Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dpi in PS elements 10

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dpi in PS elements 10

    Beste fotoliefhebbers,

    Kan mij iemand helpen met het volgende probleem.
    Ik trek mijn foto's steeds in raw (staat steeds in 240 dpi) en zet ze na wat aanpassingen in de coverter om naar jpeg met 300 dpi.
    Nu wil er wat laten afdrukken in 10x15 en snij mijn (jpeg) foto's bij naar 10x15 formaat, maar na dit gedaan te hebben staat hij plots in 700 en meer dpi.
    Ik vind dit zeer raar want hoeveel je je foto ook bijsnijd moet de dpi toch altijd hetzelfde blijven?

    Weet iemand mij meer te vertellen over dit fenomeen?
    Dank bij voorbaat

    Groeten, Hans

  • #2
    Re: dpi in PS elements 10

    Dit is niet direct een antwoord op je vraag. Ik werk meestal met Photoshop zelf, maar heb toch PSE 6 op mijn Mac staan. Ik neem aan dat de verschillen met versie 10 wat betreft resizen niet al te groot zijn.
    Ik heb bovendien een probleem met je gebruik van "bijsnijden". Bijsnijden is voor mij croppen: uit een groter beeld een kleiner snijden. Ik spreek liever van re-sizen, maar d'er zal wellicht een beter NL woord zijn.
    Ik ga als volgt te werk. In Photoshop Elements v.6 zit het commando verstopt achter Image>Resize>Image Size
    Dat levert het volgende venster op. Ik zal eerst Resample Image (rood omcirkeld op mijn illustratie) afvinken, en de resolutie op 300 ppi zetten.

    Dan zet ik Resample Image weer op en vul één van de twee parameters (width of height) die de document size bepalen, bv. height op 15cm.
    In mijn geval zal de resolutie niet meer veranderen.

    Helpt dit?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: dpi in PS elements 10

      Die DPI is eigenlijk compleet onbelangrijk en is NIET bepalend voor de kwaliteit van een foto. Als je een foto wil laten afdrukken dan moet je gewoon zorgen dat deze voldoende pixels bevat !
      Je kan perfect een foto hebben op 3000 dpi, maar die eigenlijk op niets trekt, omdat hij maar 300x200 pixels bevat (dat wordt dus ook een heel klein foto'ke bij het afdrukken...).
      Als je een foto doorstuurt om af te drukken, is het eigenlijk beter om deze in de originele resolutie te laten : het is beter dat je teveel pixels hebt, dan te weinig. Die 300 dpi is trouwens maar een richtwaarde die men hanteert bij het afdrukken, waarvan men dan zeker is dat het resultaat zal meevallen. Bv. bij grote posterafdrukken, zal met die DPI normaal verlagen, omdat je zo'n poster toch op een grotere afstand zijn bekijken.

      Bij herscalen of croppen van een foto moet je dus goed nakijken hoe je dat instelt. Als je bv. een crop doet, en je stelt ook de afmetingen van die foto in dan zal inderdaad die DPI veranderen !!!
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #4
        Re: dpi in PS elements 10

        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        ...het is beter dat je teveel pixels hebt, dan te weinig. ...
        Akkoord, maar ik ben toch al teruggekomen van een honderdtal >4MB bestanden naar een online lab op te laden als ik 10x15cm afdrukken wil. Daarom exporteer ik nu mijn jpg's (voor 10x15cm prints) met als norm 1800px langste zijde.
        Niet alleen heb ik daarmee een grote tijdwinst (zonder kwaliteitverlies); bovendien (ik denk niet dat ik ooit aan de limieten kom) beperk ik mijn "upload volume".

        PS: maar ik kon voorspellen dat de vraag van TS een discussie over zin/onzin van ppi weer zou doen oplaaien.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: dpi in PS elements 10

          Ik denk dat het toch beter is naar de TS toe, dat er toch wordt uitgelegd waarom die DPI eigenlijk niet belangrijk is, dat hij beter als norm zorgt dat de aantal pixels van zijn foto niet te laag worden, dan krampachtig toch maar te pogen om 300 dpi te halen. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer...

          Met de huidige internetverbindingen (ik heb nu bijna als upload snelheid, wat ik 8 jaar geleden had als downloadsnelheid...), speelt dat niet zoveel een rol meer.
          Voor jongeren speelt het trouwens helemaal geen rol meer : link.
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: dpi in PS elements 10

            Hallo LesC,

            Dank U voor de reactie en de tip.
            Heb het net uitgeprobeerd en het lukt dus U hebt me goed verder geholpen.
            De reden dat ik over bijsnijden (of croppen zoals U zegt) sprak was omdat ik dat ook effectief deed, ik ging in "bewerken" naar "instructies" en daar selecteerde ik foto uitsnijden en selecteerde fotoformaat 10x15 waardoor ik dan ook een deel van de foto verloor.
            Na deze bewerking was echter de dpi ook veranderd.
            Nog een keer bedankt voor uw hulp.
            Wat de mening van polleke betreft: is het dan niet altijd zo dat als je 300dpi neemt en je een foto hebt van 10x15 je over ze langste zijde rond de 1780 pixels zit (15cm is 5.9 inch x 300p = 1771p)?

