Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gezocht: compact camera met stevige ingebouwde flits.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gezocht: compact camera met stevige ingebouwde flits.

    Ik ben al enige jaren in het bezit van een Panasonic TZ-5 waarbij deze destijds een beste keuze camera was om naast mijn SLR te gebruiken. Nu is deze camera al gedateerd en ben ik op zoek naar een betere compact camera en vooral met een sterke flits.

    Foto's genomen met flits op maximaal 3 meter afstand:
    Foto 1: http://users.telenet.be/max1/P1090230.JPG
    Foto 2: http://users.telenet.be/max1/P1090231.JPG
    Foto 3: http://users.telenet.be/max1/P1090232.JPG
    Foto 4: http://users.telenet.be/max1/P1090233.JPG
    Foto 5: http://users.telenet.be/max1/P1090234.JPG

    Foto genomen op korte afstand met flits.
    http://users.telenet.be/max1/10-08-19_Rhodos_147.JPG

    De voordelen v/d Panasonic TZ-5:
    • Compact en licht
    • Groot LCD-scherm
    • Groothoek 24mm
    • Zeer goede zoomlens.
    • Optische zoom 10x.
    • Gebruiksvriendelijk voor ander gebruikers in het gezin.

    De nadelen v/d Panasonic TZ-5:
    • Zeer zwakke flits, dus enkel geschikt voor kortbij opname (portret) of invulflits, want verder dan 2 meter reikt deze flits niet of je moet de iso’s zodanig verhogen dat je weer teveel ruis, enz.. hebt.
    • Iso-waarde niet hoger te gebruiken dan iso 200.
    • Manueel beperkt instelbaar.

    Ik ben dus op zoek naar een compact camera met een zeer goede flits en de volgende eisen:
    • Een stevige flits
    • Betere en hogere iso-waarde
    • Compact en licht
    • Groot LCD-scherm
    • Groothoek 24mm of kleiner.
    • Vaste en goede optische zoomlens.
    • Met externe batterijlader.

    Indien alle compact camera’s een gelijkaardige bedroevend ingebouwde flits hebben (kan ik niet voorstellen).
    Is dan het enige alternatief een grotere camera, zoals een bridge of een SLR bv de Canon 550D met een betere ingebouwde flits om als 2de camera te gebruiken?
    Last edited by Moris; 28 juli 2012, 09:27.
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Gezocht: compact camera met stevige ingebouwde flits.

    De ingeboude flitser is nooit erg sterk (zelfs niet bij de DSLR's met ingebouwde flitser), maar er zijn wel compacte fototoestellen waar je op een of andere manier een flitser kan monteren.

    Voor een sterke flitser is er een grote flitsbuis nodig, en de elektronica om die aan te sturen wordt ook groter (grotere flitscondensator).
    Als ze een sterke flitser moeten inbouwen, dan zal de camera veel zwaarder en groter worden.
    Voor een zwaardere flitser is er ook een accu nodig met een grotere capaciteit, dat is weer meer volume en gewicht...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Gezocht: compact camera met stevige ingebouwde flits.

      Na wat gesnuffeld op het internet zijn de kandidaten deze onderstaande, nu te weten komen welke nu ook een goede flits heeft.

      Canon Powershot S100 = 24MM
      Panasonic LX-5 = 24mm
      Olympus XZ-1 = 28mm
      Fujifilm X10 = 28mm
      Sony RX-100 = 24mm --> te duur
      Last edited by Moris; 28 juli 2012, 11:48.
      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

      Comment


      • #4
        Re: Gezocht: compact camera met stevige ingebouwde flits.

        Ik zou dan zeker kiezen voor een model waar je naast de interne flits ook een externe flits op kan aansluiten...

        en op deze camera een externe trigger (RF602 vanaf 20€) en de flits (YN460-II vanaf 35€) extern van je camera gebruiken...

        ik doe dit vandaag op een Nikon P7000
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Gezocht: compact camera met stevige ingebouwde flits.

