Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trektocht Slovenië

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Trektocht Slovenië

    Mijn vriend en ik vertrekken 18 augustus met de bus naar Ljubljana. We gaan eerst wat de toerist gaan uithangen: grotten bezoeken, eens raften, gaan eten in de kleine dorpjes, het meer van Bled enz. We slapen op campings of hostels. Dit is allemaal nogal vaag en nog niet gepland. Daarna vertrekken we al liftend of met het openbaar vervoer naar het Triglav Park. Daar zouden we een trektocht maken van ofwel 6 ofwel 9 dagen. Als dat gedaan is liften we naar Rome, dat is zo'n 750 km, waar vrienden van mijn vriend zullen zijn. Ik vertrek weer met de bus van eurolines naar huis, hij blijft nog wat en lift terug naar België.

    Dan nu, ik heb 3 vragen:

    1) Zijn er mensen die tips hebben? Fotogenieke plaatsen? Avontuurlijke plaatsen? Tijdstip om iets te bezoeken? Erg gezellig dorpje etc...

    2) Dé typische vraag: wat doe ik mee van cameragear?
    Ik ben een vrouw van 52 kg, en ik ben van plan 1/4 van mn gewicht mee te nemen, namelijk 13 kg. De tent draagt mijn vriend. Maar mijn cameragerief mag dus niet te veel wegen.
    Dit is wat ik allemaal heb
    - Canon 7D
    - Canon 400D
    - Canon 100mm 2.8
    - Canon 18-55 f/3.5-5.6
    - Canon 17-55mm 2.8 mét kras die enkel op kleine diafragmagetallen niet te zien is, en als er licht langs strijkt zie je een vage wittige plek (met zonnekap op te lossen? Die heb ik momenteel niet)
    - Sigma 70-300mm 4-5.6
    - Canon 50mm 1.8
    - Peleng 8mm 3.5 (Fisheye)
    - afstandsbediening zou ik graag mee doen
    Ik hou van portretten en macro, maar ginder zal het natuurlijk echt landschap zijn.. Moeilijk! 'k Hoop dat jullie mij kunnen helpen

    3) Hoe doe ik m'n cameragear mee? Ik heb al wat gezocht met de zoekfunctie, maar toch...
    Ik heb deze rugzak in grijze editie denk ik: http://www.rei.com/product/795606/de...sl-pack-womens
    Ik heb een relatief kleine schoudertas dat ik meestal gebruik om m'n camera mee te doen, maar dat zou ik nu niet doen.
    Facebook
    Flickr
    500px

  • #2
    Re: Trektocht Slovenië

    Kun je "trektocht" iets beter omschrijven?

    Is dit 6-9 dagen te voet met een rugzak en kamperen?

    Ik heb redelijk wat ervaring met trektochten in Scandinavië en wandel met een rugzak van 16-18 kilo. Dit is met tent, slaapzak, reserve kleren, eten, en al de rest, ... Vanuit het trekkersstandpunt is 1 principe heilig: sleur niet mee wat niet strikt noodzakelijk is.

    Veel hangt af van je ervaring, fysiek en doorzettingsvermogen om toch extra zaken te kunnen/willen meesleuren. 13 kilo is voor de meeste vrouwen ongeveer de grens, maar hou er rekening mee dat je snel aan dit gewicht bent met rugzak, slaapzak, slaapmat etc.

    Jaren terug nam ik mijn 300D met 17-55 mee in een zo klein en licht mogelijk schoudertasje dat ik dan bovenaan in mijn rugzak stak. Een Deuter 65+10. Meestal hing ik dat schuin over mij of maakte ik het vast aan de borstriemvan mijn rugzak, maar handig is anders.

    De volgende trektochten nam ik deze niet meer mee. Ik heb speciaal hiervoor een Olympus PEN aangeschaft om te kunnen besparen op gewicht. Foto's staan trouwens hier:
    Lapland 2012

    Als ik zou moeten kiezen uit je materiaal zou ik streven naar gewichtsbesparing en zo algemeen mogelijk: de 400D en 18-55 of 17-55
    Deze combo gaat al snel naar 700-800gram. Als je al je trekkinggerief dient mee te sleuren vrees ik dat er geen ruimte meer is voor extras.
    Last edited by Nortel; 26 juli 2012, 11:30.

    Comment


    • #3
      Re: Trektocht Slovenië

      Vorig jaar in Slovenie op vakantie geweest, eerst een week aan de kust in Portoroz en daarna nog een kleine week in de omgeving Ljubljana. Ook dit jaar gaan we weer naar Slovenie maar gaan we verder landinwaards tot vlak aan de grens met Hongarije.

      Ik heb nog enkele leuke tips voor je om naartoe te gaan, zal ze hier vandaag of morgen even posten, moet even wat namen nakijken

      Kwa cameragear, ik zou meenemen:
      - 1 camera
      - standaard lens
      - telelens

      Alle andere spullen zijn optioneel, tenzij je dit echt wil gebruiken, je hebt met de camera en twee lenzen je gehele bereik in feite bij je.

      Gezien het feit dat grotten een grote attactie is in Slovenie is het wel balen dat je lichtsterke lens een kras heeft, als je dat op de foto's terug ziet dan is het ook een forse Overigens mag je vrijwel nergens in de grotten foto's maken maar goed, stiekum...

