Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Morgenstemming ii

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Morgenstemming ii

    het is adembenemend hoe mooi het licht s'morgens is
    je ziet hier ook goed hoe de schaduw van het stengeltje op zijn pootjes valt
    dank voor het kijken

  • #2
    Re: Morgenstemming ii

    Ok, ik bijt de spits af
    Fijn licht vooral door de BG weergegeven. Ook al is het vroeg op de dag, van zo gauw de zon iets direct raakt kan je last hebben van te fel licht.
    De transparante delen van de spin hebben daar sneller last van en de haartjes tekenen nu niet mooi scherp af daardoor. En laat nu net een goede scherpte vaak een kenmerk zijn in jouw foto's.
    De spin blijft je hoofdonderwerp en ze komt hier niet zo goed uit de verf zoals zou moeten vind ik. Buiten de zwarte spriet rechts, die na de spin de aandacht van mijn blik trekt, is het een heerlijke BG en de opzet van deze foto is duidelijk.
    Indien de spin minder hard belicht was geweest had het totaalplaatje wel beter geweest denk ik.

    Maar ik ben blij dat je nu wat meer met de sfeer begaan bent dan met het close vastleggen van de insecten op zich Ben zeker dat er nog mooie beelden gaan volgen in deze trend.

    Grtz,
    Kurt

    Comment


    • #3
      Re: Morgenstemming ii

      Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
      Ok, ik bijt de spits af

      Maar ik ben blij dat je nu wat meer met de sfeer begaan bent dan met het close vastleggen van de insecten op zich Ben zeker dat er nog mooie beelden gaan volgen in deze trend.

      Grtz,
      Kurt
      ik hoop het Kurt ,het is ook en leerproces en in het begin zal waarschijnlijk idd de ene wat beter zijn dan de andere, ik werk er aan en hoop het beter en beter te doen
      spinnetje is wel scherp hoor maar het komt door het fel licht idd dat de scherpte wat weggebrand wordt ,
      dank voor je eerlijke mening

      Comment


      • #4
        Re: Morgenstemming ii

        toch nog eventjes een toelichting ,was gisteren nogal laat en wou gaan slapen
        ik weet dat de transparante delen van deze diertjes snel tot overbelichting leiden ,en idd op die plaatsen detail verloren gaat ,maar voor mij persoonlijk stoort mij dat niet echt ,daar er ook volgens mij weinig aan te doen is ,als ik door mijn zoeker kijk in het tegenlicht dan zie je die diertjes werkelijk zo ze hier op de foto staan ,het licht die daar op valt in combinatie met de dauw ,is het net of je rechtstreeks in het zonlicht fotografeert ,daar zit sowieso geen detail meer in ,moest ik deze overbelichting willen wegwerken moet ik zodanig onderbelichten dat alles eromheen er gewoon donker zou uitzien,het gaat voor mij eigenlijk bij dit soort fotografie om het totaalbeeld en de sfeer die je s'morgens ervaart wanneer de zonnestralen die dan heel laag tegen de grond staan hun licht projecteren door het gebladerte geen op al die onderwerpen die helemaal bedekt zijn met dauw ,ik zou het natuurlijk wel kunnen oplossen door met meerdere belichtingen te werken en deze dan te combineren in PS ,maar dat wil ik niet daar dan de sfeer helemaal verloren gaat ,ik weet ook dat dit soort fotografie niet direct door iedereen word gesmaakt en men soms veel liever close-ups van insecten zie ,ik ook nog trouwens
        ik hoop dat ik zoals ik al heb gezegd er verder in kan groeien want ik hou van dit soort fotografie ,het is meer een echte passie ,al zal ik ook nog andere foto's posten ook hoor

        Comment


        • #5
          Re: Morgenstemming ii

          Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
          ,ik zou het natuurlijk wel kunnen oplossen door met meerdere belichtingen te werken en deze dan te combineren in PS ,maar dat wil ik niet daar dan de sfeer helemaal verloren gaat ,ik weet ook dat dit soort fotografie niet direct door iedereen word gesmaakt en men soms veel liever close-ups van insecten zie ,ik ook nog trouwens
          ik hoop dat ik zoals ik al heb gezegd er verder in kan groeien want ik hou van dit soort fotografie ,het is meer een echte passie ,al zal ik ook nog andere foto's posten ook hoor

