Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaring 5DIII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaring 5DIII

    Even een oproep aan eigenaars van 5DIII. Wat is jullie persoonlijke ervaring van het toestel voor foto's, video maakt mij niet uit.
    Ik werk vooral in de studio in vrij goede omstandigheden, is het de upgrade dan waard? Reviews zijn heel lovend, maar ben op zoek naar mensen die hem bezitten en rechtuit hun gedacht willen zeggen wat het ook is goed of slecht.
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

  • #2
    Re: Ervaring 5DIII

    In de studio zal het weinig uitmaken of je een 5D MKII of III gebruikt.
    Op lage iso is de beeldkwaliteit vergelijkbaar, en bij niet te snel bewegende onderwerpen en voldoende licht zal de AF van de 5D MKII ook geen enkel probleem geven.

    Het is pas als je buiten komt dat de 5D MKIII een heel grote voorspronge haalt op de 5D MKII.
    De 5D MKIII heeft een héél goede AF, en op hoge iso is die ook zichtbaar beter (de 5D MKII is zeker niet slecht op hoge iso, maar de 5D MKIII is toch bijna 2 stops beter).

    Als je alleen maar foto's maakt met voldoende licht, en van onderwerpen die niet echt in actie zijn, dan kan je net zo goed met de 5D MKII blijven fotograferen.
    Voor actie en weinig licht is de 5D MKIII een flinke verbetering ten opzichte van de 5D MKIII.

    Ik heb er geen seconde spijt van gehad dat ik de 5D MKII vervangen heb door de 5D MKIII.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Ervaring 5DIII

      Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
      Even een oproep aan eigenaars van 5DIII. Wat is jullie persoonlijke ervaring van het toestel voor foto's, video maakt mij niet uit.
      Ik werk vooral in de studio in vrij goede omstandigheden, is het de upgrade dan waard? Reviews zijn heel lovend, maar ben op zoek naar mensen die hem bezitten en rechtuit hun gedacht willen zeggen wat het ook is goed of slecht.
      Ik werk nooit in de studio. Hier zou de 5D II ook prima volstaan ? Heb zowel de III als de II in mijn bezit. Beide erg goede toestelen.
      Voor mij is het AF systeem/lichtmeting een erg prettige upgrade evenals de 100% zoeker en grid view.

      Advies huur er eens één een dag. En kijk op deze manier of het de upgrade waard is ? ;-)

      Comment


      • #4
        Re: Ervaring 5DIII

        ik vind em vooral heel duur, doet me overwegen om de boel buiten te smijten en naar nikon te gaan toch.

        Comment


        • #5
          Re: Ervaring 5DIII

          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
          ik vind em vooral heel duur, doet me overwegen om de boel buiten te smijten en naar nikon te gaan toch.
          Op een Antwerpse site toch al goedkoper dan een D800................
          MVG. Hugo

          Comment


          • #6
            Re: Ervaring 5DIII

            Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
            ik vind em vooral heel duur, doet me overwegen om de boel buiten te smijten en naar nikon te gaan toch.
            Niet meer zo duur nu... Body 2839€ en met 24-105 3629€.. in diezelfde winkel D800 nu duurder
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #7
              Re: Ervaring 5DIII

              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
              ik vind em vooral heel duur, doet me overwegen om de boel buiten te smijten en naar nikon te gaan toch.
              En over paar jaar of misschien wel weer eerder terug te gaan naar Canon... omdat het gras daar dan weer iets groener is. Zo kun je bezig blijven.
              Alles te verkopen en bijvoorbeeld verlies te lijden op de rest van de spullen, waar je duizenden euros aan uit hebt gegeven.

              Maar laten we nu geen Nikon vs Canon topic van maken of visa versa. Beide zijn top merken met hun voor en nadelen ;-)

              Comment


              • #8
                Re: Ervaring 5DIII

                Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                ik vind em vooral heel duur, doet me overwegen om de boel buiten te smijten en naar nikon te gaan toch.
                Altijd welkom in de club

                Comment


                • #9
                  Re: Ervaring 5DIII

                  Mijn ervaring met de Canon 5D MK3 in vergelijking tot de MK2.


