Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zie de bomen in het bos niet meer...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zie de bomen in het bos niet meer...

    Hello,

    Ben een niet meer zo jonge fotofanaat. Vroeger wel bedrijvig met de "manuele reflex"...en nu de microbe opnieuw te pakken?
    Heb dit forum al een tijdje gevolgd en vandaag de theorie eens aan de praktijk getoetst. Geloof me vrij er is een hemelsbreed verschil tussen papier en werkelijkheid. De discussie rond Nikon of Canon wil ik opzij schuiven...dus vandaag Nikon eens van naderbij bekeken.
    "D70" ligt practisch onmiddellijk goed in de hand,Coolpix 5700,8700 vraagt reeds wat meer aanpassing alhoewel als ik de foto's (hier op het forum) die met deze toestellen genomen zijn bekijk ,ik moet vaststellen dat sommigen niet moeten onderdoen.
    Had mij deze toestellen wél wat "volumineuzer" voorgesteld...
    Nu de "hamvraag" voor de kenners onder jullie...
    Wat zouden jullie iemand als mij aanraden? Starten,als je nog van een start kunt spreken met een compact of resoluut terug voor een toestel als de D70 kiezen?
    Techniek schrikt mij niet af maar zal dit laatste mij niet een beetje overdonderen. Ga ik niet vlugger terug tot een aanvaardbaar resultaat komen met een Coolpix bevoorbeeld?
    Oh ja, mijn interesses...van macro,portret tot teleopnames. Een brede waaier dus!
    Elke suggestie is van harte welkom!

    Aquarius
    D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
    BD0290BE

  • #2
    Ik denk niet dat een prosumer DSLR technologisch zoveel moeilijker is dan een compact. Je moet voor jezelf afwegen of je kan wennen aan de compactere modellen. Als je voelt dat je liever een DSLR zou kopen, dan denk ik dat dit zeker de weg is om te volgen, zeker als je van een analoge reflex komt, dan zou het kunnen dat je dat 'ik heb alles in de hand'-gevoel gaat missen.

    Comment


    • #3
      Als de D70 goed in je hand ligt naar jou gevoel (en de andere wat te klein zijn) zou ik voor de D70 gaan.Natuurlijk niet enkel voor het handgevoel maar de D70 is een erg goede camera én heeft die ,hoe noem je dat,vooringestelde landsschapsmodus,portret,sport,nacht...Dan zet je dat in het begin toch op en je bent vertrokken.Kan je nadien stapsgewijs doorgroeien.
      Danny's Photosite

      Comment


      • #4
        Bijkomend vraagje, naar macro toe.
        Bij de Coolpix kan je het schermpje draaien op het moment dat je vb
        laag bij de grond werkt.(handig denk ik)
        Hoe los je dat op bij de D70?
        Aquarius
        D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
        BD0290BE

        Comment


        • #5
          bij de D70 zul je plat op je buik in de modder moeten gaan liggen. Is natuurlijk wel goed voor de huid van de niet meer zo jonge fotofanaten.
          Je schrijft dat de D70 goed in de hand ligt, en je kent de SLR's, ik denk niet dat er een grote aanpassing van jouw kant nodig is voor overgang SLR -> DSLR

          Comment


          • #6
            Je neemt de foto en ziet dan of het de moeite loont op je buik in de modder te liggen...

            Bestaan er geen eye-piece adapters die het beeld langs bovenuit zichtbaar maken? Zij het dan ondersteboven, maar goed... dan krijg je nog het TC-gevoel er gratis bij.

