Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar schieten jullie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waar schieten jullie?

    Ik ben nu sinds kort aan de slag met mijn D3100 om eens flink te fotograferen. Maar dan vergelijk ik elke keer mijn foto's met wat ik hier op de hall of fame zie en dan denk ik steeds; Hoe doen ze dat toch?
    Dus mijn vraag was: Heeft dit te maken met waar jullie plaatjes schieten, kijk ik gewoon verkeerd?
    Of kun je op bijna elke locatie wel een leuk plaatje maken maar zie ik het nog niet goed.
    Graag wat tips
    Alvast bedankt!
    Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
    35mm f/1.8G

  • #2
    Re: Waar schieten jullie?

    Je moet zelf leren kijken. Een foto maak je omdat je je aangetrokken voelt tot een beeld. Je kan een landschap mooi vinden, je wil een zeldzaam dier vastleggen, je wil een documentaire maken over je woonomgeving,... Iedereen heeft zijn eigen motieven. Een ander moet je vooral niet vertellen wat jij moet doen: zoiets beslis je zelf als fotograaf. Een fotograaf is meer dan de persoon die het knopje indrukt. Als fotograaf werk je een visie uit, en die is volledig persoonlijk.

    Bottomline: je kan overal en van alles goede foto's maken.

    Comment


    • #3
      Re: Waar schieten jullie?

      Dus ik moet het gewoon leren? Leren hoe ik van een bepaald onderwerp een mooi geheel maak. Dit zal hopelijk gewoon met de tijd beter worden.
      Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
      35mm f/1.8G

      Comment


      • #4
        Re: Waar schieten jullie?

        Oorspronkelijk geplaatst door marijntje42 Bekijk bericht
        Ik ben nu sinds kort aan de slag met mijn D3100 om eens flink te fotograferen. Maar dan vergelijk ik elke keer mijn foto's met wat ik hier op de hall of fame zie en dan denk ik steeds; Hoe doen ze dat toch?
        Dus mijn vraag was: Heeft dit te maken met waar jullie plaatjes schieten, kijk ik gewoon verkeerd?
        Of kun je op bijna elke locatie wel een leuk plaatje maken maar zie ik het nog niet goed.
        Graag wat tips
        Alvast bedankt!
        De één-miljoen-vraag !!!
        Het heeft weinig te zien met de locatie, maar des te meer met "kijken" <-> "zien" ! Ik probeer me nader te verklaren...

        Ieder onderwerp, hoe banaal ook, kan een prachtige foto opleveren. Het is de manier waarop je dat onderwerp in beeld brengt, die zal bepalen of je een aantrekkelijke foto zal maken...
        Een fotograaf heeft een paar actoren ter zijner beschikking om tot een goede foto te komen.
        Vooreerst heb je wat ik noem de TECHNISCHE ACTOREN. Dat zijn de technische wetmatigheden : de kennis van het diafragma, sluitertijd, de belichting, scherpstelling... Kortom, hoe werkt je toestel, hoe maak ik een technisch correcte foto !
        Maar een technische correcte foto is nog geen "mooie" foto. Daarvoor heeft de fotograaf de CREATIEVE ACTOREN ter beschikking. En hier komt de creatieve benadering van de fotograaf op de proppen !
        Ik noem er enkele op :
        - De kennis van het licht : een goed fotograaf kan het licht lezen en eventueel bijsturen. Licht maakt of breekt je onderwerp.
        - De benadering van je onderwerp : wat raakt je aan het onderwerp, wat is sprekend, typisch, treffend aan je onderwerp ? Wat vind je mooi (lelijk) ?
        - De scherptediepte : beperkt of ruim ? Wat wil ik weergeven ? Het geheel, een miniskuul deel, de omgeving ? Veel of weinig DOF, een wereld van verschil !
        - De kadering : hoe plaats je het onderwerp in het kader ? Op z'n geheel, of slechts een deel. Ik zeg altijd : "Een deel van het geheel zegt soms meer dan het geheel zelf" !
        - Opnamestandpunt : hoe ga je als fotograaf tegenover je onderwerp staan ? Zoals iedereen het onderwerp ziet... of zoek je een verrassend, ongewoon standpunt ?
        - Compositie : hoe bouw ik mijn beeld op, waar plaats ik het binnen het kader. Welke elementen zijn er ? Wat gebruik ik om mijn beeld te versterken ?
        - En nog vele, vele andere... waaronder natuurlijk een hele belangrijke : de nabewerking. Hoe ontwikkel ik mijn beeld ? Kleur ? Zwart/wit ? Hard, zacht, donker, helder...

