Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tele-vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tele-vraag

    Wat is de minimum sluitertijd die je moet hebben om bewegingsonscherpte te vermijden bij een telelens ZONDER IS ?

    Dit hangt natuurlijk af van fotograaf tot fotograaf, maar welke sluitertijd moet je zeker hebben ? Zowel fotograaf als onderwerp kunnen "bibberen"....

    Ik heb gisteren een mooie foto verknald door IMHO met een te lage sluitertijd te werken.

    Het ging om een bruine beer die gretig naar nic-nacjes aan het "knappen" was, die hem door het publiek werden toegegooid.

    Dus mijn onderwerp was ook in volle beweging.

    In mijn EXIF zie ik:

    1/250ste f6.7 ISO 200 en 189 mm


    toch beter 1/350 of 1/500ste genomen ????

    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Is een beetje verschillend per persoon, maar ik ben ervan overtuigd dat je goede resultaten moet kunnen behalen met de focale lengte x 1,5 als sluiter te gebruiken.

    Stel je schiet op 200mm, dan neem je 200x1.5= 300. Als je dan op 1/300ste schiet moet het goedkomen.

    suc6
    Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

    Comment


    • #3
      Originally posted by monsi
      Is een beetje verschillend per persoon, maar ik ben ervan overtuigd dat je goede resultaten moet kunnen behalen met de focale lengte x 1,5 als sluiter te gebruiken.

      Stel je schiet op 200mm, dan neem je 200x1.5= 300. Als je dan op 1/300ste schiet moet het goedkomen.

      suc6

      Bedankt, Monsi, het was dus inderdaad te traag.
      Hier de foto:

      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #4
        Ik moet er wel bijzeggen dat dit gaat om het bibberen van de fotograaf tegen te gaan. Voor het bibberen van het onderwerp, is dit puur afhankelijk van de bibberfrequentie
        Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

        Comment


        • #5
          Oops ik was even totaal verkeerd met de focale lengte - is ondertussen aangepast.
          Het was 189 mm.

          Maar ja 189 x 1.5 = 283

          Dus 1/250 was hoedanook nog steeds te traag.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Klein detail toch nog: je kan ook bewegingsonscherpte hebben van het onderwerp zelf natuurlijk, en daar kan je niets aan doen, zelfs niet met een statief... dan moet de sluitertijd naar beneden (korter). Vermits de nekharen veel minder 'bewogen' lijken dan de snuit, lijkt het me dat je eerder last had van de wild schuddende kop van de beer dan van de trillingen van je hand, hier in dit specifieke geval.

            En hoe kort je sluitertijd dan moet zijn om die bewegingsonscherpte, hangt volledig af van de snelheid van je onderwerp... Je kan de vleugels van een vlieg niet fotografisch bevriezen met een 12mm groothoek op 1/125e bijvoorbeeld (ook al hou je je camera perfect stil volgens de indicatieve formule sluitertijd < (1/brandpuntsafstand)sec.

            (Voor JAJA en zo gelden andere formules voor instabliliteitsonscherpte natuurlijk... Bij hem hangt de maximale sluitertijd af van wanneer hij honger zal krijgen.)

            Comment


            • #7
              Kan die onscherpte ook niet voor een deel te maken hebben met de scherpte-diepte? Het puntje van de neus is wel degelijk bijzonder scherp en als de kop heen en weer schudt, zou het wel een acrobatische toer van de beer moeten zijn om dan toch het puntje van de neus stil te houden....
              Ik haal uit mijn DOF overzicht voor digitale camera's (Palm DOFmaster) dat bij 200 mm en f/8 en bij een afstand van 4 meter de foto over een gebied van slechts 6 cm scherp zal zijn. Nu weet ik niet wat de werkelijk afstand geweest is, maar je kunt met telelenzen voor een redelijke scherptediepte (als je die tenminste wilt hebben) een zo klein mogelijk diafragma gebruiken. Met dezelfde aannames als boven, maar nu f/16 zou de het gebied waarbinnen de foto scherp is 12 cm worden.

              Ben,
              Nikon D2X, D100, D70
              Lenzen: Nikon 10.5 fisheye, 50 1.4D, 70-200 VR, 300 F4
              Tamron 17-35, 28-75, 90
              Sigma 170-500,
              Nikon SB 800

              Comment


              • #8
                yeps, opent/sluit hier duidelijk zijn onderkaak,
                terwijl zijn neus dus veel minder object-bewegingsonscherpte bevat.

                Als jij dit wil "bevriezen" kom je al gauw aan < 1/750s te zitten.

                mvg,
                Z900
                Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                Comment


                • #9
                  Mag ik nog even verder doorbomen op deze zaak ?

                  Monsi, ik veronderstel dat ik met jouw formule ook de cropfactor van 1.6 op de 10D moet incalculeren.

                  Nu de volgende vraag.

                  Bij gebruik van een 180 mm macrolens + een flits die op 1/200 staat, kan ik dus ook bewegingsonscherpte krijgen ?

                  Want 180 mm x 1.6 = 288 mm

                  -------------------------------------------
                  288 x 1.5 ( formule Monsi ) = 432 mm

                  Ik zou dus pakweg op 1/500 moeten gaan flitsen.
                  Via high speed flash syncronisatie.

                  Maar dan zal ik mijn ISO weer moeten opschroeven om voldoende licht binnen te krijgen ...

                  Correct ?
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    normaal heb je dus die regel van focal lenght vs shutter speed, die er altijd over houden, bv op 200mm 1/250 sec gebruiken, ok, die regel is nog zoslecht niet,maar beste regel is welzelfkennis(uitproberen dus).

                    heb je scherpe plaatjes tegen 1/180 sec op 200mm wel weet dat dan van jezelf en moet je alvast geen 1/250 sec gaan gebruiken, dan heb je mensen die nog bewegingsonscherpte hebben bij 1/250 sec op 200mm, die moeten dan maar 1/500sec gebruiken.

                    kwestie van die beer hier, ligt idd niet aan fotograaf, maar aan beweging van die beer die te snel is, denk zoals Z900 al aangeeft om dit perfect te "bevriezen" dat je al gauw 1/750 sec of zelfs korter nodig hebt.

                    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tele-vraag

                      ja zoals hier en daar verteld: gebruik ongeveer de brandpuntsafstand als sluitertijd en je zit vaak wel goed !! dus: 50mm = 1/60 en 100mm = 1/125 enz
                      Canon 400D, Canon 40D
                      Canon EF-S 17-85 USM IS, Canon EF 55-250mm IS
                      http://www.marcobrugmans.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tele-vraag

                        het hangt van de twee af.

                        die regeltjes zijn goed in het algemeen.
                        met men favoriete lens (180mm macro) neem ik fotos tegen 1/200ste of 1/160ste. 20% heeft last van bewegingsonscherpte, maar dan neem je er toch gewoon twee na elkaar

                        nu je werkte op lage iso, je kan makkelijk tot 400iso gaan en dan kan je als nog een kortere sluitertijd nemen.

                        maar je zegt dat de beer 'hapt'? aan de foto te zien neem ik aan dat de beer lichtjes voor/achter beweegt tijdens zijn hapbeweging.

                        maw: hij komt naar jou en weer naar achter. kwestie van scherp te stellen en op het juiste moment te klikken.

                        imho is het heel lastig om iets te fotograferen dat RECHT op je afkomt!
                        foto als spiegel of als venster?

                        Comment

                        Working...
                        X