            Comment


            • #7
              er bestaat een hoekzoeker die ik in het verleden op mijn Nikon F90x
              gebruikte, maar ik weet niet of er een passtuk bestaat voor de D70

              groetjes NoName
              D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
              www.langenacker.nl

              Comment


              • #8
                Toen ik deze vraag aan het intypen was dacht ik wel dat ik dergelijke reacties kon verwachten. Neen, vroeger gebruikte ik ook een hoekzoeker maar dan wel voor Canon,zal dus even moeten nagaan of die nog te gebruiken is anders pas ik jullie methode maar toe
                Wou met die vraag enkel een paar reacties losweken over de voor en nadelen van beide systemen.Soms zit er dan wel iets tussen waar je niet direct aan gedacht had!
                Nu nog even serieus...Hoe zit dat eigenlijk met die 6 & 8 Megapixels.
                Moet ik me daar echt op vastpinnen? Op het eerste zicht denk je 8 is beter maar die 6 op een DSLR is die daar zomaaar met te vergelijken
                of is er meer aan de hand? Heeft het type sensor ook nog een vinger in de pap...?
                Groeten,
                Aquarius
                D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
                BD0290BE

                Comment


                • #9
                  Pin je niet vast op die pixels. Een 6MP in een DSLR wint het met gemak van een 8MP in een compact. En dan niet bekeken op het aantal pixels, maar puur op beeldkwaliteit. En dit omwille van de grootte van de sensor. Die van een DSLR is een pak groter en veel minder vatbaar voor ruis...

                  Hiermee wil ik niet zeggen dat een 8MP in een compact slecht is!!
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

                  Comment


                  • #10
                    er bestaat een hoekzoeker voor de D70 namelijk de DR-6
                    alfons

                    Comment


                    • #11
                      Het heeft trouwens minder zin om de LCD van een DSLR draaibaar te maken, aangezien je beeld er toch maar na het nemen van de foto opkomt. Alleen als je die opname wil controleren om te beslissen of je er nog eentje wil maken, is het wat vervelend.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Koen_vervoort
                        Het heeft trouwens minder zin om de LCD van een DSLR draaibaar te maken, aangezien je beeld er toch maar na het nemen van de foto opkomt. Alleen als je die opname wil controleren om te beslissen of je er nog eentje wil maken, is het wat vervelend.
                        De lcd niet, maar ik ben de evf van minolta gewoon, draaibaar terwijl je door de lens kijkt, (niet via het lcd), en als je dat gewoon bent, het is verdomd praktisch, je zet je kamera op de vloer of op de grond, je draait je evf 90 graden, en je ziet van bovenuit door je lens... voor dit type van foto's is het verdomd praktisch : (http://www.eetmeergroenten.be/raikalig.jpg)

                        To make your dreams come true, wake up

                        Comment


                        • #13
                          je zet je kamera op de vloer of op de grond, je draait je evf 90 graden, en je ziet van bovenuit door je lens... voor dit type van foto's is het verdomd praktisch :
                          Onbetwistbaar Handig

                          Ik ging over een schermpje verder, omdat ik vertrok van Aquarius zijn vraagje, maar ik ben het vergeten te quoten en ik geef toe... het stond niet meer in de buurt

                          Comment


                          • #14
                            Sorry jongens dat ik nog steeds ga vergelijken met analoog,maar wat
                            CooMa dan beweert mag ik dan de vgl doortrekken naar 6x6 en kleinbeeld? Tot op welk punt zal het verschil zichtbaar zijn.
                            Enkel bij sterke uitvergrotingen, ook de samenstelling van de lens zal tenslotte wél beeldbepalend zijn?
                            Het verschil qua lenskwaliteit moet waarschijnlijk toch opmerkelijk zijn of niet?
                            Aquarius
                            D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
                            BD0290BE

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by CooMa
                              Pin je niet vast op die pixels. Een 6MP in een DSLR wint het met gemak van een 8MP in een compact. En dan niet bekeken op het aantal pixels, maar puur op beeldkwaliteit. En dit omwille van de grootte van de sensor. Die van een DSLR is een pak groter en veel minder vatbaar voor ruis...

                              Hiermee wil ik niet zeggen dat een 8MP in een compact slecht is!!
                              Dit klopt!!! Maar, als je de details ziet van een 8mpixel, is er ook weer een opmerkelijk verschil tegenover de 6mpixel dlsr volgens mij. (daar ben ik zelf toch wel wat van verschoten) Op voorwaarde dat je de iso 50 niet passeert natuurlijk.

                              Comment

                              Working...
                              X