        Ik geef één voorbeeld : een paardebloem !
        - Fotografeer ik de bloem in volle zon, of in de schaduw ? Harde schaduwen ? Of ga ik iets bijlichten ? Keuzes !
        - Fotografeer ik gewoon de bloem ? Sec, bijna wetenschappelijk ? Of ben ik geraakt door de gele bloemblaadjes, de haartjes op het steeltje ? Keuzes !
        - Kies ik voor 'n grote scherptediepte ? Of kies ik om slechts een heel klein deeltje scherp weet te geven ? De rand van een bloemblaadje en de rest oneindig zacht ? Keuzes !
        - Plaats ik de bloem plompverloren in het midden, netjes gepast in het kader ? Of zoek ik spanning binnen het kader. Of toon ik slechts een deel ? Of misschien een heel bloemenveld ? Keuzes !
        - Bekijk ik de bloem zoals iederen : van schuinboven ? Of ga ik op de grond liggen, op dezelfde hoogte ? Of probeer ik onder de bloem te geraken ? Of aan de andere kant misschien ? Keuzes !
        - Zijn er andere elementen aanwezig die ik kan gebruiken om mijn bloem binnen het kader te steunen ? Lijnen, vlakken, ... Of hou ik het minimaal, centraal en eenvoudig ? Keuzes !
        Probeer bij die keuzes jezelf (en aldus de latere toeschouwer van je fotografie) te verrassen ! Zoek, onderzoek, kijk, varieer, denk na...

        Mag ik tot slot nog twee tips geven ?
        Geef jezelf opdrachtjes ! Kies één onderwerp, hoe banaal ook ! Het kan een voorwerp zijn, bv. 'rook', of 'paardenbloem', of 'bier', of 'spelend kind', of...
        Maar het kan ook een begrip zijn, zoals 'warm', 'liefde', 'blauw'... Er zijn miljoenen onderwerpen, beperk u tot EEN !
        En ga dan aan de slag : denk na hoe je dat onderwerp in beeld kan brengen, wat vind je frappant, wat kan je vinden, en probeer, zoek en wees niet te snel tevreden. Het moet een zoektocht zijn... een dwingende gedachte : HOE GEEF IK MIJN GEKOZEN ONDERWERP WEER ! Lig er wakker van !!!
        En tot slot : kijk naar andere fotografen. Kijk en steel met je ogen ! Hoe hebben zij het gedaan ? Welke elementen hebben zij gebruikt om verrassend en spitsvondig het onderwerp weer te geven ? Internet is your friend ! En probeer of je hetzelfde kan doen, probeer na te apen. Zo ontwikkel je je eigen beeldtaal... en scherp je je creativiteit aan !

        Pfff, dit tekstje is weer veel langer geworden dan bedoeld. Ik hoop dat je er iets aan hebt...
        Greetz, Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

        Comment


        • #5
          Re: Waar schieten jullie?

          Wauw, ik ben erg onder de indruk voor je moeite!! Bedankt!
          Ik zal dit bericht zeker even kopieeren en opslaan zodat ik het niet verlies.
          Reken er maar op dat ik met jouw tips aan de slag ga.
          Heel erg bedankt!
          Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
          35mm f/1.8G

          Comment


          • #6
            Re: Waar schieten jullie?

            Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
            De één-miljoen-vraag !!!

            Waauw Kariboe, dit is echt wel mooi. Zou een sticky mogen zijn .
            Al doende leert men...

            Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Waar schieten jullie?

              Veel kijken naar foto's en bij die je mooi vindt afvragen "hoe zou ik dat nog beter, mooier etc kunnen doen", dat proberen, resultaat kritisch (laten) bekijken en zo nodig nog eens proberen, zo ga je langzaam een eigen stijl ontwikkelen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Waar schieten jullie?

                TS : plaats 's wat foto's! Ik heb het idee dat je probleem deels schuilt in materiaalbeheersing! Misschien kan een dagje meelopen met iemand je veel wijsheid opleveren ...
                Webstek in opbouw

                Comment


                • #9
                  Re: Waar schieten jullie?

