Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft ervaring met telelenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie heeft ervaring met telelenzen

    Hoi,

    Onlangs schafte ik mij een nikon D70 aan en ik moet zeggen een geweldig apparaat.
    ik maak vele foto's op concerten en de lens die ik standaard bij het toestel kocht was een nikon 35-80

    Door de grote afstand van het podium soms ben ik op zoek naar een telelens en had ik gedacht aan nikon 70-300
    zie http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryId=18&languageId=18&prodId=251 &catId=121

    heeft er iemand ervaring met dit toestel, qua lichtgevoeligheid, zou dit voldoende zijn om foto's te maken op concerten met soms een minumum aan licht.

    kan iemand mij hier raad ingeven?
    Waar moet ik opletten voor de lichtgevoeligheid?

    Alvast hartelijk dank
    Vriendelijke groeten
    Ferdinand

  • #2
    Ik hoor goede berichten van de D70



    Ga voor een 70-200 F2,8
    Schiet op niet meer dan 800 iso.
    In Raw kan je nog wel 2 stops onderbelichten.



    Gr Robert
    #Dyslexie#
    Fotoacademie Amsterdam Digitaal

    Canon 10D / Canon 420 EX Sigma 28-105 F2.8-4 /Sigma APO 70-200 F2.8 EX / 1GB IBM microdrive

    Comment


    • #3
      Originally posted by Ferdinand
      Door de grote afstand van het podium soms ben ik op zoek naar een telelens en had ik gedacht aan nikon 70-300
      zie http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryId=18&languageId=18&prodId=251 &catId=121

      heeft er iemand ervaring met dit toestel, qua lichtgevoeligheid, zou dit voldoende zijn om foto's te maken op concerten met soms een minumum aan licht.
      De 70-300 gaat naar f5.6 op 300mm, en dat is niet ideaal voor low-light situaties zoals een concert. Uiteraard zijn er snellere lenzen, maar jij moet weten wat het mag gaan kosten. De 70-200VR is uiteraard ideaal: f2.8 en bovendien gestabiliseerd, dus je kan makkelijk op 1/125s (of nog iets trager) werken op 200mm en de f2.8 geeft je twee stops extra speling ten opzichte van de 70-300. Voor een iets beperkter bedrag koop je een Sigma 70-200/2.8 of een 100-300/4. Beide zijn uistekende lenzen die wijd open meer dan aanvaardbare scherpte opleveren en nog altijd 1 of 2 extra stops bieden.

      Ik zou zeggen: heb je 300mm nodig, neem dan de 100-300; heb je meer aan f2.8, neem dan de 70-200. Heb je er 1800 euro voor over, ga dan voor de Nikkor 70-200VR met 1.4x teleconverter erbij. Het alternatief waar we nog niet over hebben gesproken, is een prime, maar die oplossing is duur en weinig flexibel in vergelijking met een zoom.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Bedankt iedereen voor de reactie, zal ik best iets verder sparen en gaan voor de 70-200.

        Vriendelijke groeten
        Ferdinand

        Comment

        Working...
        X