Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5d mark III voor vogelfotografie !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 5d mark III voor vogelfotografie !

    Hallo

    Heb nu een canon 7d en zou graag een camera bijkopen omdat ik niet steeds wil wisselen van lenzen!
    Fotografeer het meest met mijn canon 500mm f 4.0 en 1.4 extender en mijn canon 70-200mm 2.8 usm II meestal met extender 2.0.
    Heb nog nooit een full frame camera gehad!
    Dus , is dit een goede aankoop voor de fotografie die ik uitoefen, of stellen jullie iets anders voor.
    Heb hem gisteren al eens in mijn handen gehad ( bij konijnenberg), en ziet mij er een geweldig toestel uit.
    Heeft er hier iemand ervaring met dit toestel en de 500mm 4.0 erbij?
    Zal zeker al de pro en contra's overwegen, mits het toch geen goedkoop toestel is.
    Of zou ik wachten op iets nieuws van Canon, maar hoelang zal het nog duren eer zij een echte vervanger uitbrengen voor de 5d !

    Groeten
    Last edited by frokkel; 29 juli 2012, 11:13.
    http://www.wimbosch.be

  • #2
    Re: Canon 5d mark III voor vogelfotografie !

    Ik heb wel ervaring met de 5D MKIII, maar niet in combinatie met een 500mm.
    Ik ben er wel zeker van dat die combinatie perfect zal werken, en dat je daarmee heel scherpe foto's kan maken.

    Hou er wel rekening mee dat de 1,6x cropfactor wegvalt als je de 7d vervangt door een 5D MKIII.
    Dat maakt het moeilijker om vogeltjes beeldvullend op de foto te krijgen.

    Wat bedoel je met een echte vervanger voor de 5D, denk je dat de 5D MKIII niet echt een vervanger is voor de 5D MKII?
    Voor mij is de 5D MKIII een flinke stap vooruit ten opzichte van de 5D MKII, nu heeft die een heel goede autofocus, en de beeldkwaliteit op hoge iso is ook nog flink verbeterd (toch zeker in jpeg).
    En voor actiefotografie is 6 foto's per seconde ook een heel grote verbetering.
    Ik heb de laatste jaren een 1D MKIII gebruikt voor actiefotografie, omdat de 5D MKII daarvoor niet echt geschikt was.
    Maar sinds ik de 5D MKIII heb komt de 1D MKIII niet veel meer buiten...

    Of bedoel je dat je zit te wachten op een nieuwe 7D?
    De 7D is er nu al een hele tijd, en alle goedkopere modellen hebben bijna allemaal al die sensor gekregen, wat dat betreft wordt het inderdaad wel tijd dat ze nog eens wat vernieuwing brengen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon 5d mark III voor vogelfotografie !

      Oorspronkelijk geplaatst door frokkel Bekijk bericht
      Hallo

      Heb nu een canon 7d en zou graag een camera bijkopen omdat ik niet steeds wil wisselen van lenzen!
      Fotografeer het meest met mijn canon 500mm f 4.0 en 1.4 extender en mijn canon 70-200mm 2.8 usm II meestal met extender 2.0.
      Heb nog nooit een full frame camera gehad!
      Dus , is dit een goede aankoop voor de fotografie die ik uitoefen, of stellen jullie iets anders voor.
      Heb hem gisteren al eens in mijn handen gehad ( bij konijnenberg), en ziet mij er een geweldig toestel uit.
      Heeft er hier iemand ervaring met dit toestel en de 500mm 4.0 erbij?
      Zal zeker al de pro en contra's overwegen, mits het toch geen goedkoop toestel is.
      Of zou ik wachten op iets nieuws van Canon, maar hoelang zal het nog duren eer zij een echte vervanger uitbrengen voor de 5d !

