Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe dslr

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuwe dslr

    Hoi,

    Ben al dagen aan het nadenken wat ik nu ga doen.
    1 optie is overstappen van mijn analoge reflex naar een digitale.
    Sinds ik nu een Canon heb is de logische stap de EOS 300D of 10D.
    Heb oa al volgend materiaal : 28-135 / 100mm macro (oude versie) / 19-35 tokina en 50mm / 550EX flits en nog wat randmateriaal (filters,...)

    Heb nu eens naar de verschillen zitten zoeken en kom tot oa volgende vasstellingen :
    - 10d is iets sneller : voor mij is de 300D meer dan snel genoeg dus geen punt
    - 10d is 30% zwaarder : is misschien wel iets beter bestand tegen 'ruig' gebruik maar ben altijd voorzichtig en zie dat dus niet als extra voordeel.
    - 10d heeft MLU (Mirror Lock Up) 300D dus niet en ik gebruik dit regelmatig voor macrowerk. Is misschien op te lossen met een of andere firmware hack waar hier al over gepraat is.
    - 10d kan een stop verder in iso (3200) maar die zou ik waarschijnlijk toch niet gebruiken. (te veel ruis)
    - de verschillende soorten AF (ai servo, ...) zijn in de 300D maar in bepaalde modus beschikbaar (bv. sportmode) -> indien je het weet geen bezwaar voor mij.
    - het wieltje vanachter is echt wel gemakkelijk op de 10d : heb dat nu ook op mijn EOS30.
    - de andere custom functions gebruik ik niet.

    - ben ik nog iets vergeten?

    besluit : 10d heeft voor mij als voordeel : MLU en gemakkelijk 'wieltje'
    maar als nadeel 500 euro duurder en een stuk zwaarder.

    Vooral door de prijs gaat mijn voorkeur uit naar de 300D.
    Er zitten toevallig geen opvolgers in de pijplijn ??
    Groetjes,
    Arvid


    Reis- en fotowebsite

  • #2
    dat wieltje is niet echt een voordeel, die knopjes doen het prima.

    MLU ... tja ... moet je zelf weten of dat 500€ waard is.

    die costum functie op de 300D zou ik maar vlug vergeten, want dan MOET je werken met al de 7 AF punten aan, en dat is niet echt mijn ding. Dus ik gebruik die customfuncties niet.

    De buffer van de 10D is wel wat groter dacht ik ... kan soms wel eens van pas komen.

    maar al bij al heb ik toch ook voor de 300D gekozen, beter iets meer uitgeven aan de lenzen, die overleven je body toch.
    --
    Play Drakensang - a free online mmorpg

    Comment


    • #3
      Amest,

      Nog enkele verschillen (minder belangrijk IMHO, YMMV)

      300D: ingebouwde flitser die hoger opklapt
      10D: aansluiting voor externe (studio) flitsers
      10D: witbalans instelbaar met kleurtemperatuur
      10D: belichtingscompensatie bij flits mogelijk (niet nodig indien 550 EX)
      10D: heldere zoeker door pentaprism (300D: pentamirror)

      Yoda.
      "Away put your weapon, I mean you no harm"

      Comment


      • #4
        Originally posted by Yoda
        Amest,
        Nog enkele verschillen (minder belangrijk IMHO, YMMV)
        300D: ingebouwde flitser die hoger opklapt
        10D: aansluiting voor externe (studio) flitsers
        10D: witbalans instelbaar met kleurtemperatuur
        10D: belichtingscompensatie bij flits mogelijk (niet nodig indien 550 EX)
        10D: heldere zoeker door pentaprism (300D: pentamirror)
        Yoda.
        Even aanvullen :

        10D: aansluiting voor externe (studio) flitsers
        Heel simpel op te lossen met een adapter. Maar handiger is gebruik van een adapter voor draadloos studiowerk dacht ik (ook op 10D, zodoende ...)
        10D: witbalans instelbaar met kleurtemperatuur
        Dan fotografeer je toch simpel in RAW en kiest achteraf de kleurtemp.?
        10D: belichtingscompensatie bij flits mogelijk (niet nodig indien 550 EX)
        Ook niet nodig bij gebruik van een Metz 54 MZ-3 of Sigma flitser. En ik snap eigenlijk niet waarom men daar een punt van maakt : de ingebouwde flitser kan qua mogelijkheden en kwaliteit nooit tippen aan een extern topmodel flitser, met of zonder FEC.