          Vandaag heb ik even gespeeld met de Fujifilm X10 en wat een leuke en zeer snelle camera

          Maar de vrouw vindt natuurlijk de Canon S100 weer mooier en vooral compacter, ja.... daar gaan we weer
          Sony A7 mkIII
          Is all I need :-)

          Comment


          • #6
            Re: Gezocht: compact camera met stevige ingebouwde flits.

            De voorbeelden die je laat zien zijn buiten genomen. In zulke situaties en zeker met inzoomen schiet zelfs een zware externe flitser op lage isowaarden te kort. Daarnaast krijg je met een ingebouwde flitser over het algemeen ronduit lelijke foto's. Beter zoek je denk ik een voor jouw budget en omvang een toestel dat met het aanwezig licht ook uit de voeten kan. De techniek heeft niet stil gestaan.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Gezocht: compact camera met stevige ingebouwde flits.

              Ik vind de flits van de LX5 nog zo slecht niet; al is het maar wat je verlangd van
              zo'n mini ding. Maar je kunt er een externe op aansluiten ook. Dan zit je toch nog
              kleiner dan een DSLR, die bovendien ook maar een prutsflits heeft. En de LX5 zijn
              lensje begint op 24 mm.

              Comment


              • #8
                Re: Gezocht: compact camera met stevige ingebouwde flits.

                Intussen leunt de keuze een beetje naar de Canon S100.
                Waarom?

                Hiervoor zijn 2 mogelijke oplossingen om compacter te fotograferen.

                Oplossing 1: Canon S100 vs Panasonic TZ-5
                • Het toestel is echt compact en in alle opzichten overtreft deze mijn huidige Panasonic TZ-5.
                • Grotere sensor.
                • Raw-opname mogelijk.
                • Hogere iso-waarden te gebruiken en hierdoor ook minder de flits nodig.
                • Door het gebruik van de hogere iso-waarden kan de flits toch nog toereikend zijn.
                • Manuele instellingen mogelijk.
                • Eenvoudig in gebruik.

                Oplossing 2:
                • Bij de Canon 7D koop ik een kleine top-loader (tas) voor de kleine uitstapjes
                • Deze wordt dan zoveel mogelijk meegenomen waardoor het gebruik van de compact camera zal beperkt worden.

                Oplossing 3: Compact camera wordt wel veel gebruikt en Canon 7D blijft thuis bij kleine uitstapjes.
                • Geen Canon S100 of Fuji X10, maar wel de Canon G12 met externe flitser “Canon Speedlite 270EX II”, zo kan ik deze flitser ook nog bij de Canon 7D gebruiken.
                Sony A7 mkIII
                Is all I need :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Gezocht: compact camera met stevige ingebouwde flits.

                  De kogel is door de kerk en we zijn voor de volgende keuze gevallen

                  Voor de Canon 7D hebben we een kleine top-loader (tas) gekocht voor de kleine uitstapjes, zodat deze dan zoveel mogelijk meegenomen wordt en de Panasonic hierbij in enkele gevallen zal meegenomen worden.

                  Hierbij heb ik 2 grote voordelen.
                  1) Betere IQ, sneller, meer manuele controle.
                  2) Geld uitgespaard, tot de Panasonic dead zal zijn

                  Allen hier nog bedankt voor het meedenken
                  Sony A7 mkIII
                  Is all I need :-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gezocht: compact camera met stevige ingebouwde flits.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                    Na wat gesnuffeld op het internet zijn de kandidaten deze onderstaande, nu te weten komen welke nu ook een goede flits
                    Sony RX-100 = 24mm --> te duur
                    Inderdaad duur maar zijn geld dubbel en dik waard...dit toestel gaat voor mij waarschijnlijk veel meer gebruikt worden dan mijn d90...

                    Comment

                    Working...
                    X