      Groeten
      Als je meest gebruikte combo de 7d + 500/4 x1.4 is, laat dan de 5DmkIII maar liggen, je verliest ongeveer wat je wint met de convertor.
      Ikzelf ben van de 5DmkII naar de 7D gegaan, als tele en sport is de 5D gewoon minder geschikt.
      Ik dacht dat de extra resolutie van de 5D wel het verlies aan beeldhoek ging compenseren, niet dus. Gecropte beelden met FF waren minder van kwaliteit dan de 7d output.
      De 5d is mooi als studio, portret, landschap... maar moet onderdoen voor een 7D volgens mij aan de telekant.
      Erbij kopen en de 7D behouden, dat zou een beter optie kunnen zijn.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 5d mark III voor vogelfotografie !

        Het is ook zeker de bedoeling om de 7d te houden.
        Dus wanneer ik met de mark !!! en de 500 mm en 1.4 fotografeer en deze wil croppen naar de grote van de 7d ( met de 1,6 factor) dan is de kwaliteit minder dan de 7d combinatie?

        Vind ik toch raar voor een full frame camera.
        Dus ik wil echt 2 camera's hebben en u stelt voor om een 7d bij te kopen ipv mark iii !

        Groeten
        http://www.wimbosch.be

        Comment


        • #5
          Re: Canon 5d mark III voor vogelfotografie !

          De 5DmkIII erbij kopen hé, een 7D heb je al.
          En ja, de 5DmkII gecropt (lees goed wat ik schrijf) doet onder voor de 7D.
          Als je ze beide gewoon naast mekaar zet is de 5D beter, maar je vogeltje gaat kleinder op de 5D staan.

          Comment


          • #6
            Re: Canon 5d mark III voor vogelfotografie !

            Voor vogels gebruik ik ook de 7D
            Last edited by François02; 29 juli 2012, 12:41. Reden: geen spaties

            Comment


            • #7
              Re: Canon 5d mark III voor vogelfotografie !

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
              Gecropte beelden met FF waren minder van kwaliteit dan de 7d output
              Reden : lagere pixeldensiteit : 18 MP 1.6 crop is 46 MP FF

              Comment


              • #8
                Re: Canon 5d mark III voor vogelfotografie !

                Volgens mij kunnen beide camera's elkaar perfect aanvullen.
                Als er voldoende licht is gebruik je de 7d.
                Als er minder licht is gebruik je de 5d.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 5d mark III voor vogelfotografie !

                  Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                  Reden : lagere pixeldensiteit : 18 MP 1.6 crop is 46 MP FF
                  Hoe bereken je dit? :s
                  Flickr
                  Canon 600d + 18-55mm + 55-250mm + 100mm USM

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 5d mark III voor vogelfotografie !

                    ik heb daar al iets over gelezen en denk dat de teneur bij veel vogelkwieten eerder een 1d4 is - upgraden of erbij blijven- dan 5D3.
                    Die 5 focust namelijk niet op f8, en hij zou bij uitbreiding van het focuspunt (syteem 5) niet altijd beter lock houden dan de 1: namelijk bij een egaal lichte achtergrond bijvoorbeeld niet,... bij takken en veel afleidende contrasten dan weer wel. Met namelijk een extra extender erop om de crop te compenseren kan de AF moeilijk sneller gaan, niet? Het detail in die hooglichten zou trouwens tegenvallen, en dat is een afknapper gezien hij in de hoge iso's ook niet overtuigend beter is.
                    De 5 maakt wel niet zoveel lawaai, en is lichter van gewicht, dacht ik.
                    --> doug-brown: canon-5d-mark-iii-vs-1d-mark-iv-high-iso/
                    Dat is als ge moet croppen.

                    Ps: Brown vergelijkt een downsized 1d4 met een 100% 5d3, en een totaal ingezoomde 5d3 met een 1d4 die nog reserve had. Hij test dus niet het croppen, maar het inzoomen en het korterbij gaan. That s the spirit!
                    Last edited by Poza; 30 juli 2012, 21:54.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 5d mark III voor vogelfotografie !