        En betreffende AI-servo : die is inderdaad niet vrij te kiezen op de 300D, behalve dan in sportsmode zoals reeds gezegd. Maar, regelmatig merk je toch dat het toestel bij beweging (waaiende bloemen bv., vliegtuigen etc.) ook in andere modi (vooral bij sluitervoorkeuze dacht ik ???) automatisch op AI-servo overschakelt. Soms handig, soms niet.

        Igor

        EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
        BD0118BE

        Comment


        • #5
          Vermits bodies nog fel evolueren, kan je misschien opteren om een instap-body te kopen en over enige tijd te wisselen voor een volwassen exemplaar... die daartegen weer een pak minder kosten en een boel meer functionaliteit of kwaliteit bieden...

          Comment


          • #6
            Of als de prijs het breekpunt is, even wachten tot de juiste occasie voorbijflitst...

            vb : http://forum.belgiumdigital.com/topic.asp?TOPIC_ID=44992

            is al de 2e week op rij dat hier een 10d voor (volgens mij) aannemelijke prijs te koop komt....
            To make your dreams come true, wake up

            Comment


            • #7
              Tja das een keuze die jij uiteindelijk zelf zult moeten maken.

              Ik heb mijn kamera (10D) gekocht voor de 300D uit was. Het was dus gemakkelijker en ik kon niet twijfelen tussen beide. Het had anders goed een 300D kunnen zijn.

              De voordelen van een 300D zijn duidelijk prijs en gewicht. Daarbuiten kan je eventueel het iets kleiner zijn ook nog als een voordeel zien. Een ander niet te onderschatten voordeel tov de 10D is de goedkope kitlens. Deze is goedkoop gemaakt maar optisch goed vanaf F5.6 en uitstekend tussen F8-F11. En met zo een groothoek kan je al gemakkelijk je diafragma iets meer dichtknijpen. Dus die lens is eigenlijk heel goed. De 10D heeft die optie niet en groothoek gaat je dus meer kosten. Nu heeft sigma een gelijkaardige goedkope lens die ook op een 10D past maar deze ken ik niet dus ga ik mij er niet over uitspreken.

              Anderzijds moet ik bekennen dat moest ik nu naar een 300D moeten overstappen ik dat wel als een zware stap achteruit zou zien. En dat in hoofdzaak omwille van gebruiksgemak. Uiteindelijk moet een camera handig in gebruik zijn en hoe beter iets werkt hoe beter je uiteindelijke resultaten ook kunnen zijn en hoe groter het plezier om ermee te werken. Hiermee wil ik niet zeggen dat een 300D onaangenaam is om mee te werken maar teruggaan naar een camera zonder dat draaiwiel wil ik niet. Na meerdere kamera's met knoppekes was dit een revelatie voor mij. Ook de customfuncties zijn iets dat je met de tijd leert apprecieren? In den beginne allemaal op standaard. Nu staan ze zo dat het voor mij het handigste is om mee te werken. Kijk hier http://www.cps.canon-europe.com/articles/products/eos10D/settings.jsp maar om te zien wat ze allemaal doen. Ondertussen heb ik hier mee leren werken en dat niet hebben zou ik ook als een gemis zien.

              Een andere zaak van belang voor mij is de grote buffer. Ik neem alles in RAW en die buffer is nu zo groot dat ik vaak tegen de limiet aan zit maar bijna nooit moet wachten. Met 4 foto's zoals 300D zou ik vaak vastlopen.

              Dat zijn voor mij wat de hoofdredenen om voor een 10D te gaan en tesamen met de toch stevigere bouw en de extra functies en mogelijkheden is mij dat nu ruim 500€ waard. Maar toen ik hem kocht had ik dat nooit geweten alleen door gebruik heb ik die zaken leren apprecieren.

              En dat kostprijsverschil als je dat gaat bekijken in relatie met de totale kost van je systeem wel dan is het belang daarvan al heel wat minder ong 15% van mijn totale systeem en tegen ik echt alles heb wat ik wil zal het zelfs maar 5-10% meer zijn. Hetzelfde geld ook voor het gewicht die 200 gram vallen in het niets als je 1 of 2 kwaliteitslenzen meeneemt. Gewicht was en is voor mij belangrijk maar die 200 gram maken het nu ook weer niet he.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Kevlar
                Tja das een keuze die jij uiteindelijk zelf zult moeten maken.