                  Met de Canon 5D MK2 heb ik ongeveer 3 jaar gefotografeerd en met de Canon 5D MK3 slechts 4 maanden. De 5D MK2 heeft heel wat verre oorden gezien maar werd ook ingezet bij studiofotografie en bij bedrijfsfotografie. En één keer werd deze camera gebruikt bij paardenwedstrijden en een aantal keer bij de verslaglegging van concerten. De 5D MK3 is nog niet erg bereisd en is ingezet in de studio, bij bedrijfsfotografie en bij het maken van filmpjes. Slechts één maal is er een concert mee gefotografeerd. Als lenzen zijn bij beide camera's gebruikt een Canon 70-200 mm 2.8 II, een Canon 70-200 mm 4.0 IS, een Canon 16-35 mm 2.8 II, een Canon 100 mm 2.8 L IS en een Sigma 150 mm 2.8 Macro.


                  Vormgeving camerahuis
                  In eerste instantie lijken de 2 camerahuizen sterk op elkaar. Pak je beide camera's op dan voel je meteen een groot verschil. De bekleding van de 5D MK3 is net wat stroever en voelt daardoor wat plezieriger aan. De knoppen van de 5D MK3 voelen allemaal wat degelijker aan en de functie knop links is vergrendeld tegen ongewenst verdraaien.
                  Die malle aan/uit schakelaar van de 5D MK2 is gelukkig vervangen door een handiger exemplaar die om de functieknop heen zit. Hoewel, een Canon hoef je nooit uit te zetten is mijn ervaring. Zelfs langdurig aan houden vermindert niet de accu capaciteit. En voor de overstappers van MK2 naar MK3 onder ons, handig is dat dezelfde accu gebruikt wordt.
                  Een grote verbetering is dat nu 2 geheugenkaarten tegelijkertijd gebruikt kunnen worden. Canon claimt dat de 5D MK3 beter afgedicht is tegen (spat) water. Mijn 5D MK2 is niet ten onder gegaan aan sneeuw, woestijnzand en tropisch oerwoud. Over de 5D MK3 kan ik op dit vlak nog niets vermelden.


                  Conclusie Vormgeving camerahuis. Aan het camerahuis is meer veranderd dan je in eerste instantie ziet. Het zijn allemaal kleine zaken die net wat verbeterd zijn en door het andere gevoel dat de grip en de knoppen geeft voelt de Canon 5D MK3 meer profi aan. Dat wordt versterkt door de mogelijkheid van 2 geheugenkaarten.


                  De achterkant en het menu
                  Achterop de camera van de 5D MK3 komen we een paar belangrijke veranderen tegen. Ik ga ze niet allemaal noemen maar het is toch een heel rijtje:
                  Scherm. Het scherm van de 5D MK3 is 28% groter
                  Q toets. Hiermee activeer je het grote scherm waarop je in 1 oog opslag de belangrijkste instellingen ziet. Deze kan je vervolgens gemakkelijk wijzigen. Deze knop kennen we al van veel andere camera's
                  Rate toets. Hiermee kan je bestanden waarderen met sterren.
                  Vergroottoets. Druk je op die toets dan wordt het beeld meteen vergroot en in het menu kan je instellen hoe sterk die vergroting is. Handig is dat meteen ingezoomd wordt op het punt waarop je scherpgesteld hebt
                  Beeldstijltoets. Met deze toets kan je 2 beelden tegelijkertijd op het scherm zien en vergelijken. Ook gebruik je deze toets voor HDR fotografie
                  Video knop. Hiermee, en niet met de functie knop zoals bij de 5D MK2, activeer je de video modus. Met de 5D MK2 heb ik geen filmpjes gemaakt, met de 5D MK3 wel. Beide camera's kunnen niet tijdens het filmen scherpstellen, de Canon 650D kent deze mogelijkheid wel

                  Los van de knoppen, het menu is anders ingedeeld; de tabbladen werken heel overzichtelijk. Ben je een 30D, een 40D of een 50D gewend dan stap je snel over naar de 5D MK2. Bij de 5D MK3 moet je even aan een aantal zaken wennen maar dan blijkt dat het menu zeer overzichtelijk is.
                  Eindelijk zit er een instelbaar raster in de zoeker en dat doet me herinneren aan de Nikon F100 van vorige eeuw.


