Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Nikon DSLR] I-TLL creativiteit zonder beperking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Nikon DSLR] I-TLL creativiteit zonder beperking

    Zoals velen al zullen gelezen hebben, Nikon introduceerde met de D2H het nieuwe I-TTL fltssysteem. Ook de D70 ondersteunt het volledig en de onboard flitser is ook I-TTL gestuurd. Het systeem is zo geavanceerd dat haast alles mogelijk is met maar liefst 4 groepen van verschillende flitsers (SB800 of SB600) waarbij het inflitsen volledig automatisch kan, maar ook alles apart instelbaar is voor een zeer cratieve belichting. Reken daarbij de uitwisseling van ISO, afstanden, flitsinstellingen en witbalans, maakt het een ongeloofelijk flexibel systeem.

    Ik had tot hiertoe nog geen tijd er me in te verdiepen, maar dit komt vast en zeker nog wel, ik ben wel reeds aan het experimenteren gegaan om de instellingen te leren begrijpen, en deed dit door middel van mijn SB800 remote op te stellen als een slave in een eerste groep en de onboard flitser als commander te gebruiken.



    Door een beetje te spelen verkreeg ik een volgend effect waarbij het onderwerp ook mooi achteraan verlicht is ... (de weerkaatsingen op het onderwerp even niet ter zake, het zijn eerste testen).



    Ik zie nu al een enorme reeks aan creatieve belichtingsmogelijkheden door het voorzien van een tweede en eventueel derde SB800, en die gaan er komen ook, want dit is een zo efficient systeem dat ik nog niet heb gezien. Kudos Nikon, I-TLL is de weg naar de creatieve belichting...

    Ik ga de instellingen en mogelijkheden zeker verder exploreren, want ik ben ervan overtuigd dat aldus zeer speciale effecten kunnen worden verkregen ... de flitsers zijn in 1/3 stopjes te regelen tot 1/128 dus effecten genoeg, en trimmen is mogelijk tot in de puntjes.




  • #2
    Dag Phille,

    Weet je soms of het zou mogelijk zijn een Metz-flash (54-3) in te schakelen als slave samen met de Nikon-combinatie(D70 en SB800)?

    Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Hey Phille, als slaves kan je ook de SB-600 gebruiken. Een pak goedkoper... Of kan je maar per SB-800 een verschillende groep aansturen? Ik las ergens dat je op de D70 groep 3 moet instellen... Heeft die dan beperkingen?

      Comment


      • #4
        Ik weet niet of die Metz een slave modus heeft. Ik vrees er een beetje voor, heb geen ervaring met deze flitsers ...

        Originally posted by Pol Callens
        Dag Phille,

        Weet je soms of het zou mogelijk zijn een Metz-flash (54-3) in te schakelen als slave samen met de Nikon-combinatie(D70 en SB800)?

        Groetjes,
        Pol.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Phille
          Ik weet niet of die Metz een slave modus heeft. Ik vrees er een beetje voor, heb geen ervaring met deze flitsers ...

          Originally posted by Pol Callens
          Dag Phille,

          Weet je soms of het zou mogelijk zijn een Metz-flash (54-3) in te schakelen als slave samen met de Nikon-combinatie(D70 en SB800)?

          Groetjes,
          Pol.
          Bedankt Phille voor de reactie. Soms geen één of andere link voor informatie hierover ?

          Groetjes,
          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            wel neen, ken metz gamma totaal niet, heb er geen info over.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Pol Callens
              Originally posted by Phille
              Ik weet niet of die Metz een slave modus heeft. Ik vrees er een beetje voor, heb geen ervaring met deze flitsers ...

              Originally posted by Pol Callens
              Dag Phille,

              Weet je soms of het zou mogelijk zijn een Metz-flash (54-3) in te schakelen als slave samen met de Nikon-combinatie(D70 en SB800)?

              Groetjes,
              Pol.
              Bedankt Phille voor de reactie. Soms geen één of andere link voor informatie hierover ?

              Groetjes,
              Pol.
              Dag Pol,

              De 54 MZ-3 kan als controller en als slave gebruikt worden mits voorzien van de 3082 adapter voor wat de slave functie betreft. Maar dit is dan meer voor het geavanceerde Metz remote systeem (waarbij je ook meerdere flitsers kunt aansturen met geavandeerde functies e.d., de mini-studio dus). Daarbij worden de verschillende flitsers uit het Metz gamma (al naar gelang het model te voorzien van een adapter) "intelligent" aangestuurd door de controller, in groep (adressen kun je instellen op de 54 MZ-3).

              Maar ik vrees dat je een universele adapter nodig zult hebben (zoals de nieuwe Metz 3083 digital slave adapter) om samen te werken met het Nikon systeem, en dat je de geavanceerde functies van dat systeem zult missen wat de Metz betreft, gezien deze Metz in dit geval via de adapter gewoon zal ontsteken via de lichtflitsen van de Nikon. Misschien is bv. wel belichtingscompensatie in M-mode in te stellen op de 54 MZ-3.

              Vraagje aan Phille : wat bedoel je met "4 groepen van verschillende flitsers" ? Wordt bedoeld dat je met x-aantal flitsers in 4 diverse groepen gelijktijdig kan flitsen ??? Lijkt geweldig. Of dat je de keuze hebt uit 4 verschillende adressen in te stellen op de controller ?

              Igor


              EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
              BD0118BE

              Comment


              • #8
                Originally posted by igor
                Originally posted by Pol Callens
                Originally posted by Phille
                Ik weet niet of die Metz een slave modus heeft. Ik vrees er een beetje voor, heb geen ervaring met deze flitsers ...

                Originally posted by Pol Callens
                Dag Phille,

                Weet je soms of het zou mogelijk zijn een Metz-flash (54-3) in te schakelen als slave samen met de Nikon-combinatie(D70 en SB800)?

                Groetjes,
                Pol.
                Bedankt Phille voor de reactie. Soms geen één of andere link voor informatie hierover ?

                Groetjes,
                Pol.
                Dag Pol,

                De 54 MZ-3 kan als controller en als slave gebruikt worden mits voorzien van de 3082 adapter voor wat de slave functie betreft. Maar dit is dan meer voor het geavanceerde Metz remote systeem (waarbij je ook meerdere flitsers kunt aansturen met geavandeerde functies e.d., de mini-studio dus). Daarbij worden de verschillende flitsers uit het Metz gamma (al naar gelang het model te voorzien van een adapter) "intelligent" aangestuurd door de controller, in groep (adressen kun je instellen op de 54 MZ-3).

                Maar ik vrees dat je een universele adapter nodig zult hebben (zoals de nieuwe Metz 3083 digital slave adapter) om samen te werken met het Nikon systeem, en dat je de geavanceerde functies van dat systeem zult missen wat de Metz betreft, gezien deze Metz in dit geval via de adapter gewoon zal ontsteken via de lichtflitsen van de Nikon. Misschien is bv. wel belichtingscompensatie in M-mode in te stellen op de 54 MZ-3.

                Vraagje aan Phille : wat bedoel je met "4 groepen van verschillende flitsers" ? Wordt bedoeld dat je met x-aantal flitsers in 4 diverse groepen gelijktijdig kan flitsen ??? Lijkt geweldig. Of dat je de keuze hebt uit 4 verschillende adressen in te stellen op de controller ?

                Igor



                Bedankt Ludovic voor de reactie.

                Groetjes,
                Pol.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment

                Working...
                X