                  @Sonjabelgium, bedoel je dan dat ik niet goed weet hoe ik met de instellingen om moet gaan? Want dat heb ik inmiddels goed onder de knie en ik heb ook door wat waarvoor zorgt. (belichtingsdriehoek). Ik zou evt. een keer met iemand mee kunnen lopen maar dan is de vraag: met wie? Ik ken momenteel een persoon die toch behoorlijk goed fotografeerd en een flink arsenaal heeft (d3, d700, d300, 70-200 f2.8 etc.) maar die spreek ik bijna nooit en kan ik op geen manier bereiken. Maar ik denk dat het meer ligt aan dat mijn materiaal me beperkt. Daarom koop ik binnenkort ook een tele, prime en goeie flitser. Misschien kom ik dan al een stuk beter uit de voeten en krijg ik mooiere resultaten. Omdat ik dan ook bijvoorbeeld meer met licht kan spelen en betere macro's kan maken.
                  Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
                  35mm f/1.8G

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waar schieten jullie?

                    Ik zal binnenkort wat foto's plaaten, ben momenteel op mijn werk.
                    Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
                    35mm f/1.8G

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waar schieten jullie?

                      Oorspronkelijk geplaatst door marijntje42 Bekijk bericht
                      Maar ik denk dat het meer ligt aan dat mijn materiaal me beperkt. Daarom koop ik binnenkort ook een tele, prime en goeie flitser. Misschien kom ik dan al een stuk beter uit de voeten en krijg ik mooiere resultaten.
                      De traditionele beginnersfout: materiaal verbeteren omdat de foto's ondermaats zijn.

                      (ik geef wel toe dat voor macro in het bijzonder extra materiaal kan helpen)

                      Stel jezelf eens een doel (thema) voorop. Maak tientallen foto's die aan dat thema voldoen, bekijk je foto's kritisch en gooi de beelden weg tot je er drie tot vijf overhoudt die je echt goed vindt. Zo leer je bewuster fotograferen en achteraf ook selecteren. Je leert waarom je de ene foto weggooit en de andere niet.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waar schieten jullie?

                        Oorspronkelijk geplaatst door marijntje42 Bekijk bericht
                        Daarom koop ik binnenkort ook een tele, prime en goeie flitser. Misschien kom ik dan al een stuk beter uit de voeten en krijg ik mooiere resultaten.
                        Resultaten verbeteren met nieuw materiaal werkt alleen als je nu al aan kan geven waar je tegen de limieten van je huidige materiaal aanloopt. Als je met een 8-55 kitlens geen interessante foto krijgt, lukt dat met een 17-55 ook niet.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Waar schieten jullie?

                          Nee dat klopt, maar ik ga voor de 35mm f1.8 zodat ik mooie korte scherpte diepte kan krijgen en nog bij weinig licht goede fotos kan maken. En de tele wordt de tamron 70-300 vc of de nikon 55-300 of misschien de nikon 55-200. omdat ik vaak merk dat ik in de natuur bereik tekort kom voor bijvoorbeeld een reiger vast te leggen. De flitser omdat het ingebouwde flitsertje nogal zwak is en maar in een richting kan schieten, ik wil ook via het plafond of de muur licht kunnen kaatsen en bij fel zonlicht nog mooi in kunnen flitsen. De kitlens doet zn werk waar die voor bedoeld is maar ik ben er al snel uitgegroeid. Ik zit continu op zn max diafragma en vaak continu óf helemaal 18mm óf 55mm. En dan nog wel eens passen rond de 35mm maar meer niet. Daarom wil ik ook zo'n prime, dat ik mezelf moet aanpassen en vanzelf andere hoeken ontdek waar ik een mooier plaatje uit kan krijgen.
                          Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
                          35mm f/1.8G

                          Comment


                          • #14
                            Re: Waar schieten jullie?

                            Mooie uitleg Kariboe! Daar hebben we allemaal wat aan.
                            Groetjes,
                            Dominic

                            Comment


                            • #15
                              Re: Waar schieten jullie?

                              Zo is het maar net ja, heeft ie prachtig gedaan!
                              Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
                              35mm f/1.8G

                              Comment

                              Working...
                              X