          Dat niet iedereen hier zo'n sfeerbeelden kan appreciëren moet je je niet aantrekken.
          Het is veel moeilijker zo iets goed vast te leggen en weer te geven dan een insect 's morgens vroeg dat toch niet kan gaan lopen/vliegen. De juiste balans voor het licht vinden is dan dikwijls de uitdaging.
          Maar voor iemand voor wie fotografie echt een passie is, zoals bij u, zal ook dit wel dik in orde komen

          Ik kijk in elk geval al uit naar de volgende van dit soort beelden en hoop binnen een dikke week ook zelf nog eens wat meer de camera ter hand te kunnen nemen tijdens mijn verlof.

          Grtz,
          Kurt

          Comment


          • #6
            Re: Morgenstemming ii

            De sfeer die je ervaarde, heb je heel goed in deze foto vastgelegd.
            Voor mij is dit een hele mooie.
            De rechter spriet staat idd mss een beetje te nadrukkelijk in beeld, maar dat neem ik er graag bij.


            groetjes

            moniq
            groetjes, moniq (BD1321BE)

            A picture paints a thousand words

            Comment


            • #7
              Re: Morgenstemming ii

              Heel knappe plaat Patrick

              deze wou ik gemaakt hebben

              ik snap trouwens niet waarom je vorige morgenstemming meer succes heeft, deze is nog beter !

              Dit is macro naar mijn hart en eerlijk gezegd, het is dik in orde op alle gebied
              compo, scherpte, licht, BG, DoF, zelfs die ene spriet stoort mij niet

              ik word effenaf naar je onderwerp gezogen door dat schitterend licht !
              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

              Comment


              • #8
                Re: Morgenstemming ii

                dank voor de eerlijke commentaren en fijne reacties

                Comment


                • #9
                  Re: Morgenstemming ii

                  Het licht en de sfeer mooi gevangen hoor Je hebt 1/3 stop onderbelicht, misschien had je dit nog wat kunnen opdrijven maar misschien was de sfeer dan weg? Bij dit soort moeilijke onderwerpen maak ik meestal een belichtingreeks van 5 foto's, dan kan je nadien uitsorteren
                  D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                  Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                  Flickr - JAlbum

                  Comment


                  • #10
                    Re: Morgenstemming ii

                    Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                    Heel knappe plaat Patrick

                    deze wou ik gemaakt hebben

                    ik snap trouwens niet waarom je vorige morgenstemming meer succes heeft, deze is nog beter !

                    Dit is macro naar mijn hart en eerlijk gezegd, het is dik in orde op alle gebied
                    compo, scherpte, licht, BG, DoF, zelfs die ene spriet stoort mij niet

                    ik word effenaf naar je onderwerp gezogen door dat schitterend licht !
                    Hetzelfde wat ik erbij ervaar !

                    Laat ze maar komen Patrick = genieten
                    'Yesterday is history.Tomorrow is a mystery.Today is a gift.That 's why we call it the present .
                    Grtjs, Jacky

                    Comment


                    • #11
                      Re: Morgenstemming ii

                      Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
                      Het licht en de sfeer mooi gevangen hoor Je hebt 1/3 stop onderbelicht, misschien had je dit nog wat kunnen opdrijven maar misschien was de sfeer dan weg? Bij dit soort moeilijke onderwerpen maak ik meestal een belichtingreeks van 5 foto's, dan kan je nadien uitsorteren
                      heb ik ook gedaan hoor ,reeksje van 3 foto's ,meer kan ik niet met mijn D50 ,en deze (middelste ) kwam er het mooiste uit ,ivm met sfeer ,zeker naar de omgeving toe
                      dank iedereen voor de fijne reacties

                      Comment


                      • #12
                        Re: Morgenstemming ii

                        Heel mooi met dat licht

                        Comment

                        Working...
                        X