            Groeten, Hans

            Comment


            • #7
              Re: dpi in PS elements 10

              Die herschaling van de PPI is een oud zeer van de Adobe jongens. De oudere versies van Photoshop hadden die miserie ook. Een foto downscalen deed de PPI plots de pan uit swingen alsof ze de printresolutie constant wilden houden (afmeting x PPI?). Ik heb nog fotos gehad met over de 2000PPI ... ook met croppen werkelijk knudde als je dat niet in de gaten had. Geen idee of ze hervallen zijn, ik gebruik nu Corel Paintshop ...

              Comment


              • #8
                Re: dpi in PS elements 10

                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Je kan perfect een foto hebben op 3000 dpi, maar die eigenlijk op niets trekt, omdat hij maar 300x200 pixels bevat (dat wordt dus ook een heel klein foto'ke bij het afdrukken...).
                ...
                Leuk maar onzinnig voorbeeld omdat men hier oorzaak en gevolg omdraait ... men stelt nooit de vraag of men een "pixelresolutie" gaat afprinten op een bepaalde PPI (hier wordt dat dan een foto van 2,5 mm langste zijde) maar hoeveel pixels er zullen nodig zijn om een x-y cm/inch afdruk (ttz effectieve lengte/grootte "op papier") te krijgen bij z-PPI ...

                TS ... 300 PPI = 118 PPcm

                Comment


                • #9
                  Re: dpi in PS elements 10

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Leuk maar onzinnig voorbeeld omdat men hier oorzaak en gevolg omdraait ... men stelt nooit de vraag of men een "pixelresolutie" gaat afprinten op een bepaalde PPI (hier wordt dat dan een foto van 2,5 mm langste zijde) maar hoeveel pixels er zullen nodig zijn om een x-y cm/inch afdruk (ttz effectieve lengte/grootte "op papier") te krijgen bij z-PPI ...

                  TS ... 300 PPI = 118 PPcm
                  Klopt uiteraard. Was ook een onzinnig voorbeeld .
                  Maar die eis die bepaalde drukkers stellen om een foto op 300 DPI toegeleverd te krijgen is regelmatig toch ook belachelijk. Je stuurt een foto van 3000x2000 pixels op 72 dpi en die wordt geweigerd. Je stuurt krek dezelfde foto, maar op "300dpi" en die is dan plots goed voor de toepassing.
                  Je vraagt je soms af, of die gasten hun job wel kennen...
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: dpi in PS elements 10

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    snip
                    Maar die eis die bepaalde drukkers stellen om een foto op 300 DPI toegeleverd te krijgen is regelmatig toch ook belachelijk. Je stuurt een foto van 3000x2000 pixels op 72 dpi en die wordt geweigerd. Je stuurt krek dezelfde foto, maar op "300dpi" en die is dan plots goed voor de toepassing.
                    Je vraagt je soms af, of die gasten hun job wel kennen...
                    kompleet akkoord ... sommigen schijnen idd hunne stiel niet erg goed te kennen ... hebben ze de overstap naar digitaal niet "verteerd"?

                    Comment


                    • #11
                      Re: dpi in PS elements 10

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Akkoord, maar ik ben toch al teruggekomen van een honderdtal >4MB bestanden naar een online lab op te laden als ik 10x15cm afdrukken wil. Daarom exporteer ik nu mijn jpg's (voor 10x15cm prints) met als norm 1800px langste zijde.
                      Niet alleen heb ik daarmee een grote tijdwinst (zonder kwaliteitverlies); bovendien (ik denk niet dat ik ooit aan de limieten kom) beperk ik mijn "upload volume".
                      ...
                      Ik sluit mij hierbij aan. Behalve het reduceren van de bestandsomvang en tijdwinst bij het doorsturen is er nog een ander element. Fotolabo's drukken, zeker voor de standaardafmetingen zoals 10x15cm af aan een bepaald aantal ppi (ongeveer 250). Als de pixelafmetingen van een doorgestuurde foto te hoog zijn wordt de foto herschaald. Men mag aannemen dat hun software dat op een zeer goede manier doet. Als de pixelafmetingen te laag zijn gebeurt dit ook binnen zekere grenzen.
                      Het is dus niet zo dat ze een foto met pixelafmetingen 4500x3000 afdrukken met 750dpi om hem op het formaat 10x15cm (4x6inch) te krijgen.
                      home page: http://cage.ugent.be/~hs
                      reisblog: http://herser.wordpress.com
                      foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

                      Comment

                      Working...
                      X