                En dat kostprijsverschil als je dat gaat bekijken in relatie met de totale kost van je systeem wel dan is het belang daarvan al heel wat minder ong 15% van mijn totale systeem en tegen ik echt alles heb wat ik wil zal het zelfs maar 5-10% meer zijn. Hetzelfde geld ook voor het gewicht die 200 gram vallen in het niets als je 1 of 2 kwaliteitslenzen meeneemt. Gewicht was en is voor mij belangrijk maar die 200 gram maken het nu ook weer niet he.
                kiezen zal ik uiteraard zelf moeten doen
                Ik kijk niet echt naar de totale kostprijs. Vooral omdat ik op dit moment verder kan qua lenzen enzo.
                Heb ooit een 70-200 f/2.8 gehad omdat ik toen het EOS forum veel bezocht en dat was ook van L super de rest zozo enzovoort, ... gevolg ... (tis precies puur reclame).
                In ieder geval vond ik hem veel te zwaar voor gemakkelijk gebruik en te opvallend. Dat is uiteraard persoonlijk. Heb hem dus verkocht.
                Dus 500 euro blijft redelijk veel voor mij.

                Het enige wat ik misschien ooit nog zou kopen is iets zoals de nieuwe 70-300 DO IS, maar dat zal zeker niet dit jaar zijn. En waarschijnlijk ook nog geen DSLR . Heb nog maar minder dan 4 weken voor ik op reis vertrek en dat is voorlopig mijn hoogtepunt elk jaar van oa fotografie
                Groetjes,
                Arvid


                Reis- en fotowebsite

                Comment


                • #9
                  als je ziet dat de Nikon D70 zoveel meer biedt dan de 300D zou ik deze nooit kopen, ik heb de 300D zelf getest en hij werd duidelijk te 'licht' bevonden (niet letterlijk). De 300D is ook echt een plastieken doosje, dus denk er goed over na. De 10D wordt ook weeral een dagje ouder. Ik vergeleek gisteren nog eens wat tabellen en verschoot hoe 'traag' deze bv data kan wegschrijven naar CF. Dan was de D100 zelfs sneller (1350 tov 2100 en de D70 4200 KBs).

                  Met andere woorden, Canon blijft na de D70 van Nikon zeker niet bij de pakken zitten. Ze gaan iets terug doen, de vraag is, wil je daar op wachten.

                  Moest ik canon lenzen bezitten, ik zocht een 10D, want dankzij de D70 van Nikon die kwa specs nu echt wel de 'deal' is, en door gerenomeerde sites als 'competentie voor de 10D' wordt beschreven ipv de 300D, moeten de prijzen wel enorm zakken. Dus een tweede hands 10D zal je zeker bekoren en ik denk dat je die rond de 1000 euro moet weten te strikken. Wil je een nieuwe, dan zou ik toch de 400 extra euro's uitgeven en de plastieken 300D overslaan.

                  mijn besluit als objectief kijkend op afstand : neem de 10D da's veruit de logische keuze aangezien je al canon lenzen hebt.

                  Comment


                  • #10
                    Ja inderdaad, de D70 is misschien beter maar heb Canon lenzen en heb uiteraard geen zin om over te stappen (te veel investering).

                    Ipv te snel te beslissen vóór mijn verlof denk ik dat ik uiteindelijk nog mijn analoge zal meenemen en dit jaar nog eens afwachten op een opvolger van Canon.

                    Je kan natuurlijk blijven wachten maar eerlijk gezegd was ik dat eerst toch al van plan.

                    alvast allemaal bedankt voor de reacties.
                    Groetjes,
                    Arvid


                    Reis- en fotowebsite

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Phille
                      als je ziet dat de Nikon D70 zoveel meer biedt dan de 300D zou ik deze nooit kopen, ik heb de 300D zelf getest en hij werd duidelijk te 'licht' bevonden (niet letterlijk). De 300D is ook echt een plastieken doosje, dus denk er goed over na. De 10D wordt ook weeral een dagje ouder. Ik vergeleek gisteren nog eens wat tabellen en verschoot hoe 'traag' deze bv data kan wegschrijven naar CF. Dan was de D100 zelfs sneller (1350 tov 2100 en de D70 4200 KBs).

                      Met andere woorden, Canon blijft na de D70 van Nikon zeker niet bij de pakken zitten. Ze gaan iets terug doen, de vraag is, wil je daar op wachten.

