Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bedoeling van H-sync ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bedoeling van H-sync ?

    Volgens de manual kan de 10D maar flits syncroniseren tot 1/200 seconde. Plaats je de 550 EX echter op h-sync, kan je ineens wél sneller dan 1/200 fotograferen ????
    Wat verandert er dan in de camere of in de flits ???
    En waarom staat een camere niet altijd in H-sync ? Zou dat niet eenvoudiger zijn ? Of ontgaat er mij iets ?
    Kan je H-sync ook bij macro's gebruiken? Bv. de Canon 100 mm ? Want dat is toch al een kleine tele en dan "beweeg" je toch al gemakkelijker ?

  • #2
    Ik denk wel dat je een flitser permanent op hi-speed sync kan laten staan zonder verschil in werkwijze. Doe je dat niet, dan weigert het toestel met een ingeschakelde flitser sneller dan 1/200s te gaan. Het voordeel daarvan is dat je niet onbewust een hele reeks flitsfoto's kan maken met een zwarte (sterk onderbelichte) achtergrond.

    Wat de flitser of de camera in hi-speed sync precies anders doet, is mij ook niet meteen duidelijk, maar er moet in ieder geval een grotere lichtopbrengst worden gegenereerd in dezelfde of een kortere belichtingstijd. Wellicht worden er meerdere flashes kort na mekaar uitgestuurd, met een nog korter interval, om aan de sluitertijd van de body te kunnen beantwoorden.

    Wat betreft de sluitertijden in macro, kan ik je geruststellen. Aangezien de flitser vaak de dominante lichtbron is, zoals in indoor foto's bij weinig licht, wordt eventuele beweging (van jou of van het onderwerp) al bevroren door de korte belichtingstijd van de flitser. Bewegingsonscherpte die je bij opnamen zonder flits wel zou zien, worden door de flitser teniet gedaan. Doe maar eens de test: zet je toestel in een halfdonkere kamer op sluitertijd 1/4s of zoiets, en zorg ervoor dat er zonder flits sterke onderbelichting zou optreden. Als je dan een foto met flits neemt, zal hij scherp zijn, ook al kan je normaal gesproken dergelijke sluitertijden niet uit de hand stabiel houden.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      OK, ik zal hem voorlopig eens een tijdje in hi-speed sync laten staan en een kijken of dit soms nadelen oplevert.
      Het enige dat ik zou kunnen bedenken is dat, indien je gelijk hebt over die meerdere flashes bij h-sync, de flash bij intensief gebruik overhit zou kunnen geraken. Ik geloof trouwens dat de manual in dat verband ook een waarschuwing geeft voor het stroboscopich flitsen. Thx voor je reactie.

      Comment


      • #4
        Enkel bij sluiter tijden tot 1/200 sec (10D) staat de sluiter volledig open tijdens de opname.
        Bij hogere sluitertijden is op elk moment van de opname een deel van de sensor afgedekt door de sluiter.
        Als je op dat moment een flitsfoto zou maken wordt enkel een deel van de sensor door flitslicht belicht.

        Tijdens high speed sync levert de flits een reeks pulsen af gedurende de tijd dat de sluiter in beweging is. Dit vraagt meer energie dan wanneer er enkel 1 flits puls zou nodig zijn.

        Bij bepaalde fototoestellen zoals de Canon 1D en de Nikon D70 wordt dit probleem vermeden door naast de mechanische sluiter ook een electronische sluiter te gebruiken. Tot vandaag komen deze elektronische sluiters enkel voor op CCD sensoren, niet op CMOS sensoren.

        Jan.

        Comment


        • #5
          Bedankt voor de toelichting, Jan.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            En je mag gerust H-sync aanstaan hebben op je flash. Hij gaat automatisch zijn gedrag switchen wanneer het nodig is of niet. Allee dat heb ik juist toch gelezen want weet eigenlijk weinig van flash.

            Comment

            Working...
            X