Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner: op zoek naar de juiste camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginner: op zoek naar de juiste camera

    (eerste postje, ik hoop dat dezelfde vraag al niet te vaak eerder is gesteld).

    Ik ben dus van plan mijn eerste digitale camera te kopen. Ik ben absoluut geen topfotograaf (ik trek graag fotos maar nu nie om te zeggen hele speciale, het enige waar ik in het verleden al echt mee gespeeld heb is focusing). Mijn budget all-in ligt ergens rond de 500 euro dat ik eraan wil spenderen. Tot nog toe heb ik eigenlijk nog geen "deftig" fototoestel gebruikt (kwestie van mijn ervaring aan te duiden), maar ik denk wel dat het nie lang gaat duren voor ik de kriebel te pakken heb.

    Qua vereisten, ik vind het voorlopig nogal moeilijk, als ik op sites naar specificaties en zo kijk, weet ik eigenlijk niet zo goed waar ik op moet letten. Ik heb me laten wijsmaken dat als ik A3 wil printen, ik dan iets van 5megapixel nodig heb. Verder heb ik me door een paar kameraden Canon laten aanpraten voor de kwaliteit van de lenzen (al kan ik me voorstellen dat niet iedereen daarmee akkoord gaat).

    De bedoeling is dat ik het zowat overal kan meepakken zonder dat het in de weg zit (overal = op reis en zo). Verder zou het tof zijn als ik goeie "action pictures" kan nemen (heb hier een aantal mensen foto's van voetbalmatchen zien posten). Heb ik het goed begrepen dat dat afhangt van de shuttertijd? En ne kameraad van mij was ontevreden over de snelheid waarmee hij 2 fotos na elkaar kon nemen maar ik zie da nie direct in die specificaties staan. Als ik het goed heb begrepen scoort Canon hier nie zo geweldig op (zal wel afweging zijn tegen andere dingen, gok ik).

    Qua zoom weet ik het eerlijk gezegd ook niet zo goed. Ik denk niet dat ik voorlopig veel zoom nodig heb, maar... hoe weet je zoiets zeker? Tis zeker niet mijn bedoeling om speciale fotos te trekken, en als die goesting er ooit zou komen, koop ik mij wel een reflex bij, denk ik.

    Tot slot, waar ik vroeger altijd bezorgd over was, was de flash. Ik durf nogal wat fotos binnen te trekken of zelfs 's nachts en ik vind het redelijk moeilijk om in te schatten op voorhand wat daarvoor juist belangrijk is.

    Ik hoop dat het een beetje duidelijk is waar ik aan denk. Als jullie mij handige tips kunnen geven, zou ik dat keileuk vinden. Op dit moment ben ik wat aan het rondzien geweest, en heb ik de Canon A80, de Ixus 500 en de S50 zowat overwogen (moet ze wel nog eens alledrie in mijn handen hebben, heb ik gemerkt op dit forum). De A80 lijkt echt nen aanrader maar der zijn 2 dingetjes waar ik onzeker over ben: die haalt geen 5MP en gebruikt ook geen eigen batterij. Dat laatste vind ik persoonlijk een nadeel maar misschien schat ik dat verkeerd in? Van de IXUS vind ik het vervelend dat hij gene manual focus heeft (het enige waar ik ooit al mee gespeeld heb) en waarschijnlijk ook dat hij zo klein is (moet dat nog eens bezien). Wat moet ik mij trouwens voorstellen bij manual focus van zo'n compacte camera als de A80? Werkt dat op dezelfde manier als bij een reflex of zie ik da verkeerd? Van den S50 heb ik dan weer niet helemaal door waarom die duurder is...

    Ah, en ten allerallerlaatste nog 1 vraagje: wat is de "gangbare" hoeveelheid geheugen die gekocht wordt? Is 512MB overkill? En wat is er beter: eentje van 512 of twee van 256 (of denk ik nu teveel in computerram

    Ferm bedankt aan iedereen die mij een beetje vooruit kan helpen!

    Canon EOS 550D + Canon 18-55 IS + Canon 55-250 IS + Canon Speedlite 430EX II
    Canon Powershot G9 + Canon WP-DC21 Onderwaterhuis

  • #2
    Om een deel van je vraag te beantwoorden: dat die A80 geen eigen batterij heeft, is ook een voordeel: je kan in principe (op reis bv.) eender welke winkel binnenstappen en er gewone batterijen in stoppen. De IXUS zou voor mij afvallen wegens te weinig instelmogelijkheden.
    En snel foto's na elkaar nemen, tja: voor een budget van rond de 500€ mag je geen wonderen verwachten hé; mijn pa heeft een A80 en dat valt allemaal goed mee.

    Manual focus is in die zin te vergelijken met een reflexcamera, dat je zelf uitkiest waarop je focust en dat niet door de camera laat doen.
    EOS 80D

    Comment


    • #3
      Originally posted by bisebaer
      Manual focus is in die zin te vergelijken met een reflexcamera, dat je zelf uitkiest waarop je focust en dat niet door de camera laat doen.
      Met andere woorden: nauwelijks bruikbaar omdat je het zoekerbeeld van een SLR niet kan ervaren.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Tja, hangt er wat van af denk ik; wie geen ervaring heeft met een reflex zal het verschil niet afkeuren denk ik, maar wie er wel ervaring mee heeft ...
        EOS 80D

        Comment


        • #5
          ik heb een Sony DSC-F717 en ben aan het denken van over te stappen naar een DSLR camera.
          misschien is dit iets voor jou?