                      Moest ik canon lenzen bezitten, ik zocht een 10D, want dankzij de D70 van Nikon die kwa specs nu echt wel de 'deal' is, en door gerenomeerde sites als 'competentie voor de 10D' wordt beschreven ipv de 300D, moeten de prijzen wel enorm zakken. Dus een tweede hands 10D zal je zeker bekoren en ik denk dat je die rond de 1000 euro moet weten te strikken. Wil je een nieuwe, dan zou ik toch de 400 extra euro's uitgeven en de plastieken 300D overslaan.

                      mijn besluit als objectief kijkend op afstand : neem de 10D da's veruit de logische keuze aangezien je al canon lenzen hebt.
                      Ik weet het niet Phille. Zelf als ik enkel naar body zou kijken zou ik ook voor een D70 gaan ipv een 300D. Zonder twijfelen want voor 100€ meer heb je alle functies altijd beschikbaar en een zwarte body. Die zwarte body alleen al zou voor mij genoeg zijn om 100€ meer te betalen.
                      Maar het grote verschil zoals vaak gezegd wordt tussen 300D en D70. Hmmm dat is mijn inziens overdreven. Of ik mis iets. Heb ondertussen ook al wat kunnen werken met een D70 die ik een vriend aangeraden had om te kopen. Tja mijn eerste indruk was toch amaai wat een plastieken bakske exact hetzelfde als met een 300D toen ik die de eerste keer vasthad. De D70 is voor mij ook maar een plastieken doosje hoor. Een echt voordeel als er al 1 is zou ik dat niet noemen. Nu ik krijg deze week nog eens de gelegenheid om met een 300D te werken en kan dus een iets closere vergelijking maken (mijn mening zou dus kunnen veranderen) maar eerste indruk zijn beiden voor mij plastieken doosjes. Voor de rest kan je spreken over FEC maar als je serieus met flash bezig bent heb je toch een externe flash nodig en met een 550EX heb je op een 300D ook FEC dus das eigenlijk ook geen voordeel. Dat sneller zijn en grotere buffer tja absoluut zo in jpeg maar helemaal niet in RAW. Mijn vriend haalt zelf maar 3 Raw op continuous met zijn D70 een 300D haalt toch 4. En Raw prestatie is mijn inziens belangrijker dan jpeg maar dat is natuurlijk voor iedereen niet zo.

                      De grote voordelen van de D70 liggen dus in alle modes overal beschikbaar. En de betere bouwkwaliteit en bereik van de kitlens. Vooral de kitlens maakt mijn inziens het verschil met de 300D. Ze mag dan 3x zo duur zijn ze is dat waard. Voor de rest zijn het toch maar detailverschillen. En dat zoveel meer bieden wel ik zie het niet eigenlijk. En of die verschillen dan het prijsverschil waard zijn das nogal persoonlijk (voor mij wel maar ik zou sowieso nog een categorie hoger gaan dus die keuze stelt zich niet). Want een 300D met beide kitlenzen die ervoor ontworpen zijn de 18-55 en de 55-200 heeft mijn inziens eigenlijk meer mogelijkheden dan de D70 met kitlens die zelfs nog steeds duurder is.

                      Comment


                      • #12
                        wel, iedereen heeft zijn mening, ik heb nu een D70 en heb een weekje de 300D hier gehad, de bouwkwaliteit is dag en nacht verschil, en ik ben niet de enige die er zo over denkt.

                        Dan de mogelijkheden, ok, als je wat firwarehacks uitvoert, ontcijfer je een paar extra's maar de instellingen en vooral de curves zijn een groot voordeel, flash mogelijkheden zijn veel groter, hoe je het ook bekijkt.

                        Tenslotte de buffer en zeker schrijfsnelheid, gebruik je het juiste type CF card, is de D70 momenteel gewoon beter dan de rest of the bunch, bekijk maar eens een gedetailleerd rapport van Rob (dezelfde van die sport illustrated) en je staat verstelt, de D2H en D70 halen 3 dubbele snelheid van een 10D of 300D en dubbele van een D100. (ik haal dik 3fms/sec en in één burst steeds 4 shots terwijl ik aan 1,5 a 2 frs/s kan doorgaan in RAW, de 300D doet een burst van een paar shots en dan is het klik, wachten, klik, wachten, klik, wachten ...

                        Afin dit zijn mijn vaststellingen met ULTRA II 512 MB kaartjes zowat het snelste op de markt momenteel en met de write technologie die er steeds op vooruitgaat, gaat dit nog verbeteren in de toekomst.

                        Dit is niet Nikon gekleurd, alleen een vaststelling al wat ik hierboven schrijf en dan nog, AMEST vraagt niet naar een D70 dus ga ik er verder niet op in, in kan alleen maar de raad geven de 10D boven de 300D te kiezen en goed een prijs te bedingen, want een 10D koop je nieuw al aan 1400 euro, en dat zou ik doen met Canon glas in de tas.

                        Trouwens, kleur is smaak, ik verkies materiaal en kwaliteit boven kleur.