      Comment


      • #4
        Re: Trektocht Slovenië

        Oorspronkelijk geplaatst door Reinier79 Bekijk bericht

        Gezien het feit dat grotten een grote attactie is in Slovenie is het wel balen dat je lichtsterke lens een kras heeft, als je dat op de foto's terug ziet dan is het ook een forse Overigens mag je vrijwel nergens in de grotten foto's maken maar goed, stiekum...
        Wij zijn naar de postojnska cave geweest. Enorme grot, waarje eerst een stuk met een treintje door heen moet. Onze duitse gids zei: "Ab und zu ein foto, aber nicht blitsen". Ab und zu dus maar opgevat als overal foto's maken. Meteen trok iedereen z'n camera. Deze grot is echt de moeite waard om te bezoeken. Hiervoor is een 2.8 lens noodzakelijk.

        Verder geweest bij predjamski grad, een kasteel gebouwd in een rotspartij, met daaronder ook weer een grot. In deze grot mocht je echt geen foto's maken. Kon ook niet, je gaat met een zaklampje naar binnen, overal vleermuizen.

        Lake bled schijnt een mooi gebied te zijn,alleen zelf niet geweest.

        Comment


        • #5
          Re: Trektocht Slovenië

          Wij hebben ook jaren geleden Slovenië gedaan.
          Grotten van Postonja zijn vrij toeristisch, minder gekend en zelfs nog mooier zijn de grotten van Škocjan.
          Iets meer uitleg vind je op volgende website http://http://www.reisgraag.nl/vakantie_slovenie/mooiste_grotten_van_slovenie.html.
          Ook leuk is Lipica (gekend van de Lipizaner-paarden).
          Ann
          Sony Nex6 - Powerzoom 16-50mm - SEL18-200mm

          Comment


          • #6
            Re: Trektocht Slovenië

            Eén tip, neem zo weinig mogelijk mee ... 't is jammer , maar ze stelen er nog steeds als de raven ...
            Een vriend van mij heeft het vorig jaar nog meegemaakt, 's avonds nog wat foto's bekijken....
            toestel terug in rugzak ..... 's morgens toestel weg ....

            En leg het daar dan maar eens uit ..
            grts Peter
            BD1754BE / Body & glass

            Comment


            • #7
              Re: Trektocht Slovenië

              Niet erg bekend maar wel erg belangrijk in WOII, waren de uitgehouwen
              grotten van SABOTIN via google maps:

              net op de strategische grens van Slovenië en italië
              helemaal bovenaan kun je artificiële grotten bezoeken, waarin ze zich schuil hielden, maar zeker zo fenomenaal is
              dat het leger daar een prachtig panorama had, je kunt heel de opbouw van de bergen zien
              van Venetië tot in de Alpen, op heldere dagen een aanrader.
              Bezoek dan ook eens de wijnkelders van GORISKA BRDA, je kan daar altijd terecht voor bezoek aan de wijnteelt.

              Comment


              • #8
                Re: Trektocht Slovenië

                Sorry voor het late antwoord, ik ben ondertussen ook met familie op reis geweest.
                Dank je iedereen voor de reacties!

                Oorspronkelijk geplaatst door Nortel Bekijk bericht
                Kun je "trektocht" iets beter omschrijven?

                Is dit 6-9 dagen te voet met een rugzak en kamperen?

                Ik heb redelijk wat ervaring met trektochten in Scandinavië en wandel met een rugzak van 16-18 kilo. Dit is met tent, slaapzak, reserve kleren, eten, en al de rest, ... Vanuit het trekkersstandpunt is 1 principe heilig: sleur niet mee wat niet strikt noodzakelijk is.

                Veel hangt af van je ervaring, fysiek en doorzettingsvermogen om toch extra zaken te kunnen/willen meesleuren. 13 kilo is voor de meeste vrouwen ongeveer de grens, maar hou er rekening mee dat je snel aan dit gewicht bent met rugzak, slaapzak, slaapmat etc.

                Jaren terug nam ik mijn 300D met 17-55 mee in een zo klein en licht mogelijk schoudertasje dat ik dan bovenaan in mijn rugzak stak. Een Deuter 65+10. Meestal hing ik dat schuin over mij of maakte ik het vast aan de borstriemvan mijn rugzak, maar handig is anders.

                De volgende trektochten nam ik deze niet meer mee. Ik heb speciaal hiervoor een Olympus PEN aangeschaft om te kunnen besparen op gewicht. Foto's staan trouwens hier:
                Lapland 2012

                Als ik zou moeten kiezen uit je materiaal zou ik streven naar gewichtsbesparing en zo algemeen mogelijk: de 400D en 18-55 of 17-55
                Deze combo gaat al snel naar 700-800gram. Als je al je trekkinggerief dient mee te sleuren vrees ik dat er geen ruimte meer is voor extras.
                Die trektocht is te voet en we slapen in de tent. Die draagt mijn vriend.
                We vertrekken vannacht al, ik vermoed dat ik aan zo'n 10-11 kg zal komen, 'k ga straks nog eens op de weegschaal gaan staan Ik heb gekozen voor de 400D en 18-55mm + 2 extra batterijen die ik in een oude cameratas stop, die ga ik ook vanboven in m'n rugzak steken.
                Ik zal op m'n tanden moeten bijten in de grotten, want met deze combinatie zal ik geen goede foto's kunnen maken (gaat maar tot iso 1600 en dat is met véél ruis), maar ja, keuzes maken...
                Facebook
                Flickr
                500px

                Comment


                • #9
                  Re: Trektocht Slovenië

                  Neem zéker je macrolens mee; Slovenië is een vlinderparadijs... Ik zou je aanraden om af en toe eens te dauwtrippen als je in natuurgebied kan kamperen (bosranden, weiden). Ik veronderstel dat je geen statief gaat meenemen.. logisch gezien de situatie maar toch jammer. De écht mooie foto's maak je als er al wat minder licht is hé
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment

                  Working...
                  X