Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(E) TTL flitsen on camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • (E) TTL flitsen on camera

    Ik heb een Canon 7D en een EX430II flash.

    Wanneer je TTL flitst dan stuurt de flash een meetflits om vervolgens de echte flash te sturen.
    Is dit zowel in de diafragmavoorkeur stand als de manuele stand van je camera zo of heeft de manuele stand van de camera een andere invloed op de flash?

    Wanneer ik de camera in de diafragma stand zet en de flash ETTL en ik neem overdag een foto met als doel zacht in te flitsen om schaduwen weg te werken, dan krijg ik telkens een volledig uitgebrande foto. De flash is telkens veel te krachtig?

    Welke invloed heeft over- of onderbelichten op de flash in ETTL stand? Ik zou denken meer licht sturen bij onderbelichten en omgekeerd minder bij overbelichten? Heeft onder- of overbelichten zin met een flash in de TTL stand?

    Als jullie inflitsen doen jullie dit dan met de flash in manuele of TTL stand?
    Last edited by Tim76; 7 augustus 2012, 22:50.
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

  • #2
    Re: (E) TTL flitsen on camera

    Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
    Ik heb een Canon 7D en een EX430II flash.

    Wanneer je TTL flitst dan stuurt de flash een meetflits om vervolgens de echte flash te sturen.
    Is dit zowel in de diafragmavoorkeur stand als de manuele stand van je camera zo of heeft de manuele stand van de camera een andere invloed op de flash?
    Niet zeker van, maar naar alle waarschijnlijkheid gebruikt hij altijd een pre-flash om te meten.

    Wanneer ik de camera in de diafragma stand zet en de flash ETTL en ik neem overdag een foto met als doel zacht in te flitsen om schaduwen weg te werken, dan krijg ik telkens een volledig uitgebrande foto. De flash is telkens veel te krachtig?
    Neen, dan is er iets mis. Bij een foto overdag, met de camera in Av, en de flash gewoon in ETTL, zou je idd een (vrij) zacht ingeflitste foto moeten krijgen. Tenzij je natuurlijk +3EV compensatie hebt aanstaan of zoiets . . .
    Wat heb je staan bij de flits sync speed in Av mode (zie custom functions op de camera) ?

    Welke invloed heeft over- of onderbelichten op de flash in ETTL stand? Ik zou denken meer licht sturen bij onderbelichten en omgekeerd minder bij overbelichten? Heeft onder- of overbelichten zin met een flash in de TTL stand?
    Met een flash op je camera kan je belichtingscompensatie toepassen op 2 lichtbronnen: het flitslicht en het omgevingslicht. Naargelang de toegepaste compensaties, kan je deze balanceren naar de gewenste output (bvb omgeving donkerder of lichter tov onderwerp).

    Als jullie inflitsen doen jullie dit dan met de flash in manuele of TTL stand?
    ETTL
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: (E) TTL flitsen on camera

      Wellicht staat je camera of in dit geval je flits denk ik niet in HSS mode
      ofwel high speed Sync.
      over dag buiten ga je wellicht boven je maximale sluitertijd van 1/250 sec hierboven moet je camera HSS ondersteunen, iets wat bij de 7D zeker het geval is.
      Bekijk dat maar eens. tenzij je in M natuurlijk je lichtmeter verkeert afleest.
      er zijn verschillende topics hieromtrent gebruik de zoekfunctie.
      Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

      Comment


      • #4
        Re: (E) TTL flitsen on camera

        Ik heb het probleem ook al gehad in hss mode. Geen uitgebrande foto maar wel een overdreven geflitste foto zodat je duidelijk ziet dat er geflitst is. Dan maar flitsbelichtingscompensatie toegepast maar dat hielp niet veel.

        Van de week de flits op manueel gezet om in te flitsen en moest ze instellen op 1/64 om geen uitgebrande foto te hebben.

        Ik heb het gevoel dat die flash altijd te krachtig is.
        Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

        Comment


        • #5
          Re: (E) TTL flitsen on camera

          Oorspronkelijk geplaatst door fotografieljakim Bekijk bericht
          Wellicht staat je camera of in dit geval je flits denk ik niet in HSS mode
          ofwel high speed Sync.
          over dag buiten ga je wellicht boven je maximale sluitertijd van 1/250 sec hierboven moet je camera HSS ondersteunen, iets wat bij de 7D zeker het geval is.
          Dan zou hij de beruchte zwarte balk op zijn fotos zien he, wat blijkbaar niet het geval is.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: (E) TTL flitsen on camera

            Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
            Ik heb het probleem ook al gehad in hss mode. Geen uitgebrande foto maar wel een overdreven geflitste foto zodat je duidelijk ziet dat er geflitst is. Dan maar flitsbelichtingscompensatie toegepast maar dat hielp niet veel.
            Vraagje: wat staat er op je flash aangeduid als hij op de camera staat, ETTL of TTL ?
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment

            Working...
            X