                  Conclusie achterklant en menu. Canon heeft het menu onder de loep genomen en het menu van de 5D MK3 is wat toegankelijker, en daardoor sneller te bedienen, dan het menu van de 5D MK2. Maar ook op een ander punt is snelheidswinst geboekt. Een deel van de camerafuncties heeft te maken met het bekijken en beoordelen van de digitale bestanden. Op dat gebied kan je met de 5D MK3 sneller werken dan met de 5D MK2. Je kan sneller beslissen of je een bestand kan weggooien of moet bewaren. In de nabewerkingtijd waarbij veel bestanden beoordeeld moeten worden, denk daarbij aan een trouwreportage, scheelt dat in tijd.


                  De sluiter en het aantal beelden per seconde
                  De Canon 5D MK2 werd meer als landschapscamera en studiocamera dan als sportcamera verkocht. Dat heeft te maken met het beperkte maximaal aantal beelden per seconde en met de autofocus prestaties.
                  Het sluitergeruis van de Canon 5D MK3 is iets toegenomen ten opzichte van de 5D MK2. Echter, zet je de 5D MK3 in de stille stand dan is de 5D MK3 plotseling verworden tot een stille camera. Het aantal beelden per seconde is van krap 4 tot 6 toegenomen. Een andere verbetering is de shutterlag; deze is verkort.


                  Conclusie sluiter en aantal beelden per seconde
                  De 5D MK3 voelt totaal anders aan dan de Canon 5D MK2. Het lijkt erop dat de camera veel sneller af gaat en dat de tijd dat de zoeker donker is, korter is. De stille stand heb ik onverwacht vaak gebruikt. Niet alleen bij concert fotografie maar ook bijvoorbeeld in de studio. Communicatie met het model vind ik dan belangrijk en ik wil dan niet te veel herrie aan mijn kop hebben.


                  De autofocus
                  Over de AF prestaties van de Canon 5D MK2 is veel geschreven. Kort door de bocht, de 5D MK2 is, wat betreft AF, gewoon een 5D Classic en dat was weer een wat opgewarmde en vergrootte Canon 30D. Ik heb met de prestaties van de Canon 5D MK2 leren leven. Met de Canon 70-200 4.0 had ik meer missers dan met de Canon 70-200 2.8 II. En het aantal 'keepers' ging verder omhoog toen ik alleen nog maar het centrale AF veldje ging gebruiken. Maar dat betekende wel dat nagenoeg elke foto 'geherkaderd' moest worden.
                  De Canon 5D MK3 heeft maar liefst 61 AF veldjes en geen 9 AF veldjes zoals de 5D MK2 heeft. Handig is dat die 61 AF veldjes veel beter verspreid zijn over het zoekerbeeld. Tijdens het maken van bijgaande foto is het AF veldje gekozen precies op de schaaf tussen de 2 handen in. Onhandig is dat het geselecteerde AF veldje niet rood omrand is; de zichtbaarheid had beter gekund.

                  Uit onze AF snelheidsmetingen blijkt dat de Canon 5D MK3 40% minder tijd nodig heeft dan de 5D MK2 om van 15 meter naar 1,5 meter scherp te stellen bij gebruik van een Canon 70-200 mm


                  Conclusie AF. Het AF systeem van de 5D MK3 is van grote klasse en het aantal missers, door slecht functionerende AF, is zeer klein. Ook bij weinig licht, denk daarbij aan concertfotografie, heb ik heel weinig missers. Daarnaast werkt het zeer handig dat je heel precies één van de vele AF veldjes kan selecteren en gebruiken. De 5D MK3 kan ingezet worden bij tal van sporten, de 5D MK2 alleen bij dammen of schaken.


                  Beeldkwaliteit, de praktijk
                  Om maar meteen met de deur in huis te vallen, er zijn maar heel weinig foto's waarbij je aan de foto kan zien of die gemaakt is met een Canon 5D MK2 of met een Canon 5D MK3. Bij hogere ISO waarden zie je bij de 5D MK3 minder ruis en het verschil bedraagt ongeveer 1 stop. Je kan nu gerust een A3+ afdruk maken met als basis een 6.400 of eventueel 12.800 ISO bestand.
                  De indruk die ik heb is dat het belichten, bij hoge contrasten, bij de 5D MK3 gemakkelijker gaat, ik hoef me minder zorgen te maken over clipping van de hoge lichten. Of dat komt door een verbeterd lichtmeetsysteem of dat dat komt door een wat hoger bruikbaar dynamisch bereik, zie meetgegevens van Imatest, dat maakt me niet zoveel uit.


