en dan zie je beneden de gestolde lava liggen. Ook iets wat ik nog nooit gezien heb.

                        Bij deze iedereen bedankt om te kijken en te reageren!
                        facebook

                        500px

                        Comment


                        • #13
                          Re: Smoking Leirhnjukur

                          Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
                          wat je daar ook hebt, zijn echte lavatunneltjes. Het zijn bovengrondse tunneltjes van een 30-40 cm hoog en op sommige plaatsen is het "dak" er af waardoor je er in kan kijken en dan zie je beneden de gestolde lava liggen. Ook iets wat ik nog nooit gezien heb.
                          Over lavatunnels gesproken, de grootste op IJsland zijn Stefanshellir en Surtshellir. Dimmuborgir is één gigantische lavatunnel geweest die vervolgens ingestort is.
                          Deze tunnels ontstaan door dunvloeibare lava die bovenaan stolt en vervolgens leegstroomt. Er is een enorm verschil in vulkaanuitbarstingen en lavavloei.

                          En als er iemand iets speciaals over IJsland wil vragen, het is het moment, mijn gasten zijn gearriveerd

                          Comment


                          • #14
                            Re: Smoking Leirhnjukur

                            Dimmuborgir is inderdaad ook heel mooi, maar fotografisch gezien moeilijk te vatten vind ik. Misschien post ik er nog wel eentje van...

                            goh...en vragen...heb nog zoveel te vragen...
                            facebook

                            500px

                            Comment


                            • #15
                              Re: Smoking Leirhnjukur

                              mooi plaatje!
                              groeten, Kristof
                              Canon EOS 5D mkII

                              Comment

                              Working...
                              X