Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic Lumix TZ30

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panasonic Lumix TZ30

    Beste,


    Ik heb enkele dagen geleden een Panasonic Lumix TZ30 gekocht.
    Ik heb reeds een Nikon reflexcamera maar wou een kleinere digitale camera kopen die ik altijd kan meenemen.

    Wat vinden jullie van de onderstaande foto's? Ik heb de indruk dat de belichting of de kleuren van bijvoorbeeld de hemel niet overkomen en gewoon wit kleuren. Ook de bladeren/takken aan het uiteinde van de boom komen ook niet zuiver over. De tweede foto in het bos lijkt me ook niet scherp over te komen. Nochtans denk ik dat ik een relatief goede camera gekocht heb maar ofwel moet ik zelf handmatig meer instellen maar in de iA-modus krijg ik niet het gewenste resultaat.



  • #2
    Re: Panasonic Lumix TZ30

    Dat is volkomen normaal, de witte hemel is een overbelicht deel van de foto omdat de voorgrond relatief veel donkerder is dan de hemel. Het lichtverschil tussen de voorgrond (het gras) en de hemel is te groot voor de sensor van de camera. De camera heeft dus moeten kiezen wat het beste belicht moest worden (beide gaat niet zomaar) en heeft gekozen om de voorgrond op te lichten waardoor de lichtere hemel nog lichter werd Probeer maar eens hetzelfde met je nikon spiegelreflex, die zal dat ook hebben, maar veel minder. Wat je ziet is het kleinere dynamische bereik van een typische compactcamera sensor. De grotere sensor van je nikon DSLR heeft een groter dynamisch bereik en zal dat aldus beter weergeven.

    De "onzuivere" bladranden zijn lensfouten die in principe op bijna alle lenzen voorkomen, zij het in mindere mate. Wat je ziet is "purple fringing", het geeft blauw/paarse randen op plaatsen waar een scherp verloop van contrast is, dus tussen de donkere bladeren/takken en de heel felle hemel. Superzooms (zoals je TZ30) hebben hier meer last vast, om zo'n groot zoombereik te bekomen zijn veel optische compromissen nodig...Een ander nadeel van zo'n groot zoombereik zijn de onscherpe randen van de lens, vooral op je eerste foto duidelijk te zien. Zeer normaal!

    Goeie camera, maar verwacht er geen wonderen van en vergelijk het alleszins niet met je spiegelreflex
    Wil je meer dynamisch bereik? Kies dan een grotere sensor
    Wil je minder lensfouten en een scherpere lens? Kies dan een lens met een kleiner zoombereik!

    Hopelijk heb je er wat aan...

    Comment

    Working...
    X