Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landschapsfotografie -body-

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Landschapsfotografie -body-

    Hallo allemaal,

    Ik fotografeer vooral en bijna uitsluitend landschappen.
    Momenteel bezit ik een 550d met een 17-55 2.8 lens. Als ik op het forum kijk in de showcase smelt ik weg bij bepaalde plaatjes en telkens zijn ze genomen met een 5d Mark II.

    Mijn vraag is nu of het de moeite waard is om een upgrade door te voeren naar een FF camera, zullen de beelden spectaculair beter worden? Als ik zo zit rond te lezen zie ik dat de 5d vooral voordelen kan bieden in moeilijke omstandigheden waarbij Iso moet verhogen en minder noise te verkrijgen, wat bij landschapsfotografie niet het geval is.
    Ik sta op het punt om een 5d Mark II te kopen met een 16-35 2.8 lens.

    Alvast bedankt voor jullie reacties en hopelijk geraak ik eruit met jullie ervaringen/meningen.

    Nogmaals dank,

  • #2
    Re: Landschapsfotografie -body-

    Full frame biedt zeer veel voordelen voor landschap, zeker aan de wijde kant. Crop frame is (meestal) wat handiger voor vogeltjes en zo. De 1.6 is dus niet erg handig bij wijde landschappen.

    Als je het geen rekening moet houden met het feit dat je dan ook je 17-50 zult moeten vervangen door een 24-70 om die range niet te verliezen. Ff is dus wel een zeer dure stap. ( in uw geval meer dan 4500 euro met 24-70)
    Why not?

    Comment


    • #3
      Re: Landschapsfotografie -body-

      U zal wel gelijk hebben dat veel landschapfotografen met een FF toestel werken.
      Maar ik heb ook al vele prachtige foto's gezien van mensen met een croptoestel.
      Misschien iets meer interesse tonen voor de instellingen (lange sluitertijden en
      zo) in plaats van het materiaal.

      Comment


      • #4
        Re: Landschapsfotografie -body-

        De eigenschappen van de bediener zijn belangrijker als die van de hardware.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Landschapsfotografie -body-

          Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
          Full frame biedt zeer veel voordelen voor landschap, zeker aan de wijde kant.
          Waar zit het voordeel van een 12-24 op FF tov een 8-16 op crop?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Landschapsfotografie -body-

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Waar zit het voordeel van een 12-24 op FF tov een 8-16 op crop?
            of zelfs een 12-24 op crop ???
            nikon coolpix s9100

            Comment


            • #7
              Re: Landschapsfotografie -body-

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              De eigenschappen van de bediener zijn belangrijker als die van de hardware.
              geheel mee eens, (op het woordje als na.)
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Landschapsfotografie -body-

                Geen voordeel, behalve dat ze aanhaalt dat ze een 16-35 zou kopen, wat ongeveer een 26-56 zou worden. Dit zou het wijde voordeel van 16 mm minder nuttig maken op crop.
                En waarom (behalve iso) kiezen ff'ers voor ff? Toch ook om het beste te halen uit de beste lenzen?
                Last edited by henri108; 1 augustus 2012, 09:55.

                Comment


                • #9
                  Re: Landschapsfotografie -body-

                  Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                  U zal wel gelijk hebben dat veel landschapfotografen met een FF toestel werken.
                  Maar ik heb ook al vele prachtige foto's gezien van mensen met een croptoestel.
                  Misschien iets meer interesse tonen voor de instellingen (lange sluitertijden en
                  zo) in plaats van het materiaal.
                  +1

                  Reden waarom meer prachtige foto's uit de 5D komen is waarschijnlijk omdat ze gemaakt zijn door veel meer ervaren fotografen die exact weten wat ze willen uit hun toestel, maar ik durf wedden dat ze zeker ook prachtige foto's kunnen maken met wat jij in bezit hebt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Landschapsfotografie -body-

                    Jullie zijn dus meer dan duidelijk, 5d Mark II zal geen spectaculair verschil maken.
                    Ik dank jullie allemaal van harte!

                    Mvg,

                    Comment


                    • #11
                      Re: Landschapsfotografie -body-

                      Investeer maar in photoshop en plug-ins zoals Nik software Color Effex Pro en Hdr Effex Pro. Een andere body zal zo goed als niks uithalen, misschien betere ruisprestaties, that's it.
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: Landschapsfotografie -body-

                        het is niet alleen de crop tov de full frame sensor. De viewfinder op de 5d ist 1000* beter. de tonal range ook....de hoge iso waarden bij korte sluitertijd....de ruisonderdrukking bij lage isowaarden en lange sluitertijd.......aantal pixels....de pixels zelf....groter potentieel....and the list goes on. Het verschil tss uw body en de 5d is dag en nacht....prijsverschil is dat niet. Let wel....je zal objectieven moeten aanschaffen. Als je veel fotografeert en je doet het graag, is de vraag alleen of je het wil/kan betalen. Dat wist je ook al wel...en dat is eigenlijk ook je vraag.....is hij het geld waard. Op die vraag weet alleen jij het antwoord
                        My Website : http://www.ineedair.org
                        Music / Painting / Motion Graphics / Image
                        Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Landschapsfotografie -body-

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Waar zit het voordeel van een 12-24 op FF tov een 8-16 op crop?
                          De dikte en kromming van het lensglas, en het daaruit voortvloeiend verlies aan lichtdoorlatendheid, misschien...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Landschapsfotografie -body-

                            Flauwekul.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Landschapsfotografie -body-

                              Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                              Flauwekul.
                              Yay!! Dat was het woord dat ik zocht, maar niet kon opkomen.
                              My Website : http://www.ineedair.org
                              Music / Painting / Motion Graphics / Image
                              Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                              Comment

                              Working...
                              X