Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hot & Cold

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hot & Cold


    Avond bij Hverarvellir in de binnenlanden van IJsland.



    update




    Last edited by Helen; 22 juli 2012, 22:49.
    vriendelijke groeten, Helen
    Updated WWW.HELENICA.NL
    ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

  • #2
    Re: Hot & Cold

    Hot and cold...je find het wel vaker in IJsland. Heb ook nog een foto klaar staan die ik zo genoemd had
    On topic: Mooie compo maar wat hard lokaal contrast naar mijn smaak.
    PS: waar ligt hveravellir? vond dat niet zo direct terug...
    D750 / D7000 - Nikon 16-35 f4 - Nikon 50D f1.4 - Tokina 11-16 f2.8 - Nikon 180D - Nikon 105 f2.8 Macro
    500px FaceBook

    Comment


    • #3
      Re: Hot & Cold

      Toch weer een mooie IJslander.
      Ik zou de berg achteraan misschien wat meer contrast en wat minder blauw geven...
      vriendelijke groeten, Kurt
      Mijn foto's
      Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

      Comment


      • #4
        Re: Hot & Cold

        Knappe foto weer.
        Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
        MIJN WEBSITE

        Comment


        • #5
          Re: Hot & Cold

          De rook verstoord een beetje mijn beeld nu vind ik..De bergen kunnen inderdaad wat meer contrast hebben maar dan zit je met de rook...
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

          Comment


          • #6
            Re: Hot & Cold

            Oorspronkelijk geplaatst door Codon Bekijk bericht
            Hot and cold...je find het wel vaker in IJsland. Heb ook nog een foto klaar staan die ik zo genoemd had
            On topic: Mooie compo maar wat hard lokaal contrast naar mijn smaak.
            PS: waar ligt hveravellir? vond dat niet zo direct terug...
            Hveravellir ligt ongeveer halverwege de F35 (de Kjölurroute), het is een vrij open omgeving met een geothermisch veld dat compleet geïsoleerd ligt, een camping en een natuurlijke hot pool. Ideaal om eieren in te koken.
            Het bekendste beeld is dat van Helen, de fumarole. Maar er is nog een andere (naast mooi gekleurde poelen) die, mits het juiste standpunt echt lijkt op een trollengezicht die stoom blaast.
            Hveravellir heeft ook mooie gelaagde kalkafzettingen.

            Vreemd genoeg besteden de meesten geen aandacht aan een bestemming die aan dezelfde weg ligt, iets meer ten zuiden en die ongelofelijk veel meer de moeite waard is : Kerlingarfjöll.
            Ik heb het in 2006 een beetje per toeval ontdekt. Het is qua kleuren top drie van IJsland, misschien het allermooiste (volgens mijn dochter toch maar die is niet op Kverkfjöll geweest).

            En betreft die eieren, het is nu al zo dat je in Hveragerdi tegen betaling een ei mag koken in het geothermische veld in het midden van het dorp (unicum), niet doen, de charme van Hveragerdi ligt totaal ergens anders dat in dat stomme, ommuurde veld. Ommuurd sinds er twee keer iemand in gesukkeld is.
            Leuk om te weten : volgens de legende zijn de lichtweerkaatsingen in de kokende poelen van Hveragerdi een soort vogels. Ze zijn eetbaar maar alleen als ze 8 uur "gekookt" worden in koud water

            61% van de IJslanders gelooft in min of meerdere mate in trollen, elfen en kobolden, toch volgens Tim Moore

            Nog een geluk dat die tourist trap in Hveragerdi, de serre EDEN verleden jaar is afgebrand, ze verkochten er verdorie zelf stukjes lava
            Nog een leuke : in Hveragerdi gebeurt het frequent dat de bomen er groeien tot een bepaalde hoogte en dan afsterven. De simpele reden : de wortels kruipen wat dieper en krijgen het te warm. In Guesthouse Frumskogar zijn ze verplicht geweest om ventilatiebuizen in de kelder te plaatsen.....om te koelen en tot in 2007 lagen de hoofdbuizen van de centrale verwarming in het dorp boven de grond met enkel wat slecht isolatie er rond, de huizen doen dan dienst als wat bij ons : radiatoren genoemd wordt. Lekker warm om op te zitten.

            @Helen, ik weet niet waar mijn commentaar op de vorige is blijven haperen maar wat me hier wat stoort zijn de harde, lange schaduwen (maar ja, soms moet je het nemen zoals het is), ik heb ook het gevoel dat deze foto niet echt representatief is voor de Hveravellir-omgeving.

            Gr

            PaulM

            Comment


            • #7
              Re: Hot & Cold

              Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
              De rook verstoord een beetje mijn beeld nu vind ik..De bergen kunnen inderdaad wat meer contrast hebben maar dan zit je met de rook...
              Het is geen rook Pascal, maar wel waterdamp. Bij koude omstandigheden levert hij meer problemen dan op een warme dag (condens).
              Ook de windrichting kan flink wat roet in het eten strooien voor de foto.

              Comment


              • #8
                Re: Hot & Cold

                mooie plaat Helen!
                de darks mogen mss nog wat opgelicht worden.
                facebook

                500px

                Comment


                • #9
                  Re: Hot & Cold

                  Bedankt voor de feedback. Ik heb een nieuw versie geplaatst met meer contrast op de boven helft en de donker partijen iets opgelicht.
                  vriendelijke groeten, Helen
                  Updated WWW.HELENICA.NL
                  ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

                  Comment

                  Working...
                  X