                  Conclusie beeldkwaliteit praktijk. Het verschil in beeldkwaliteit tussen deze 2 camera's is klein. Allee bij hogere ISO waarden zie je verschillen, deze bedragen ongeveer 1 stop. De praktijk laat tevens zien dat je bij de 5D MK3 wat minder last hebt van clipping bij hoge contrasten en dat betekent dat je vaker blindelings kan vertrouwen op de lichtmeter van de 5D MK3.


                  Conclusie
                  Wanneer je naar de beelden kijkt die je met een Canon 5D MK2 kijkt dan kom je tot de conclusie dat de Canon 5D MK2 een fantastische camera is. Relatief weinig ruis en in de nabewerking hoef je slechts zelden de kleuren aan te passen. Gebruik je een camera vaak bij hogere ISO waarden, vanaf 1.600 ISO, dan biedt de Canon 5D MK3 voordelen, de winst bedraagt pakweg 1 stop. Misschien nog belangrijker, de 5D MK3 kan beter met hoge contrasten omgaan dan de 5D MK2.
                  Heb je echter een tijdje met de Canon 5D MK3 gewerkt, dan komt, door de vele extra mogelijkheden en kleine verbeteringen, de 5D MK2 wat archaïsch over. Want een raster in je zoeker is wel heel handig en de keuzemogelijkheid uit 61 goed werkende AF veldjes zorgt ervoor dat de kans op een scherpte foto sterk toegenomen is. En vervolgens bespaar je bij de Canon 5D MK3 tijd bij het bekijken van de fotobestanden op de camera.
                  Kortom, de winst aan beeldkwaliteit is gering, de kans op geslaagde opnamen is, afhankelijk van de tak van sport, flink toegenomen en de bewerkingstijd is afgenomen. Voor veel mensen is de forse meerprijs van de Canon 5D MK3 ten opzichte van de Canon 5D MK2 zeker terug te verdienen!
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ervaring 5DIII

                    Ik ben nog steeds een tevreden 5d mark 2 gebruiker.
                    Nu begin ik toch nog een beetje te twijfelen of de mark 3 voor mij een meer waarde heeft.
                    T.z.t. zal ik de camera een dagje huren.

                    Een goede revieuw!!!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ervaring 5DIII

                      Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                      Niet meer zo duur nu... Body 2839€ en met 24-105 3629€.. in diezelfde winkel D800 nu duurder
                      de duidelijk te hoge prijssetting van de III is snel weg geweest ... maar de 800 volgt wel

                      Nikon D800 Zwart kopen? Vergelijk de shops met de beste prijzen op Tweakers. Wacht je op een prijsdaling? Stel een alert in.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ervaring 5DIII

                        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                        ik vind em vooral heel duur, doet me overwegen om de boel buiten te smijten en naar nikon te gaan toch.
                        Dat zullen de Canongebruikers kunnen waarderen, speciaal die, die onder het raam staan.......
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ervaring 5DIII

                          prijs is idd aan het zakken, ik had de hoop al opgegeven LOL
                          wat zou ik mijn canonnetje missen heh
                          ik wacht toch nog tot de prijs verder zakt, het is niet dringend voor mij

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ervaring 5DIII

                            Allemaal bedankt voor de antwoorden, ik heb hem gisteren even in de vlucht getest bij konijnenberg. Ik denk dat het mijn nieuwjaarscadeau gaat worden voor mezelf
                            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                            http://www.stevevandegaer.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ervaring 5DIII

                              Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                              Allemaal bedankt voor de antwoorden, ik heb hem gisteren even in de vlucht getest bij konijnenberg. Ik denk dat het mijn nieuwjaarscadeau gaat worden voor mezelf
                              Heb hem ook, en heb consistent 0.66 tot 1 stop onderbelichting bij zone meting...
                              "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                              Comment

                              Working...
                              X