Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje: Flits + Pol. Filter = onderbelicht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje: Flits + Pol. Filter = onderbelicht

    Ik heb sinds een tijdje een polarisatiefilter (circulair) op m'n lens zitten, maar als ik flits (SB-80 DX) zijn de foto's hopeloos onderbelicht...

    Hoe komt 't dat de SB80 dit niet correct opvangt? Hij kan toch TTL? Of mis ik iets?

    Camera: Nikon D1
    Lens: Nikon 17-35
    Flits: Nikon SB80 DX

    Thanks
    S
    ----------------
    Olympus D-860L
    Olympus C-2100UZ
    Nikon D1 + Nikkor AF 80-200/2.8D AF ED + Nikkor 50/1.8 AF+ Nikkor 17-35/2.8D AF-S ED IF
    Nikon SB-80DX
    LöwePro Dryzone 200
    ----------------

  • #2
    Anyone?
    ----------------
    Olympus D-860L
    Olympus C-2100UZ
    Nikon D1 + Nikkor AF 80-200/2.8D AF ED + Nikkor 50/1.8 AF+ Nikkor 17-35/2.8D AF-S ED IF
    Nikon SB-80DX
    LöwePro Dryzone 200
    ----------------

    Comment


    • #3
      Als je echt TTL hebt zou het niet mogen, als je binnen het bereik van uw flash blijft. Ben je zeker dat je flash niet op auto staat i.p.v. TTL, want dan wordt de sensor van de flash gebruikt en die heeft natuurlijk geen weet van uw filter.
      Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

      Comment


      • #4
        Je heeft ons bitter weinig informatie om een oordeel te kunnen geven.
        De foto's zijn alleen onderbelicht met gebruik van de filter?
        Om eerst een antwoord te geven op je vraag: ja de D1 zal TTL flitsen met de SB80.

        Eerst dacht ik dat je de SB-80 had, dat zou een verklaring kunnen zijn, want met een nikon DSLR heb je een DX-flits nodig, maar je schrijft zelf dat het een SB-80DX is, dus daar kan het ook niet aan liggen.

        Het enige waar ik nog aan kan denken is: is dat polarisatiefilter een circulaire of hebben ze je een lineaire verkocht voor een circulaire?

        Verder weet ik ook niks. Zal nog eens googlen...
        http://www.digifotofreak.nl

        Comment


        • #5
          moet één of andere setting zijn... Maar op een D1 en zo'n SB80DX heb je'r zoveel, toch maar es in de manual snuisteren...
          ----------------
          Olympus D-860L
          Olympus C-2100UZ
          Nikon D1 + Nikkor AF 80-200/2.8D AF ED + Nikkor 50/1.8 AF+ Nikkor 17-35/2.8D AF-S ED IF
          Nikon SB-80DX
          LöwePro Dryzone 200
          ----------------

          Comment


          • #6
            Zet je flash exposure compensation eens op + het aantal stops dat de filter tegenhoudt... Normaal zou dat niet mogen meespelen als je echt TTL flitst, maar als de SB80 een auto-mode heeft en zelf kijkt hoe licht het is met een sensor op de flash, dan heb je natuurlijk foutieve informatie, omdat daar geen polarisatiefilter voorzit.

            PS: Hij STAAT toch in TTL-mode?

            Comment

            Working...
            X