Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70-300 ED & diafragma lock

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 70-300 ED & diafragma lock

    Dag allemaal

    Kan iemand me verduidelijken wat eigenlijk het nut is van de minimum diafragma vergrendeling op de diafragmaring van de 70-300.Ik meen wel te verstaan dat bij een camera met AF deze op het kleinste diafragma F32 kan blijven staan,maar dat het soms nuttig kan zijn deze aan te passen aan een gegeven zoomlente nl:
    op 300mm F5.6 recht tegenover een wit bolletje
    op 135mm F5.6 tussen het wit en een zwart bolletje
    op 70mm F5.6 op het zwart bolletje
    Heeft blijkbaar ook iets te maken met één stop aan lichtverlies van 70 naar 300mm.Dit zal op de D70 wel automatisch gecorrigeerd worden,vroeg me dus eigenlijk af of dit alleen met die lichtwaarde of ook met scherpstellen te maken heeft ?
    Mijn dank bij voorbaat.

  • #2
    Indien je AF Nikkors gebruikt op de nieuwere AF spiegelreflexen (die na de F70 geloof ik), moet ge de diafragmaring vergrendelen op de kleinste waarde. Het diafragma pas je dan aan via het draaiwiel op de body. Het vastzetten van het diafragma betekent dus niet dat steeds f32 gebruikt wordt. Het is gewoon nodig op de nieuwere cameras.

    Op de F70 (en daarvoor) is er geen draaiwiel voor het diafragma, en gebruik je de diafragmaring op de lens. G lenzen hebben geen diafragmaring meer en kunnen dus enkel in P mode gebruikt worden op oudere bodies (F70 en daarvoor).

    Koen
    Koen
    http://stuutekeer.wordpress.com

    Comment


    • #3
      Bedankt voor de toelichting koenb,
      Dus als ik je goed begrijp is dit alleen nuttig op de oudere analoog camera's.Bij de cobinatie D70 blijft hij dus gelockt op de kleinste diafragmawaarde ( F32 ) en wordt het te gebruiken diafragma enkel via het instelwiel bepaald,ok,hoef ik dus met die diafragmaring ver geen rekening te houden.
      ps: Ik bedoel niet dat hij altijd op F32 gebruikt wordt,maar er zijn dus buiten de standaard instelling ( lock op F32 )nog die drie andere instellingen,vandaar de vraag.

      groetjes,

      Comment


      • #4
        Op een D70 lockt ge de lens inderdaad op de kleinste waarde. Indien ge dit niet doet geeft de camera een foutmelding.

        Ik weet zo dadelijk niet wat die andere bolletjes betekenen. Op een D70 hebben ze alleszins geen praktisch nut lijkt me.

        Koen
        Koen
        http://stuutekeer.wordpress.com

        Comment


        • #5
          Bedankt koenb !

          Comment

          Working...
          X