                        Amest, met jouw lenzen, zowel de 300D als de 10D maken zeer mooie plaatjes, dus je keuze moet afhangen van mogelijkheden, groeipotentiaal, en de kwaliteit van je body ten aanzien van je budget zullen je doen beslissen, ik zou de 10D kiezen ...

                        Comment


                        • #13
                          K'zal mijn grijs plastiek camerake maar de vuilbak in smijten zeker
                          Een fototoestel (van zwart plastiek :D)

                          Comment


                          • #14
                            Heb ook de 300D en ben daar als amateur uiterst tevreden over. Toegegeven, de 10D voelt heel anders aan. De 300D ligt pas écht goed in de hand met een batterygrip. Met een wat zwaardere telelens ligt hij dan goed in balans.
                            Aangezien je al Canonlenzen en andere randapparaten hebt, zal de Nikon wellicht uit de boot vallen.
                            Misschien nu een 300D kopen en met het verschil dat je over hebt wat investeren in degelijk glas. Over een paar jaar dan een betere body kopen hoort dan nog steeds tot de mogelijkheden.
                            Canon EOS 50D - Canon EOS 300D + batterygrip - Canon 18/55 (kitlens) - Tamron 28-75/f2,8 XR Di - Canon 70-200 /f4 L USM

                            Comment


                            • #15
                              Hela, hela, hela, wat is dat hier allemaal ?
                              Ik heb de indruk dat er hier nogal aan vergelijkend zwaar snobisme wordt gedaan hoor. Zo van, kijk die heeft maar een grijs plastieken bakske, met zoiets zou ik niet durven op straat komen. Maar ik, ik heb een sjieke zwarte body, daar zie je vanop kilometers afstand zó de kwaliteit van afdruipen.
                              Enfin, niet vergeten dat het nog steeds de man is achter de camera die medebelissend zal zijn voor het uiteindelijke resultaat.
                              En wat betreft die burst mode, jawel, daar heeft de D70 meer te bieden (en op sommige andere punten uiteraard ook); maar je maakt toch niet alle opnamen in burst mode ??? En als je een sport- of actiefotograaf bent, dan ga je sowieso voor de topklasse van Canon of Nikon. Trouwens de 300D maakt er weliswaar max. 4, maar met een minieme pauze nog eens 4. Dat zijn er dus 8 met een luttele seconde tussenin. Ja ja, ik weet het wel, de D70 kan er ineens enz. ....

                              Ik kan wel aannemen dat de D70 hier thans wordt aangeprezen, en terecht trouwens, dat zal ook weer zo gaan wezen met de nieuwe Canon, maar de 300D op zulk een subjectieve manier afbreken vind ik nogal flagrant hoor. Mocht ik thans voor de keuze staan, denk ik dat ik ook voor de Nikon zou gaan, tenzij ik reeds Canon en Canon compatibele lenzen zou bezitten.

                              En betreffende het ontbreken op de 300D van flitscompensatie ? Wel, wel, zoals reeds gezegd, je gaat toch niet aan serieuze flitsfotogafie doen met zo'n circa 13-richtgetallig niemandalletje ? Dat is wel handig als hulpmiddel en ja, je maakt daar ook wel goede flitsfoto's mee, maar dan koop je toch een topper gelijk de Metz 54 (zelfs beter en met meer mogelijkheden dan de 550 EX van Canon) en je stelt daarop indien nodig de nodige compensaties in ?

                              Kwestie de 300D kan ik alleen maar besluiten dat dit een uitstekend allround toestel is, plastiek of niet ('t zal toch goede plastiek zijn hoor, want ik heb nog nergens iets gelezen van een plastiekbreuk, plastiekscherven na val, plastiekmoeheid, gekrompen plastiek door een zonnesteek, of wat dan ook).

                              En hoe dan ook, als je de oorspronkelijke post van amest even opnieuw leest, dan kan het toch allemaal niet zo moeilijk zijn. Vooral dan de punten waar hij geen punt van maakt. Zodoende ...wordt dat (op dit ogenblik) een 300D of een 10D.

                              Voilà, en nu ga ik mijn plastieken bakske nog wat gebruiken, zodat die versleten is als de nieuwe Canon eraan komt. Dan koop ik een machien met zwarte body van ongelooflijk goed oersterk kwalitatief onverslaanbaar materiaal dat ook gebruik wordt bij de fabricatie van de NASA shuttles neuzen (die zijn toch in het zwart hè?) Overbodig te vragen naar wat er allemaal IN dat machien gaat zitten...


                              Igor
                              EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                              BD0118BE

                              Comment

                              Working...
                              X