Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reflectiescherm, inflitsen of beide

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reflectiescherm, inflitsen of beide

    Ik ben verleden week op stap geweest met een model. Het licht was enorm hard, daarom heb ik een bos opgezocht waar het licht enigszins zachter was.
    Het was mijn eerste "echte outdoor " shoot en toevallig wel de warmste dag van deze zomer
    Het model in de schaduw gesteld en opgelicht met een reflectiescherm (Californian sunbounce)
    Soms was er onvoldoende schaduw en heb ik met het reflectiescherm het licht laten afschermen omdat anders de schaduwen/licht veel te hard waren. Mijn vermoeden is dat ik in dit geval had moeten inflitsen om wat meer structuur te geven, ofwel met een 2de reflectiescherm had moeten oplichten. Flitsen zou eenvoudiger geweest zijn want ik had maar 1 helper voor het reflectiescherm.
    Wat raden jullie aan in dit geval.
    Hier enkele voorbeelden:
    * in schaduw , opgelicht met reflectiescherm:
    foto1

    foto2

    * de zon afgeschermd met reflectiescherm, hier vind ik het licht te zacht, en vermoed dat ik beter een 2de reflectiescherm of flitser had gebruikt.

    foto3

    Graag jullie advies
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

  • #2
    Re: Reflectiescherm, inflitsen of beide

    je kan beide

    je moet gewoon zelf de keuze maken lijkt me
    natuurlijk eventueel ook rekening houden met de sluitertijd / diafragma combinatie indien je met de goedkopere 'triggers' werkt die een 'max' sluitersynchro hebben van 1/200ste ofzo

    daarnaast kan je naast een reflectiescherm ook een diffusiescherm kopen van sunbounce, zo filter je niet alle licht weg maar verzacht je iets meer het harde licht zodat er minder doorkomt
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Reflectiescherm, inflitsen of beide

      Voor in volle zon gebruik ik meestal reflectieschermen.

      Vooral zo een goedkope 3 in 1 is daar heel handig voor.
      (Ik hoor nu al CSB adepten beginnen zuchten, maar je moet me laten uitpraten )

      Die 3 of 5 in één hebben een diffuser die ik gebruik om de felle zon te verzachten (je kan ze met een reflectieschermhouder op een statief zetten of aan een boom vastmaken of zo).
      Het scherm zelf gebruik ik om het model laten op te zitten (dan maakt ze haar kleren niet vuil).

      Oplichten die ik met een CSB (handiger in hanteren).
      Indien er veel schaduw is gebruik ik soms een flitser om een extra kickje te geven.
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: Reflectiescherm, inflitsen of beide

        Ik heb ook een dergelijke 3in1 had ik inderdaad beter kunnen gebruiken als diffuser, zal eens moeten kijken voor een reflectiescherm houder, want je komt al gauw een paar handen te kort he.
        Misschien de volgende keer één van de (ongevraagde) toeschouwers aan het werk zetten, misschien vinden ze het nog leuk ook.
        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

        Comment


        • #5
          Re: Reflectiescherm, inflitsen of beide

          Wil je zacht ingelichte beelden, gebruik dan reflectieschermen (desnoods met bijlichtende speedlights).
          Wil je stevig contrasterende beelden met meer dramatische belichting, gebruik dan flitsers, krachtig genoeg om het daglicht te onderdrukken.

          Veel succes,
          F.

          Comment

          Working...
          X