Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte test

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpte test

    Hoe kan ik testen of ik wel het scherpste beeld maak met mijn lens en camera soms heb ik zo het gedacht dat mijn foto's niet scherp genoeg zijn, zou ook wel gebrek aan ervaring kunnen zijn...maar zijn er tips hoe ik dat kan uitproberen?
    ik werk met de Nikon D7000 en lens Sigma 17-70 mm f/2.8-4.5 DC Macro.
    Bedank en geniet nog van het weer (grapje)

  • #2
    Re: Scherpte test

    De scherpste foto's maak je als er voldoende licht op het onderwerp staat, en als het onderwerp én de camera ten opzichte van elkaar niet in beweging zijn.

    -camera op een statief
    -afstandsbediening en de mirror lock-up functie gebruiken bij digitale reflex camera's om trillingen te vermijden
    -diafragma op f8-f11 (dan zijn de meeste lenzen op hun scherpst)
    -laagste iso-waarde (de laagste die je kan instellen zonder in de menu's voor een extra lage iso te kiezen, want dat geeft geen verbetering, dat is dus meestal iso 100, bij sommige camera's iso 200)
    -geen te grote afstand tussen het onderwerp en de camera, want als er teveel lucht tussen zit dan worden de foto's minder scherp
    -de ene lens is scherper dan de andere, meestal zijn primes scherper dan zoomlenzen, een lens met een vaste brandputsafstand is gewoonlijk scherper dan een zoomlens (er zijn uitzonderingen)

    Als de foto's altijd onscherp zijn, dan moet je eerst controleren of de lens wel juist scherpstelt (frontfocus, backfocus), en laat de keuze van het shcerpstelpunt niet aan de camera over, want die maakt soms een andere keuze dan die jij zelf zou willen.

    Foto's worden dus minder scherp naargelang de omstandigheden slechter worden, als je foto's maakt terwijl de lucht zwaarbewolkt is, dan heb je minder scherpe foto's dan op een heldere dag (te fel licht zorgt voor overstraling, dat zorgt weer voor problemen).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Scherpte test

      Plus,

      Niet een bewegend onderwerp fotograferen, maar één dat nooit verandert en herkenbare kleine details heeft zoals letters of cijfers.
      US airforce test chart, Siemens star chart, testbeeld chart (zoals op de TV vroeger), afdrukken op A4 en tegen de muur kleven.

      Simpelste test is: 1 foto met live view nemen, en 1 met autofocus en dan vergelijken.

      Dpaul
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: Scherpte test

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Als de foto's altijd onscherp zijn, dan moet je eerst controleren of de lens wel juist scherpstelt (frontfocus, backfocus)
        Onlangd op youtube zo'n filmpje gezien hoe je deze test best aanpakt, maar ik vind het niet meer zo direct terug.
        Inderdaad camera op statief, iets naar onder kantelen, op de tafel eronder een meetlat leggen en scherpstellen op één bepaald millimeterlijntje van die meetlat.

        Maar ik vraag me dan inderdaad wel af of je aan de hand hiervan kan afleiden of het aan de lens of de camera ligt als blijkt dat de uiteindelijke foto op een ander millimeterlijntje scherp blijkt gesteld te zijn geweest

        Comment


        • #5
          Re: Scherpte test

          @ Black Bandit bedankt voor de hele uitleg maar had graag geweten op welk brandpuntafstand ik de lens moet zetten op 17mm of 70mm ?
          @ DPaul bedankt voor deze tip he...
          @ kdm misschien bedoel je zoiets als de SpijderLensCal ziet er wel knap uit zoals het filmpje laat zien http://www.datacolor.eu/?id=398

          Comment


          • #6
            Re: Scherpte test

            Ik heb dit destijds zelf eens getest met mijn zoomlens. (Nikon 55-300mm) Ik ben toen begonnen op 300mm en dan heb ik alle F-waarden afgegaan. Dan op 250mm, ... tot ik op 55mm zat. (Wel iedere keer ook dichter bij mijn test onderwerp gegaan om mijn onderwerp even groot te houden op al de foto's.)

            Zo heb ik zelf kunnen vaststellen dat mijn lens het beste resultaat gaf tussen 100 en 200mm en dat bij alle instellingen hij tussen f7.2-f11 het minste verschil vertoonde tussen de foto's onderling. Dit zou je eventueel ook eens kunnen doen en dan weet je dadelijk waar de sweet spot van je lens ligt.
            Mvg,
            Rudy Mas
            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

            Comment


            • #7
              Re: Scherpte test

              Oorspronkelijk geplaatst door freddy47;3609031@ kdm misschien bedoel je zoiets als de SpijderLensCal ziet er wel knap uit zoals het filmpje laat zien [URL="http://www.datacolor.eu/?id=398"
              http://www.datacolor.eu/?id=398[/URL]
              Inderdaad, daar kwam het op neer, maar in het filmpje dat ik zag, was het niet méér of niet minder dan een meetlatje op tafel, de camera op statief schuin naar beneden gekanteld.

              Ik volg dit topic ook nog wel even, interesseert me ook wel.

              Comment


              • #8
                Re: Scherpte test

                Bedankt Rudy, op wat heb jij dan scherpgesteld ? ik had nu wel gedacht dat je gewoon scherpt stelde op een voorwerp met één brandpuntafstand en als als je niet de gewenste scherpte hebt bekomen deze in de menu van de camera afstellen tot gewenst resultaat...maar blijkbaar moet ik alle brandpuntafstanden afgaan met alle f-stops wel een hele klus maar wel proberen waard.

                Comment


                • #9
                  Re: Scherpte test

                  Oorspronkelijk geplaatst door freddy47 Bekijk bericht
                  maar blijkbaar moet ik alle brandpuntafstanden afgaan met alle f-stops wel een hele klus maar wel proberen waard.
                  Maar per lens kun je maar één correctie instellen en dan kies je voor de meest gebruikte lengte. Ik kies een diafragma niet voor de optimale scherpte, maar voor de gewenste scherptediepte en/of afwezigheid van licht.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherpte test

                    @ hjanssen als ik echt iets scherp wil stellen doe ik meestal op de oude manier manueel misschien moet ik weleens met de tijd mee
                    maar hoe zit het dan met een zoomlens ik kan die toch niet steeds op één en dezelfde brandpuntafstand blijven fotograferen?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherpte test

                      Oorspronkelijk geplaatst door freddy47 Bekijk bericht
                      @ hjanssen als ik echt iets scherp wil stellen doe ik meestal op de oude manier manueel misschien moet ik weleens met de tijd mee
                      maar hoe zit het dan met een zoomlens ik kan die toch niet steeds op één en dezelfde brandpuntafstand blijven fotograferen?
                      Nee, maar je kan wel zorgen dat die op de meest gebruikte gebied het scherpst is en dan op de andere acceptabel. Krijg je dat niet voor elkaar dan zal je voor een compromie moeten zorgen. Ergens scherp en dan de rest acceptabel.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment

                      Working...
                      X