Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Handmatige belichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Handmatige belichting

    ik heb, na wat gericht zoeken naar "handmatige belichting", een pdf-file gedownload om zelf een soort schuifindex in elkaar te klussen met de belangrijkste EV-scènes en de daarbij horende equivalente belichtingskeuzes.
    Heel interessant omdat het vaak over lange belichtingstijden gaat. Maar ... het handelt enkel over analoge film.
    Mijn vraag (ik leer nog steeds ...): gelden belichtingsregels voor analoge fotografie zonder uitzondering ook voor digitale fotografie?
    Of anders gesteld: zou je een "oude" belichtingsmeter voor analoge fotografie (type Gossen, e.d.m.) probleemloos kunnen gebruiken bij moderne DSLR-toestellen? Dit pdf-je vervangt wel geen belichtingsmeter maar het komt aardig in de buurt!

  • #2
    Re: Handmatige belichting

    héél erg bedankt voor alle reacties!

    Comment


    • #3
      Re: Handmatige belichting

      dat geldt ook voor DSLR, maar lichtmeting bij moderne DSLR is zodanig geëvolueerd dat je dit praktisch niet meer nodig hebt tenzij je verschillen tussen schaduw en belichte partijen wil gaan bepalen en dan nog.

      Comment


      • #4
        Re: Handmatige belichting

        soms is het handig om op een lichtmeter voort te gaan omdat je daarmee het opvallend licht kan meten ipv het gereflecteerd licht. Dit maakt dat je het juiste licht meet ongeacht de helderheid van je onderwerp. En ja, je kan oude lichtmeters gewoon gebruiken om moderne dslr's manueel in te stellen.

        Dat pdf'je waar je het over had, mogen wij dat ook eens bekijken? Lijkt me wel handig.
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: Handmatige belichting

          Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          dat geldt ook voor DSLR,
          Nee, die gelden niet, bij film moet je rekening met film moet je nog rekening houden met een andere faktor en volgens mij was het langer belichten(helaas wil de naam van het effect mij niet meer te binnen schieten en Google biedt ook geen uitkomst)
          Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          maar lichtmeting bij moderne DSLR is zodanig geëvolueerd dat je dit praktisch niet meer nodig hebt tenzij je verschillen tussen schaduw en belichte partijen wil gaan bepalen en dan nog.
          Dat heeft er niks mee te maken een sensor heeft geen last van het genoemde effect.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Nee, die gelden niet, bij film moet je rekening met film moet je nog rekening houden met een andere faktor en volgens mij was het langer belichten(helaas wil de naam van het effect mij niet meer te binnen schieten en Google biedt ook geen uitkomst)
            Dat heeft er niks mee te maken een sensor heeft geen last van het genoemde effect.
            Bij film moest je rekening houden met de dinges (gvd, nu kom ik ook niet op de term), de niet-lineaire reciprociteit (of ongeveer...). Dit betekent dat je de simpele belichtingsregel (reciprociteit) sluiter/diafragma (één stop geven, één stop nemen) niet kunt toepassen op lange belichtingstijden, omdat het fotochemisch proces dan niet reageert zoals je zou willen verwachten. Op de doosjes film (of op de bijsluiter) staat hoe je moet compenseren. Het komt erop neer dat je sluitertijd langer of veel langer zal zijn dan normaal berekend.

            Een tijdje geleden heb ik in een ander draadje de vraag gesteld of dit bij sensoren nog steeds van toepassing (in een andere mate, tussen twee soorten film is er ook verschil, soms enorm veel). Er is toen gezegd dat we het eens zouden uittesten. Heb ik dus ook nog niet gedaan, mea culpa.

            Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

            Comment


            • #7
              Een lichtmeter meet licht. Dit voor de duidelijkheid. Licht voor analoge of digitale fotografie is hetzelfde, de oudste meter voldoet vandaag inderdaad nog steeds (als hij nog juist is, natuurlijk. Anders krijg je met film en sensor dezelfde afwijking, wat bovenstaande stelling afdoende bewijst.
              Ik gebruik een Sekonic, compact en handig. Ik zou graag de Gossen Lunasix (met spotmeter) van mijn vader hebben, maar hij laat hem niet los .En de laatste tijd meet ik meer en meer. Iemand die het nut van een lichtmeter (opvallend licht) niet inziet, moet eens een foto maken van een wit blad papier of het zwarte nylon van zijn fototas. Beide zijn grijs, omdat de lichtmeter van je camera gecalibreerd is op 18% grijs (middengrijs, neutraal grijs). Een egaal wit of zwart meetvlak zal hij dus zien als grijs, en zijn belichtingsadvies zal daarop gebaseerd zijn. De lichtmeter meet het licht dat op het onderwerp valt, of dat nu wit, zwart, of paars met gele bollekes is.. De waarden die de losse lichtmeter je geeft zijn dus dezelfde voor het vel papier en de zwarte tas. Je foto zal natuurgetrouw zijn (we hebben het niet over witbalans, da's een andere kwestie), het papier zal wit zijn, en de tas zwart (met zichtbaar weefsel).

              Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

              Comment

              Working...
              X