Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies DSLR voor beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies DSLR voor beginner

    Beste mensen,

    mijn vingers jeuken reeds jaren om een dslr aan te schaffen, maar prioriteiten in uitgaven staken hier altijd een stokje voor.
    Nu ik zeer binnenkort vader wordt wil ik toch een klein éfforke doen en me eventueel een toestel aanschaffen.

    Ik heb mijn oog laten vallen op de D3200, aangezien dit een instapmodel is dat nog net binnen mijn budget valt. Nu vraag ik me af of er, buiten het aantal pixels, een groot verschil is met de D3100. Is de meerprijs van de D3200 te rechtvaardigen?
    Ik heb hier ondertussen al heel wat topics gelezen en de D90 wordt ook nogal aangeraden.
    Is het voor een beginner niet al te moeilijk om dadelijk met een D90 te werken?

    Nu, mijn budget is max €600 all-in. Het zou dus voornamelijk dienen om de toekomstige spruit te fotograferen, portretten, binnenshuis en eventueel nog wat natuurfoto's.
    Ik hoor graag jullie advies om mij te helpen deze knoop door te hakken.
    Groetjes,
    Dominic

  • #2
    Re: Advies DSLR voor beginner

    Een van de grote veranderingen aan de 3200 t.o.v de 3100 is het scherm.De 3200 heeft nu een schermpje met een resolutie van 921.000 pixels terwijl de 3100 maar een display heeft van 230.000 pixels,een serieuze stap vooruit.
    Ook zijn enkele knoppen anders geplaatst waaronder de livevieuw knop en record knop.
    Dan nog het aantal megapixels, de 3100 heeft er 14M en de 3200 heeft maar liefst 24M pixels dat is een pak meer detail maar ook een pak meer rekenkracht van de computer.Foto's bewerken op een iets oudere p.c zal dus niet zo vlot verlopen.Je kan wel meer croppen in je foto's zoneder veel detail te verliezen.

    Op snelheid zijn die elkaar waardig 3fps en 4fps de 3200 is dus iets sneller.
    Beide hebben 11 scherpstelpunten.
    In video is de 3200 dan wel een pak beter.
    de 3200
    1080p 30fps
    720p 60fp
    20 min opnametijd

    de 3100
    1080p 24fps
    720p 60fps
    10min opnametijd
    14 megapixel is al voldoende hoor,je kan ook al eens een canvasje maken om aan je muur te hangen.
    24 megapixel is al goed om een billboard foto te maken maar ik vermoed dat je dit niet nodig hebt .
    De kwaliteit van het scherm is er op vooruitgegaan maar is dit de meerprijs waard?Ik vind van niet.
    Het blijft een instapmodel en ik zou dan ook de 3100 verkiezen om mee te starten.
    Tenzij je serieus geïntereseerd bent in video ,dan zou je beter de 3200 kopen.

    Dit is mijn vergelijk van beide camera's

    Comment


    • #3
      Re: Advies DSLR voor beginner

      Niet dat ik veel advies kan geven rond het toestel. Ben destijds ook wegens komst van 2de baby overgestapt naar reflex, een D50 (maar 6MP, dus met je 14 zit je zeker goed), maar raad die ik je wel kan meegeven, schaf je direct ook een 50mm 1.8 prime aan, zul je heel veel plezier aan hebben, zeker met een kleine spruit op komst.
      Al doende leert men...

      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Advies DSLR voor beginner

        Het is net zo moeilijk of makkelijk om met de D3200/3200 of D90 te werken, de D3200 heeft nog de 'uitleg'-mode, maar ik heb geen idee of je daar iets aan hebt, maar in testen wordt die positief beoordeeld.

        Ik denk dat ik voor een D3200 zou gaan, speciaal voor het rood.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Advies DSLR voor beginner

          Terugkijken op toestellen is altijd fijn. Zo is de D90 immers nog een prima
          toestel. Maar op vandaag zou ik kopen wat vandaag op de markt is. En dat
          is de D3200.

          Dat rood is zo lelijk dat het ook weer iets moois heeft.

