Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie op beurzen (standen)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografie op beurzen (standen)

    ben sinds kort in contact gekomen met mensen die standenbouw doen en iemand nodig hebben om Foto's te maken.
    jaren geleden was er iemand daar heel goed maar blijkbaar sinds dan niemand nog zo goed gevonden.
    nu ik oefen op alles (voornamelijk buiten op honden weliswaar) maar ik wil zeker de uitdaging aangaan om het gewoon eens te proberen....
    ik vroeg me af of iemand me wat op weg kan helpen qua instellingen..
    ofwel is er op zo'n plaatsen veel te veel licht ofwel veel te weinig (+ zeer onnatuurlijk)..veel beweging van mensen enz.....
    ik werk met Nikon D80 (tegen dan D90 maar hou de andere wel als reservetoestel ) heb de gewone kit, de 55-300 (al denk ik niet dat ik die kan gebruiken) en de 50mm 1.8

    Merci op voorhand

  • #2
    Re: Fotografie op beurzen (standen)

    en een opzetflitser, heb je die? want een flitser zal je toch echt wel nodig hoor, met de ingebouwde flits alleen zal het niet lukken imo

    qua lenzen heb je niks aan de 55-300, laat die gerust thuis en neemt de meest lichtsterke lens mee in combinatie met een opzetflitser.

    Succes!!
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

    Comment


    • #3
      Re: Fotografie op beurzen (standen)

      Het hangt er uiteraard vanaf wat je precies moet fotograferen: de stand in zijn geheel of verschillende gedeelten van een stand.

      Bij totaalopnamen: Als je in opdracht van een standenbouwer fotografeert heb je meestal de mogelijkheid om de opnamen te maken net voor de opening van de beurs, bijgevolg heb je weinig last van de 'mensenmassa'. Het is dus (soms) even afwachten tot het goede moment, en dan afdrukken.
      Kleine standen kan je misschien met een (opzet)flitser belichten, maar voor grotere oppervlakten is dit niet aan te raden. Ik gebruik daarom een langere sluitertijd (1 - 5 seconden volstaan meestal), uiteraard vanop een stevig statief. Gedeelten in de stand die te donker zijn kan je eventueel met een (radiogestuurd) flitsertje oplichten.
      Met een lichtsterke lens ben je niet zoveel, want je hebt toch ook scherptediepte nodig, dus ... hogere diafragmawaarden (5.6 - 11).
      Een goede groothoeklens is onontbeerlijk (ik gebruik een 17-35mm)

      Hopelijk ben je met deze tips wat wijzer? Alvast veel succes.

      Guy De Westelinck
      www.guydewestelinckfotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: Fotografie op beurzen (standen)

        Denk ook aan uw lenzen , een extra groothoek is zeker een must , iets zoals een 10-20mm of zo .
        Om een foto te maken die er eens uitspingt kan een visoog-lens ook wonderen doen.
        Enkele flitsers kunnen ook dienst doen die je op afstand stuurt . (basiskennis strobisme is een must , omgevingslicht en flitslicht combineren , filters gebruiken etc...)
        Fotografeer altijd in RAW dan kan je al iets meer belichting compenseren , en zorg voor een statief.
        dat er mensen bewogen op staan zal minder erg zijn dan dat de totaalplaat bewogen is.
        Of waarom niet , zet de camera op statief , neem een ND filter zodat je extra lang kan belichten , zo worden de bewegende mensen eerder schimmen.
        Om u te onderscheiden zal je moeten investeren in materiaal maar vooral nog de juiste visie en kennis hebben.

        Het standpunt is ook belangrijk , ga op de grond liggen , of sta op een vouwladder.
        Ik weet het. het is een gedoe, maar met een point and shoot houding zal je geen verpletterende foto's kunnen maken, en zoals ik hier ooit bij iemand zijn handtekening heb gelezen: zonder moeite bereik je enkel wat de moeite niet waard is.
        Veel succes alvast.
        Groetjes
        Jan
        Last edited by Crispyn; 10 augustus 2012, 08:45.

        Comment

        Working...
        X