Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR Foto met Nikon D5000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HDR Foto met Nikon D5000

    Zoals de titel al zegt zou ik graag een HDR foto maken met een Nikon D5000.
    Maar ik weet niet juist hoe ik mijn toestel moet instellen om dit te kunnen doen,
    heb al vanalles geprobeerd maar het lukt mij niet .
    Zou er iemand mij kunnen helpen hiermee.

    MVG Vanilasky

  • #2
    Re: HDR Foto met Nikon D5000

    via software op je pc of IMAC

    Comment


    • #3
      Re: HDR Foto met Nikon D5000

      Alles staat in in uw handleiding, weliswaar niet onder de noemer" hoe maak ik een Hdr foto " ( high dynamic range - hoog dynamisch bereik) en ik heb zelf geen D5000 maar vermits google mijn vriend is en ik nu toch niets te doen heb en de moeite wil doen om een antwoord te geven, langer dan drie woorden,en of zonder schaamteloos een tekst wil overnemen zonder bronverwijzing of link.
      Nu wat heb je nodig.
      Een statief of iets anders om je camera vast te zetten, ( zandzakje, rijstzakje, enz) want het bestaat uit drie of meerdere beelden van hetzelfde onderwerp zonder verplaatsing beste is nog met afstandsbediening en spiegel omhoog om alle trillingen te vermijden- minimaal kan, maar dan ook mini.Hangt een beetje af van de software die je later nodig zal hebben voor je HDR.
      Ik heb het enkel gedaan uit nieuwschierigheid en omdat de bewerking mogelijk was door de gebruikte sofware,want zelf hou ik er niet van, mooier is blending-samenvoegen van een drietal opnames, hetgeen in sommige camera's ook kan ingesteld worden door een meerdere belichting van het onderwerp, zie handleiding.
      Nu , stel je camera op de stand op auto. en meet de belichting > ga naar de stand M en breng de waarden over.
      >naar de knop belichtings correctie, en stel in op -1 LW ( kan ook op 1/3 dit hangt af van hoe je zelf de waarde hebt ingesteld in je menu persoonlijke instellingen)
      Neem een foto, tweede foto met de vooraf ingestelde waarden,van de eerste meeting, vergeet de correctie niet terug op nul te zetten.
      >derde foto de correctie op +1 LW.
      Even tussendoor vergeet niet de Iso instellng op manueel in te stellen, want anders gaat hij bij de grenswaarden van de lichtmeting de ISO autom.aanpassen.
      Iso instelling 200 tot 400 vind ik best bruikbaar, hoger kan ook maar geeft min of meer ruisvorming.
      Autom kan dit ook, door de fn knop in te stellen als autobracktening (blz 163 onderaan). En dan na instelling op de fn knop te drukken verschijnt in het instelvenster een symbool voor de antal opnamese en lichtwaarde, bv +of - 1 lw .Dit doe je dus door op de knop fn (nu autobrackteting) en de knop belichtingscorectie te drukken en aan het instelwiel te draaien om de waarden in te stellen en voor het aantal opnames fn knop plus instelwiel. Daarna neem je de foto's en de camera neemt de ingestelde waarden autom.
      OP blz 90 en 103 tot 105 worden de instellingen beschreven.
      Dan voeg je de drie of meer foto's samen in een software programma,voor Hdr, verhoog het effect, overdrijf niet want dat is lelijk, in hetzelfde progr. kan je ook de drie foto's gewoon samenvoegen en opslaan als jpeg, of tiff enz wat ik persoonlijk mooier vind dan met de schuivertjes van het HDR gedeelte.
      En of deze instellingen werken in Neff (raw) met jouw camera weet ik niet. Ik heb dit niet zo direkt teruggevonden.Maar ik denk het wel omdat het hier om de belichting gaat.
      Hier nog een link KLIK EN SUCCES? grt
      Last edited by guido.g; 10 augustus 2012, 18:00.
      https://ggpics.be/

      Comment


      • #4
        Re: HDR Foto met Nikon D5000

        Lukt het via de optie "bracketing" ?
        Dit item moet beschreven zijn in de handleiding van uw toestel.
        Last edited by paddy8908; 16 augustus 2012, 17:16.
        Ervaring is de som van je fouten.
        Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

        Comment


        • #5
          Re: HDR Foto met Nikon D5000

          Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
          Alles staat in in uw handleiding,
          Hier nog een link KLIK EN SUCCES? grt
          Guido, chapeau.
          Niettegenstaande tegenwoordig alles op internet te vinden is, laat staan in de handleiding.
          Moet alles tegenwoordig voorgekauwd worden? Erg.
          Aan TS zou ik zeggen en/of vragen: Heb je de normale fotografie al onder de knie?
          Van slechte foto's kan je ook geen goede HDR maken. Dus, ..........
          Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

          Comment

          Working...
          X