          Comment


          • #6
            Re: Advies DSLR voor beginner

            Jullie neigen dus ook meer naar de nieuwe D3200.
            Dat hij beter is met video tov de D3100 was voor mij in eerste instantie bijzaak, omdat het mij in de eerste plaats om de fotografie gaat, maar met de komst van ons kindje in het achterhoofd is dit toch mooi meegenomen.
            Bij konijnenberg staat hij momenteel aan €612 incl 18-55 kitlens. Zou ik dan gaan voor deze of enkel voor de body en dan een 50mm 1.8 erbij nemen, of ben ik daar te beperkt mee?
            Ik zie ook dat er 2 50mm's staan, nl de Nikkor AF-S 50mm F1.8 G en de Nikkor AF-D 50mm F1.8. Wat is het verschil tussen deze? Ik neem aan dat de S voor silent staat, waar staan de G en de D voor?
            Groetjes,
            Dominic

            Comment


            • #7
              Re: Advies DSLR voor beginner

              De AFD heeft geen AF op de D3200.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Advies DSLR voor beginner

                Zoals hierboven aangegeven,af-s lenzen hebben een scherpstelmotor in de lens en af-d lenzen niet.
                Aangezien een d3200 geen scherpstelmotor heeft in de body ben je verplicht om af-s lenzen te kopen als je autofocus wil gaan gebruiken.
                Aangezien je geen interesse hebt in video ,en dat is net het pluspunt bij de D3200 .. snap ik niet dat je voor die camera kiest ,tenzij je een megapixelmonster in huis wil halen natuurlijk.
                Hier nog wat uitleg i.v.m Nikon lenzen https://nikoneurope-nl.custhelp.com/...af-objectieven
                Last edited by pixelmaniac; 21 juli 2012, 13:39.

                Comment


                • #9
                  Re: Advies DSLR voor beginner

                  Aha bedankt voor de link, interessante info. Ik moet dus voor af-s lenzen gaan.
                  Zoals ik in vorige post al zei had ik aanvankelijk inderdaad geen interesse voor de video, maar met de kleine op komst kan dit toch een handige feature blijken voor een occasioneel filmpje.
                  Verder lees ik ook dat de D3200 een betere beeldkwaliteit geeft, minder ruis bij hoge iso waardes e, hogere lichtgevoeligheid heeft tov van de D3100. Verder is de 24 megapixel natuurlijk ook aanlokkelijk, omdat ik dan op korte termijn een long distance lens kan uitsparen, als ik het juist voorheb? Voor deze redenen neig ik meer naar de D3200.
                  Maar dan vind ik op het net weer vergelijkingen met de D5100 en dan komt deze weer net iets beter uit de bus. Ze maken het de mens ook niet erg gemakkelijk
                  Groetjes,
                  Dominic

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies DSLR voor beginner

                    Dat is fotografie,een dure hobby als je goed materiaal wilt hebben.
                    Je zal wat meer kunnen croppen met 24MP foto's als ze scherp zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies DSLR voor beginner

                      De knoop is doorgehakt, heb net de d3200 kit besteld bij digicamshop. Morgen zou die al moeten aankomen, ben benieuwd.
                      edit: ik twijfel eigenlijk nog tussen de 35mm en de 50mm 1.8 te kopen. Is de 35mm ook geschikt om portretten mee te nemen? Of toch maar de 50?
                      Last edited by zibro; 25 juli 2012, 12:09.
                      Groetjes,
                      Dominic

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies DSLR voor beginner

                        Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                        ...ik twijfel eigenlijk nog tussen de 35mm en de 50mm 1.8 te kopen. Is de 35mm ook geschikt om portretten mee te nemen? Of toch maar de 50?
                        Voor portretten is 50mm eigenlijk nog te kort, en heb je teveel vervorming. Een 85mm is al veel beter.
                        Een klassieke link:
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies DSLR voor beginner

                          Bedankt voor de link, dat maakt alles veel duidelijker.
                          Eergisteren heb ik de D3200 besteld, en gisteren is hij aangekomen, heel netjes van digicamshop.
                          Ik heb al wat liggen testen en het is een prachtig toestel. Wel een hele aanpassing als je altijd alleen maar compactjes gebruikt hebt. Maar dat ik er nog veel plezier aan ga beleven staat vast
                          Groetjes,
                          Dominic

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies DSLR voor beginner

                            Van Harte en veel fotoplezier.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies DSLR voor beginner

                              Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                              . Maar dat ik er nog veel plezier aan ga beleven staat vast
                              En daarnaast een keur aan frustraties, dat staat even zo vast. En in de fotografie is
                              dat zo leuk, dat hoe beter je bent, hoe groter de frustraties. Dus veel plezier met je
                              prachtige, nieuwe hobby...

                              Comment

                              Working...
                              X