Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Israel en jordanie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Israel en jordanie

    Beste forumleden,

    Ik ga binnenkort naar israel en jordanie, en ik wil niet te veel fotospullen meenemen.
    Ik neem 2 camera's mee, een gebruikt mijn vrouw en ik de andere, maar ik wil mij beperken tot 1 lens per camera.
    op de D800 wil ik de 14-24 meenemen en op de D300 de 24-70 meenemen.
    Ons doel is om landschappen en portretten te fotograferen, echter ik twijfel om de 50mm F1.4 of de 85mm F1.4 mee te nemen. ( ik wil een zoom mee en niet de prime, maar gaarne advies )

    Mijn vraag is dan ook :wie is er geweest en kan mij zeggen welke wel of niet mee te nemen.

    Gr., jacques
    Nikon en glaswerk

  • #2
    Re: Israel en jordanie

    Wij zijn begin mei naar Jordanië geweest, zonder Israël.
    Het hangt er natuurlijk vanaf wat je al dan niet gaat bezoeken, maar ik zou met maximaal 70 mm niet toegekomen zijn. Het is geen land waar je dicht op de mensen kan "kruipen" om portretten te maken. Er zijn er die het toestaan, maar discretie en iets meer afstand zijn - naar mijn gevoel - toch wel nodig. Als je bvb Petra bezoekt, zul je met die 70 mm ook niet toekomen om het geheel te zijn recht te laten komen (vrees ik).
    Verder is het wel een ontzettend mooi land, waar ze buiten een aantal specifieke plaatsen, nog niet echt aan toeristen gewend zijn; wat zeker zijn voordeel heeft naar authenticteit toe.
    Echt de moeite. Ik hoop wel dat je niet in augustus gaat, want dan zou de temperatuur wel eens richting 50°C kunnen gaan.
    Hopelijk helpt deze info je alvast wat verder.
    Kristel

    Comment


    • #3
      Re: Israel en jordanie

      Dank je wel voor deze info, kristel.
      Ik ga later dan augustus, met deze temperaturen ga ik ook niet naar jordanie toe.
      Je zegt dat 70mm te kort is, raad je dan de 85mm aan ?
      De 70-200mm vind ik eigenlijk te zwaar en onhandig op vakantie.
      Voor mij is vakantie rondtrekken en niet rondzeulen !
      Bedankt voor je reactie.
      Jacques
      Nikon en glaswerk

      Comment


      • #4
        Re: Israel en jordanie

        beste Jacques,
        Ik probeer het "rondzeulen" ook wel altijd te beperken, want ik ben de enige die alles draagt ;-) (water, reisgids ed incl)
        Daarom - ik weet het, je hebt hier zoveel voor- als tegenstanders voor - heb ik me voor de vakanties vorig jaar een 18-200mm (Nikon) aangeschaft.
        Ik moet zeggen dat ik toch wel zogoed als het hele bereik van de lens benut; elke dag opnieuw. Verder neem ik een 10-20mm (Sigma) mee en de 50mm (Nikon), voor het "donkerere" werk. Een lichtsterke (beperktere) zoom heb ik (nog ;-) niet; ook geen 85. Maar als je de 24-70 meeneemt en twijfelt over extra 50 of 85, zou ik voor 85 gaan, dan heb je sowieso meer bereik want de 50 overlapt dan toch (ok, nog andere lichsterkte, maar buiten een kerk en héél eventueel een moskee zal je toch veel meer buiten fotograferen). En een detail van een graftombe in Petra wil je er toch echt wel bij denk ik.
        Hopelijk heb je hier nog wat aan,
        Kristel

        Comment


        • #5
          Re: Israel en jordanie

          Dank je wel voor je reactie, ik neem je advies ter harte en neem ook de 85mm mee.
          Vandaag een nieuwe fototas gekocht waarin ook mijn camera met de 14-24mm erop + de 85mm als 2e lens meekan.
          Het gewicht valt mee , maar de praktijk zal het uitwijzen......
          Ik zal na de reis enkele foto plaatsen van israel en jordanie.
          Mvg, Jacques
          Nikon en glaswerk

          Comment


          • #6
            Re: Israel en jordanie

            Ik vind het ongelooflijk zonde om je op die D800 qua zoom te beperken tot supergroothoek en dan 85 prime. Ik zou toch het advies van Kristel volgen, en voor 1 van de 2 cams een 18-200 (DX) of 28-300 (FX) meenemen als standaardlens.
            Als ik op reis licht wil gaan is het steeds met een cropcam, een 18-200, 12-24 en 35 prime. Voorts een Metz 58 en een polafilter. En dat is draagbaar, hanteerbaar, en je kan zowat alle situaties aan.

            Comment

            Working...
            X