          -> check www.sony.be

          S.
          My Portfolio (like!)
          Canon 5D MKII - 17-35 2.8 - 24-70 2.8L - 70-200 2.8L, ...

          Comment


          • #6
            Deze cam heeft de mogelijkheid om alles zelf manueel in te stellen.
            Zie dit topic, een Canon PowerShot G2, dan hou je nog geld
            over voor eventueel een extra CF card.
            http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=44814


            Volgens mij is de G2 alles wat je zoekt
            Met vriendelijke groeten,
            Ronald
            www.konings.biz

            Comment


            • #7
              Geheugen heb je NOOIT teveel
              Het hangt natuurlijk wel van de keuze van beeldgrootte/kwaliteit en de omstandigheden af, maar het is zeker erg handig als je over voldoende beschikt.
              Tijdens mijn laatste vakantie heb ik op een dag er zowat een volledig kaartje van 256 Mb doorgejaagd op driekwartier (natuurlijk heb ik achteraf hiervan het meeste gewist)

              Op die manier kan je als de tijd het niet toelaat om erg nauwkeurig te werk te gaan toch nog voldoende materiaal verzamelen (georganiseerde excursies zijn wat dit betreft een pest)
              Canikon 40D - D200, D300

              Comment


              • #8
                Eerlijk gezegd vind ik dat rkonings gelijk heeft: voor de prijs die hij vraagt heb je een goede camera, met een uitstekende beeldkwaliteit en dezelfde mogelijkheden als de A80 - zelfs nog meer dan de A80 (o.a. opzetlenzen, externe flash ...).
                EOS 80D

                Comment


                • #9
                  Hey,

                  merciekes voor de antwoorden alvast al! Als ik jullie reacties lees, heb ik de indruk dat ik misschien toch meer geld moet uitgeven om te krijgen wat ik zou willen, of heb ik het mis? En misschien heb ik me met "snel na elkaar" verkeerd uitgedrukt. Tis zeker niet de bedoeling de paparazzo te gaan uithangen en een paar beelden per seconde te gaan schieten. Ik heb er eigenlijk gewoon geen idee van hoe lang het ongeveer duurt om een foto te nemen, op te slaan en een nieuwe te kunnen nemen? Gaat dat over 1 of 2 seconden, over 5 seconden of over nog langer?

                  En door dat aanbod van die G2 (die blijkbaar nieuw niet meer te krijgen is, en ik ben eerlijk gezegd niet zo'n een aanhanger van tweedehandsaankopen) ben ik ook eens gaan zien naar de "nieuwere versie", de G5 maar ik vroeg me af of de meerkost eigenlijk wel de moeite is voor wat ik ervan verwacht. Als het echt moet ga ik namelijjk liever wat over mijn budget dan dat ik iets koop waar ik na een half jaar ongelukkig mee ben (maar het moet natuurlijk niet exuberant zijn he...)
                  Canon EOS 550D + Canon 18-55 IS + Canon 55-250 IS + Canon Speedlite 430EX II
                  Canon Powershot G9 + Canon WP-DC21 Onderwaterhuis

                  Comment


                  • #10
                    Met de Powershot G5 ga je zeker ook geen miskoop doen; die heeft wel wat last van 'chromatische aberratie' maar dat schijnt mee te vallen.

                    Wat het nemen van foto's betreft: op mijn G3 kan ik bij de hoogste jpg-kwaliteit nog altijd na max. 2 sec. een nieuwe foto nemen; bovendien heb je ook de mogelijkheid om een aantal beelden snel na elkaar te schieten.

                    De levensduur van de batterij van de G5 is uitstekend, en je kan er ook voldoende uitbreidingen voor kopen (let wel op: in de G5 passen geen gewone batterijen). Verder kan je ook zeer veel manueel instellen.
                    Ik heb me destijds laten verleiden tot een G3, en heb er nooit spijt van gehad: ik heb er een aantal zaken mee geleerd over fotografie waar ik vroeger geen benul van had, en hij biedt voldoende experimenteergelegenheid.

                    De A80 is een 'kleine' versie van de G3, en biedt wat minder uitbreidingsmogelijkheden; hij heeft ook maar 4MP i.t.t. de G5, die 5MP heeft; maar 4MP is wat mij betreft ruim voldoende om op A4 te printen.
                    EOS 80D

                    Comment


                    • #11
                      Als je omwille van je budget moet kiezen tussen 4 MP met andere leuke functies of een 5 MP waar andere dingen je wat storen, dan zou ik niet twijfelen en voor de 4 MP gaan...

                      Comment


                      • #12
                        In uw geval zou ik voor de A80 gaan, want een G5 is niet zomaar in je broekzak mee te nemen.
                        Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
                        Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

                        Comment

                        Working...
                        X