                      Oorspronkelijk geplaatst door Amaryd Bekijk bericht
                      Hoe bereken je dit? :s
                      De densiteit? De 7d heeft 5.4 MP/cm² en die andere maar ongeveer de helft daarvan. Die zijn pixels zijn namelijk veel groter - en beter. Wees gerust, er zitten geen donkere gaten tussen waarin het licht verdwijnt. Dat is meer iets voor sterrenkunde of Einstein.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 5d mark III voor vogelfotografie !

                        Die 5 focust namelijk niet op f8
                        Denk dat hij bedoelt met een 2 x convertor er tussen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 5d mark III voor vogelfotografie !

                          <KNIP> Quote van geband lid verwijderd.
                          Poza bedoelt als je maximum diafragma f/8 is, zoals bij het plaatsen van een 2x teleconverter op een f/4 lens.
                          Overigens focust een camera altijd wideopen. Als jij dus je 24-70 op f/8 zet, zal hij focussen op f/2.8 en dan, net voor de foto genomen wordt, het diafragma op f/8 zetten.
                          Last edited by LesC; 2 augustus 2012, 07:24. Reden: Quote van geband lid verwijderd
                          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 5d mark III voor vogelfotografie !

                            <KNIP> Quote van geband lid verwijderd.

                            Tijdens het scherpstellen staat het diafragma altijd volledig open.
                            Als je een foto maakt op f16, dan focust de camera eerst met het diafragma op f2,8 (bij de 24-70 f2,8), tijdens het maken van de foto gaat het diafragma dan heel eventjes verder dicht naar de ingestelde waarde (f16 dus in dit geval).

                            De AF van de 5D MKIII werkt nog prima met een lens die als maximale diafragma-opening f5,6 heeft, maar als je een 500mm f4 lens combineert met een 2x teleconverter, dan verlies je twee stops en wordt de maxiale diafragma opening beperkt tot f8.
                            In dat geval zal een 5D MKIII weigeren om automatisch scherp te stellen. Met een 1D (behalve de 1DX, want die heeft hetzelfde scherpstelsysteem als de 5D MKIII) zal het middenste AF-punt nog wel werken met die combinatie.

                            Bij de 5D MKIII kan je zelfs niet met elke lens alle mogelijke scherpstelpunten gebruiken (ook al is die lens voldoende lichtsterk).
                            Eerder deze week was ik macrofoto's aan het maken met de Sigma 150mm f2,8 Macro + 1,4x teleconverter, en toen merkte ik dat er plots veel minder scherpstelpunten beschikbaar waren.
                            Ik dacht dat ik ergens een foute instelling had gemaakt, maar toen ik thuis kwam zag ik in de handleiding dat het bij de 5D MKIII helemaal normaal is dat niet bij zomaar elke lens alle scherpstelpunten beschikbaar zijn.
                            Bij de Sigma 15mm fisheye heb ik ook niet alle scherpstelpunten, die had ik al eerder gebruikt, maar toen was het mij niet opgevallen omdat bij ik bij die lens gewoonlijk toch het middenste AF-punt gebruik.
                            Last edited by LesC; 2 augustus 2012, 07:25. Reden: Quote van geband lid verwijderd
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 5d mark III voor vogelfotografie !

                              <KNIP> Quote van geband lid verwijderd.

                              de 24-70 is een f/2,8 lens

                              een kamera gebruikt zij autofocus altijd op de grootste opening (behalve bij 1,4 of groter dacht ik)

                              dus ... als je die 24-70 op F/8 zet, dan focust de kamera op f/2,8 en pas als je afdrukt sluit het diafragma naar f/8

                              wat men bedoelt met focussen op f/8 is een f/4 lens met een 2X teleconverter ertussen

                              dus 500 f/4 + 2X converter geeft een effectief diafragma van f/8 ... en daar loopt de autofocus vaak op vast

                              basiskennis


                              edit : ik moet sneller leren typen
                              Last edited by LesC; 2 augustus 2012, 07:25. Reden: Quote van geband lid verwijderd
                              www.christian-bailleul.be | Blog

                              Comment

                              Working...
                              X